Schokkerig wegrijden E87 118i
Schokkerig wegrijden E87 118i
Hoi beste mensen,
Ik heb een E87 118i met 182dkm op de teller. De D-ketting is recent bekeken door een kenner en die vindt dat de speling nog niet bijzonder veel is. De ketting is ook niet hoorbaar en de auto trekt op zonder inhouden.
Wel "hikt" hij soms bij constante snelheden tot ca 100km/u af en toe.
Nu was het wegrijden van deze auto vanaf begin al wel lastig, maar sinds kort stottert hij (met slippende koppeling) vooral koud nogal bij het wegrijden in de 1. Als ik op dat moment niet ingrijp (gas bijgeven met slippende koppeling), wordt het zo erg dat de hele auto gaat schudden.
Ik vermoedde (vanwege niet helemaal lekker lopen in lage toeren en een rommelig stationair) de bobines, dus dacht eraan die eens te vervangen icm bougies (in het bijzonder omdat ik niet weet wanneer die voor het laatst vervangen zijn). Maar nu lees ik ook iets over een CDV?
Ik heb een E87 118i met 182dkm op de teller. De D-ketting is recent bekeken door een kenner en die vindt dat de speling nog niet bijzonder veel is. De ketting is ook niet hoorbaar en de auto trekt op zonder inhouden.
Wel "hikt" hij soms bij constante snelheden tot ca 100km/u af en toe.
Nu was het wegrijden van deze auto vanaf begin al wel lastig, maar sinds kort stottert hij (met slippende koppeling) vooral koud nogal bij het wegrijden in de 1. Als ik op dat moment niet ingrijp (gas bijgeven met slippende koppeling), wordt het zo erg dat de hele auto gaat schudden.
Ik vermoedde (vanwege niet helemaal lekker lopen in lage toeren en een rommelig stationair) de bobines, dus dacht eraan die eens te vervangen icm bougies (in het bijzonder omdat ik niet weet wanneer die voor het laatst vervangen zijn). Maar nu lees ik ook iets over een CDV?
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
De cdv is zeker een optie om deze te verwijderen . Dit zal je direct een normaal gevoel in de koppeling geven en daarna kun je weer zonder schokken in de eerste versnelling wegrijden. Karweitje van ongeveer 15min. Wel even voor de zekerheid het koppelingssysteem ontluchten na verwijderen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Beste Tinus,
Het is helaas een kwaal dat deze motoren stotteren etc in lage toeren en constante snelheid, ik heb ook bobines, bougies, ketting, Vanos en alle geleidingen vervangen, ook heb ik de lambda regelsonde gewisseld, en het helpt allemaal wel, maar toch stottert de motor koud nog iets in stationair loop, en bij constante snelheid, denk er wel aan de weg is nooit gelijk en de e8x series heeft een heel straf onderstel (ook de niet m onderstellen zijn star) dus je voelt de weg heel erg snel hobbelen, de CDV verwijderen is een optie maar ik geef liever iets meer gas (1800 toeren) dan de CDV verwijderen want die ziet er namelijk om je koppeling en aandrijft lijn te beschermen.
Succes,
Bjorn
Het is helaas een kwaal dat deze motoren stotteren etc in lage toeren en constante snelheid, ik heb ook bobines, bougies, ketting, Vanos en alle geleidingen vervangen, ook heb ik de lambda regelsonde gewisseld, en het helpt allemaal wel, maar toch stottert de motor koud nog iets in stationair loop, en bij constante snelheid, denk er wel aan de weg is nooit gelijk en de e8x series heeft een heel straf onderstel (ook de niet m onderstellen zijn star) dus je voelt de weg heel erg snel hobbelen, de CDV verwijderen is een optie maar ik geef liever iets meer gas (1800 toeren) dan de CDV verwijderen want die ziet er namelijk om je koppeling en aandrijft lijn te beschermen.
Succes,
Bjorn
BMW E87 116i High Executive
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Lees ook het topic van Yerunski en een van de twee topics van mij eens door, dan krijg je meer beeld van het probleem!
BMW E87 116i High Executive
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Laat je niet afschrikken door bovenstaande van Bjorn.
Verwijder de cdv, kijk het eens een paar dagen aan en als het niets oplost zet je hem gewoon weer terug.
Wat Bjorn zegt mbt het beschermen van de aandrijflijn klopt wel maar dat is met name voor chauffeurs die niet kunnen omgaan met een handmatige transmissie. Als je normaal kunt schakelen is er geen enkel probleem onder cdv er tussenuit te halen.
Suc6 en laat even weten wat je doet.
Verwijder de cdv, kijk het eens een paar dagen aan en als het niets oplost zet je hem gewoon weer terug.
Wat Bjorn zegt mbt het beschermen van de aandrijflijn klopt wel maar dat is met name voor chauffeurs die niet kunnen omgaan met een handmatige transmissie. Als je normaal kunt schakelen is er geen enkel probleem onder cdv er tussenuit te halen.
Suc6 en laat even weten wat je doet.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Hey,
Ik ben niet afgeschrikt! Heb de topics van Bjorn ook doorgelezen, bedankt daarvoor!
Gelukkig ben ik vrij technisch onderlegd. Ik kan me voorstellen dat een CDV inderdaad de juiste bescherming biedt, vooral met "lompe rijders" die zich niet kunnen gedragen in een RWD auto en elke bocht dwars moeten. Dan zou ik, BMW zijnde, ook mijn aandrijflijn gaan beschermen. Ik kan me ook voorstellen dat bij een Dual Mass Flywheel (want volgens mij heeft mijn N43 blok die?) problemen krijgt met zo'n CDV bij 200dkm aan slijtage, maar nog voordat het DMF echt versleten is.
Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga beginnen met het verwijderen van de CDV. Zit er een bleed nippeltje voor de koppeling in de buurt, voor het ontluchten? Heb dat nog nooit gedaan bij een autokoppeling (wel motor en andere machines). Zal wel ff duren, ben pas over 1,5wk weer bij de auto ivm werk.
To be continued! Als er andere suggesties zijn in de tussentijd, reageer graag!
Martijn
Ik ben niet afgeschrikt! Heb de topics van Bjorn ook doorgelezen, bedankt daarvoor!
Gelukkig ben ik vrij technisch onderlegd. Ik kan me voorstellen dat een CDV inderdaad de juiste bescherming biedt, vooral met "lompe rijders" die zich niet kunnen gedragen in een RWD auto en elke bocht dwars moeten. Dan zou ik, BMW zijnde, ook mijn aandrijflijn gaan beschermen. Ik kan me ook voorstellen dat bij een Dual Mass Flywheel (want volgens mij heeft mijn N43 blok die?) problemen krijgt met zo'n CDV bij 200dkm aan slijtage, maar nog voordat het DMF echt versleten is.
Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga beginnen met het verwijderen van de CDV. Zit er een bleed nippeltje voor de koppeling in de buurt, voor het ontluchten? Heb dat nog nooit gedaan bij een autokoppeling (wel motor en andere machines). Zal wel ff duren, ben pas over 1,5wk weer bij de auto ivm werk.
To be continued! Als er andere suggesties zijn in de tussentijd, reageer graag!
Martijn
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Hoi,
Sorry als ik mensen heb proberen af te schrikken (totaal niet mijn bedoeling HAHA)
Je kunt altijd Proberen de CDV er tussen uit te halen, ik ga dat denk ik ook maar eens proberen omdat H3B zegt dat het voor rijders is die niet kunnen rijden, zelf denk ik dat mijn DMF gaar is.
Omdat als ik de koppeling intrap en het toerental terug gaat naar stationair hij even rammelt zeg maar
Ik denk dat dan inderdaad de veren van het DMF versleten zijn, maar er is nog mee te rijden en na deze dure reparatie ga ik de koppeling en DMF zelf vervangen omdat ik ook goed technisch aangelegd ben en de koppelingsplaten heb ik wel eens vervangen (niet bij BMW)
en N43 en de N45 en N46 hebben allemaal een Dual Mass Flywheel
Succes en ik hoor graag van je,
Bjorn
Sorry als ik mensen heb proberen af te schrikken (totaal niet mijn bedoeling HAHA)
Je kunt altijd Proberen de CDV er tussen uit te halen, ik ga dat denk ik ook maar eens proberen omdat H3B zegt dat het voor rijders is die niet kunnen rijden, zelf denk ik dat mijn DMF gaar is.
Omdat als ik de koppeling intrap en het toerental terug gaat naar stationair hij even rammelt zeg maar
Ik denk dat dan inderdaad de veren van het DMF versleten zijn, maar er is nog mee te rijden en na deze dure reparatie ga ik de koppeling en DMF zelf vervangen omdat ik ook goed technisch aangelegd ben en de koppelingsplaten heb ik wel eens vervangen (niet bij BMW)
en N43 en de N45 en N46 hebben allemaal een Dual Mass Flywheel
Succes en ik hoor graag van je,
Bjorn
BMW E87 116i High Executive
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Nee hoor:)Bjorn116 schreef: Sorry als ik mensen heb proberen af te schrikken (totaal niet mijn bedoeling HAHA)
Hoor je dat IN de auto, of erbuiten? Want ik hoor geen rammel (en weet hoe het klinkt, tenminste bij een diesel. Vaak ook goed te horen als je de auto uit zet - een na-rammel buiten de auto)Bjorn116 schreef: Omdat als ik de koppeling intrap en het toerental terug gaat naar stationair hij even rammelt zeg maar
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Haha dat weet ik niet, zit in de auto, maar voel het dan, je hoort t ook een beetje inderdaad
BMW E87 116i High Executive
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Goed, ik ben happy!
- Schokkerig wegrijden is nog maar heel af en toe.
- Rammel/ratel onderin de toeren (maar wel boven de 1000rpm) is weg
- Wegrijden is soepeler, motor pakt beter op.
Wat heb ik gedaan?
- Bobines + bougies vervangen (bobines waren van 2012)
- CDV verwijderd en remmen/koppelingsolie ververst.
Heb ik nog tips?
Holy sh** ik heb nog tips:
HET ACHTERSTE GEDEELTE VAN HET REMVLOEISTOFRESERVOIR is voor de koppeling. Kijk dus NIET naar het MIN-streepje, want al lang voordat hij op min staat, staat de koppeling al zonder vloeistof.
Hoe weet ik dit? Onder de auto liggend alleen maar lucht aanzuigen en niet snappen waarom...
- Schokkerig wegrijden is nog maar heel af en toe.
- Rammel/ratel onderin de toeren (maar wel boven de 1000rpm) is weg
- Wegrijden is soepeler, motor pakt beter op.
Wat heb ik gedaan?
- Bobines + bougies vervangen (bobines waren van 2012)
- CDV verwijderd en remmen/koppelingsolie ververst.
Heb ik nog tips?
Holy sh** ik heb nog tips:
HET ACHTERSTE GEDEELTE VAN HET REMVLOEISTOFRESERVOIR is voor de koppeling. Kijk dus NIET naar het MIN-streepje, want al lang voordat hij op min staat, staat de koppeling al zonder vloeistof.
Hoe weet ik dit? Onder de auto liggend alleen maar lucht aanzuigen en niet snappen waarom...
Re: Schokkerig wegrijden E87 118i
Gelukkig is het opgelost.
Bedankt voor het delen!
Bedankt voor het delen!
BMW E87 116i High Executive