320ci m54 revisie?
320ci m54 revisie?
Beste forumleden,
Ik sta momenteel voor een lastige keuze. Huidige motor met 200k op de teller de 2.2 170pk (2002) versie heeft flink wat problemen, en een motorrevisie is niet te voorkomen..
Onlangs carterventilatie laten vervangen, en daarna is het olieverbruik alleen maar toegenomen.
Schraapveren, vanos etc. moet allemaal vervangen worden.
Kostenplaatje, rond de 3500 euro. (voor een frisse motor)
Welke opties heb ik?
- Motor laten reviseren
- Ander motorblok aankopen, welke? 2.2, 2.5 of 3.0? Hopen dat deze goed is?
En staat er wat te koop?
- Auto inruilen? En wat krijg je er dan nog voor?
Reviseren lijkt mij veel te duur en valt af.
Ik hoor graag of jullie nog wat advies hebben.
Mvg. Tim
Ik sta momenteel voor een lastige keuze. Huidige motor met 200k op de teller de 2.2 170pk (2002) versie heeft flink wat problemen, en een motorrevisie is niet te voorkomen..
Onlangs carterventilatie laten vervangen, en daarna is het olieverbruik alleen maar toegenomen.
Schraapveren, vanos etc. moet allemaal vervangen worden.
Kostenplaatje, rond de 3500 euro. (voor een frisse motor)
Welke opties heb ik?
- Motor laten reviseren
- Ander motorblok aankopen, welke? 2.2, 2.5 of 3.0? Hopen dat deze goed is?
En staat er wat te koop?
- Auto inruilen? En wat krijg je er dan nog voor?
Reviseren lijkt mij veel te duur en valt af.
Ik hoor graag of jullie nog wat advies hebben.
Mvg. Tim
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: 320ci m54 revisie?
Dat klinkt heel vervelend. Wat is je olieverbruik op dit moment, en welke olie gebruik je? Heb je de carterventilatie vervangen voor een originele BMW unit? Imitatie geeft vaak problemen met enorm olieverbruik tot gevolg.timctimc schreef:Beste forumleden,
Ik sta momenteel voor een lastige keuze. Huidige motor met 200k op de teller de 2.2 170pk (2002) versie heeft flink wat problemen, en een motorrevisie is niet te voorkomen..
Onlangs carterventilatie laten vervangen, en daarna is het olieverbruik alleen maar toegenomen.
Schraapveren, vanos etc. moet allemaal vervangen worden.
Kostenplaatje, rond de 3500 euro. (voor een frisse motor)
Welke opties heb ik?
- Motor laten reviseren
- Ander motorblok aankopen, welke? 2.2, 2.5 of 3.0? Hopen dat deze goed is?
En staat er wat te koop?
- Auto inruilen? En wat krijg je er dan nog voor?
Reviseren lijkt mij veel te duur en valt af.
Ik hoor graag of jullie nog wat advies hebben.
Mvg. Tim
Re: 320ci m54 revisie?
Wat voor problemen heb je nog meer met de motor buiten het olie verbruik. Zolang er geen tik in zit zou ik aan het binnenwerk van de motor niks doen! Bij mijn wagen heb ik de motor gereviseerd omdat er een tik in zat. en de vanos heb ik ook gereviseerd. Maar de wagen verbruikt nog aanzienlijk veel olie, carter ventilatie is gedaan. De blokken zweten altijd wat. Ik noem het ook actieve roest preventie. Maar als je een andere motor wilt kopen zou ik een m50 kopen en geen m54
Re: 320ci m54 revisie?
Bedankt voor jullie reacties.
Carterventilatie is vervangen door origineel.
Motor verbruikte voorheen 1l op 500km. Later is het gegaan naar 1l op 100km.
Flink veel rook achter de auto ook.
@Lex-e46, er was bij het optrekken (toeren maken) een flinke tik te horen, vandaar dat de garage de motor nu uit elkaar heeft gehaald. Is moeilijk te achterhalen waar die tik vandaan komt. Maar duidelijk is dat de verschillende onderdelen allemaal toe zijn aan vervanging.
En ik neem aan dat bij aankoop van een m50 het niet zomaar Plug & Play is?
Carterventilatie is vervangen door origineel.
Motor verbruikte voorheen 1l op 500km. Later is het gegaan naar 1l op 100km.
Flink veel rook achter de auto ook.
