hulp gevraagd motorprobleem?
-
hulp gevraagd motorprobleem?
Hallo allemaal,
sinds vannacht heb ik een probleem met mijn auto, het volgende is er aan de hand; als ik mijn auto start komt er zwarte rook uit mijn uitlaat en draait mijn auto niet stationair. Op het moment dat ik mijn olievuldop eraf draai, begint de auto stationair te draaien en verdwijnt het zwarte rook. De auto is rijdbaar heeft vermogen rijdt schokkend/bonkend bij schakelen, het verbruik is gigantisch hoog en het rookt vanuit de motorruimte.
je hebt links in de motorruimte een pot zitten, de zwarte pot links naast het rode arceer rondje. daar komt rook vanaf op moment dat de motor niet stabiel draait. op momenten dat de motor stabiel draait verdwijnt ook het rook.
Aangezien mijn technische kennis minimaal is, hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is.
ik hoor graag van jullie
sinds vannacht heb ik een probleem met mijn auto, het volgende is er aan de hand; als ik mijn auto start komt er zwarte rook uit mijn uitlaat en draait mijn auto niet stationair. Op het moment dat ik mijn olievuldop eraf draai, begint de auto stationair te draaien en verdwijnt het zwarte rook. De auto is rijdbaar heeft vermogen rijdt schokkend/bonkend bij schakelen, het verbruik is gigantisch hoog en het rookt vanuit de motorruimte.
je hebt links in de motorruimte een pot zitten, de zwarte pot links naast het rode arceer rondje. daar komt rook vanaf op moment dat de motor niet stabiel draait. op momenten dat de motor stabiel draait verdwijnt ook het rook.
Aangezien mijn technische kennis minimaal is, hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is.
ik hoor graag van jullie
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd
Re: hulp gevraagd motorprobleem?
Als ik de foto zo zie heb je een vier cilinder.
Wat je rood hebt omlijnt is volgens mij de secundaire airpomp.
Ik weet dat een M54 motor ( 6 cilinder ) een secundaire airpomp heeft om de katalisator snellen op te laten warmen bij koude start.
Als hij koud is rookt hij hier, ik denk dan aan slechte slangen of iets dergelijks.
Misschien dat de secundaire airpomp helemaal niet werkt en alleen de aansturing.
Haal de connector vam de secundaire airpomp eens los kijk wat er gebeurt.
Suces met zoeken
Wat je rood hebt omlijnt is volgens mij de secundaire airpomp.
Ik weet dat een M54 motor ( 6 cilinder ) een secundaire airpomp heeft om de katalisator snellen op te laten warmen bij koude start.
Als hij koud is rookt hij hier, ik denk dan aan slechte slangen of iets dergelijks.
Misschien dat de secundaire airpomp helemaal niet werkt en alleen de aansturing.
Haal de connector vam de secundaire airpomp eens los kijk wat er gebeurt.
Suces met zoeken
-
Hallo Stefans,
Bedankt voor je reactie, ik heb de foto van google, de rode rondje a.u.b. niet op letten! ( ik weet dat het verwarrend overkomt excuses daarvoor) ... het gaat om het zwarte ronde plastic onderdeel (links van het rode rondje) dat rookt langs de zijkant, als de motor niet stabiel draait.
Bedankt voor je reactie, ik heb de foto van google, de rode rondje a.u.b. niet op letten! ( ik weet dat het verwarrend overkomt excuses daarvoor) ... het gaat om het zwarte ronde plastic onderdeel (links van het rode rondje) dat rookt langs de zijkant, als de motor niet stabiel draait.
-
Vandaag in de ochtend EGR klep gereinigd en de slang van de secundaire airpomp ontkoppeld. Dit is de slang die van de secundaire luchtpomp naar EGR klep gaat, deze heb ik ontkoppeld en de motor stationair laten draaien. Hij draait voor 5 minuten stabiel daarna zakt het toerental in. De secundaire luchtpomp geeft rook af langs de pomp zwarte rook uit de uitlaat en schommelend toerental tussen de 400/700 rpm. als ik ga rijden moet ik de auto op toeren houden anders valt hij stil. ik had met de auto even een blokje om gemaakt om te kijken hoe die reageert maar nog steeds foute boel tips zijn welkom!
-
hier komt rook vanaf, kortom een lekke secundaire luchtpomp. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van mijn problemen ? iemand enig idee of ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alles wat met lucht en vacuum te maken heeft en lekkages heeft, uit zich in het gedrag van de motor.
In het topic "secundaire luchtpomp" heb ik op een soortgelijke vraag geantwoord.
Je hebt een luchtlek en wel een rare, de uitlaat in. En dus lambda problemen.
Succes,
Rob
Je hebt een luchtlek en wel een rare, de uitlaat in. En dus lambda problemen.
Succes,
Rob
Kan naast een lambda probleem ook zijn dat de vacuumsensor kapot is. Lijkt mij logischer aangezien je short term fuel trims(als deze dat al heeft) nooit zoveel bij kunnen schakelen dat er zwarte rook uit komt. Kan ook zijn dat het draadje van je vacuumsensor er af ligt. Dan geeft ie ook aan de ecu door dat er bakken lucht binnenkomen en gooit ie er een equivalent aan brandstof bij omdat anders je motor kapot draait.
-
Beste Medeliefhebbers,
Bedankt voor jullie hulp. De LMM was defect, deze vervangen de motor loopt weer als een zonnetje!
Bedankt voor jullie hulp. De LMM was defect, deze vervangen de motor loopt weer als een zonnetje!