Defecte OEM NOx sensor n53
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Ik heb ook de Noxem 130 voor 1 serie laten plaatsen door Offenga (die hadden er nog nooit van gehoord) maar ik bleef problemen houden met stotteren en hij wilde niet in Stratified gaan lopen. Toen heb ik met Kaspar (BImmerprofs) gemaild en hij was heel behulpzaam. Het bleek dat de vrij nieuwe bobines toch niet goed meer werkten om een of andere reden (vorige eigenaar had een beun) en bij vervangen was het opgelost. Die Kaspar heeft echt heel veel verstand van de N43/N53 motoren is mij gebleken. Ik rij nu 60km/u in z'n 5 (1500rpm) -> 1 op 33 (!) (vlak asfalt met cruisecontrol aan)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 jul 2020, 13:32
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Hallo beste BMW liefhebbers,
Ik heb een BMW E61 525 i (2010) touring. Ik zou graag de Noxem 129 willen laten installeren door iemand die hier ervaring mee heeft.
Ik heb zelf geen software/hardware om dit te doen. Wie kan mij helpen?
Groet,
Hans
Ik heb een BMW E61 525 i (2010) touring. Ik zou graag de Noxem 129 willen laten installeren door iemand die hier ervaring mee heeft.
Ik heb zelf geen software/hardware om dit te doen. Wie kan mij helpen?
Groet,
Hans
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Hoi allemaal,
Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als Hans. Ik heb een BMW E91 325i (2012) Carbon Sport en zou ook graag de Noxem 129 willen laten installeren door iemand die hier ervaring mee heeft. Auto loopt stationair enorm te schudden, rij ca. 850 km met een volle tank 98. Heb ook geen hard-/software in huis. Alvast bedankt!
Groeten,
Jaap
Eigenlijk heb ik dezelfde vraag als Hans. Ik heb een BMW E91 325i (2012) Carbon Sport en zou ook graag de Noxem 129 willen laten installeren door iemand die hier ervaring mee heeft. Auto loopt stationair enorm te schudden, rij ca. 850 km met een volle tank 98. Heb ook geen hard-/software in huis. Alvast bedankt!
Groeten,
Jaap
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Hoi Jaap, of het stationair schudden door de Nox sensor wordt veroorzaakt vraag ik me af dus of het vervangen voor een Noxem dan meteen de oplossing is, is lastig te beoordelen.
Er zouden ook andere oorzaken kunnen zijn dat de auto niet in straalgeleide modus gaat met een hoger verbruik als gevolg en die ook bijdragen aan het onregelmatig lopen.
Over het algemeen merk je niet echt iets, behalve dan het verhoogde verbruik, dat de originele Nox sensor defect is. Schudden geeft dus misschien aan dat er toch iets anders aan de hand is.
is de auto al uitgelezen?
Er zouden ook andere oorzaken kunnen zijn dat de auto niet in straalgeleide modus gaat met een hoger verbruik als gevolg en die ook bijdragen aan het onregelmatig lopen.
Over het algemeen merk je niet echt iets, behalve dan het verhoogde verbruik, dat de originele Nox sensor defect is. Schudden geeft dus misschien aan dat er toch iets anders aan de hand is.
is de auto al uitgelezen?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
zie eerste bericht in topic. maar wat thijs zegt, het zal mogelijk wel aan iets anders liggen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Mijn 118i is vorige maand voorzien van een NOXem 130 sensor. Ik merk qua loop van de motor vrij weinig, al lijkt het iets soepeler en stiller. Maar ik heb ook de gasklep en de LMM gereinigd en de poelies van de multiriem vervangen dus geen idee welke daar het verschil in gemaakt heeft.
Wat ik wel merk is dat het verbruik serieus verbeterd is. Eerst was het na 400km in de stad toch wel echt tanken (1/4e over) en nu halen we met exact hetzelfde stadsverkeer 460-480km. Op langere afstanden zie ik zelfs 700km op de actieradius staan en dit is nu ook reëel. 1 op 17 gemiddeld op lange rustige stukken met "eco driving" is nu mogelijk. Hiervoor heb ik niet beter gezien dan 1 op 13.
