E60 remleidingen achter vervangen
E60 remleidingen achter vervangen
Op de brug viel het me op hoe slecht mijn remleidingen achter er aan toe zijn.
In die knik bij de brandstoftank is 1 leiding echt verrot en gaat het camoufleren met tectiel niet helpen en dat moet je ook niet willen.
Iemand ervaring met het vervangen ervan ?
Kan wel zien dat dit niet zo ff 1 2 3 gedaan is door de Houdini achtige routes die de leidingen lopen. Veel moeilijker had BMW ze niet kunnen wegstoppen.
Wie het weet mag het zeggen ?
In die knik bij de brandstoftank is 1 leiding echt verrot en gaat het camoufleren met tectiel niet helpen en dat moet je ook niet willen.
Iemand ervaring met het vervangen ervan ?
Kan wel zien dat dit niet zo ff 1 2 3 gedaan is door de Houdini achtige routes die de leidingen lopen. Veel moeilijker had BMW ze niet kunnen wegstoppen.
Wie het weet mag het zeggen ?
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Heb je lekkage dan?
Zoniet, dan zou ik er gewoon lekker vanaf blijven...
Zoniet, dan zou ik er gewoon lekker vanaf blijven...
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Als een remleiding zwaar gecorrodeerd is moet je deze vervangen. Als ze dit opmerking op de keuring hier in belgië word de auto afgekeurd en mag niet meer in verkeer.
Zeker niet wachten tot als deze lek is want dan is het te laat, wagen remt nog maar op 2 wielen, dit wil je niet meemaken. De remleiding slaat meestal lek op het moment dat je druk het hoogst is en je de remkracht dus nodig hebt.
Ik geloof dat deze relatief gemakkelijk te vervangen is daar de remleiding uit verschillende delen bestaat. In tegenstelling tot bij mij vorige wagen waar ik de remleiding heb moeten vervangen van voor tot achter, was een 2 dagen klus daar zelfs de benzine tank eruit moest.
Zeker niet wachten tot als deze lek is want dan is het te laat, wagen remt nog maar op 2 wielen, dit wil je niet meemaken. De remleiding slaat meestal lek op het moment dat je druk het hoogst is en je de remkracht dus nodig hebt.
Ik geloof dat deze relatief gemakkelijk te vervangen is daar de remleiding uit verschillende delen bestaat. In tegenstelling tot bij mij vorige wagen waar ik de remleiding heb moeten vervangen van voor tot achter, was een 2 dagen klus daar zelfs de benzine tank eruit moest.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Hij zegt toch niet dat hij een opmerking tijdens de keuring heeft gehad? Hij vindt ze er gewoon slecht uitzien...tom_il schreef:Als een remleiding zwaar gecorrodeerd is moet je deze vervangen. Als ze dit opmerking op de keuring hier in belgië word de auto afgekeurd en mag niet meer in verkeer.
Zeker niet wachten tot als deze lek is want dan is het te laat, wagen remt nog maar op 2 wielen, dit wil je niet meemaken. De remleiding slaat meestal lek op het moment dat je druk het hoogst is en je de remkracht dus nodig hebt.
Ik geloof dat deze relatief gemakkelijk te vervangen is daar de remleiding uit verschillende delen bestaat. In tegenstelling tot bij mij vorige wagen waar ik de remleiding heb moeten vervangen van voor tot achter, was een 2 dagen klus daar zelfs de benzine tank eruit moest.
Kan me ook niet voorstellen dat bij een auto van 15 jaar oud (gokje) , de achter remleidingen verrot zijn! Mocht dat wel het geval zijn dan heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk regelmatig een bootje (op trailer) te water gelaten... Zout water wel te verstaan! Dan zie je regelmatig dat een verhoogde corrosie plaatsvind. Maar dan beperkt het zich niet alleen tot de remleidingen, maar is er zeker meer aangetast!
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Ik zeg alleen als ze dit zien op de keuring word hij uit het verkeer genomen. Om aan te geven hoe ernstig zoiets is of kan zijn.
Hij is de enigste niet. Check het forum maar na. Veel hoor je het idd niet.
Mijn vorige wagen had dit ook na 15j. En die had er een gewoon leven op zitten met weinig km's. Wagen had voor de rest nauwelijks roest.
Bv wagen van Bart : viewtopic.php?p=567314#p567314
Hij is de enigste niet. Check het forum maar na. Veel hoor je het idd niet.
Mijn vorige wagen had dit ook na 15j. En die had er een gewoon leven op zitten met weinig km's. Wagen had voor de rest nauwelijks roest.
Bv wagen van Bart : viewtopic.php?p=567314#p567314
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E60 remleidingen achter vervangen
gewoon vervangen.
je doet dat niet voor de apk maar voor je eigen en andermans veiligheid.
