E36 328 cabrio projectje Whiteage
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Even niets geplaatst maar vandaag kom ik met een mega update:
We trappen af met het vervangen van de gasveren van de verdeckkap en het scharnierpunt softtop.
3 nieuwe gasveren:
IMG_20180410_193015 by tony mans, on Flickr
Verdeckkap links:
IMG_20180410_193224 by tony mans, on Flickr
Verdeckkap rechts:
IMG_20180410_193104 by tony mans, on Flickr
En de gasveer van het scharnierpunt:
IMG_20180410_193121 by tony mans, on Flickr
De oude gasveren:
IMG_20180410_193041 by tony mans, on Flickr
Ze zijn van het merk stabilus (de oem leverancier).
De 2 van de verdeckkap zijn 140nm per stuk
En die van het scharnierpunt softtop 350nm
Het plaatsen hiervan bij de verdeckkap is een gepiel.
Een tip hiervoor:
- Haal de aanslagrubbers van de scharnierpunten weg.
- Koppel de stang van de sluitmotor los.
- Dan kun je de kap met de hand nog iets omhoog duwen. Ze staan iets onder spanning. En het is haast onmogelijk om ze anders te kunnen wisselen.
De bijrijderskant is het makkelijkst. Door de kap iets omhoog te duwen kun je de gasveer daar wisselen (vergt wat geduld).
De bestuurderskant is erg lastig. Deze heeft minder ruimte door de stangen die in de weg zitten. De kap kun je ook iets minder omhoogduwen aan die kan. Ik heb de veer iets kunnen indrukken d.m.v. een smalle spanband. Knoop daar een lusje in, dan kun je met 1 hand de veer iets intrekken. En vervolgens met je andere hand in de ruimte om de kop op het oog drukken.
Opgepast! Let op dat je niet klem komt te zitten als de veer uit het oogje schiet.
Zet van zowel de bestuurderskant als de bijrijderskant als eerst de bovenzijde vast. En vervang ze veer voor veer (haal ze niet beiden los, want dan blijft de kap niet openstaan).
Daarna de stang van de sluitmotor weer vastzetten.
Die van het scharnierpunt sofftop is makkelijker.
Zorg dat je da kap met de achterruit omhoog stuurt, dan is de veer spanningsloos.
Met wat sleutelwerk haal je deze los en kun je de nieuwe monteren.
Ik heb alles preventief vervangen.
En heb de auto voorzien van een oem bmw cd23 business cd rds.
Tijd voor wat foto's:
Hier de blaupunkt cd23 via marktplaats gekocht. Deze heb ik gemodificeerd zodat het am kanaal nu als aux in dient. Met wat soldeerwerk kun je deze voorzien van een aux in. Aan de achterzijde van de radio heb ik een vrouwelijke aansluiting gemaakt. Daar kan dan een aux kabel in die je ergens in de auto weg werkt. Voordeel oem looks maar toch de mogelijkheid om je telefoon aan te sluiten voor bijv. spotify.
cd23 by tony mans, on Flickr
Om deze ombouw te doen moet je de radio demonteren. Onder de cd drive kun je dit ic vinden.
left right ic by tony mans, on Flickr
Van het linker kanaal moet je het pootje van het ic losmaken van de printplaat.
Am is mono en als je dit pootje losmaakt heb je een stereo input.
pootje omhoog plaatsen by tony mans, on Flickr
Dan verbreek je de verbinding met de am module doorde verbinding op de printplaat weg te schrapen.
am module verbreken by tony mans, on Flickr
Vervolgens heb je 2 condensators nodig 2.2uf 50v maar 100v mag ook. Aan de pootjes van het ic soldeer je het positieve pootje van de condensator. Aan de negatieve kant maak je de verbinding met je aux in plug.
De ground (aarde) wordt gemaakt door verbinding van de aux plug naar het chassis van de radio.
IMG_20180408_151812 by tony mans, on Flickr
Boven de antenne aansluiting bevindt nu de aux aansluiting.
IMG_20180408_151814_1 by tony mans, on Flickr
aux input by tony mans, on Flickr
De aux kabel komt uit in het opbergvakje bij de handrem.
IMG_20180414_190229 by tony mans, on Flickr
Helaas werd de radio op marktplaats verkocht als goed werkend. Maar deze had erg veel last van pixel uitval. En heb ontdekt dat er ook nog een scheurtje in de display zat. Deze was niet meer te fixen.
Gelukkig heb ik de oude radio van een mede forumganger overgekocht. Deze heb ik vandaag ontvangen en heeft minimaal pixel uitval. Hiervan heb ik het voorfront gebruikt en op de andere radio gezet. Want daar had ik de aux modificatie al aan uitgevoerd.
Op een later moment ga ik met de radio en obc naar Jurjen in Den Helder om de flex cable te laten vernieuwen. Dan heb ik geen last meer van dode pixels.
En een totaalplaatje. Ik ben er blij mee
Moet zeggen het geluid klinkt gewoon goed voldoende power.
IMG_20180414_203334 by tony mans, on Flickr
IMG_20180414_203352 by tony mans, on Flickr
De auto gwassen:
e36
IMG_20180414_185733 by tony mans, on Flickr
Ook heb ik een naambord gemaakt voor op meetings. Dan ben je makkelijker te herkennen.
IMG_20180414_185755 by tony mans, on Flickr
We trappen af met het vervangen van de gasveren van de verdeckkap en het scharnierpunt softtop.
3 nieuwe gasveren:
IMG_20180410_193015 by tony mans, on Flickr
Verdeckkap links:
IMG_20180410_193224 by tony mans, on Flickr
Verdeckkap rechts:
IMG_20180410_193104 by tony mans, on Flickr
En de gasveer van het scharnierpunt:
IMG_20180410_193121 by tony mans, on Flickr
De oude gasveren:
IMG_20180410_193041 by tony mans, on Flickr
Ze zijn van het merk stabilus (de oem leverancier).
De 2 van de verdeckkap zijn 140nm per stuk
En die van het scharnierpunt softtop 350nm
Het plaatsen hiervan bij de verdeckkap is een gepiel.
Een tip hiervoor:
- Haal de aanslagrubbers van de scharnierpunten weg.
- Koppel de stang van de sluitmotor los.
- Dan kun je de kap met de hand nog iets omhoog duwen. Ze staan iets onder spanning. En het is haast onmogelijk om ze anders te kunnen wisselen.
De bijrijderskant is het makkelijkst. Door de kap iets omhoog te duwen kun je de gasveer daar wisselen (vergt wat geduld).
De bestuurderskant is erg lastig. Deze heeft minder ruimte door de stangen die in de weg zitten. De kap kun je ook iets minder omhoogduwen aan die kan. Ik heb de veer iets kunnen indrukken d.m.v. een smalle spanband. Knoop daar een lusje in, dan kun je met 1 hand de veer iets intrekken. En vervolgens met je andere hand in de ruimte om de kop op het oog drukken.