Overigens kan iedere (fatsoenlijke) garage de NOXem sensor wel vervangen. Vraag wel expliciet om de adaptiewaarden te resetten van de NOx-sensor want anders is het voor niks. Dit zou ook eigenlijk ieder fatsoenlijk uitleesapparaat moeten kunnen.
Wat ik wel merk is dat het verbruik serieus verbeterd is. Eerst was het na 400km in de stad toch wel echt tanken (1/4e over) en nu halen we met exact hetzelfde stadsverkeer 460-480km. Op langere afstanden zie ik zelfs 700km op de actieradius staan en dit is nu ook reëel. 1 op 17 gemiddeld op lange rustige stukken met "eco driving" is nu mogelijk. Hiervoor heb ik niet beter gezien dan 1 op 13.
Overigens kan iedere (fatsoenlijke) garage de NOXem sensor wel vervangen. Vraag wel expliciet om de adaptiewaarden te resetten van de NOx-sensor want anders is het voor niks. Dit zou ook eigenlijk ieder fatsoenlijk uitleesapparaat moeten kunnen.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Code: Selecteer alles
Dit zou ook eigenlijk ieder fatsoenlijk uitleesapparaat moeten kunnen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Mijn vaste garage heeft het wel met een universele voor elkaar gekregen, maar die doet dan ook 80% BMW's (en dan inderdaad ook uit de E serie).
Overigens heb ik bij Carly ook "Engine adaptions reset" gezien, met daarbij ook Lambda en andere uitlaat werkzaamheden in de beschrijving. Wellicht dat dat werkt?
Overigens heb ik bij Carly ook "Engine adaptions reset" gezien, met daarbij ook Lambda en andere uitlaat werkzaamheden in de beschrijving. Wellicht dat dat werkt?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Je kunt met sommige universeel uitleesapparaten wel de nieuwe sensor aanmelden en de adaptiewaarden van de oude sensor resetten maar je kunt er niet de inrij procedure mee uitvoeren. (vliegwiel adaptie)
De nieuwe sensor registreren is gelijk aan dit stukje waarin het met ISTA wordt gedaan: https://bimmerprofs.com/encoding-new-nox-sensor/
De sensor vervangen zonder de vliegwiel adaptie te doen is mogelijk maar als je het echt nauwkeurig wilt doen dan voer je die wel uit.
https://bimmerprofs.com/re-adaptation-engine/
De mensen achter de Noxem geven zelfs aan dat ze niet garanderen dat hun sensor werkt zoals ze bedoeld hebben als je de correcte procedure die ze aanleveren niet opvolgt.
De nieuwe sensor registreren is gelijk aan dit stukje waarin het met ISTA wordt gedaan: https://bimmerprofs.com/encoding-new-nox-sensor/
De sensor vervangen zonder de vliegwiel adaptie te doen is mogelijk maar als je het echt nauwkeurig wilt doen dan voer je die wel uit.
https://bimmerprofs.com/re-adaptation-engine/
De mensen achter de Noxem geven zelfs aan dat ze niet garanderen dat hun sensor werkt zoals ze bedoeld hebben als je de correcte procedure die ze aanleveren niet opvolgt.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Wellicht is dat dan anders voor de 129 en de 130? Mijn NOXem kwam met een briefje waar niks gezegd werd over de vliegwiel adopties, maar alleen over de NOx-sensor reset. Dat gedaan en de auto liep inderdaad even een paar minuten helemaal ruk.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Ik heb de 129 in mijn auto gebouwd en die werd ook zonder verdere instructies geleverd, die heb ik van de website afgehaald.
Dat het nodig is om alle adapties uit te voeren heb ik van de mensen van bimmerprofs zelf vernomen, ik heb hierover mailcontact met ze gehad. Je zou ze natuurlijk nog een mailtje kunnen sturen bij twijfel. Mijn ervaring met ze is dat ze zelfs op zondagavond nog een reactie terugsturen.
