Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
In Zeeland niet maar in ‘s Gravendeel vlakbij Dordrecht wel. SPBA. ECHTE specialisten, zelfs de plaatselijke BMW dealer brengt soms wat auto’s bij hen. Ze doen ook race auto’s, heel veel ALPINA’s en uiteraard heel veel BMW’s. Van heel oud t/m de laatste modellen
Vraag naar Lennard, eigenaar
http://spba.nl
Kom er zelf al jaren
Gr, Vincent
Vraag naar Lennard, eigenaar
http://spba.nl
Kom er zelf al jaren
Gr, Vincent
- joerivanderwell
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 apr 2018, 13:50
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Ik heb echt identieke symptomen. Alleen in de ochtend bij koude start loopt de motor slecht. Ook het schudden van de hele auto herken ik. Zet ik de motor dan even uit en aan is het weg. Nieuwe bougies en uitgebreide spoelbeurt heeft het helaas nog niet verholpen. Hij geeft op specifieke cilinders foutmeldingen, dus waarschijnlijk ga ik proberen om eerst eens 1 nieuwe injector te plaatsen om te kijken of de storingen bij die cilinder dan ophouden. Het vermoeden van mijn garage is vervuilde injectoren, maar aangezien dat prijzige onderdelen zijn wil ik ze niet gelijk alle 6 doen om er dan achter te komen dat het daarmee toch niet opgelost is. Ik hou je op de hoogte!
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
De storing die jij hebt, klinkt als vrij makkelijk op te lossen. 3 van de 6 cylinders dat kan je niet missen. Misschien wilt de garage geen kosten maken ivm de winstmarge of ontbreekt het gewoon aan gedegen kennis.OEB schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Zal maandag eens bellen naar de garage waar ik hem gekocht heb. Hoop dat het opgelost kan worden. Terug verkopen aan de garage wil ik zeker niet, veel te blij met die auto! Hoewel dit nu echt een kater-gevoel geeft...
Het is ook alleen bij de eerste start van de dag, daarna heb je de rest van de dag geen problemen meer. Wil natuurlijk niet zeggen dat je geen verdere problemen in de toekomst kan verwachten...
Wat voor garantie heb je eigenlijk op de auto?
Afhankelijk van bovenstaande zou ik de auto naar de dealer brengen en de rekening doorsturen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Dat zei je op 2 april ook in de tussentijd heb ik geen update gezienjoerivanderwell schreef: Ik hou je op de hoogte!
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Wat denk jij dan dat het is Source? Inmiddels loopt hij niet meer op 3 cilinders en is -tot nu toe- alleen het 'ochtend euvel' overgebleven...Source schreef:De storing die jij hebt, klinkt als vrij makkelijk op te lossen. 3 van de 6 cylinders dat kan je niet missen. Misschien wilt de garage geen kosten maken ivm de winstmarge of ontbreekt het gewoon aan gedegen kennis.OEB schreef:Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Zal maandag eens bellen naar de garage waar ik hem gekocht heb. Hoop dat het opgelost kan worden. Terug verkopen aan de garage wil ik zeker niet, veel te blij met die auto! Hoewel dit nu echt een kater-gevoel geeft...
Het is ook alleen bij de eerste start van de dag, daarna heb je de rest van de dag geen problemen meer. Wil natuurlijk niet zeggen dat je geen verdere problemen in de toekomst kan verwachten...
Wat voor garantie heb je eigenlijk op de auto?
Afhankelijk van bovenstaande zou ik de auto naar de dealer brengen en de rekening doorsturen.
De garantie op de auto is gewoon 6 maanden Bovag, waarvan er nu bijna 3 maanden voorbij zijn en de auto precies 3 weken is weg geweest.
Inmiddels contact gezocht met de dichtstbijzijnde dealer en hij heeft een offerte gemaakt voor storing zoeken. Die offerte zou ik dan voor kunnen leggen bij de garage waar we de auto hebben gekocht en mochten ze daar niets mee doen dan adviseert BMW om die kosten (380,-) voor mezelf te nemen, zodat ik in ieder geval weet waar ik aan toe ben.
