SMG problemen
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
SMG problemen
Beste,
Omdat jullie M rijders ook een SMG hebben zou ik jullie het volgende willen vragen.
Mijn SMG sprong enkele jaren geleden vaak in de storing als het warm weer was icm lange afstanden of met een zware aanhanger. Hij is toen door Koopman Racing gerepareerd en zijn er 2 sensoren vervangen (kosten €1600). Na verloop van tijd kwam dezelfde storing soms weer terug, eerst sprong hij in het noodprogramma en had ik nog maar 2 of 3 versnellingen over even later deed geen enkele versnellingen het meer. Als de auto een tijdje had staan afkoelen waren de storingen weer weg en functioneerde alles weer. Ik heb toen bij BMW specialist autohuis Meppel de Hydraulische olie laten vervangen en de SMG opnieuw laten inleren.
Gisteren bij een ritje van 300 km begon hij weer lastig te schakelen en toen ik in de file kwam te staan deed hij al snel niks meer. Ik krijg geen storingsmeldingen en na 10 minuten wachten deed hij het weer. De terugreis hetzelfde verhaal, eerst lastig schakelen. De bak was steeds aan het zoeken naar een versnelling en sprong van de 1 naar de 2 en andersom.
Wat denken jullie dat het kan zijn? Zou het helpen om de versnellingsbak olie te vervangen?
Wat hij daarnaast sinds kort ook doet is met een koude motor die 1100 toeren draait en bij het inschakelen van de versnelling begint te kruipen. Wanneer de auto opwarmt doet hij dit niet. Hij doet het ook niet altijd. Zouden de platen versleten zijn? of iets anders.?
Het betreft een 525i met SMG.
Omdat jullie M rijders ook een SMG hebben zou ik jullie het volgende willen vragen.
Mijn SMG sprong enkele jaren geleden vaak in de storing als het warm weer was icm lange afstanden of met een zware aanhanger. Hij is toen door Koopman Racing gerepareerd en zijn er 2 sensoren vervangen (kosten €1600). Na verloop van tijd kwam dezelfde storing soms weer terug, eerst sprong hij in het noodprogramma en had ik nog maar 2 of 3 versnellingen over even later deed geen enkele versnellingen het meer. Als de auto een tijdje had staan afkoelen waren de storingen weer weg en functioneerde alles weer. Ik heb toen bij BMW specialist autohuis Meppel de Hydraulische olie laten vervangen en de SMG opnieuw laten inleren.
Gisteren bij een ritje van 300 km begon hij weer lastig te schakelen en toen ik in de file kwam te staan deed hij al snel niks meer. Ik krijg geen storingsmeldingen en na 10 minuten wachten deed hij het weer. De terugreis hetzelfde verhaal, eerst lastig schakelen. De bak was steeds aan het zoeken naar een versnelling en sprong van de 1 naar de 2 en andersom.
Wat denken jullie dat het kan zijn? Zou het helpen om de versnellingsbak olie te vervangen?
Wat hij daarnaast sinds kort ook doet is met een koude motor die 1100 toeren draait en bij het inschakelen van de versnelling begint te kruipen. Wanneer de auto opwarmt doet hij dit niet. Hij doet het ook niet altijd. Zouden de platen versleten zijn? of iets anders.?
Het betreft een 525i met SMG.
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: SMG problemen
Volgens mij is de automaat op een 525i niet hetzelfde als de SMG bak van een M5.
Daar waar de gewone automaat is die we al decennia kennen is de SMG een sequentiele manuele (2 platen) versnellingsbak die automatisch (gerobotiseerd) is in feite.
Daar waar de gewone automaat is die we al decennia kennen is de SMG een sequentiele manuele (2 platen) versnellingsbak die automatisch (gerobotiseerd) is in feite.
Re: SMG problemen
Dit is patay mayo met een menuutje van de Chinees vergelijken...
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: SMG problemen
Net zoals jullie het verschil tussen een patat-automaat en een SMG kennen, weet ik ook wel wat het verschil is. Geloof mij maar dat ik een vanaf fabriek SMG bak in mijn E61 heb.
Maar opbouwende kritiek of hulp is altijd welkom. Maar dan niet van M-ayo of M-enuutje rijder.