Opgepast! Let op dat je niet klem komt te zitten als de veer uit het oogje schiet.
Zet van zowel de bestuurderskant als de bijrijderskant als eerst de bovenzijde vast. En vervang ze veer voor veer (haal ze niet beiden los, want dan blijft de kap niet openstaan).
Daarna de stang van de sluitmotor weer vastzetten.
Die van het scharnierpunt sofftop is makkelijker.
Zorg dat je da kap met de achterruit omhoog stuurt, dan is de veer spanningsloos.
Met wat sleutelwerk haal je deze los en kun je de nieuwe monteren.
Ik heb alles preventief vervangen.
En heb de auto voorzien van een oem bmw cd23 business cd rds.
Tijd voor wat foto's:
Hier de blaupunkt cd23 via marktplaats gekocht. Deze heb ik gemodificeerd zodat het am kanaal nu als aux in dient. Met wat soldeerwerk kun je deze voorzien van een aux in. Aan de achterzijde van de radio heb ik een vrouwelijke aansluiting gemaakt. Daar kan dan een aux kabel in die je ergens in de auto weg werkt. Voordeel oem looks maar toch de mogelijkheid om je telefoon aan te sluiten voor bijv. spotify.
cd23 by tony mans, on Flickr
Om deze ombouw te doen moet je de radio demonteren. Onder de cd drive kun je dit ic vinden.
left right ic by tony mans, on Flickr
Van het linker kanaal moet je het pootje van het ic losmaken van de printplaat.
Am is mono en als je dit pootje losmaakt heb je een stereo input.
pootje omhoog plaatsen by tony mans, on Flickr
Dan verbreek je de verbinding met de am module doorde verbinding op de printplaat weg te schrapen.
am module verbreken by tony mans, on Flickr
Vervolgens heb je 2 condensators nodig 2.2uf 50v maar 100v mag ook. Aan de pootjes van het ic soldeer je het positieve pootje van de condensator. Aan de negatieve kant maak je de verbinding met je aux in plug.
De ground (aarde) wordt gemaakt door verbinding van de aux plug naar het chassis van de radio.
IMG_20180408_151812 by tony mans, on Flickr
Boven de antenne aansluiting bevindt nu de aux aansluiting.
IMG_20180408_151814_1 by tony mans, on Flickr
aux input by tony mans, on Flickr
De aux kabel komt uit in het opbergvakje bij de handrem.
IMG_20180414_190229 by tony mans, on Flickr
Helaas werd de radio op marktplaats verkocht als goed werkend. Maar deze had erg veel last van pixel uitval. En heb ontdekt dat er ook nog een scheurtje in de display zat. Deze was niet meer te fixen.
Gelukkig heb ik de oude radio van een mede forumganger overgekocht. Deze heb ik vandaag ontvangen en heeft minimaal pixel uitval. Hiervan heb ik het voorfront gebruikt en op de andere radio gezet. Want daar had ik de aux modificatie al aan uitgevoerd.
Op een later moment ga ik met de radio en obc naar Jurjen in Den Helder om de flex cable te laten vernieuwen. Dan heb ik geen last meer van dode pixels.
En een totaalplaatje. Ik ben er blij mee
Moet zeggen het geluid klinkt gewoon goed voldoende power.
IMG_20180414_203334 by tony mans, on Flickr
IMG_20180414_203352 by tony mans, on Flickr
De auto gwassen:
e36
IMG_20180414_185733 by tony mans, on Flickr
Ook heb ik een naambord gemaakt voor op meetings. Dan ben je makkelijker te herkennen.
IMG_20180414_185755 by tony mans, on Flickr
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ik post de mega update in meerdere delen. Dit is handiger om de vele foto's te laden op iemands pc of tablet.
De nieuwe kap zit er inmiddels op en ze hebben het perfect gedaan bij hame cabrio's
Een oem sofftop, nieuwe spanbanden, hemel reparatie, bewegende punten gesmeerd en waar nodig afgesteld.
Dit kan er weer 20 jaar tegenaan.
Hieronder wat foto's van de montage:
De oude kap verwijderd:
DSC01711 by tony mans, on Flickr
DSC01712 by tony mans, on Flickr
DSC01713 by tony mans, on Flickr
Ook de hemel is gerepareerd. Er waren div. montage plaatje gebroken en dit is allemaal vernieuwd:
DSC01715 by tony mans, on Flickr
De hemel is weer gemonteerd en het frame voorzien van nieuwe spanbanden:
DSC01716 by tony mans, on Flickr
DSC01717 by tony mans, on Flickr
Het eind is inzicht het dak zit erop.
DSC01719 by tony mans, on Flickr
Uiteindelijk weer thuis aangekomen de auto en het nieuwe dak samen
DSC01721 by tony mans, on Flickr
De nieuwe kap zit er inmiddels op en ze hebben het perfect gedaan bij hame cabrio's
Een oem sofftop, nieuwe spanbanden, hemel reparatie, bewegende punten gesmeerd en waar nodig afgesteld.
Dit kan er weer 20 jaar tegenaan.
Hieronder wat foto's van de montage:
De oude kap verwijderd:
DSC01711 by tony mans, on Flickr
DSC01712 by tony mans, on Flickr
DSC01713 by tony mans, on Flickr
Ook de hemel is gerepareerd. Er waren div. montage plaatje gebroken en dit is allemaal vernieuwd:
DSC01715 by tony mans, on Flickr
De hemel is weer gemonteerd en het frame voorzien van nieuwe spanbanden:
DSC01716 by tony mans, on Flickr
DSC01717 by tony mans, on Flickr
Het eind is inzicht het dak zit erop.
DSC01719 by tony mans, on Flickr
Uiteindelijk weer thuis aangekomen de auto en het nieuwe dak samen
DSC01721 by tony mans, on Flickr
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
De huidige koplampen zijn door de jaartjes heen mat geworden en een glas heeft een barst. Tijd voor wat anders.
Via marktplaats een setje lampen gekocht met nette glazen. Deze ga ik opknappen/modificeren.
Zo zijn de nieuwe lampen aangekocht. Deze krijgen nieuwe ccfl ringen en worden gedelensed.
IMG_20180324_153509 by tony mans, on Flickr
De oude ccfl ringen zijn vergeeld en niet mooi gemonteerd. Dus even alles demonteren:
IMG_20180324_153512 by tony mans, on Flickr
Afplakken en door naar de volgende stap:
IMG_20180324_155813 by tony mans, on Flickr
Black it is:
IMG_20180324_160536 by tony mans, on Flickr
Ook de metalen frames worden gespoten:
IMG_20180325_113136 by tony mans, on Flickr
Een dag wachten voor de verf droog is:
IMG_20180325_113231 by tony mans, on Flickr
Dit zit achter de lens van de fisheye. Hierdoor is het mogelijk om de voorste lenzen van de lamp te verwijderen zodat het lichtbeeld goed blijft. Je krijgt minder strooilicht en creëert een gerichte lichtbundel.