Ze doen dan een injectortest, voertuigdiagnose, luchtverdeelhuis in en uitbouwen (vervuiling controleren) en compressie van alle cilinders controleren.
In het ergste geval -zegt BMW- als de injectoren defect en vervuiling) zou zo'n reparatie max 4500,- kunnen kosten
@ Vintiem: bedankt voor de tip. Zal het onthouden, maar eerst even bij de locale dealer proberen.
@ Joeri: mooi balen dat je precies hetzelfde hebt. Ben benieuwd hoe jouw progressie is, dus kom maar op met die update
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Ben ook wel benieuwd. Ik heb geen foutcodes gezien....maar na bougies en bobines
Als ze bougies wisselen ga je mijn inziens deze beoordelen EN vergelijken met alle cilinders! Dan heb je al een aanwijzing dat iets niet kosjer met verbranding is (langere tijd)
Na de wissel was ik al naar injectors gaan kijken...(sproeibeeld en volume laten testen) maar niet elke garage kan dat "even"..en een nieuwe injrctor kost al snel 230 per stuk.dus.... (Dat zijn geen bougie prijzen). Ze kunnen ze ook even wisselen met cilinders maar dan moet je ze weer hercoderen...ik weet niet of dat een universeel garage weer specifiek kan met (universeel garage software) of ze moeten weer naar een dealer.
Injectoren zijn vaak de boosdoeners is mijn gevoel op basis van diverse fora berichten.
Inlaat stuk op de motor...kan ook nog ja...maar als die TE vervuild is dan moet men zich gaan afvragen waarom is die vervuild? Dan kom je weer uit bij slechte verbranding.... Dan zal schoonmaken de oplossing kunnen zijn en hopen dat het niet terug komt. Maar bij hogere snelheid doet die niet raar?
Carterventilatie kan ook nog...membraam gescheurd...dat geeft ook foutcodes. En slecht stationaur. Ook niet makkelijk de vinger op te leggen is mijn idee -->Afhankelijk hoe die is gescheurd kan die af en toe goed of slecht wrrken. Bij gewoon rijden merk je niks. Allen stationair lage snelheid met evt een fluit toon. Gezien de leeftijd en km wel aannemelijk (spreek uit ervaring). Maar dat bazeer ik op mezelf op dit moment....(statistiek n=1)
Disa valve wil ik uitsluiten....omdat die wel rijdt.
Op bimmerprofs staat een flow chart met symtomen en mogelijke oorzaak...maar het blijft nog steeds een goede diagnose stellen op basis van fourtcodes (en evt realtime data)
Ben maar aan meedenken, corrigeer maar als ik onzin uitkraam...succes zit meer in het e60 gedeelte dan in het f gedeelte in dit forum.
Als ze bougies wisselen ga je mijn inziens deze beoordelen EN vergelijken met alle cilinders! Dan heb je al een aanwijzing dat iets niet kosjer met verbranding is (langere tijd)
Na de wissel was ik al naar injectors gaan kijken...(sproeibeeld en volume laten testen) maar niet elke garage kan dat "even"..en een nieuwe injrctor kost al snel 230 per stuk.dus.... (Dat zijn geen bougie prijzen). Ze kunnen ze ook even wisselen met cilinders maar dan moet je ze weer hercoderen...ik weet niet of dat een universeel garage weer specifiek kan met (universeel garage software) of ze moeten weer naar een dealer.
Injectoren zijn vaak de boosdoeners is mijn gevoel op basis van diverse fora berichten.
Inlaat stuk op de motor...kan ook nog ja...maar als die TE vervuild is dan moet men zich gaan afvragen waarom is die vervuild? Dan kom je weer uit bij slechte verbranding.... Dan zal schoonmaken de oplossing kunnen zijn en hopen dat het niet terug komt. Maar bij hogere snelheid doet die niet raar?
Carterventilatie kan ook nog...membraam gescheurd...dat geeft ook foutcodes. En slecht stationaur. Ook niet makkelijk de vinger op te leggen is mijn idee -->Afhankelijk hoe die is gescheurd kan die af en toe goed of slecht wrrken. Bij gewoon rijden merk je niks. Allen stationair lage snelheid met evt een fluit toon. Gezien de leeftijd en km wel aannemelijk (spreek uit ervaring). Maar dat bazeer ik op mezelf op dit moment....(statistiek n=1)
Disa valve wil ik uitsluiten....omdat die wel rijdt.
Op bimmerprofs staat een flow chart met symtomen en mogelijke oorzaak...maar het blijft nog steeds een goede diagnose stellen op basis van fourtcodes (en evt realtime data)
Ben maar aan meedenken, corrigeer maar als ik onzin uitkraam...succes zit meer in het e60 gedeelte dan in het f gedeelte in dit forum.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Kleine tip, voordat je van alles overhoop gaat halen, dus naar een andere garage etcetera, leg dit allemaal vast per brief en geef alles te kennen aan de garage waar je de garantie hebt, je bent verplicht om hun altijd eerst de mogelijkheid te geven om het zelf op te lossen, dus niets achter hun rug om ondernemen.
- joerivanderwell
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 apr 2018, 13:50
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Ff een update. Ik heb inmiddels 1 injector laten vervangen. Degene die het meest verdacht was van "lekken".. Motor start echt duidelijk beter en gaat niet meer in noodloop, maar loopt nog steeds erg rauw bij koude start. Denk dat ik de andere 5 nu toch ook maar laat doen. Het is ff niet amders.
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Zo, ik ook even een update: auto is nu voor de 3e keer terug geweest. De eerste keer was het uitvallen van de 3 cilinders verholpen zoals hier te lezen is, maar daarna was het trillen bij de koude en eerste start van de dag wat een euvel was.
Twee weken geleden de auto gebracht en vorige week opgehaald. Ze (Bosch Car Service) kwamen er zelf niet uit en de dealer kon hun ook niet verder helpen. Ze hebben de auto naar Sterkens in Made gebracht. Wat ik op internet vind is dat het meer een auto onderdelen zaak is en die auto's doet opbouwen, kan niet vinden of het een echte BMW-specialist is.
De stikstofsensor van uitlaatgassen is vervangen, de voorste verstuiver is vervangen en een software update is gedaan.
Auto loopt inderdaad stukken beter-eigenlijk gewoon goed- en bij de eerste start van de dag is het schokken trillen weg. Tenminste, de eerste minuten. Daarna voel je toch weer wat, maar lang niet zo erg als het was.
Tot zo ver ok, ben alleen benieuwd hoe het in de winter of herfst gaat. Verder loopt de auto weer prima. Rijdt als een trein, schakelt perfect. Hopelijk is het nu verholpen...
Nu alleen nog het rechter raam voor proberen te resetten, want die gaat steeds vanzelf een stukje open na het sluiten (inklembeveiliging)?
Twee weken geleden de auto gebracht en vorige week opgehaald. Ze (Bosch Car Service) kwamen er zelf niet uit en de dealer kon hun ook niet verder helpen. Ze hebben de auto naar Sterkens in Made gebracht. Wat ik op internet vind is dat het meer een auto onderdelen zaak is en die auto's doet opbouwen, kan niet vinden of het een echte BMW-specialist is.
De stikstofsensor van uitlaatgassen is vervangen, de voorste verstuiver is vervangen en een software update is gedaan.
Auto loopt inderdaad stukken beter-eigenlijk gewoon goed- en bij de eerste start van de dag is het schokken trillen weg. Tenminste, de eerste minuten. Daarna voel je toch weer wat, maar lang niet zo erg als het was.
Tot zo ver ok, ben alleen benieuwd hoe het in de winter of herfst gaat. Verder loopt de auto weer prima. Rijdt als een trein, schakelt perfect. Hopelijk is het nu verholpen...
Nu alleen nog het rechter raam voor proberen te resetten, want die gaat steeds vanzelf een stukje open na het sluiten (inklembeveiliging)?
