Roetfilter opties en problemen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 31 okt 2018, 10:21

Bij aankoop wist ik al dat het roetfilter niet lang meer te gaan had, nu ik ook een melding krijg die terug lijkt te gaan naar de levensduur van het roetfilter, toch maar in verdiepen.

Verwijderen

Ik heb me inmiddels laten vertellen (door oa Tunex) dat het verwijderen nu echt geen optie meer is voor auto's vanaf 2011 omdat wetgeving nu ook daadwerkelijk leidt tot controle bij de apk. Verwijderen kost tussen de € 350 en € 500 maar vooralsnog dus geen optie. Wat weten jullie daar over?

Reinigen
Zelf zou ik bovendien het liefst alles origieenl houden. Dus dan reinigen? Uiteraard niet zelf met goedjes, maar gewoon demonteren en echt goed laten schoon maken. Ook dat kost ongeveer € 300 inclusief demontage. De vraag hier alleen is, wordt het echt goed schoon? Heeft een roetfilter geen slijtage? En heeft t zin als de EGR bijvoorbeeld niet is weggeprogrammeerd? Dan wordt alles weer snel smerig.

Vervangen
Vorig jaar kwam ik deze al eens tegen: https://www.ebay.co.uk/itm/ORIGINAL-Die ... 1438.l2649. Een aantrekkelijk alternatief als die bij de dealer al snel € 1500 kost. En wat zou er nou mis kunnen gaan zou je denken.... Maar regeneren gaat al snel over 800 graden en je moet er niet aan denken dát er dan iets niet helemaal goed zit. Iemand hier ervaring mee?

Kortom, wat is wijsheid en wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door malle pietje op 19 nov 2018, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Roetfilter opties

Bericht door ehombie » 31 okt 2018, 11:03

Verwijderen...is volgens mij geen optie meer...zeker als ze het er al over hebben. Maar de APK regelgeving weet ik ook niet precies of dit al actueel is of wanneer het gaat worden.

Ik zou voor reinigen gaan.
Reinigen door een bedrijf die daar in gespecialiseerd is doet dit met een oven (icm een temperaatuur/tijd programma) en kunnen met bepaalde druk/flow test (voor en na reinigen) controlen of deze nog binnen de specs is (als die er zijn)... Evt doen ze nog een gewicht meting voor en na. (Als je mzzl hebt coaten ze ook nog de buitenkant).

Als deze vol zit of defect is kan het vaak ook liggen aan een defect aan je auto...variërend van slechte verbranding --> slechte sensoren (rondom dpf) --> het generatieproces ---> rijpatroon --> en misschien ook ouderdom waarbij je dus gewoon een keer extern moet/kunt reinigen om weer tot een lege filter te geraken..
Dat is feite diagnose stellen...

Wbt slijtage dpf, dat is een goeie. Daar heb ik ook geen idee over. Maar die tegendruk/flow/gewicht test voor en na...met visuele inspectie (keramisch rooster in de ingang) lijkt mij voldoende...(zeker als ze bepaalde specs hanteren).

Maar een nieuwe eronder vanuit dealer zou ik niet zo snel doen....eerder reinigen wat ik ervan weet a.d.h.v. een (duits)filmpje wat ik een keer gezien heb en op basis van die test...(als je interesse hebt kan ik die nog wel even zoeken)

Wbt die link...dat is een refubished.....dan kan je net zo goed reinigen en met je eigen dpf verder kijken.

edit N.a.v. --> M.H.
Wbt die EGR <--> roet lees maar even dit stukje (wellis waar wiki) Bij diesels is deze met name voor de NOX reductie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

Hoop dat je er wat aan hebt....met deze gedachten gang.
Laatst gewijzigd door ehombie op 31 okt 2018, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties

Bericht door m.h. » 31 okt 2018, 12:03

Interresant topic, ondanks dat ik geen problemen heb denk ik er soms ook al over hoe ik het ga aanpakken.

Note: roet ontstaat bij een onvolledige vebranding. Dus indien men de EGR afdopt (laat uitschakelen) is er meer zuurstof beschikbaar, dit zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur dus minder roet, maar meer NOX. De NOX is een thermische reactie die toeneemt bij een hogere verbrandingstemperatuur.

