Armazia's E36 Cabrio

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Armazia

Armazia's E36 Cabrio

Bericht door Armazia » 31 mei 2018, 09:47

Hoi iedereen,

Ik zal me even kort voorstellen;

Ik ben Sietze, 24 jaar oud en woonachtig in Friesland. Na het afmaken van mijn studie zocht ik een uitdaging;
Ik was in het bezit van een 316i compact, maar ik vond het zonde om hier veel geld in te steken aangezien deze bijna 3 ton had gelopen. Door wat toeval stuitte ik op een e36 Cabrio (met schade) via marktplaats. Dit was het object waar ik mijn tijd en geld in wou steken. Begin juni (2016) begon deze aankoop mij te jeuken, en uiteindelijk halverwege Juli aangeschaft.

De Cabrio;

Voor mij heeft de auto 2 eigenaren gehad. De auto is geïmporteerd vanuit Zuid Frankrijk, waar de eerste eigenaar deze heeft aangeschaft en gebruikt (naar mijn weten alleen zomers). Aldus is deze na een aantal jaren hier in Nederland beland en uiteindelijk in de handen van zijn zoon is gevallen. Helaas heeft hij enkele 'upgrades' uitgevoerd waardoor er aan de auto geprutst is' (vocht in de koplamp door gaten boren in de kap voor xenon en het installeren van centrale deurvergrendeling op afstand met als resultaat; draden chaos achter het handschoenen kastje).

Vorig jaar heeft de tweede eigenaar een aanrijding gehad, waardoor het rechterspatbord en de motorkap gedeukt raakten. Het voorruit is gebarst en de airbags waren ontploft.

Voor ik aan deze aankoop zou beginnen heb ik eerst overdacht of het wel verstandig was om zo'n aanschaf te verrichten. Na veel onderzoek, conversaties met monteurs en een hoop getwijfel raadde iedereen die ik om informatie vroeg dit project af. Wat heb ik gedaan? Uiteraard, een afspraak gemaakt om de auto te bezichtigen :gek: .

De verkoper was soms zeer vaag in zijn uitleg en deed moeilijk wanneer ik om belangrijke informatie vroeg (het opvragen van het chassis nr. bijv.). Mijn twijfel was al helemaal groot toen ik er achter kwam dat ik de auto kon bezichtigen bij een schadebedrijf.
Maar tijdens het bezichtigen kwam ik er achter dat er best veel aandacht was gestoken in de auto. Eigenlijk was ik direct verlieft op het interieur die in deze auto te vinden is;

Afbeelding

Ook het geluid die uit de custom made duplex uitlaat kwam, was super!
Een testrit met de auto was niet mogelijk omdat de voorzijde van de auto eigenlijk helemaal los lag. Ik heb wel geometrische metingen kunnen doen om te kijken of het chassis wel deugelijk was, hier was niks mis mee. Uiteindelijk een super mooi project met maar 94.000 km op de teller (Als je het mag geloven uiteraard).

Kort gezegd de specs en aanvullingen;

- E36 Cabriolet 320i met 94.000 km op de teller
- Compleet m vanuit de fabriek
- Geïmporteerd in 2008 vanuit Frankrijk
- Vanos revisie gehad
- Custom uitlaat, dubbele pijp van duplex RVS
- Interieur custom bekleed
-Zijn vast nog meer punten, die voeg ik nog wel eens toe

Maar toch met twijfel ben ik weggegaan. Wel heb ik een belofte gedaan om binnen een dag antwoord te geven, mits ik de papieren kon inzien. Uiteraard de volgende dag bevestigd om de auto te kopen. Helaas heb ik weinig foto's van de bezichtiging zelf.

Een week later heb ik de cabrio opgehaald met de ambulance.

Afbeelding

En uiteindelijk stond de cabrio eindelijk gestald;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk de schade.

Afbeelding

Vanuit dit punt ben ik begonnen met het interieur. Met name de airbags die gesprongen waren, vond ik dit het deel waar ik wel eens huiverig van werd :emo: .
Door de klap van de passagiers airbag is het dashboard vernield, dus deze er uitgesloopt.

Dashboard en de twee airbags aangeschaft, samen met een andere airbag module aangesloten en de accupolen er op (met de hoop op geen knallende geluiden). Tevens nog een teller unit weten te scoren met een km stand van 96000 km (scheelt gelukkig maar 2000km).

Inspiratie van het interieur;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het interieur te hebben hersteld zat ik uiteraard nog met het voorruit. Deze is hierna vervangen.

Afbeelding

Tussen alle bedrijven door had ik een mooie goedkope hardtop gevonden op marktplaats. Niet meer in super staat, maar voor 200 euro kon ik het niet laten.

Afbeelding

In deze tijd hoopte ik tegen een juiste motorkap en een juist spatbord aan te lopen. Welke helaas nog niet gelukt is (tot op heden niet). Maar ik kon wel aan een nette originele M bumper komen voor 50 euro (achteraf realiseerde ik mij pas hoeveel geluk ik hier mee had). Deze was ontzettend smerig en zat vol met lichte krassen. Maar deze zijn verdwenen als sneeuw voor de zon door een potje commandant.

