Motor start niet na een tijdje gereden te hebben.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Randoph

Motor start niet na een tijdje gereden te hebben.

Bericht door Randoph » 19 aug 2018, 16:45

Hallo,

Afgelopen week heb ik mijn 1e project auto gekocht. Het betreft een 316i uit '94. Voor 200 euro een koopje, maar daarbij komt dat er het een en ander mis mee is.

De 2 grootste problemen waren dat de motor maar op 3 cilinders liep en dat de motor niet meer start wanneer er een tijdje mee gereden is. Het 1e probleem is inmiddels opgelost, de motor loopt heel netjes en het lijkt alsof hij weer al het vermogen terug heeft. Dit probleem bleek namelijk te zijn dat een van de injectoren gedraaid zat en niet ingeplugd zat.

Maar bij het 2e probleem weet ik niet waar ik moet beginnen. Het probleem zit zo: wanneer de auto een tijdje (langer dan 1-2 uur) dan start te motor direct zonder ook maar enig probleem. Als er een stukje mee gereden is en de motor uit gezet wordt, dan start deze niet opnieuw. De startmotor draait wel, hij slaat alleen niet aan. Als ik start spray in het luchtfilterhuis spuit start de motor dan weer wel. Ook valt de motor uit zichzelf uit na een paar minuten stationair draaien. (Wat deze overigens netjes doet bij 800 toeren)

De accu doet het goed, zekering #18 is niet kapot en de relais voor de brandstofpomp klikt wanneer deze onder spanning staat. De relais heb ik ook nog getest door hem om te wisselen met de relais voor de claxon.

Wanneer ik de sleutel op contact zet, hoor ik geen geluid van de brandstofpomp afkomen, niet wanneer de motor koud is, en niet wanneer deze warm is. Maar als ik de relais eruit haal en contact nummer 30 en 87 (weet de benaming niet) direct met elkaar verbind hoor ik wel geluid.

Ik zou geholpen zijn met elke tip die iemand te bieden heeft! :)

witje

Re: Motor start niet na een tijdje gereden te hebben.

Bericht door witje » 20 aug 2018, 08:28

Zouden nadruppelde injectoren kunnen zijn. Ik zou een setje (tweedehands) scoren om dat uit te sluiten

Armazia

Re: Motor start niet na een tijdje gereden te hebben.

Bericht door Armazia » 22 aug 2018, 06:24

Of je leest hem gewoon eerst uit, ik had namelijk een vergelijkbaar probleem met een defecte krukas sensor. Toen viel hij ook uit na een tijdje stationair draaien. Soms sloeg de brandstofpomp wel aan op contact en soms niet. Ik had niet verwacht dat het de krukassensor zou zijn, maar aangezien dit het eerst was wat ik uitlas heb ik hem vervangen. Sinds dien geen problemen meer gehad.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”