Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval combi??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tijs67
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jul 2008, 07:19
Locatie: Oostzaan

Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval combi??

Bericht door Tijs67 » 29 nov 2017, 15:04

Ik heb een 330D Touring uit 2004.
Sinds een tijdje ruik ik, vooral bij het stilstaan, na het starten, een diesel lucht in de cabine. Tenminste, het lijkt mij diesel. Bij het rijden heb ik geen last.

Nu heb ik sinds gisteren dat bij het starten het olielampje geel gaat branden en dan na 10 à 20 seconden weer uit gaat. Ik heb de olie pijlstok bekeken maar die laat zien dat er genoeg olie in zit.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Zijn het 2 losse problemen? Of houdt het 1 verband met het ander?

stefans
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2015, 06:06
Locatie: Papenhoven

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door stefans » 29 nov 2017, 15:43

Diesel lucht betekend normaal dat er ergens een diesel lekkage is.
Geel olie lampje geeft normaal aan dat er te weinig of laag motor olie niveau aanwezig is.
Dit zijn dus twee verschillende storingen.
Volgens mij is bij jou de olie niveau sensor defekt.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door h3b » 29 nov 2017, 15:59

Die diesel lucht is denk ik de uitlaatgassen die je ruikt doordat het flexibele deel van je uitlaat gescheurd is.
Of vastlassen of vervangen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door JdM » 29 nov 2017, 16:34

Flexibel deel uitlaat kan, of wat ook vaker voorkomt: een gescheurd uitlaatspruitstuk (zelf ook gehad bij mijn X3)
Even inspecteren op roetuitslag onder de kap om de locatie van de lek te vinden.

Tijs67
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jul 2008, 07:19
Locatie: Oostzaan

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door Tijs67 » 29 nov 2017, 17:33

Ok, dus 2 losse problemen: oliedruksensor: is dat een lastig/duur karwei of valt dat mee?

- het flexibele deel van de uitlaat: waar zit dat precies?
- en vwb een gescheurd uitlaatspruitstuk; dan is aldaar onder de motorkap goed de roetuitslag te zien?

En het uitlaat of spruitstuk verhaal: zijn dat dure reparaties?

Bim

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door Bim » 29 nov 2017, 18:53

2 losse problemen gok ik

flexibel deel veel voorkomend had ik ook destijds gehad met mijn 330d, jaar of 4 terug.
mooi op plekje (ong ter hoogte draagarmrubber) waar mooi naar boven via je roosters naar binnen kan komen, denk dat uitlaatgassen zijn, dat heb je alleen bij stilstaan, bij rijden geen last dan heeft het niet de kans om naar binnen te komen. eerst ff checken of dat het is en dan bij aankomend beurtje laten meenmen, flexibel stukje kan ook gewoon een universeel zijn lijkt mij.

defecte sensor olie niveau heb ik ook gehad ( bij 2 verschillende e46's), na starten gaat ie ff aan en dan weer uit. (ook redelijk veel voorkomend kwaaltje), als olie echt onder niveau zit dan gaat ie aan tijdens rijden of als je auto uit zet.

uit hoofd.. origineel sensor dealer 160? imi aliexpress 10,-, en daartussenin nog veel goede merken, doen bij oliewissel.

Tijs67
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jul 2008, 07:19
Locatie: Oostzaan

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door Tijs67 » 29 nov 2017, 19:58

Ok, dank allen voor jullie hulp.
Begin volg jaar moet ie voor een beurt. Laat ik eea gelijk nakijken

Tijs67
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jul 2008, 07:19
Locatie: Oostzaan

Re: rookgas lucht in cabine

Bericht door Tijs67 » 26 jun 2018, 18:02

Update over de uitlaatgassen in de cabine: het blijkt nu dat er 2 scheurtjes in het uitlaatspruitstuk zitten. Bij mij is die van rvs. Volgens monteur zit er best een hoop werk aan, omdat er veel gedemonteerd moet worden om erbij te kunnen: klepdeksel, verstuivers en turbo. Daarnaast zei hij dat er nog een risico is met de inspuit ventielen; die willen nog wel eens onwijs vast zitten en mogelijk af kunnen breken bij loshalen.

Komt het bovenstaande logisch over en wordt dit dan een dure reparatie?
En in hoeverre kan ik hier voorlopig mee door blijven rijden?

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door JdM » 26 jun 2018, 19:50

Andere monteur zoeken want het uitlaatspruitstuk kan eraf zonder andere zaken te demonteren (in elk geval hoeven klepdeksel en de verstuivers er niet vanaf). Het is wel een flinke klus, daar heeft ie gelijk in. Ben er zelf een uurtje of 5 wel zoet mee geweest en ik heb alles in mijn garage gedaan, zonder brug, met brug kun je een aantal zaken makkelijker bereiken.
Als je monteur er anders over denkt: in de luchtfilterbak zit een mogelijkheid om dmv het verwijderen van een afdekklepje de turbo los te halen, gewoon even goed uitzoeken.
En verder kun je er oneindig mee doorrijden, zolang de APK keurmeester het niet ziet en je zelf niet helemaal misselijk wordt van die lucht in je auto ;)

Tijs67
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jul 2008, 07:19
Locatie: Oostzaan

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door Tijs67 » 26 jun 2018, 20:19

Dank JdM.
Kan het zijn dat het demonteren per model verschilt? Ik heb een 330D (M57N) motor (automaat) uit 10-2004.
Geldt hiervoor ook dat klepdeksel en de verstuivers er niet vanaf hoeven?

En wat kost een uitlaatspruitstuk? Ik ben geneigd om dan voor een gietijzeren versie te gaan

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door JdM » 26 jun 2018, 20:25

In mijn X3 lag ook een M57N en de auto was ook uit 2004. Enige verschil is dat ik een handbak had, maar dat heeft met de rest helemaal niets van doen. Ruimte onder de kap lijkt me hetzelfde, een X3 is onder de kap ook niet groot met een M57 erin.
Ik heb een gietijzeren geplaatst, was met pakkingen en nieuwe draadeinden geloof ik iets van 150 euro kwijt.

Tijs67
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jul 2008, 07:19
Locatie: Oostzaan

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door Tijs67 » 26 jun 2018, 20:29

Dat valt nog mee, de prijs.

Wat is een goed adres om te kijken voor een gietijzeren uitlaatspruitstuk?

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Diesel lucht in cabine en olielampje brandt; toeval comb

Bericht door JdM » 26 jun 2018, 20:56


Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”