Afbeelding

Gemonteerd;

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik nog een koplamp gescoord en deze gemonteerd, het glas van de vorige was stuk. Dus niet meer te redden.

In feite was de auto hierna klaar om de weg op te gaan. Alleen werkte de softtop alleen handmatig.

Een tijdje terug was de softtop vervangen maar uit de papieren bleek dat deze het toen ook al niet deed.
Op de factuur was aangegeven dat de eigenaar niet wou dat de auto uitgelezen werdt en ze dit dus niet hersteld hebben.
Dit was wel erg jammer, de sofftop was hierdoor niet goed afgesteld voor het electrisch werken. Ook waren de kabels naar de noodhendel(onder de achterbank) gebroken.

Afbeelding

Deze heb ik vervangen maar helaas nog steeds geen werkende softtop.
Het bleek dat de motor (van het dak zelf) versleten was.

Deze heb ik ook vervangen en na wat afstellen was het toch nog gelukt, een werkende sofftop :ja: . Dit was een enorm frustrerende klus...

Na deze hele klus kon de cabrio de weg op. Dit werd natuurlijk zo snel mogelijk gerealiseerd.

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk snel een mooie rit gemaakt!

Afbeelding

Kort hierop eerst op de brug voor inspectie. Hier kun je ook zien dat de onderkant er goed uitziet. Eigenlijk geen roest te vinden.

Afbeelding

Alles was verder top. Dus de rest van het jaar kon ik weer door!

Voor de winter kon ik voor een bankje een setje winterbanden (6mm profiel nog) + velg overnemen. Dus voor de winter ziet hij er zo uit met de hardtop er op;

Afbeelding

In het begin van 2017 heb ik de koplampen vervangen. Nee klopt, dit is niet OEM. Maar ik vindt het behoorlijk stoer!

Voor;

Afbeelding

Na;

Afbeelding

Later in het jaar moest de auto voor de APK, hiervoor heb ik eerst groot onderhoud uitgevoerd de volgende dingen heb ik hierbij aangepakt.

Olie + Filter
Versnellingsbak Olie
Luchtfilter
Interieurfilter
Differentieel Olie
Bougies

Bij de apk kwamen er geen grote dingen naar voren. Alleen een scheur in de stuurstang hoes. Bij verwijderen bleek dat de stuurstang helemaal krom was (Waarschijnlijk door de aanrijding). Nooit iets van gemerkt, maar moest wel wat aan gebeuren.

In de zomer heb ik het uiterlijk aangepakt, hierbij heb ik gekleid, gepolijst en het geheel in de wax gezet;

Afbeelding

In de nazomer ben ik helaas stil komen te staan met de cabrio. Dit kwam door de stationairklep die smerig was. Was dus ook weer vrij snel opgelost.

Tellerringen toegepast;

Afbeelding

Later in het jaar kon ik voor 15 euro aan een setje achterlichten komen (Lightbar). Waarschijnlijk vindt niet iedereen dit mooi, maar ook de achterlichten vindt ik echt behoorlijk stoer.

Afbeelding

Dit jaar nog een mooie klapscherm radio op de kop getikt en hierbij ook even de DAB+ antenne geplaatst. Andere speakers er in gezet, en het geluid is weer top.

Afbeelding

Dit jaar is ie zonder problemen door de APK gekomen 8). Wel weer wat onderhoud gepleegd aangezien ik er nu toch al 25000km mee gereden heb.
Ook wist ik niet of de waterpomp al was vervangen, dit bleek achter af wel zo te zijn. Maar hierbij hebben we de koelvloeistof wel geflushed, riemen en koelleidingen vervangen en de riemspanner vervangen.

Al bij al ben ik nog zeer blij met de cabrio. Rijdt fijn en relatief zuinig. Ik denk dat dit wel een uniek exemplaar geworden is.

Afbeelding

Ik hoop dat dit interessant was om te lezen, het is wel een lang verhaal. Maar goed, het resultaat staat er.

Hitz

Re: Armazia's E36 Cabrio

Bericht door Hitz » 31 mei 2018, 13:30

Mooie auto, en gaaf leder zo! Welke kleur is dit? Echter, dit;
Armazia schreef:- Compleet m vanuit de fabriek
..klopt niet, want je hebt de smalle stootlijsten, en niet de juiste achterbumper.
330d

Armazia

Bericht door Armazia » 31 mei 2018, 13:58

Hitz schreef:Mooie auto, en gaaf leder zo! Welke kleur is dit? Echter, dit;
Armazia schreef:- Compleet m vanuit de fabriek
..klopt niet, want je hebt de smalle stootlijsten, en niet de juiste achterbumper.
Hitz,

Dankje, vindt het leer ook erg mooi. Alhoewel de mening hier duidelijk over verschilt. De één vindt het mooi en de ander vindt het echt spuug lelijk.