Maar opbouwende kritiek of hulp is altijd welkom. Maar dan niet van M-ayo of M-enuutje rijder.
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: SMG problemen
Zijn de smg pomp relay s al eens nagekeken of vervangen?
///M POWER
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: SMG problemen
Wel nagekeken door Koopman Racing, die heeft bijna alles losgehad en nagekeken. Maar dat is alweer enkele jaren terug. Denk dat het relay invloed heeft? Wat schaktelt dit relay dan?
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: SMG problemen
Goede comebackE61_Stuiver schreef:Net zoals jullie het verschil tussen een patat-automaat en een SMG kennen, weet ik ook wel wat het verschil is. Geloof mij maar dat ik een vanaf fabriek SMG bak in mijn E61 heb.
Maar opbouwende kritiek of hulp is altijd welkom. Maar dan niet van M-ayo of M-enuutje rijder.

Re: SMG problemen
Kijk eens op m5board.com kan je veel van leren. De klachten die jij heb had ik ook en t waren toen de relay van de smg pomp. Maar ja t blijft een m5 dus een puzzel. succes
///M POWER
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: SMG problemen
@anni en Marco M, dank voor de hulp, info en feedback 

330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: SMG problemen
Hallo E61_stuiver,
Jouw klachten komen vaak bij e46 m3's ook voor. men vervangt altijd de gehele pomp terwijl het niet nodig is. vaak kan de kleine motor geen druk meer opbouwen en hierdoor krijg je een storing of het gaat moeilijk in zijn versnellingen. hieronder zie twee voorbeelden. de eerste is een motor voor e46 m3 en de tweede voorbeeld is jou type smg bak.
hieronder zie zo een kit voor e46 m3:
http://burkhart-engineering.com/54160en
hieronder zie zo een kit voor e61 smg:
http://burkhart-engineering.com/54174en
verder kun je kijken naar de volgende punten:
1- SMG olie
2- SMG relais
3- Wanneer is de koppeling vervangen.
heel veel succes.
gr
kotje
Jouw klachten komen vaak bij e46 m3's ook voor. men vervangt altijd de gehele pomp terwijl het niet nodig is. vaak kan de kleine motor geen druk meer opbouwen en hierdoor krijg je een storing of het gaat moeilijk in zijn versnellingen. hieronder zie twee voorbeelden. de eerste is een motor voor e46 m3 en de tweede voorbeeld is jou type smg bak.
hieronder zie zo een kit voor e46 m3:
http://burkhart-engineering.com/54160en
hieronder zie zo een kit voor e61 smg:
http://burkhart-engineering.com/54174en
verder kun je kijken naar de volgende punten:
1- SMG olie
2- SMG relais
3- Wanneer is de koppeling vervangen.
heel veel succes.
gr
kotje
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: SMG problemen
Hallo Kotje,kotje schreef:Hallo E61_stuiver,
Jouw klachten komen vaak bij e46 m3's ook voor. men vervangt altijd de gehele pomp terwijl het niet nodig is. vaak kan de kleine motor geen druk meer opbouwen en hierdoor krijg je een storing of het gaat moeilijk in zijn versnellingen. hieronder zie twee voorbeelden. de eerste is een motor voor e46 m3 en de tweede voorbeeld is jou type smg bak.
hieronder zie zo een kit voor e46 m3:
http://burkhart-engineering.com/54160en
hieronder zie zo een kit voor e61 smg:
http://burkhart-engineering.com/54174en
verder kun je kijken naar de volgende punten:
1- SMG olie
2- SMG relais
3- Wanneer is de koppeling vervangen.
heel veel succes.
gr
kotje
Dank je wel. Reuze interessant. En een goeie tip. Ik ga eerst eens kijken naar de koppeling, die is namelijk nog niet vervangen.
Groet.
Klaas
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: SMG problemen
Bij een vw touareq zelfde probleem gehad, bak laten spoelen en hij was weer nieuw.
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: SMG problemen
Dank je Rob530.
Ik zal hier eens achter aan, hopen dat het helpt.
Ik zal hier eens achter aan, hopen dat het helpt.
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)