[E46] stuiterend voorwiel
- TheWizzard
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 mar 2013, 15:39
- Locatie: Spanje
- Contacteer:
[E46] stuiterend voorwiel
Beste mede forummers,
Ik hoop dat iemand van jullie dit herkent ?
Ik heb gisteren te maken gekregen met een stuiterend voorwiel bijrijders kant.
Dit gebeurd zodra ik een bocht naar links maak op hoge snelheid (boven de 110 km p.u ).
Verder merk je tijdens het rijden niets !
Bandenspanning is oke
Wielen opnieuw uitgelijnd.
Maar krijg het niet gevonden wat het is, iemand hier ervaring mee ?
Vrgr, Paul
Ik hoop dat iemand van jullie dit herkent ?
Ik heb gisteren te maken gekregen met een stuiterend voorwiel bijrijders kant.
Dit gebeurd zodra ik een bocht naar links maak op hoge snelheid (boven de 110 km p.u ).
Verder merk je tijdens het rijden niets !
Bandenspanning is oke
Wielen opnieuw uitgelijnd.
Maar krijg het niet gevonden wat het is, iemand hier ervaring mee ?
Vrgr, Paul
Ik ben geen haar beter dan jij maar omgekeerd is het óók niet anders 

Re: stuiterend voorwiel
Draagarmrubbers nog goed? Als deze versleten zijn kun je zulke symptomen krijgen. Stabilisatorstangrubbers die niet goed meer zijn kunnen ook deze sensatie geven.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Re: stuiterend voorwiel
Kijk ook of de schokdemper nog zijn werk doet. Druk eens op die hoek en kijk of het vaak na deint. Of als je hydraulische schokdempers hebt, kijk eens op olielekkage.
Laatst gewijzigd door wiren op 02 mei 2018, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: stuiterend voorwiel
Ik houd het op de schokdemper die defect is, eigenlijk het enige onderdeel dat je wiel actief op de weg drukt
Re: stuiterend voorwiel
Al kunnen draagarmrubbers zeker dezelfde sensatie geven, dus kijk alles even na als je toch daar bezig bent.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

- TheWizzard
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 mar 2013, 15:39
- Locatie: Spanje
- Contacteer:
Re: stuiterend voorwiel
Bedankt allen voor de bruikbare tips 
Ik ga toch de schokbrekers maar eens bekijken morgen want vandaag moest ik naar Duitsland.
Op een gegeven moment een diepe kuil in de weg en nu klappert de achterzijde ook
Ik vrees dat ik 4 nieuwe schokbrekers moet monteren en gelijk de rest goed na moet gaan kijken, iemand nog een geste van welke schokbrekers ik het beste kan nemen ?
Vrgr. Paul

Ik ga toch de schokbrekers maar eens bekijken morgen want vandaag moest ik naar Duitsland.
Op een gegeven moment een diepe kuil in de weg en nu klappert de achterzijde ook

Ik vrees dat ik 4 nieuwe schokbrekers moet monteren en gelijk de rest goed na moet gaan kijken, iemand nog een geste van welke schokbrekers ik het beste kan nemen ?
Vrgr. Paul
Ik ben geen haar beter dan jij maar omgekeerd is het óók niet anders 

Re: stuiterend voorwiel
Als je ze niet bij de dealer besteld dan opletten dat je voor het juiste onderstel besteld, M-onderstel of standaard.
Ik heb goede ervaring met Sachs, de dealer levert deze ook, of Bilstein.
Ik heb goede ervaring met Sachs, de dealer levert deze ook, of Bilstein.
Re: stuiterend voorwiel
Sachs, Bilstein of Monroe zijn tegenwoordig voor relatief lage prijzen te koop.
Sommige fabrikanten zoals Bilstein maken dempers toepasbaar op normale en M onderstel. Dus 1 demper
Voor beide chassis. Hier kwam ik achter door productcodes te vergelijken.
Sommige fabrikanten zoals Bilstein maken dempers toepasbaar op normale en M onderstel. Dus 1 demper
Voor beide chassis. Hier kwam ik achter door productcodes te vergelijken.
Re: stuiterend voorwiel
Dat is wel raar want een M-onderstel staat iets lager op de pootjes. Wordt de schokdemp afstand ook iets anders. Blijkbaar kan dat dus
- TheWizzard
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 mar 2013, 15:39
- Locatie: Spanje
- Contacteer:
Re: stuiterend voorwiel
Thanks all 
Ik heb inmiddels de achter schokbrekers vervangen want ik brak er een af op een binnenweggetje in Duitsland.
Schokbrekers voor zijn nog goed.
Ik denk dat ik idd maar eens alle rubbers ga nalopen.
Bedankt voor de nuttige reacties !

Ik heb inmiddels de achter schokbrekers vervangen want ik brak er een af op een binnenweggetje in Duitsland.

Schokbrekers voor zijn nog goed.
Ik denk dat ik idd maar eens alle rubbers ga nalopen.
Bedankt voor de nuttige reacties !

Ik ben geen haar beter dan jij maar omgekeerd is het óók niet anders 

Re: stuiterend voorwiel
Nieuwsgierigheid van mijn kant, hoe heb je bepaald dat je dempers aan de voorzijde nog goed zijn?
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: stuiterend voorwiel
Ik had een trillend stuur bij bocht naar rechts op de snelweg, fusee kogel linkerdraagarm vertoonde behoorlijke speling. Check dat ook eens.
Re: [E46] stuiterend voorwiel
ehehe, wat ik hier lees, komt mij heel bekend voor... met originele BMW velgen
ik heb gister Inter Action velgjes erop gelegd, toen was het opgelost....
Kromme velgen misschien?
ik heb gister Inter Action velgjes erop gelegd, toen was het opgelost....
Kromme velgen misschien?
- TheWizzard
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 mar 2013, 15:39
- Locatie: Spanje
- Contacteer:
Re: [E46] stuiterend voorwiel
Zoals Martinus ook al aan gaf, bleek het de fuseekogel te zijn die naar zijn grootjes was !!
Nou denk je een nieuwe fuseekogel te kopen en vervangen maar, alleen werkt dat zo niet.
Er zijn kennelijk twee soorten draagarmen in omloop en wel waar fuseekogel en andere rubbers vervangbaar zijn en de standaard draagarm waar alles vast in zit. Die laatste kost 149€, losse fuseekogel 45€
Uiteraard had ik de standaard draagarm en geloof me, daar kan de fuseekogel niet uit zonder de draagarm te slopen. Bij 20ton persdruk stond de draagarm helemaal rond maar geen beweging in te krijgen zelfs 50 ton was niet genoeg om de fuseekogel er uit te drukken. Wel had ik een mooi kromme draagarm. Dus nieuwe draagarm gekocht en nu rijd hij weer als een zonnetje

Nou denk je een nieuwe fuseekogel te kopen en vervangen maar, alleen werkt dat zo niet.
Er zijn kennelijk twee soorten draagarmen in omloop en wel waar fuseekogel en andere rubbers vervangbaar zijn en de standaard draagarm waar alles vast in zit. Die laatste kost 149€, losse fuseekogel 45€
Uiteraard had ik de standaard draagarm en geloof me, daar kan de fuseekogel niet uit zonder de draagarm te slopen. Bij 20ton persdruk stond de draagarm helemaal rond maar geen beweging in te krijgen zelfs 50 ton was niet genoeg om de fuseekogel er uit te drukken. Wel had ik een mooi kromme draagarm. Dus nieuwe draagarm gekocht en nu rijd hij weer als een zonnetje


Ik ben geen haar beter dan jij maar omgekeerd is het óók niet anders 