Dat het nodig is om alle adapties uit te voeren heb ik van de mensen van bimmerprofs zelf vernomen, ik heb hierover mailcontact met ze gehad. Je zou ze natuurlijk nog een mailtje kunnen sturen bij twijfel. Mijn ervaring met ze is dat ze zelfs op zondagavond nog een reactie terugsturen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
ik heb een vraagje over een nieuwe/andere NOx sensor, ik heb die van mij vervangen door een OEM zgan, de garage heeft hem ingebouwd, maar ik weet dus niet of er dan nog dingen ingeprogrammeerd moeten worden en of ze dit gedaan hebben. kan ik dit alsnog doen of is er geen programmering nodig?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
DE Nox sensor verslijt en de auto houdt hier rekening mee. Dat wordt bedoeld met de adaptiewaarden.
Wanneer je de sensor vervangt voor een nieuwe, noxem of gebruikte sensor dan zou je de adaptiewaarden moeten resetten aangezien de auto anders blijft denken dat de oude sensor er nog inzit met de slijtage die hij heeft opgeslagen, en dit meerekent in de aansturing van de motor. Je zult hier niet direct schade aan ondervinden maar het systeem werkt ook niet optimaal natuurlijk.
Het nadeel van een gebruikte sensor, ook al is ie een week oud, is dat de adaptiewaarden ervan niet kunnen worden overgenomen vanuit de donorauto naar je eigen auto, deze zijn alleen te resetten. Met andere woorden, de auto denkt nu dat de sensor nieuw is dus gaat deze ook als nieuwe sensor behandelen. De waarden die de sensor afgeeft wijken echter iets af van een echte nieuwe dus kloppen niet met wat de auto meet en verwacht te meten. Als het verschil nog klein is dan kan de auto dit wel compenseren. Hij meet de waarden van de sensor en ziet ze iets afwijken maar binnen de marges. Hij kan de berekening van de adaptie daar nog wel in aanpassen.
Is de sensor die je monteert al wat ouder dan kan het zijn dat de auto de afwijking niet kan plaatsen en de sensor als defect ziet.
Wanneer je de sensor vervangt voor een nieuwe, noxem of gebruikte sensor dan zou je de adaptiewaarden moeten resetten aangezien de auto anders blijft denken dat de oude sensor er nog inzit met de slijtage die hij heeft opgeslagen, en dit meerekent in de aansturing van de motor. Je zult hier niet direct schade aan ondervinden maar het systeem werkt ook niet optimaal natuurlijk.
Het nadeel van een gebruikte sensor, ook al is ie een week oud, is dat de adaptiewaarden ervan niet kunnen worden overgenomen vanuit de donorauto naar je eigen auto, deze zijn alleen te resetten. Met andere woorden, de auto denkt nu dat de sensor nieuw is dus gaat deze ook als nieuwe sensor behandelen. De waarden die de sensor afgeeft wijken echter iets af van een echte nieuwe dus kloppen niet met wat de auto meet en verwacht te meten. Als het verschil nog klein is dan kan de auto dit wel compenseren. Hij meet de waarden van de sensor en ziet ze iets afwijken maar binnen de marges. Hij kan de berekening van de adaptie daar nog wel in aanpassen.
Is de sensor die je monteert al wat ouder dan kan het zijn dat de auto de afwijking niet kan plaatsen en de sensor als defect ziet.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
bedankt voor de reactie, het was er geen van een donorauto oid, het was er een van iemand die em nieuwe gekocht had, maar hij had de verkeerde gekocht (gelukkig voor mij), het is dus wijs om de adaptiewaarde te resetten?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Defecte OEM NOx sensor n53
Aha, ja dan is ie nog ongebruikt.
Het is wijs de adaptiewaarden te resetten, er vanuit gaande dat hij er nog niet al te lang in zit...
Het is wijs de adaptiewaarden te resetten, er vanuit gaande dat hij er nog niet al te lang in zit...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.