E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakkinge
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
Staat in de boekjes, als je ze nog hebt tenminste.
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
Dank voor de meningen en welkome verwarring, dat zet tot denken, en dat is goed
Update van vandaag voor de geinteresseerden;
Gisteren heb ik los van het probleem nieuwe matten, een nieuwe Bosch accu en nieuwe ruitenwisserbladen op de mobiel gehangen. Vooral een mattensetje voor 2 tientjes doet de boel behoorlijk opknappen van binnen!
Daarnaast heb ik vandaag de bobines en bougies van cilinder 1 en 2 omgewisseld. Als P1345 wijst naar cilinder 2, en dit zich nog eens voor gaat doen kan ik in ieder geval zien of het probleem zich van cilinder 2 naar cilinder 1 verplaatst. Ik heb direct ook de foutcodes gewist.
Na twee testritten vandaag heb ik geen P1345 meer teruggekregen, wel nog af en toe wat inhouden. Probleem is dus nog niet weg (was ook niet te verwachten) en ik heb nu twee codes op pending:
P0327 - Type: PowerTrain - Status Confirmed - ECU 12 - Description: Knock Sensor 1 Circuit Low
P1327 - Type: Power Train - Status Pending - ECU 12 - Description: Manufacturer Defined.
(dezelfde als voorheen)
Plan om het brandstoffilter te vervangen en daarna injection cleaner door te draaien blijft in ieder geval staan, in de tussentijd snorren we op V-Power 98. Kwaad zal het in ieder geval niet kunnen. Zaterdag gaat volgens planning het nieuwe filter eronder, ligt al in de kofferbak, samen met een stukkie brandstofslang, luchtslang en nieuwe klemmetjes.
Terugkomend op een eerder bericht over lang zonder oliewissel/oliefilterwissen en flushen met synthetische olie: Dat is bij mij ook gebeurd. Voordat de kop eraf zou gaan heb ik zelf een olieverversing gedaan/oliefilter vernieuwd, wetende dat de garage dat opnieuw zou moeten doen bij het vervangen van alle pakkingen. Op die manier heb ik ook een olieflush gehad. Wel zit er nu 5w40 in, daarvoor had ik er 0w30 inzitten meen ik. (En daar ging aardig wat van doorheen, dat is nu gelukkig en logischerwijs over. Lang leve nieuwe klepseals/pakkingen )
To be continued...
Mark
Update van vandaag voor de geinteresseerden;
Gisteren heb ik los van het probleem nieuwe matten, een nieuwe Bosch accu en nieuwe ruitenwisserbladen op de mobiel gehangen. Vooral een mattensetje voor 2 tientjes doet de boel behoorlijk opknappen van binnen!
Daarnaast heb ik vandaag de bobines en bougies van cilinder 1 en 2 omgewisseld. Als P1345 wijst naar cilinder 2, en dit zich nog eens voor gaat doen kan ik in ieder geval zien of het probleem zich van cilinder 2 naar cilinder 1 verplaatst. Ik heb direct ook de foutcodes gewist.
Na twee testritten vandaag heb ik geen P1345 meer teruggekregen, wel nog af en toe wat inhouden. Probleem is dus nog niet weg (was ook niet te verwachten) en ik heb nu twee codes op pending:
P0327 - Type: PowerTrain - Status Confirmed - ECU 12 - Description: Knock Sensor 1 Circuit Low
P1327 - Type: Power Train - Status Pending - ECU 12 - Description: Manufacturer Defined.
(dezelfde als voorheen)
Plan om het brandstoffilter te vervangen en daarna injection cleaner door te draaien blijft in ieder geval staan, in de tussentijd snorren we op V-Power 98. Kwaad zal het in ieder geval niet kunnen. Zaterdag gaat volgens planning het nieuwe filter eronder, ligt al in de kofferbak, samen met een stukkie brandstofslang, luchtslang en nieuwe klemmetjes.
Terugkomend op een eerder bericht over lang zonder oliewissel/oliefilterwissen en flushen met synthetische olie: Dat is bij mij ook gebeurd. Voordat de kop eraf zou gaan heb ik zelf een olieverversing gedaan/oliefilter vernieuwd, wetende dat de garage dat opnieuw zou moeten doen bij het vervangen van alle pakkingen. Op die manier heb ik ook een olieflush gehad. Wel zit er nu 5w40 in, daarvoor had ik er 0w30 inzitten meen ik. (En daar ging aardig wat van doorheen, dat is nu gelukkig en logischerwijs over. Lang leve nieuwe klepseals/pakkingen )
To be continued...
Mark
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
Snelle update; Het brandstoffilter is vervangen en ik heb echt een enorme bak vermogen terug!
Net na de wissel merk ik dat mijn stoel weer in mijn rug geduwd wordt, ook dat bij het achteruitrijden nog wel de motor een keer afslaat. Met een big smile de eerste kilometers gemaakt, het verschil is echt bizar!
