Bericht
door thijsvanzwam » 24 aug 2018, 08:11
in een testje vorig jaar in mijn klas hebben we 5w30 en 10w40 verhit tot 130 graden (ik ben docent motorvoertuigen techniek), vervolgens hebben we getimmed hoe lang het duurt voor de hete olie door een gekalibreerde opening was gestroomd. Zelfde test bij olie van 90 graden gedaan en een keer bij kamer temperatuur. Tot op de milliseconden nagenoeg geen verschil bij de warme olie, alleen de koude olie stroomde meetbaar trager. Tevens bleef er veel olie achter op de kanalen waar deze doorheen stroomt, dus ook de adhesieve eigenschappen leken weinig onder de indruk van de temperatuur.
Ik heb de discussie over olie vaak met mijn leerlingen, dikke olie, race olie, dunne olie. Een fabrikant kiest olie die voldoet aan de eisen van de auto onder alle omstandigheden, dat testen ze vaak tot het extreme. Daarbij heeft olie wat betreft temperatuur een behoorlijke marge, als de motor te heet wordt waarbij olie te dun zou worden dan gaan er sowieso ook al andere dingen kapot door de hitte. Olie bedoeld voor de racerij is inderdaad dikker omdat deze motoren op hogere temperaturen werken, daar is het koelsysteem dan ook op berekend.
Dat motoren wat gaan gebruiken naarmate ze slijten is logisch. klepseals worden harder, zuivere ren slijten dus olie zal daar wat langs lekken. Om dat een olie te kiezen uit een iets hogere viscositeitsindex is een logische stap, maar niet te dik!
Dat de originele olie onvoldoende zou smeren bij oudere motoren dat geloof ik niet, het weglekken van de olie gebeurt immers doorgaans op plaatsen waar deze niet onder druk staat (klepseals, zuigerveren) dus geen invloed heeft op de druk in het smeersysteem. Daarbij heeft iedere oliepomp overcapaciteit welke door een drukregekaar wordt geregeld, die heeft ook nog flink wat marge.
Zolang er geen oliegebruik is wat afwijkt van de door de fabrikant opgegeven waarde, gewoon de olie gebruiken die er in hoort. Gaat hij meer gebruiken dan kan een dikkere olie uitkomst zijn al is het vervangen van versleten onderdelen altijd beter.
Bmw adviseerd inderdaad castrol edge, dit doen ze omdat de kettinggeleiders en alle andere kunstof delen die in contact komen met de olie hier mee zijn getest. Een olie van een ander merk waar ook longlife 04 op staat is niet per definitie het zelfde. De eigenschappen van olie worden chemisch verkregen, het toevoegen van dopes. Fabrikant A kan een bepaalde dope gebruiken om een olie bijvoorbeeld multigrade te maken. Fabrikant B doet dat ook maar met een andere -eigen ontwikkelde- dope. Resultaat is dat nu beide oliën multigrade zijn maar anders van samenstelling. Als bmw de motor heeft ontwikkeld met olie van fabrikant A dan kan de olie van fabrikant B de zelfde eigenschappen hebben maar bijvoorbeeld desintegratie van de kunstof delen hebben.
Ik heb voorbeelden genoeg hiervan van de bmw dealer gekregen die onze school van onderdelen voorziet.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.