@Lex-e46, er was bij het optrekken (toeren maken) een flinke tik te horen, vandaar dat de garage de motor nu uit elkaar heeft gehaald. Is moeilijk te achterhalen waar die tik vandaan komt. Maar duidelijk is dat de verschillende onderdelen allemaal toe zijn aan vervanging.
En ik neem aan dat bij aankoop van een m50 het niet zomaar Plug & Play is?
Re: 320ci m54 revisie?
Ik dacht dat het blok gewoon op de bak past en als je alle aanbouw delen hebt moet het gewoon passen! Een m50 blok is simpeler van opbouw en kan dus minder aan kapot. En als je dat wilt ook beter en simpeler te tunen. Achteraf had ik mijn motor ook beter kunnen vervangen met een m50b28.
Re: 320ci m54 revisie?
Lex, je kunt niet zomaar een m50 met oudere electronica en dergelijke in een nieuwere Can-Bus auto doen.
@Tim: ik zou gaan kijken voor een ruilmotor met minder km's. Zoek een goed bedrijf en laat de motor inbouwen nadat je zeker bent van de staat van de motor.
@Tim: ik zou gaan kijken voor een ruilmotor met minder km's. Zoek een goed bedrijf en laat de motor inbouwen nadat je zeker bent van de staat van de motor.
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: 320ci m54 revisie?
Je kunt ook kiezen uit de m54b25 en m54b30. Het enige wat je dan moet doen is je dme opnieuw laten flashen naar de juiste software.
Dus ik zou gewoon kijken naar wat voor motorblok er beschikbaar is waar je een goed gevoel over hebt en er in leggen.
Dus ik zou gewoon kijken naar wat voor motorblok er beschikbaar is waar je een goed gevoel over hebt en er in leggen.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Re: 320ci m54 revisie?
Bedankt voor je reactie.
Ik heb er inderdaad voor gekozen voor een 325 te gaan. Dat is gewoon Plug&Play.
Er staan er momenteel twee te koop met minder dan 100k kilometers, inclusief garantie.
Dit lijkt mij daarom ook de beste optie.
Dan maar hopen dat hij niet weer onwijs veel olie gaat verbruiken....
Ik heb er inderdaad voor gekozen voor een 325 te gaan. Dat is gewoon Plug&Play.
Er staan er momenteel twee te koop met minder dan 100k kilometers, inclusief garantie.
Dit lijkt mij daarom ook de beste optie.
Dan maar hopen dat hij niet weer onwijs veel olie gaat verbruiken....
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: 320ci m54 revisie?
Goeie keus, je olieverbruik is te verhelpen met een nieuwe CCV MET O2 pilot. Dat is een vacuumslang vanaf je CCV naar de achterkant van je blok, daar zit een rubber dop die je eraf haalt en de vacuumslang erop aansluit.
Succes!
Succes!
Re: 320ci m54 revisie?
Klopt Martin. Carterventilatie was al gedaan op de oude motor en wordt overgezet naar de nieuwe motor.
Re: 320ci m54 revisie?
dat hoeft zeker niet altijd te helpen, bij mijn m54b22 motor had dit ook geen effect.Martin280967 schreef:Goeie keus, je olieverbruik is te verhelpen met een nieuwe CCV MET O2 pilot. Dat is een vacuumslang vanaf je CCV naar de achterkant van je blok, daar zit een rubber dop die je eraf haalt en de vacuumslang erop aansluit.
Succes!
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: 320ci m54 revisie?
De M54 2.2 heb ik ook gehad en de O2 pilot hielp mij bij dit blok ook niet. De 2.5 en 3.0 reageren op deze truc een heel stuk beter.
Re: 320ci m54 revisie?
Bij mijn 325 uit 12-2001 werkte deze truc prima. Olieverbruik werd echt nihil
Re: 320ci m54 revisie?
Dat de m54b25 afkomstig is van een 5-serie uit 2007, maakt dat nog uit?
Ik hoor graag van jullie.
Ik hoor graag van jullie.
Re: 320ci m54 revisie?
Zoals eerder gezegd, is een M50 met oudere electronica niet plug&play in een nieuwere canbus auto te plaatsen.Lex-e46 schreef:Ik dacht dat het blok gewoon op de bak past en als je alle aanbouw delen hebt moet het gewoon passen! Een m50 blok is simpeler van opbouw en kan dus minder aan kapot. En als je dat wilt ook beter en simpeler te tunen. Achteraf had ik mijn motor ook beter kunnen vervangen met een m50b28.
Daarnaast bestaat een M50B28 ook niet
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact