[E36] 318i Turbo M43b18
Re: 318i Turbo M43b18
Ik zou het op een simpele logstyle houden gezien het vermogen. Hoe korter hoe beter, totdat de flow een issue wordt. Je kan het in CAD nog zo mooi tekenen, maar je met wel met je lastoorts erbij kunnen om te lassen. Hou daar rekening mee. Daarnaast scheuren eigen creaties vaak.
Onder boost moet je je ontsteking gaan verlaten, je dynamische compressie stijgt. Als het OEM management van nature al belachelijk laat staat kan het goed gaan. Maar je monteert een turbo voor vermogen, niet voor de show (althans, ik niet, laat staan alle ellende die je wellicht moet doorstaan) dus ik zou het maximaal uitgenut willen hebben. Een EGT sensor is ook een must, wel 1 van max 1mm dikte overigens.
Onder boost moet je je ontsteking gaan verlaten, je dynamische compressie stijgt. Als het OEM management van nature al belachelijk laat staat kan het goed gaan. Maar je monteert een turbo voor vermogen, niet voor de show (althans, ik niet, laat staan alle ellende die je wellicht moet doorstaan) dus ik zou het maximaal uitgenut willen hebben. Een EGT sensor is ook een must, wel 1 van max 1mm dikte overigens.
- DuctapeTuning
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2017, 12:01
Re: 318i Turbo M43b18
aan het spruitstuk zelf lassen is al geen optie, want die is gegoten. Dus ga vanaf de dubbelpijpsflens een 45° samen een 30° bocht de turbo naar voo toe brengen. en bovenlangs een downpipe terug, redelijk bolt on houden.
ik snap je redenatie met de EGT sensor (ontsteking timing) tevens kan je er je afr uit opmaken, maar wat is de reden om niet dikker te gaan dan 1mm?
ik ga niet continu stoempen en er proberen 500pk uit te halen uit eindelijke, dan neem ik aan dat de standaard EMS toch ook wel het een en andere kan regelen uit z'n lambda waardes?!
ik snap je redenatie met de EGT sensor (ontsteking timing) tevens kan je er je afr uit opmaken, maar wat is de reden om niet dikker te gaan dan 1mm?
ik ga niet continu stoempen en er proberen 500pk uit te halen uit eindelijke, dan neem ik aan dat de standaard EMS toch ook wel het een en andere kan regelen uit z'n lambda waardes?!
e36 318i 1997 cosmos schwarz [verkocht]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
Re: 318i Turbo M43b18
0,5 bar max gaat prima op stock ecu. verwacht geen 180 pk, verre van, maar met een brandstofdruk regelaar kom je een heel eind.
maatje van mij had een 325i met mosselman kit, stock ecu en alleen een brandstofdruk regelaar en wideband sensor. draaide 245pk.
maatje van mij had een 325i met mosselman kit, stock ecu en alleen een brandstofdruk regelaar en wideband sensor. draaide 245pk.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 318i Turbo M43b18
Ah oke! Kan je overigens de uitlaatflens niet in CAD zetten? Dat is commercieel gezien ook wel interessant.
EGT is om het gedrag van je ontsteking te monitoren. Dikker dan 1mm reageert te traag, het enige nut het dan heeft dat je dan kan zien dat enkele seconde geleden je turbo overleden is.
Moet mij toch eens gaan verdiepen hoe de OEM ECU regelt. Ikzelf wil graag weten hoe het systeem zich regelt, ipv 'het pleisters plakken' om het draaiend te krijgen.
EGT is om het gedrag van je ontsteking te monitoren. Dikker dan 1mm reageert te traag, het enige nut het dan heeft dat je dan kan zien dat enkele seconde geleden je turbo overleden is.
Moet mij toch eens gaan verdiepen hoe de OEM ECU regelt. Ikzelf wil graag weten hoe het systeem zich regelt, ipv 'het pleisters plakken' om het draaiend te krijgen.
Re: 318i Turbo M43b18
belangrijkste is dat de basis (de motor) gezond is als je vermogen eruit wil halen. als de motor 100% (of in de buurt daarvan) is dan kun je er het meest uithalen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
- DuctapeTuning
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2017, 12:01
Re: 318i Turbo M43b18
@Kevinio heb de flens al in CAD, complete pijpen met aansluitingen ook!
@Dutchie heb je zeker punt, als de fundering goed is kan je er op bouwen! Was ook de reden dat ik voor deze auto ben gegaan 180k gelopen en van de eerste eigenaar over gekocht altijd keurig onderhoud gehad, geen lekken, ratels of gekkigheden
@Dutchie heb je zeker punt, als de fundering goed is kan je er op bouwen! Was ook de reden dat ik voor deze auto ben gegaan 180k gelopen en van de eerste eigenaar over gekocht altijd keurig onderhoud gehad, geen lekken, ratels of gekkigheden
e36 318i 1997 cosmos schwarz [verkocht]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
- DuctapeTuning
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2017, 12:01
Re: [E36] 318i Turbo M43b18
Korte Update:
Binnen/Gedaan:
Turbo schoongemaakt X
nieuwe Olieleidingen + Nippels X
Intercooler X
Intercooler Buizen X
Blow Off Valve X
AFR meter X
Boost meter X
Nog te doen:
Wastegate afstellen dmv trekveer
Uitlaatpijp naar de turbo toe vouwen
Bouwen
BRaaaaP BraaPPP PssssT
Binnen/Gedaan:
Turbo schoongemaakt X
nieuwe Olieleidingen + Nippels X
Intercooler X
Intercooler Buizen X
Blow Off Valve X
AFR meter X
Boost meter X
Nog te doen:
Wastegate afstellen dmv trekveer
Uitlaatpijp naar de turbo toe vouwen
Bouwen
BRaaaaP BraaPPP PssssT
e36 318i 1997 cosmos schwarz [verkocht]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 nov 2016, 10:10
Re: [E36] 318i Turbo M43b18
Keep us posted!
- DuctapeTuning
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2017, 12:01
Re: [E36] 318i Turbo M43b18
Het ligt heel even op z'n gat ivm school, maar met de vakantie voor de deur gaat daar snel verandering in komen!!
e36 318i 1997 cosmos schwarz [verkocht]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 nov 2016, 10:10
Re: [E36] 318i Turbo M43b18
De vakantie is inmiddels bijna om, wat heb je allemaal gedaan?
- DuctapeTuning
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2017, 12:01
Re: [E36] 318i Turbo M43b18
Spruitstuk is eindelijk af, mooi projectje om te leren lassen. In principe alleen nog alles erop bouwen. Echter is de E36 niet door de APK gekomen (Hardy Schijf te gaar) dus die gaat eerst vervangen worden en dan een zondag reserveren voor de boost!
e36 318i 1997 cosmos schwarz [verkocht]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]
E46 320Ci 2000 Titan silber [Huidig]