Als de leiding verrot is dan is deze verzwakt en kan inderdaad knappen bij hard remmen. op dat moment hou je nog maar de helft van je remkracht over door het gescheiden systeem, probeer daar maar eens een noodstop mee te maken.
15 jaar is niet gek voor een remleiding welke in weer en wind onder de auto van alles te verduren krijgt, je kunt ook niet echt een levensduur koppelen aan een remleiding aangezien ze onder vele verschillende omstandigheden hun werk doen.
Een auto die bijvoorbeeld veel door zand rijdt zal eerder rotte leidingen hebben dan een auto die alleen maar asfalt ziet, zand plakt aan de leidingen en houdt water vast wat het corroderen versneld.
Je kunt het enigszins voor zijn door nieuwe leidingen te coaten met bijvoorbeeld tectyl. Dan heeft blanke tectyl de voorkeur aangezien je bij zwarte weer slecht kunt zien hoe ze er aan toe zijn na enkele jaren. maar al met al is het iets om niet mee te gaan gokken. Het zijn je remmen, eigenlijk de belangrijkste onderdelen van je auto wat betreft veiligheid...
Vervangen is soms een flinke klus en kan inhouden dat je een hoop onderdelen zal moeten losmaken.
misschien kun je hier wat meer vinden over hoe en wat: (heb even de eerste e60 aangekomen in het rijtje, kun je zelf nog aanpassen eventueel)
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e60- ... brake+line
je doet dat niet voor de apk maar voor je eigen en andermans veiligheid.
Als de leiding verrot is dan is deze verzwakt en kan inderdaad knappen bij hard remmen. op dat moment hou je nog maar de helft van je remkracht over door het gescheiden systeem, probeer daar maar eens een noodstop mee te maken.
15 jaar is niet gek voor een remleiding welke in weer en wind onder de auto van alles te verduren krijgt, je kunt ook niet echt een levensduur koppelen aan een remleiding aangezien ze onder vele verschillende omstandigheden hun werk doen.
Een auto die bijvoorbeeld veel door zand rijdt zal eerder rotte leidingen hebben dan een auto die alleen maar asfalt ziet, zand plakt aan de leidingen en houdt water vast wat het corroderen versneld.
Je kunt het enigszins voor zijn door nieuwe leidingen te coaten met bijvoorbeeld tectyl. Dan heeft blanke tectyl de voorkeur aangezien je bij zwarte weer slecht kunt zien hoe ze er aan toe zijn na enkele jaren. maar al met al is het iets om niet mee te gaan gokken. Het zijn je remmen, eigenlijk de belangrijkste onderdelen van je auto wat betreft veiligheid...
Vervangen is soms een flinke klus en kan inhouden dat je een hoop onderdelen zal moeten losmaken.
misschien kun je hier wat meer vinden over hoe en wat: (heb even de eerste e60 aangekomen in het rijtje, kun je zelf nog aanpassen eventueel)
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e60- ... brake+line
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Heren bedankt voor de reacties.
Neen, lekt geen olie maar ik schrok van de leiding die heel sneaky tussen de brandstof tank vandaan komt.
Je moet hem echt zoeken zeg maar en de staat is VELEN malen erger dan ik hier op foto's heb gezien.
En moet dus vervangen worden, dit is NIET veilig.
Is dit nooit eerder gezien ? Geen idee, je ziet het niet direct.
Het probleem lijken die plastic kappen te zijn die pekel en vocht vasthouden en het zoute water dan vanaf die platen erop loopt.
Schijnt overigens een BMW kwaal te zijn want ik zie allerlei oudere types ook meer dan gemiddelde verotte leidingen hebben als ik een beetje google.
Niet bepaalde kwaliteit mbt de leidingen want in al mijn 25 jaar auto rijden heb ik nog NOOIT een verotte leiding gehad (of in ieder geval niet gezien) op allerlei wagens van Camaro tot Citroen BX.
Maar goed de auto is ook bijna 15 jaar dus het kan gebeuren.
Vandaag wordt het gefixed.
Neen, lekt geen olie maar ik schrok van de leiding die heel sneaky tussen de brandstof tank vandaan komt.
Je moet hem echt zoeken zeg maar en de staat is VELEN malen erger dan ik hier op foto's heb gezien.
En moet dus vervangen worden, dit is NIET veilig.
Is dit nooit eerder gezien ? Geen idee, je ziet het niet direct.
Het probleem lijken die plastic kappen te zijn die pekel en vocht vasthouden en het zoute water dan vanaf die platen erop loopt.
Schijnt overigens een BMW kwaal te zijn want ik zie allerlei oudere types ook meer dan gemiddelde verotte leidingen hebben als ik een beetje google.
Niet bepaalde kwaliteit mbt de leidingen want in al mijn 25 jaar auto rijden heb ik nog NOOIT een verotte leiding gehad (of in ieder geval niet gezien) op allerlei wagens van Camaro tot Citroen BX.