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
En ja hoor, temperaturen zijn lager en waar we al bang voor waren: het probleem doet zich weer voor... Natuurlijk is nu de garantieperiode afgelopen, maar als ik het goed heb, dan moeten garantiepunten die nog niet verholpen zijn, ook na garantie verholpen worden toch?
Wat zou het nou zijn? Katalysator misschien? Koelwatertemperatuursensor kan ook, heeft iemand mij eens verteld? Of toch alle verstuivers? Ik kan de link met het koude weer ook niet leggen...
Hopelijk weten jullie wat...
Wat zou het nou zijn? Katalysator misschien? Koelwatertemperatuursensor kan ook, heeft iemand mij eens verteld? Of toch alle verstuivers? Ik kan de link met het koude weer ook niet leggen...
Hopelijk weten jullie wat...
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Puur naar de klacht luisterend zou ik uit ervaringen uit het verleden denken aan een luchtmassa meter, inderdaad bobines en injectoren, maar ook nokkenas sensor. Maar die zouden allemaal specifieke foutmeldingen moeten geven.
Hoe vervelend ook, misschien is het langzaam tijd om het gesprek aan te gaan over een terugname van de auto. Hoewel ik niet weet of je daar juridisch een poot hebt om op te staan, snapt die garage ook dat dit niet is wat je er van mocht verwachten. Alle moeite en effort om de klacht te verhelpen daargelaten, zijn zij beter in staat dit op te lossen dan jij.
Hoe vervelend ook, misschien is het langzaam tijd om het gesprek aan te gaan over een terugname van de auto. Hoewel ik niet weet of je daar juridisch een poot hebt om op te staan, snapt die garage ook dat dit niet is wat je er van mocht verwachten. Alle moeite en effort om de klacht te verhelpen daargelaten, zijn zij beter in staat dit op te lossen dan jij.
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Bedankt voor je uitleg Malle Pietje. Ik hoop dat het deze keer wel wordt opgelost. Het is even goed (beter) gegaan na het vervangen van een injector en stikstofsensor, maar nu is het weer terug.... Zat in de lijn der verwachtingen, omdat het kouder wordt... Krukaspositiesensor is al eens vervangen.
Toevallig had ik gisteren al naar de garage gemaild met de vraag of het te laat is om de auto terug te nemen...
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt me de reparatie!
Toevallig had ik gisteren al naar de garage gemaild met de vraag of het te laat is om de auto terug te nemen...
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt me de reparatie!
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
We zijn gebeld en morgen kunnen we de auto ophalen.
De injectors van cilinder 4 en 6 gaven een foutmelding. Ze hebben alle 6 de injectors vervangen. Ik ben benieuwd...!
Service is wel echt top van dat bedrijf, zelf na de garantieperiode pakken ze dit gewoon op en zo te zien hebben ze er ook niet op bezuinigd!
De injectors van cilinder 4 en 6 gaven een foutmelding. Ze hebben alle 6 de injectors vervangen. Ik ben benieuwd...!
Service is wel echt top van dat bedrijf, zelf na de garantieperiode pakken ze dit gewoon op en zo te zien hebben ze er ook niet op bezuinigd!
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Kleine update: na het vervangen van alle injectoren rijdt de auto nog steeds fantastisch ! Normaal met deze temperaturen was het trillen namelijk al lang begonnen.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Motor loopt op 3 van de 6 cilinders?
Zou het dan echt.....? Fijn dat ie nu goed loopt, hopelijk blijft het zo! Terugredenerend geven injectoren volgens mij pas een foutmelding als ze echt niets meer doen. En tot die tijd geven alle sensoren die in volgorde daarna komen meldingen dat de auto onvoldoende presteert. Dus misschien is het daarom logisch dat je, nu alle storingen zijn verholpen, pas echt bij de oorzaak. uit komt. Verbaast me wel, want zoveel heeft de auto niet gelopen en injectoren hoop je, al was het alleen maar om de prijs, niet nu al te hoeven vervangen. Lucky you dat je hem met garantie gekocht hebt.