IMG_20180325_113631 by tony mans, on Flickr
De fisheye weer samenbouwen:
IMG_20180325_113625 by tony mans, on Flickr
Plaatjes gemaakt om de uitsparing van het oude stadslicht te dichten:
IMG_20180325_120957 by tony mans, on Flickr
Nieuwe ccfl ringen gekocht:
IMG_20180325_123453_1 by tony mans, on Flickr
Ringen plaatsen ze zijn bevestigd met montagekit zwarte polymax.
IMG_20180510_150420 by tony mans, on Flickr
Bijna klaar:
IMG_20180325_134715 by tony mans, on Flickr
Klaar en getest:
IMG-20180510-WA0021 by tony mans, on Flickr
Zo waren de oude h7 lampen die in de auto zaten.
IMG_20180325_182655 by tony mans, on Flickr
Een plaatje van de auto met de nieuwe lampen gemonteerd. Ben erg blij met het resultaat, het ziet er weer fris uit.
IMG_20180512_134801 by tony mans, on Flickr
Toch mis ik de m-bumpers nog om het compleet te maken :balletje:
En dit is hoe ze oplichten:
IMG_20180512_011855 by tony mans, on Flickr
Ook maar even het interieurfilter vervangen. Simpel klusje zo gebeurd denk je dan. Alleen maar even het dashboardkastje demonteren samen met de luchtbuis voor de voeten.
Zeker geen leuke klus, je komt er slecht bij. Totaal geen ruimte om het filter fatsoenlijk te kunnen wisselen.
Dashboardkastje gedemonteerd:
IMG_20180512_130127 by tony mans, on Flickr
Leiding voor lucht bij de beenruimte weggehaald.
IMG_20180512_130120 by tony mans, on Flickr
Voor nog meer ruimte ook de stekkers van div. modules losgehaald:
IMG_20180512_131453 by tony mans, on Flickr
Gelukkig was het oude filter vies
IMG_20180512_130117 by tony mans, on Flickr
En tot slot het nieuwe filter wat gemonteerd is. Voorlopig kom ik daar niet meer.
IMG_20180512_130404 by tony mans, on Flickr
Via marktplaats een setje lampen gekocht met nette glazen. Deze ga ik opknappen/modificeren.
Zo zijn de nieuwe lampen aangekocht. Deze krijgen nieuwe ccfl ringen en worden gedelensed.
IMG_20180324_153509 by tony mans, on Flickr
De oude ccfl ringen zijn vergeeld en niet mooi gemonteerd. Dus even alles demonteren:
IMG_20180324_153512 by tony mans, on Flickr
Afplakken en door naar de volgende stap:
IMG_20180324_155813 by tony mans, on Flickr
Black it is:
IMG_20180324_160536 by tony mans, on Flickr
Ook de metalen frames worden gespoten:
IMG_20180325_113136 by tony mans, on Flickr
Een dag wachten voor de verf droog is:
IMG_20180325_113231 by tony mans, on Flickr
Dit zit achter de lens van de fisheye. Hierdoor is het mogelijk om de voorste lenzen van de lamp te verwijderen zodat het lichtbeeld goed blijft. Je krijgt minder strooilicht en creëert een gerichte lichtbundel.
IMG_20180325_113631 by tony mans, on Flickr
De fisheye weer samenbouwen:
IMG_20180325_113625 by tony mans, on Flickr
Plaatjes gemaakt om de uitsparing van het oude stadslicht te dichten:
IMG_20180325_120957 by tony mans, on Flickr
Nieuwe ccfl ringen gekocht:
IMG_20180325_123453_1 by tony mans, on Flickr
Ringen plaatsen ze zijn bevestigd met montagekit zwarte polymax.
IMG_20180510_150420 by tony mans, on Flickr
Bijna klaar:
IMG_20180325_134715 by tony mans, on Flickr
Klaar en getest:
IMG-20180510-WA0021 by tony mans, on Flickr
Zo waren de oude h7 lampen die in de auto zaten.
IMG_20180325_182655 by tony mans, on Flickr
Een plaatje van de auto met de nieuwe lampen gemonteerd. Ben erg blij met het resultaat, het ziet er weer fris uit.
IMG_20180512_134801 by tony mans, on Flickr
Toch mis ik de m-bumpers nog om het compleet te maken :balletje:
En dit is hoe ze oplichten:
IMG_20180512_011855 by tony mans, on Flickr
Ook maar even het interieurfilter vervangen. Simpel klusje zo gebeurd denk je dan. Alleen maar even het dashboardkastje demonteren samen met de luchtbuis voor de voeten.
Zeker geen leuke klus, je komt er slecht bij. Totaal geen ruimte om het filter fatsoenlijk te kunnen wisselen.
Dashboardkastje gedemonteerd:
IMG_20180512_130127 by tony mans, on Flickr
Leiding voor lucht bij de beenruimte weggehaald.
IMG_20180512_130120 by tony mans, on Flickr
Voor nog meer ruimte ook de stekkers van div. modules losgehaald:
IMG_20180512_131453 by tony mans, on Flickr
Gelukkig was het oude filter vies
IMG_20180512_130117 by tony mans, on Flickr
En tot slot het nieuwe filter wat gemonteerd is. Voorlopig kom ik daar niet meer.
IMG_20180512_130404 by tony mans, on Flickr
Laatst gewijzigd door whiteage op 07 jun 2018, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ook maar even het interieurfilter vervangen. Simpel klusje zo gebeurd denk je dan. Alleen maar even het dashboardkastje demonteren samen met de luchtbuis voor de voeten.
Zeker geen leuke klus, je komt er slecht bij. Totaal geen ruimte om het filter fatsoenlijk te kunnen wisselen.
Dashboardkastje gedemonteerd:
IMG_20180512_130127 by tony mans, on Flickr
Leiding voor lucht bij de beenruimte weggehaald.
IMG_20180512_130120 by tony mans, on Flickr
Voor nog meer ruimte ook de stekkers van div. modules losgehaald:
IMG_20180512_131453 by tony mans, on Flickr
Gelukkig was het oude filter vies
IMG_20180512_130117 by tony mans, on Flickr
En tot slot het nieuwe filter wat gemonteerd is. Voorlopig kom ik daar niet meer.
IMG_20180512_130404 by tony mans, on Flickr
En ik heb nu ook een oem windscherm voor de cabrio . Via het internet een origineel windscherm voorbij zien komen. Volgens de advertentie was deze nog puntgaaf. Maar vlak voordat ik deze ging ophalen kreeg ik bericht: er zitten toch wel een paar gaatjes in het doek. En eenmaal aangekomen merkte ik ook dat deze niet meer vastklikt als die omhoog staat. Dus ja dan zakt de prijs en je bent er eenmaal heen gereden, dus dan neem je dat zoals het is.