Maar goed de auto is ook bijna 15 jaar dus het kan gebeuren.
Vandaag wordt het gefixed.
Re: E60 remleidingen achter vervangen
lekker advies hoor, is ook niet zo heel belangrijk toch een remleidingMartijn van Tilburg schreef:Heb je lekkage dan?
Zoniet, dan zou ik er gewoon lekker vanaf blijven...
En ja mijn remleidingen achter moeten ook vervangen worden, wordt een klusje voor de winter. Mijn vorige e46 had dit probleem ook al en dit komt bij meer merken voor. Maar om dan gewoon te zeggen dat het niks ernstigs is vind ik een beetje slecht advies.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Ik heb helemaal niet gezegd dat het 'niks ernstigs' is!!bmweetje3 schreef:lekker advies hoor, is ook niet zo heel belangrijk toch een remleidingMartijn van Tilburg schreef:Heb je lekkage dan?
Zoniet, dan zou ik er gewoon lekker vanaf blijven...
En ja mijn remleidingen achter moeten ook vervangen worden, wordt een klusje voor de winter. Mijn vorige e46 had dit probleem ook al en dit komt bij meer merken voor. Maar om dan gewoon te zeggen dat het niks ernstigs is vind ik een beetje slecht advies.
Maar als je tijdens de APK geen opmerking erover krijgt, waarom zou je je er dan zo druk over maken?
En vindt je het wel een punt, dan moet je ze gewoon (laten) vervangen... No big deal!
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Is een kwaal waar alle E6x last van hebben. Mijne enkele jaren gedeeltelijk vervangen, redelijk makkelijk om er nieuwe stukken zelf tussen te zetten.
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Ik heb het bij mijn e60 van 2004 ook aan de hand gehad en ervoor gekozen de leidingen helemaal van de achterwielen tot de koppelstukken bij de motorruimte te vervangen. Als je het subframe achter iets laat zakken dan kan je de leidingen er helemaal intact en zonder buigen tussenuit halen. Dan heb je daarmee meteen je mal voor het buigen van de nieuwe leidingen. Ik heb wel wat foto’s van hoe ik het gedaan heb toen mocht je daar interesse in hebben.
Re: E60 remleidingen achter vervangen
bullmoose,
Als je foto`s hebt wil ik die graag hebben, ga dit van de winter ook doen.
Als je foto`s hebt wil ik die graag hebben, ga dit van de winter ook doen.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Ben ook geinteresseerd in de foto's
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Gewoon vervangen die hap, en meteen in de tectyl, ben je er voorlopig vanaf. Vroeg of laat moet je ze toch vervangen, want ze gaan allemaal bij deze modellen, de een wat eerder dan de ander.
Re: E60 remleidingen achter vervangen
Beetje late reactie, sorry.
Helemaal vooraan waar de leidingen de motorruimte in verdwijnen zitten koppelstukken, daar loshalen. Het is heel belangrijk de oude leidingen er heel en zonder veel verbuigen onder de auto weg te halen. Ik heb daarvoor het subframe achter wat laten zakken.
Ik wilde het OEM hebben dus leidingen bij de dealer besteld, die krijg je zo dus je moet zelf nog origamiën.
Omdat de wartels al aan de leidingen zitten en de leidingen dus al op lengte zijn moet je met buigen erg secuur te werk gaan. Vooral de eerste paar buigingen goed oppassen en de oude leiding als mal gebruiken. Na elk bochtje zet je vast met een tie-wrap.
Na veel geduld heb je uiteindelijk dit.
[url=https://flic.kr/p/V3DYbm]
Niet van origineel te onderscheiden.
[url=https://flic.kr/p/VJLn7W]
Monteren, ontluchten, klaar. Ik was er een hele zaterdag mee bezig.
Helemaal vooraan waar de leidingen de motorruimte in verdwijnen zitten koppelstukken, daar loshalen. Het is heel belangrijk de oude leidingen er heel en zonder veel verbuigen onder de auto weg te halen. Ik heb daarvoor het subframe achter wat laten zakken.
Ik wilde het OEM hebben dus leidingen bij de dealer besteld, die krijg je zo dus je moet zelf nog origamiën.
Omdat de wartels al aan de leidingen zitten en de leidingen dus al op lengte zijn moet je met buigen erg secuur te werk gaan. Vooral de eerste paar buigingen goed oppassen en de oude leiding als mal gebruiken. Na elk bochtje zet je vast met een tie-wrap.
Na veel geduld heb je uiteindelijk dit.
[url=https://flic.kr/p/V3DYbm]
Niet van origineel te onderscheiden.
[url=https://flic.kr/p/VJLn7W]
Monteren, ontluchten, klaar. Ik was er een hele zaterdag mee bezig.