Ik heb injectorcleaner toegevoegd op een minder dan halve tank, en nu net weer volgegooid. Ben heel benieuwd hoe het na deze tank is met de mobiel. Ik hou er rekening mee dat er nu nog een hoop vuil loskomt en het misschien daarom nog niet perfect is. Op korte termijn ben ik van plan het brandstoffilter opnieuw te vervangen, want het is zonde als deze meteen weer vol troep zit.
Verder zijn er nog optische dingen gedaan zaterdag, daar ga ik nog foto's van maken/plaatsen. En dingetjes als het schoonmaken van het achterruitcontact (sprong weleens open, vocht?) zijn ook gedaan.
Voor nu behoorlijk happy! En er komt natuurlijk meer. Er is altijd meer ;-)
Net na de wissel merk ik dat mijn stoel weer in mijn rug geduwd wordt, ook dat bij het achteruitrijden nog wel de motor een keer afslaat. Met een big smile de eerste kilometers gemaakt, het verschil is echt bizar!
Ik heb injectorcleaner toegevoegd op een minder dan halve tank, en nu net weer volgegooid. Ben heel benieuwd hoe het na deze tank is met de mobiel. Ik hou er rekening mee dat er nu nog een hoop vuil loskomt en het misschien daarom nog niet perfect is. Op korte termijn ben ik van plan het brandstoffilter opnieuw te vervangen, want het is zonde als deze meteen weer vol troep zit.
Verder zijn er nog optische dingen gedaan zaterdag, daar ga ik nog foto's van maken/plaatsen. En dingetjes als het schoonmaken van het achterruitcontact (sprong weleens open, vocht?) zijn ook gedaan.
Voor nu behoorlijk happy! En er komt natuurlijk meer. Er is altijd meer ;-)
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
Mooi bericht! En 5w40 is een goede olie voor normaal gebruik in NL. 0w30 is echt te dun bij mijn inziens.
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
Bij het achteruitrijden had ik nog last van een afslaande motor bij te weinig gas. Voelde nog niet helemaal lekker na al het gedane werk. Behalve het gasklephuis schoonmaken had ik toch het idee dat daar nog iets niet goed moest zitten, dus de EGR (linkerkant van het blok, zie foto) losgemaakt en jawel! Dat zag er zeker niet uit zoals het hoort (zie foto). Pijpje is aan de buitenkant breder dan aan de binnenkant, dus die zat gewoon helemaal dicht inmiddels.
Kwestie van twee moertjes losdraaien, en 1 slang lostrekken (clips even indrukken en schuiven) en je hebt de module eruit. Er zit ook nog een plaatje van een halve centimeter tussen het blok en de module, die til je er ook zo af om even schoon te maken. Voorzichtig met de achterkant (stomp) van een vijltje kwam de meeste handel er zo uit. Ik had geen remmenreiniger dus met een stukkie opgerolde keukenrol en wasbenzine verder schoongemaakt zodat ik weer door kon kijken en weer teruggeplaatst. Fabuleus! Ik kan nu weer op alleen de koppeling uren op de parkeerplaats achtjes achteruitrijden
Foto's ter illustratie:
Kwestie van twee moertjes losdraaien, en 1 slang lostrekken (clips even indrukken en schuiven) en je hebt de module eruit. Er zit ook nog een plaatje van een halve centimeter tussen het blok en de module, die til je er ook zo af om even schoon te maken. Voorzichtig met de achterkant (stomp) van een vijltje kwam de meeste handel er zo uit. Ik had geen remmenreiniger dus met een stukkie opgerolde keukenrol en wasbenzine verder schoongemaakt zodat ik weer door kon kijken en weer teruggeplaatst. Fabuleus! Ik kan nu weer op alleen de koppeling uren op de parkeerplaats achtjes achteruitrijden
Foto's ter illustratie:
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
gebaseerd op? welke waardes? (want de ene 0W30 is de andere niet qua viscositeit)Yor schreef:Mooi bericht! En 5w40 is een goede olie voor normaal gebruik in NL. 0w30 is echt te dun bij mijn inziens.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
Gebaseerd op de voorgeschreven oliën door Bmw voor europees klimaat voor deze (e46 4 cyl) modellen.DJLeonardo schreef:gebaseerd op? welke waardes? (want de ene 0W30 is de andere niet qua viscositeit)Yor schreef:Mooi bericht! En 5w40 is een goede olie voor normaal gebruik in NL. 0w30 is echt te dun bij mijn inziens.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk
5W30 is voorgeschreven. De viscositeit van 5W30 is bij ieder merk verschillend. gemiddeld is deze bij bedrijfstemperatuur rond de 12. Een 0W30 is bij bedrijfstemperatuur ook rond de 12 afhankelijk van het merk. Een 0W30 is op temperatuur dus helemaal niet dunner dan een 5W30. Hij is alleen dunner bij kamer temperatuur en dan is een olie zowizo te dik om om perfect te smeren dus dan geld hoe dunner hoe beter. Een dikkere olie is een 0W40 of 5W40 en dat is wel lekker als een blok olie begint te verbruiken.
Als je meer wil weten:
https://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
Als je meer wil weten:
https://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
BMW E90 330iA, BMW E87 118i