De meeste van ons kennen vast die manual van de e36 cabrio. Met de tips en tricks van een duitse vriend.
Daar staat de fix van het scharnierpunt in omschreven. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Wat is die man creatief en geef een dit op een moeilijkheidsgraad van 0 tot 10 zeker een 8,5 (voor de echte handige harry's dus.) Wat een job, gelukkig is de klus geklaard en zal die hier niet meer op stuk gaan.
Hier het scharnierpunt waarvan ik een stukje heb afgezaagd, dan heb ik ruimte voor een stukje aluminium strip.
IMG_20180509_180632 by tony mans, on Flickr
Dan kunnen we de eerste bocht gaan buigen. Tot zover easy job.
IMG_20180509_180645 by tony mans, on Flickr
Dan wordt het al lastig, omdat het zo klein is kun je het materiaal niet goed inspannen.
IMG-20180512-WA0016 by tony mans, on Flickr
Maargoed het eerste beugeltje is gezet. Dan moet je er dus nog 1 maken die exact hetzelfde is.
IMG-20180512-WA0017 by tony mans, on Flickr
Beugeltjes aangeboord en even passen of het nog kan scharnieren.
IMG-20180512-WA0020 by tony mans, on Flickr
Vanuit een spie heb ik de nieuwe borgpennen gemaakt.
IMG_20180509_140349 by tony mans, on Flickr
En door er een stukje lasdraad in de verlijmen met locktite is ook de borging van de veer gegarandeerd.
IMG_20180509_153853 by tony mans, on Flickr
Om een idee te geven hoe het in het scharnierpunt gaat komen. De veertjes waren niet meer aanwezig, hiervoor heb ik 2 pennenveertjes gebruikt.
IMG_20180509_153904 by tony mans, on Flickr
Dan komt het moeilijkste gedeelte. Je moet een sleuf maken in het aluminium beugeltje. En de kamer in het kunststof verder uitdiepen. Als dat gedaan is kan het geheel in elkaar.
IMG_20180509_205047 by tony mans, on Flickr
Gelukkig is het scharnierpunt hersteld en is daarmee het moeilijke gedeelte achter de rug
Via internet nieuw windgaas besteld. Voor we dat gaan monteren eerst nog even de frames opnieuw zwarten.
IMG-20180512-WA0028 by tony mans, on Flickr
IMG-20180512-WA0027 by tony mans, on Flickr
Volgende stap: Het nieuwe windgaas monteren.
IMG_20180515_212603 by tony mans, on Flickr
Dit begint wat te worden. Met als resultaat.
IMG_20180515_223045 by tony mans, on Flickr
Ook de hoekjes van het plateautje die de contouren van de achterbank heeft zijn beschadigd. Daarvoor zwarte skai besteld en nu opnieuw bekleed. Deze foto is van het eindresultaat. Een windscherm uit 1993 wat nu weer in nieuwstaat verkeerd.
IMG-20180518-WA0008 by tony mans, on Flickr
Hoe staat dat dan in de auto? Nou hartstikke mooi
IMG_20180519_142539 by tony mans, on Flickr
En als laatste van me mega update:
Brakes
Gezien ik de auto zeer betrouwbaar en goed onderhouden wil hebben gaan we nog even door.
We hervatten het met de remmen. De achterzijde was al onder handen genomen, dus nu is de beurt aan de voorzijde.
Op het lijstje stond o.a. het verversen van de remvloeistof, geen overbodige luxe gezien deze erg vies was.
Ook nieuwe remslangen, schijven en blokken.
We zijn begonnen met het vervangen van de remslangen. En daarna het verversen van de remvloeistof.
Het beste voor het verversen van de remvloeistof is het aanhouden van deze volgorde.
RA, LA, RV, LV.
De Remschijven en blokken voor zijn vervangen voor Brembo brake max (gegroefd) in combinatie met brembo blokken.
Even de remklauwen demonteren:
IMG_20180530_195327 by tony mans, on Flickr
Afplakken maar voor de zekerheid:
IMG_20180530_195151 by tony mans, on Flickr
Tijd voor een spraytje (dat lijkt verdacht veel op brembo rood
IMG_20180530_195133 by tony mans, on Flickr
En ook de bracket even inkleuren:
IMG_20180530_204340 by tony mans, on Flickr
Preview van de nieuwe schijf :
IMG_20180530_170743 by tony mans, on Flickr
Zo ziet het er dan uit. Lekker fris vind ik zelf:
IMG_20180531_160717 by tony mans, on Flickr
Ook was er een looprol hoorbaar dus maar even alles gecontroleerd. En was het de bedoeling om de dynamo te reviseren. Dus nieuwe koolborstels en lagers gekocht dus aan de slag. Dit was geen overbodige luxe want de koolborstels waren haast op. Maar helaas was het anker te ver heen om goed te kunnen reviseren. Dus daarom maar een nieuwe gekocht.
En als je dan toch bezig bent ook maar een nieuwe waterpomp, thermostaat, thermostaathuis, 2 spanrollen, looprol, nieuwe riemen, koelvloeistof.
Sleutelen maar:
Hier zit de nieuwe waterpomp (Behr) al op zijn nieuwe plek:
IMG_20180606_142928 by tony mans, on Flickr
De oem thermostaat van wahler 92 graden:
IMG_20180606_143020 by tony mans, on Flickr
IMG_20180606_143033 by tony mans, on Flickr
En even een weetje:
Zorg bij het plaatsen van de thermostaat dat het pijltje op de thermostaat omhoog wijst.
IMG_20180606_143027 by tony mans, on Flickr
Nog een foto omdat het hier nog nieuw is
IMG_20180606_143219 by tony mans, on Flickr
In place:
IMG_20180606_144126 by tony mans, on Flickr
En de andere onderdelen die gemonteerd moeten worden:
IMG_20180606_144442 by tony mans, on Flickr
Het eind is in zicht en het begint weer ergens op te lijken:
IMG_20180606_164412 by tony mans, on Flickr
En ook de dynamo wil op de foto
IMG_20180606_164423 by tony mans, on Flickr
En toen was het weer volgebouwd onder de kap.
IMG_20180606_183925 by tony mans, on Flickr
Het koelsysteem afgevuld met G11 van -38 en tot 140 graden voor BMW/Behr. Echter het ontluchten blijft een vaag iets bij die m52. Het duurde lang voor de kachel eens warmte ging geven. Heb de neus ook nog omhoog gezet waarna ik een paar straten ben gaan rijden. Vervolgens de auto op een flinke helling nog ontlucht en de kachel werd goed warm
Dat was het weer guys. De rest van de onderdelen die klaar liggen en worden binnenkort gemonteerd.
Nu wordt het tijd om lekker van de cabrio te gaan genieten.
Zeker geen leuke klus, je komt er slecht bij. Totaal geen ruimte om het filter fatsoenlijk te kunnen wisselen.
Dashboardkastje gedemonteerd:
IMG_20180512_130127 by tony mans, on Flickr
Leiding voor lucht bij de beenruimte weggehaald.
IMG_20180512_130120 by tony mans, on Flickr
Voor nog meer ruimte ook de stekkers van div. modules losgehaald:
IMG_20180512_131453 by tony mans, on Flickr
Gelukkig was het oude filter vies
IMG_20180512_130117 by tony mans, on Flickr
En tot slot het nieuwe filter wat gemonteerd is. Voorlopig kom ik daar niet meer.
IMG_20180512_130404 by tony mans, on Flickr
En ik heb nu ook een oem windscherm voor de cabrio . Via het internet een origineel windscherm voorbij zien komen. Volgens de advertentie was deze nog puntgaaf. Maar vlak voordat ik deze ging ophalen kreeg ik bericht: er zitten toch wel een paar gaatjes in het doek. En eenmaal aangekomen merkte ik ook dat deze niet meer vastklikt als die omhoog staat. Dus ja dan zakt de prijs en je bent er eenmaal heen gereden, dus dan neem je dat zoals het is.
De meeste van ons kennen vast die manual van de e36 cabrio. Met de tips en tricks van een duitse vriend.
Daar staat de fix van het scharnierpunt in omschreven. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.
Wat is die man creatief en geef een dit op een moeilijkheidsgraad van 0 tot 10 zeker een 8,5 (voor de echte handige harry's dus.) Wat een job, gelukkig is de klus geklaard en zal die hier niet meer op stuk gaan.
Hier het scharnierpunt waarvan ik een stukje heb afgezaagd, dan heb ik ruimte voor een stukje aluminium strip.
IMG_20180509_180632 by tony mans, on Flickr
Dan kunnen we de eerste bocht gaan buigen. Tot zover easy job.
IMG_20180509_180645 by tony mans, on Flickr
Dan wordt het al lastig, omdat het zo klein is kun je het materiaal niet goed inspannen.
IMG-20180512-WA0016 by tony mans, on Flickr
Maargoed het eerste beugeltje is gezet. Dan moet je er dus nog 1 maken die exact hetzelfde is.
IMG-20180512-WA0017 by tony mans, on Flickr
Beugeltjes aangeboord en even passen of het nog kan scharnieren.
IMG-20180512-WA0020 by tony mans, on Flickr
Vanuit een spie heb ik de nieuwe borgpennen gemaakt.
IMG_20180509_140349 by tony mans, on Flickr
En door er een stukje lasdraad in de verlijmen met locktite is ook de borging van de veer gegarandeerd.
IMG_20180509_153853 by tony mans, on Flickr
Om een idee te geven hoe het in het scharnierpunt gaat komen. De veertjes waren niet meer aanwezig, hiervoor heb ik 2 pennenveertjes gebruikt.
IMG_20180509_153904 by tony mans, on Flickr
Dan komt het moeilijkste gedeelte. Je moet een sleuf maken in het aluminium beugeltje. En de kamer in het kunststof verder uitdiepen. Als dat gedaan is kan het geheel in elkaar.
IMG_20180509_205047 by tony mans, on Flickr
Gelukkig is het scharnierpunt hersteld en is daarmee het moeilijke gedeelte achter de rug
Via internet nieuw windgaas besteld. Voor we dat gaan monteren eerst nog even de frames opnieuw zwarten.
IMG-20180512-WA0028 by tony mans, on Flickr
IMG-20180512-WA0027 by tony mans, on Flickr
Volgende stap: Het nieuwe windgaas monteren.
IMG_20180515_212603 by tony mans, on Flickr
Dit begint wat te worden. Met als resultaat.
IMG_20180515_223045 by tony mans, on Flickr
Ook de hoekjes van het plateautje die de contouren van de achterbank heeft zijn beschadigd. Daarvoor zwarte skai besteld en nu opnieuw bekleed. Deze foto is van het eindresultaat. Een windscherm uit 1993 wat nu weer in nieuwstaat verkeerd.
IMG-20180518-WA0008 by tony mans, on Flickr
Hoe staat dat dan in de auto? Nou hartstikke mooi
IMG_20180519_142539 by tony mans, on Flickr
En als laatste van me mega update:
Brakes
Gezien ik de auto zeer betrouwbaar en goed onderhouden wil hebben gaan we nog even door.
We hervatten het met de remmen. De achterzijde was al onder handen genomen, dus nu is de beurt aan de voorzijde.
Op het lijstje stond o.a. het verversen van de remvloeistof, geen overbodige luxe gezien deze erg vies was.
Ook nieuwe remslangen, schijven en blokken.
We zijn begonnen met het vervangen van de remslangen. En daarna het verversen van de remvloeistof.
Het beste voor het verversen van de remvloeistof is het aanhouden van deze volgorde.
RA, LA, RV, LV.
De Remschijven en blokken voor zijn vervangen voor Brembo brake max (gegroefd) in combinatie met brembo blokken.
Even de remklauwen demonteren:
IMG_20180530_195327 by tony mans, on Flickr
Afplakken maar voor de zekerheid:
IMG_20180530_195151 by tony mans, on Flickr
Tijd voor een spraytje (dat lijkt verdacht veel op brembo rood
IMG_20180530_195133 by tony mans, on Flickr
En ook de bracket even inkleuren:
IMG_20180530_204340 by tony mans, on Flickr
Preview van de nieuwe schijf :
IMG_20180530_170743 by tony mans, on Flickr
Zo ziet het er dan uit. Lekker fris vind ik zelf:
IMG_20180531_160717 by tony mans, on Flickr
Ook was er een looprol hoorbaar dus maar even alles gecontroleerd. En was het de bedoeling om de dynamo te reviseren. Dus nieuwe koolborstels en lagers gekocht dus aan de slag. Dit was geen overbodige luxe want de koolborstels waren haast op. Maar helaas was het anker te ver heen om goed te kunnen reviseren. Dus daarom maar een nieuwe gekocht.
En als je dan toch bezig bent ook maar een nieuwe waterpomp, thermostaat, thermostaathuis, 2 spanrollen, looprol, nieuwe riemen, koelvloeistof.
Sleutelen maar:
Hier zit de nieuwe waterpomp (Behr) al op zijn nieuwe plek:
IMG_20180606_142928 by tony mans, on Flickr
De oem thermostaat van wahler 92 graden:
IMG_20180606_143020 by tony mans, on Flickr
IMG_20180606_143033 by tony mans, on Flickr
En even een weetje:
Zorg bij het plaatsen van de thermostaat dat het pijltje op de thermostaat omhoog wijst.
IMG_20180606_143027 by tony mans, on Flickr
Nog een foto omdat het hier nog nieuw is
IMG_20180606_143219 by tony mans, on Flickr
In place:
IMG_20180606_144126 by tony mans, on Flickr
En de andere onderdelen die gemonteerd moeten worden:
IMG_20180606_144442 by tony mans, on Flickr
Het eind is in zicht en het begint weer ergens op te lijken:
IMG_20180606_164412 by tony mans, on Flickr
En ook de dynamo wil op de foto
IMG_20180606_164423 by tony mans, on Flickr
En toen was het weer volgebouwd onder de kap.