En inderdaad heb je gelijk over de opmerking dat ie compleet m is. Hij zal nagenoeg kompleet m zijn. Hier de optielijst;

L813A National version france

S243A Airbag for front passenger

S255A Sports leather steering wheel

S282A BMW LA wheel, Sport spoke styling II

S341A Bumpers completely in body colour

S354A Green windscreen, green shade band

S380A Hardtop-preparation

S388A Softtop, black

S398A Softtop, electromech. semiautom.

S473A Armrest front

S481A Sports seat

S510A Headlight aim control

S520A Fog lights

S534A Automatic air conditioning

S554A On-board computer V with remote control

S687A Radio preparation

S704A M Sports suspension

S806A Third stoplamp

S854A Language version French

Om eerlijk te zijn vindt ik de achterbumper helemaal prima met deze uitlaat. Ook de smalle zij-strips vindt ik er beter uit zien als de brede. Maar dit is uiteraard persoonlijke voorkeur.

De kleur is Montrealblau btw.

FaTaLiTy

Bericht door FaTaLiTy » 04 jun 2018, 13:12

Tof verhaal man, en een gave auto! Koplampen etc zal idd niet iedereen zijn smaak zijn maar ik vind 'm dik!

Veel fijne km's toegewenst :)
BMW E46 Sedan 323i - viewtopic.php?f=29&t=58370

Richel88

Bericht door Richel88 » 04 jun 2018, 19:04

Leuk topic en lekkere auto! Heerlijk genieten met het zonnige weer!

Wat zei de vorige eigenaar nog over het interieur?
Wat ik zo zie kan het wel eens het interieur uit mijn oude M3 zijn namelijk!
Het lijkt me ook een Engels interieur, gelet op dat je aan de bijrijderskant ook een spiegel verstelling knop hebt zitten + de opklaphendel van de rugleuning aan de bestuurderskant zit ipv de bijrijderskant. Degene welke mijn M3 toen heeft gekocht heeft de wagen geheel gestript en het blok in een E30 gebouwd.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

Armazia

Bericht door Armazia » 04 jun 2018, 21:02

FaTaLiTy schreef:Tof verhaal man, en een gave auto! Koplampen etc zal idd niet iedereen zijn smaak zijn maar ik vind 'm dik!

Veel fijne km's toegewenst :)
Dankjewel! Er is vaak veel bekijks en positieve reacties, erg leuk om te ontvangen :) (Helaas ook mensen die menen het ruit schoon te moeten vegen om in de auto te kijken :gek: ).

Richel88 schreef:Leuk topic en lekkere auto! Heerlijk genieten met het zonnige weer!

Wat zei de vorige eigenaar nog over het interieur?
Wat ik zo zie kan het wel eens het interieur uit mijn oude M3 zijn namelijk!
Het lijkt me ook een Engels interieur, gelet op dat je aan de bijrijderskant ook een spiegel verstelling knop hebt zitten + de opklaphendel van de rugleuning aan de bestuurderskant zit ipv de bijrijderskant. Degene welke mijn M3 toen heeft gekocht heeft de wagen geheel gestript en het blok in een E30 gebouwd.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zeg dat is vet! De vorige eigenaar liet weten dat het interieur custom gemaakt is, verder niet. Had jij enige vorm van slijtage in het interieur? Zoja, dan zou ik misschien kunnen achterhalen of dit daadwerkelijk uit jouw auto komt.

Verder toont het interieur helaas nu wel wat slijtage punten, stiksel wat loslaat en het leer van het stuur begint te bladeren :'(

Binnenkort even bij een renovatie bedrijf langs in Heerenveen die zich hier mee bezig houdt. Misschien dat hij iets voor me kan betekenen.

Richel88

Bericht door Richel88 » 04 jun 2018, 21:15

Nee, toen ik de auto kocht was het interieur pas net nieuw gedaan door de vorige eigenaar (Engeland). Enige wat ik me nog kan herinneren is dat het leer dunner als OEM was. Het verschil met OEM leer kun je goed voelen.
Gelet op de deurkaarten voor lijkt het er in ieder geval zeer sprekend op, als het het al niet is. Is namelijk custom 2 tone. OEM individual interieur heeft andere deurkaarten standaard.
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

Armazia

Bericht door Armazia » 05 jun 2018, 06:25

Richel88 schreef:Nee, toen ik de auto kocht was het interieur pas net nieuw gedaan door de vorige eigenaar (Engeland). Enige wat ik me nog kan herinneren is dat het leer dunner als OEM was. Het verschil met OEM leer kun je goed voelen.
Gelet op de deurkaarten voor lijkt het er in ieder geval zeer sprekend op, als het het al niet is. Is namelijk custom 2 tone. OEM individual interieur heeft andere deurkaarten standaard.
Je hebt gelijk dat het leer vrij dun is. Het wil ook wel slijten... Op sommige plekken lijkt het net of is het geverft en laat dit los.. Wel erg jammer, hoop dat ik redelijk goedkoop deze plekken weer kan opknappen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”