IMG_20180606_183925 by tony mans, on Flickr
Het koelsysteem afgevuld met G11 van -38 en tot 140 graden voor BMW/Behr. Echter het ontluchten blijft een vaag iets bij die m52. Het duurde lang voor de kachel eens warmte ging geven. Heb de neus ook nog omhoog gezet waarna ik een paar straten ben gaan rijden. Vervolgens de auto op een flinke helling nog ontlucht en de kachel werd goed warm
Dat was het weer guys. De rest van de onderdelen die klaar liggen en worden binnenkort gemonteerd.
Nu wordt het tijd om lekker van de cabrio te gaan genieten.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Zo gister weer een grote upgrade gedaan aan de cabrio. Er is een hoop vernieuwd zoals:
- Draagarmen voor Meyle HD
- Draagarmrubbers
- Spoorstangen compleet vernieuwd Meyle
- Stabilisatorstang voor nieuwe rubbers en koppelstangen
- Stabilisatorstang achter nieuwe rubbers en koppelstangen
We hebben weer een ochtend gezellig geknutseld in de garage van een familielid.
IMG-20180621-WA0001 by tony mans, on Flickr
Helaas is de foto van de stabilisatorstang achter niet erg scherp geworden.
We hebben om alles te vervangen deze compleet gedemonteerd, en met de nieuwe rubbers en koppelstangen vervolgens weer gemonteerd.
IMG_20180621_124912 by tony mans, on Flickr
Maar wat kun je bij een 6 cilinder slecht bij de moeren komen van fusees van de draagarmen. Dan wel de binnenste bij het subframe van de motor. Gelukkig zaten deze dan ook gruwelijk vast, en kun je als ze los zijn ook geen goede slag maken met je steeksleutel.
Het demonteren van de fusees hebben we maar met een fuseevork gedaan, gezien deze toch allemaal vernieuwd worden.
En om extra ruimte te maken ook maar even de stabilisatorstang verwijderd. Deze moest er toch onder vandaan voor de rubbers en koppelstangen.
Hieronder een foto van de stabilisatorstang met nieuwe rubbers en meyle HD koppelstangen
IMG-20180621-WA0002 by tony mans, on Flickr
Maar goed, als je dan klaar bent kun je het gedane werk bewonderen
IMG_20180621_115914 by tony mans, on Flickr
Dan heb je het complete onderstel vernieuwd en is dit van de to do list afgevinkt.
Shocks, veren, remmen, eigenlijk alles is nieuw.
Even een close up nu alles nog mooi is:
IMG_20180621_115919 by tony mans, on Flickr
Begin volgende week nog een upgrade.
Iets met banden en uitlijnen dan ben ik er wel even klaar mee.
- Draagarmen voor Meyle HD
- Draagarmrubbers
- Spoorstangen compleet vernieuwd Meyle
- Stabilisatorstang voor nieuwe rubbers en koppelstangen
- Stabilisatorstang achter nieuwe rubbers en koppelstangen
We hebben weer een ochtend gezellig geknutseld in de garage van een familielid.
IMG-20180621-WA0001 by tony mans, on Flickr
Helaas is de foto van de stabilisatorstang achter niet erg scherp geworden.
We hebben om alles te vervangen deze compleet gedemonteerd, en met de nieuwe rubbers en koppelstangen vervolgens weer gemonteerd.
IMG_20180621_124912 by tony mans, on Flickr
Maar wat kun je bij een 6 cilinder slecht bij de moeren komen van fusees van de draagarmen. Dan wel de binnenste bij het subframe van de motor. Gelukkig zaten deze dan ook gruwelijk vast, en kun je als ze los zijn ook geen goede slag maken met je steeksleutel.
Het demonteren van de fusees hebben we maar met een fuseevork gedaan, gezien deze toch allemaal vernieuwd worden.
En om extra ruimte te maken ook maar even de stabilisatorstang verwijderd. Deze moest er toch onder vandaan voor de rubbers en koppelstangen.
Hieronder een foto van de stabilisatorstang met nieuwe rubbers en meyle HD koppelstangen
IMG-20180621-WA0002 by tony mans, on Flickr
Maar goed, als je dan klaar bent kun je het gedane werk bewonderen
IMG_20180621_115914 by tony mans, on Flickr
Dan heb je het complete onderstel vernieuwd en is dit van de to do list afgevinkt.
Shocks, veren, remmen, eigenlijk alles is nieuw.
Even een close up nu alles nog mooi is:
IMG_20180621_115919 by tony mans, on Flickr
Begin volgende week nog een upgrade.
Iets met banden en uitlijnen dan ben ik er wel even klaar mee.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Gaaf hoor! Echt een nette cabrio waar tijd en aandacht ingestoken wordt. Met name de kleine klussen vind ik erg netjes gedaan.
Die binnenste fusee's zijn ruk te bereiken ja... ik had een steeksleutel en hamer gebruikt.. de rest met een korte steeksleutel gedaan.
Die binnenste fusee's zijn ruk te bereiken ja... ik had een steeksleutel en hamer gebruikt.. de rest met een korte steeksleutel gedaan.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
@ Yor
Met de steeksleutel en de hamer heb ik de klus ook geklaard. Maar toch haast geen ruimte om een slag met de hamer te kunnen maken. Moest oppassen dat ik mezelf of me sleutel hulp niet zou raken .
Het mooi maken zit hem in de kleine dingen. Maar ik nader nu bijna het einde wat inhoud dat de auto eind dit jaar compleet wordt overgespoten en de M voor en achterbumper gaat krijgen.
Heb de cabrio nu sinds januari en met het goed opknappen zoal de technische kant en kleine optische dingen, zit ik kwa tijd op een jaar na inschatting.
Inmiddels is de auto uitgelijnd en staat op 4 nieuwe pirelli p7 banden. Voor 225/45/17 Achter 245/40/17 nu wordt me breedte set ook benut .
De volgende klus wordt het opnieuw verven en herstellen van het lederen interieur.
Met de steeksleutel en de hamer heb ik de klus ook geklaard. Maar toch haast geen ruimte om een slag met de hamer te kunnen maken. Moest oppassen dat ik mezelf of me sleutel hulp niet zou raken .
Het mooi maken zit hem in de kleine dingen. Maar ik nader nu bijna het einde wat inhoud dat de auto eind dit jaar compleet wordt overgespoten en de M voor en achterbumper gaat krijgen.
Heb de cabrio nu sinds januari en met het goed opknappen zoal de technische kant en kleine optische dingen, zit ik kwa tijd op een jaar na inschatting.
Inmiddels is de auto uitgelijnd en staat op 4 nieuwe pirelli p7 banden. Voor 225/45/17 Achter 245/40/17 nu wordt me breedte set ook benut .
De volgende klus wordt het opnieuw verven en herstellen van het lederen interieur.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Klinkt goed. Heb je de klauwen ook opgefrist? Ik heb recent alle 4 de remzuigers geinspecteerd en de afdichtingen vervangen.hierdoor is het remgevoel en remkracht enorm goed. Qua kosten valt dit mee en je voorkomt roest op de zuiger.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ik ben fan van jouw 3!
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Yor, de klauwtjes zelf zijn opgefrist met een staalborstel. Voor het mooie zou er een nieuw setje afdingen in kunnen. Ze zijn natuurlijk ook alweer 21 jaar oud, het zag er niet slecht uit. Maar als ik eerlijk ben was er ook niet de zin om dat mee te pakken .
Bedankt voor het compliment Toink, Die z4 is anders ook niet mis wat een beest
Bedankt voor het compliment Toink, Die z4 is anders ook niet mis wat een beest
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Zo toch weer iets afgerond wat ook nog op mijn lijstje stond. Namenlijk, de laatste puntjes op de i voor het lederen interieur.
Kort geleden had ik had polyether van de zitvlakken van de stoelen al vervangen. Dit omdat de bekende stalen beugel voelbaar was en het leer ging beschadigen bij de instap.
Maar gezien het leder al 21 jaar oud is en het er voor die leeftijd in vrij goede staat is, zijn er toch de bekende gebruikerssporen. Zoal instapschade bij de wangen, verkleuring door de jaartjes heen, en wat stiknaden die dun zijn geworden en hier en daar zijn doorgesleten.
Ik ben in de auto begonnen met het repareren van de bestuurdersstoel. De instapwang was te zacht geworden, dit is hersteld en opgevuld met vers polyether. Voor de versteviging is met polyether lijm stof aangebracht over het schuim van de instap. Verder zijn er een aantal stiknaden vernieuwd.
IMG_20180626_162812_1 by tony mans, on Flickr
Op deze foto is de slijtage aan de wang goed zichtbaar:
IMG_20180626_162825 by tony mans, on Flickr
Via colourlock heb ik een lederfresh set gekocht voor de gehele auto. Met als toevoeging de altleder softner om het leer van de voren optimaal soepel te krijgen. Daarna ga supergoed onvetten, schuren, stofvrij maken en kan het verven beginnen.
De goodies:
IMG-20180626-WA0011 by tony mans, on Flickr
De passagiersstoel voor:
IMG-20180627-WA0044 by tony mans, on Flickr
Na:
IMG-20180627-WA0014 by tony mans, on Flickr
Op deze foto is de zitting geverfd en het eindresultaat goed zichtbaar.
IMG_20180627_142608 by tony mans, on Flickr
Jammer dat de foto niet heel scherp is geworden. Ik neem ze tussen het werk door met mijn mobiel. Maar goed dit is de rugleuning van de bestuurdersstoel:
IMG_20180627_155722 by tony mans, on Flickr
De eerste paar dagen ben ik bezig geweest met enkel alleen de voorstoelen. Hier alvast een foto van het eindresultaat. De stoelen zijn niet glad meer en hebben de originele kleur weer terug (bmw schwarz).
IMG_20180627_200706 by tony mans, on Flickr
De 2 dagen daarna waren voor de achterbank. Hier zijn ze klaar om terug te gaan naar de auto:
IMG_20180628_121118_1 by tony mans, on Flickr
IMG_20180628_121142 by tony mans, on Flickr
Dan is deze klus geklaard en kunnen we genieten van het mooie weer van afgelopen weekend
Even wat plaatjes geschoten voor de liefhebbers onder ons. En ook van het inmiddels smetloze interieur.
IMG_20180701_190948 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_190953 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_191005 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_191016 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_191029 by tony mans, on Flickr
Ook de airbag van het stuur is geverfd. Nou ja, niet de klapzak zelf wel hetgeen waar je tegenaan kijkt. Het stuur is recent al bekleed enkel de airbag kon nog een likje verf gebruiken.
IMG_20180701_191052 by tony mans, on Flickr
Al met al weer genoten en een sportieve middag gehad. Wat rijd dat lekker zo'n e36.
Wat mij wel op is gevallen: Op de snelweg een aantal keer lekker doorgetrokken met kickdown. Bij een aantal van die keren knipperden het traction control lampje in de tellerbak. Waarom doet de wagen dat, en wat houd dat in? Van wielspin of slecht wegdek was geen sprake. Het accelereren ging van +/- 100 naar 160km. De automaat stond overigens gewoon in de normale stand, en het gaspedaal tegen de bodem.
Wie oh wie kan dat verklaren?
Kort geleden had ik had polyether van de zitvlakken van de stoelen al vervangen. Dit omdat de bekende stalen beugel voelbaar was en het leer ging beschadigen bij de instap.
Maar gezien het leder al 21 jaar oud is en het er voor die leeftijd in vrij goede staat is, zijn er toch de bekende gebruikerssporen. Zoal instapschade bij de wangen, verkleuring door de jaartjes heen, en wat stiknaden die dun zijn geworden en hier en daar zijn doorgesleten.
Ik ben in de auto begonnen met het repareren van de bestuurdersstoel. De instapwang was te zacht geworden, dit is hersteld en opgevuld met vers polyether. Voor de versteviging is met polyether lijm stof aangebracht over het schuim van de instap. Verder zijn er een aantal stiknaden vernieuwd.
IMG_20180626_162812_1 by tony mans, on Flickr
Op deze foto is de slijtage aan de wang goed zichtbaar:
IMG_20180626_162825 by tony mans, on Flickr
Via colourlock heb ik een lederfresh set gekocht voor de gehele auto. Met als toevoeging de altleder softner om het leer van de voren optimaal soepel te krijgen. Daarna ga supergoed onvetten, schuren, stofvrij maken en kan het verven beginnen.
De goodies:
IMG-20180626-WA0011 by tony mans, on Flickr
De passagiersstoel voor:
IMG-20180627-WA0044 by tony mans, on Flickr
Na:
IMG-20180627-WA0014 by tony mans, on Flickr
Op deze foto is de zitting geverfd en het eindresultaat goed zichtbaar.
IMG_20180627_142608 by tony mans, on Flickr
Jammer dat de foto niet heel scherp is geworden. Ik neem ze tussen het werk door met mijn mobiel. Maar goed dit is de rugleuning van de bestuurdersstoel:
IMG_20180627_155722 by tony mans, on Flickr
De eerste paar dagen ben ik bezig geweest met enkel alleen de voorstoelen. Hier alvast een foto van het eindresultaat. De stoelen zijn niet glad meer en hebben de originele kleur weer terug (bmw schwarz).
IMG_20180627_200706 by tony mans, on Flickr
De 2 dagen daarna waren voor de achterbank. Hier zijn ze klaar om terug te gaan naar de auto:
IMG_20180628_121118_1 by tony mans, on Flickr
IMG_20180628_121142 by tony mans, on Flickr
Dan is deze klus geklaard en kunnen we genieten van het mooie weer van afgelopen weekend
Even wat plaatjes geschoten voor de liefhebbers onder ons. En ook van het inmiddels smetloze interieur.
IMG_20180701_190948 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_190953 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_191005 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_191016 by tony mans, on Flickr
IMG_20180701_191029 by tony mans, on Flickr
Ook de airbag van het stuur is geverfd. Nou ja, niet de klapzak zelf wel hetgeen waar je tegenaan kijkt. Het stuur is recent al bekleed enkel de airbag kon nog een likje verf gebruiken.
IMG_20180701_191052 by tony mans, on Flickr
Al met al weer genoten en een sportieve middag gehad. Wat rijd dat lekker zo'n e36.
Wat mij wel op is gevallen: Op de snelweg een aantal keer lekker doorgetrokken met kickdown. Bij een aantal van die keren knipperden het traction control lampje in de tellerbak. Waarom doet de wagen dat, en wat houd dat in? Van wielspin of slecht wegdek was geen sprake. Het accelereren ging van +/- 100 naar 160km. De automaat stond overigens gewoon in de normale stand, en het gaspedaal tegen de bodem.
Wie oh wie kan dat verklaren?
Laatst gewijzigd door whiteage op 01 jul 2018, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Zo die stoelen zien er goed uit zeg! Met welk materiaal heb je het voorbewerkt? Hoeveel schuurkracht enz?
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
@Yor
Ik heb net nog even deze foto toegevoegd. Op deze foto is te zien welke middelen ik heb gebruikt. Dit is via de website van het merk te bestellen.
IMG-20180626-WA0011 by tony mans, on Flickr
Mijn toegepaste volgorde is:
- het leer reinigen met de borstel en leder reiniger mild. Na het poetsen afnemen met een droge en schone handdoek.
- Met Altleder softener het leer goed inwrijven met een doordrenkte doek. Dit een aantal keer herhalen en een nacht laten staan. (hiermee wordt het leer voor het verf proces soepel gemaakt en blijft de olie onder het leer zitten wat zorgt dat het soepel blijft. Dit wordt vooral toegepast bij oud en hard leer.)
- Dan is het de taak om het leer goed te ontvetten met leder reinigingsbenzine. Niet op het leer gieten maar een natte doek met reinigingsbenzine gebruiken. Dan weer afnemen met een schone handdoek.
- Nu kun je gaan schuren met de schuurpad. Lichtjes opschuren is voldoende, bij grote beschadigingen wat meer.
- Daarna de stoel stofvrij maken met een schone handdoek en indien mogelijk even voorzichtig afblazen met een luchtspuit van de compressor.
- De grote kale plekken waar de verf volledig weg is en het leer pluizig, afdekken met verf kleurloos. Gebruik 3 tot 4 lagen die je deppend aanbrengt met een spons.
- Als dit droog is kun je het lichtjes opschuren met de schuurpad. Dan weer stofvrij maken.
- Nu kun je de kleur aanbrengen. Dit weer met een spons deppend aanbrengen. Doe eerst de plaatsen die veel te lijden hebben. en zet daar 2 tot 3 lagen kleur op.
- Dan de gehele stoelen voorzien van 2 lagen verf. Deppend aanbrengen voor het mooiste resultaat.
- Na het verven de stoelen een dag met rust laten. De verf droogt snel maar moet wel even uitharden.
- Het leer kan nu verzegeld worden. Dit breng je aan met een schone doek en daarmee wrijf je de creme op de stoelen. Dit zorgt dat de kleur minder slijt, en zorgt ook voor uv bescherming tegen het verkleuren.
- Het leer even uitwrijven met een schone doek.
- Als laatst de leder protect creme aanbrengen met een schone doek.
- Als laatst de stoelen uitpoetsen en gebruiken.
In de omschrijving staat voorstoelen, maar voor de achterbank is het proces natuurlijk hetzelfde. Ik had net genoeg om de achterbank 1 laag verf te geven. Dus ik raad aan om een extra flacon verf op kleur te bestellen.
Het is veel werk maar zeker de moeite waard.
Ik heb net nog even deze foto toegevoegd. Op deze foto is te zien welke middelen ik heb gebruikt. Dit is via de website van het merk te bestellen.
IMG-20180626-WA0011 by tony mans, on Flickr
Mijn toegepaste volgorde is:
- het leer reinigen met de borstel en leder reiniger mild. Na het poetsen afnemen met een droge en schone handdoek.
- Met Altleder softener het leer goed inwrijven met een doordrenkte doek. Dit een aantal keer herhalen en een nacht laten staan. (hiermee wordt het leer voor het verf proces soepel gemaakt en blijft de olie onder het leer zitten wat zorgt dat het soepel blijft. Dit wordt vooral toegepast bij oud en hard leer.)
- Dan is het de taak om het leer goed te ontvetten met leder reinigingsbenzine. Niet op het leer gieten maar een natte doek met reinigingsbenzine gebruiken. Dan weer afnemen met een schone handdoek.
- Nu kun je gaan schuren met de schuurpad. Lichtjes opschuren is voldoende, bij grote beschadigingen wat meer.
- Daarna de stoel stofvrij maken met een schone handdoek en indien mogelijk even voorzichtig afblazen met een luchtspuit van de compressor.
- De grote kale plekken waar de verf volledig weg is en het leer pluizig, afdekken met verf kleurloos. Gebruik 3 tot 4 lagen die je deppend aanbrengt met een spons.
- Als dit droog is kun je het lichtjes opschuren met de schuurpad. Dan weer stofvrij maken.
- Nu kun je de kleur aanbrengen. Dit weer met een spons deppend aanbrengen. Doe eerst de plaatsen die veel te lijden hebben. en zet daar 2 tot 3 lagen kleur op.
- Dan de gehele stoelen voorzien van 2 lagen verf. Deppend aanbrengen voor het mooiste resultaat.
- Na het verven de stoelen een dag met rust laten. De verf droogt snel maar moet wel even uitharden.
- Het leer kan nu verzegeld worden. Dit breng je aan met een schone doek en daarmee wrijf je de creme op de stoelen. Dit zorgt dat de kleur minder slijt, en zorgt ook voor uv bescherming tegen het verkleuren.
- Het leer even uitwrijven met een schone doek.
- Als laatst de leder protect creme aanbrengen met een schone doek.
- Als laatst de stoelen uitpoetsen en gebruiken.
In de omschrijving staat voorstoelen, maar voor de achterbank is het proces natuurlijk hetzelfde. Ik had net genoeg om de achterbank 1 laag verf te geven. Dus ik raad aan om een extra flacon verf op kleur te bestellen.
Het is veel werk maar zeker de moeite waard.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Bedankt voor de uitleg. Zeer de moeite waard.