Ben wel erg benieuwd waarom je bijvoorbeeld het verwijderen van het roetfilter momenteel niet meer zou doen, maar eventueel de EGR laten uitschakelen wel

kahraman11
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jan 2015, 08:55

Re: Roetfilter opties

Bericht door kahraman11 » 31 okt 2018, 12:28

Verwijderen mag niet meer nee.
Mijn vader doet het in de zaak zo: het roetfilter wordt niet verwijderd maar het roetfilter wordt opengemaakt en daarna wordt al het binnenwerk verwijderd. Het is nu dus eigenlijk een dikke lege pijp. Die wordt weer netjes dichtgelast op de originele lasnaad van de fabriek en weer onder de auto geplaatst. Hierdoor is er niks te zien en daarna past hij de software aan: roetfilter uit, egr uit en eventueel chiptuning.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties

Bericht door malle pietje » 31 okt 2018, 13:05

Onder roetfilter verwijderen, schaar ik ook het leeg kloppen en software matig uitschrijven. Bij de verwachte controles bij apk kijken ze straks niet alleen naar de aanwezigheid van een filter, maar ook naar de uitlaatwaarden. Daaruit maak je snel genoeg op of er een roetfilter is of niet. En bij een diesel van 2011 moet die er natuurlijk op zitten.

Ehombie, logische gedachte gang. Kwa kosten zit je met reinigen gelijk aan een refurbished en kan je bovendien lekker uitbesteden (scheelt een ochtend rommelen op de brug). Bijkomend voordeel zou wel zijn, dat ik direct de turbo kan vervangen. Die verbruikt een kleine liter olie op 10k en dat zie je bij de uitlaat terug. Daarom is t roetfilter natuurlijk ook verstopt.

Mijn logica zegt me dat de EGR troep opnieuw in het circuit brengt en daarmee alles behoorlijk vervuilt. Dus ook wat er daarna toch de uitlaat / roetfilter in gaat. Maar wetenschappelijk onderbouwd heb ik het niet :X

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Roetfilter opties

Bericht door ehombie » 31 okt 2018, 13:12

m.h. schreef:Interresant topic, ondanks dat ik geen problemen heb denk ik er soms ook al over hoe ik het ga aanpakken.

Note: roet ontstaat bij een onvolledige vebranding. Dus indien men de EGR afdopt (laat uitschakelen) is er meer zuurstof beschikbaar, dit zorgt voor een hogere verbrandingstemperatuur dus minder roet, maar meer NOX. De NOX is een thermische reactie die toeneemt bij een hogere verbrandingstemperatuur.

Ben wel erg benieuwd waarom je bijvoorbeeld het verwijderen van het roetfilter momenteel niet meer zou doen, maar eventueel de EGR laten uitschakelen wel
M.H je hebt gelijk wbt. egr.
Maar de reden voor EGR uitschakelen is dan toch correct --> Zodat die minder roet krijgt (meer zuurstof)?....en NOX meting(en) is er niet voor de apk...

Ik verwacht wel dat ze na het roetfilter gedoe...wel iets voor de NOX gaan verzinnen want dat is voor direct ingespoten benzinemotoren ook nog een issue meen ik.

Hier heb je de link waarvan ik mijn zogenaamde wijsdom heb vergaard :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=Hyckl7quQd0
(sorry het is wel duits....maar ik vind die mannen wel vermakelijk over hun vak vertellen)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties

Bericht door m.h. » 31 okt 2018, 14:31

Malle Pietje en ehombie, jullie logica is correct wat betreft roet en EGR.

Malle Pietje je verwacht dat de uitlaatgasmeting geherintroduceerd wordt (verwacht ik ook). Alleen ik hoop dat de aangepaste regelgeving dan ingaat voor auto's die op dat moment op kenteken worden gezet, maarja dat weet nog niemand.
Ik weet in iedergeval één ding voor 95% zeker, als de uitlaatgasmeting wordt geherintroduceerd ga ik er vanuit dat dit een gecombineerde meting is zoals vroeger, dus roet, CO, CO2, O2, maar ook NOX.

Mallie Pietje, mag ik vragen hoeveel KM je auto gelopen heeft momenteel, ik zit op 213.000km en nog geen melding. Een tip aan alle dieselrijders, gebruik altijd een ..W30 olie en geen ..W40, de moleculen van een ..W30 olie zijn kleiner en blijven dus veel minder achter in het roetfilter.

Ik twijfel ook erg hoe ik dit in de toekomst ga aanpakken, ik ga in iedergeval deze winter zelf even een straalketel in elkaar fixen en daarna DIY walnut blasting toepassen op het inlaatspruitstuk. Hierna kan ik gaan opvolgen hoe groot de EGR vervuiling in de inlaat werkelijk is. Ik denk dat ik aan de hand van die conclusie mijn EGR ga laten uitschakelen of niet. Jullie zullen t.z.t. een DIY van dit projectje voorbij zien komen.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties

Bericht door malle pietje » 31 okt 2018, 21:12

Goedenavond MH, de mijne heeft 247k gereden, niet zo'n gekke stand voor een volle roetfilter. Van de olie wist ik het niet, maar er gaat bij mij altijd 5w30 castrol in, dus dat zit snor.

Bij mijn E61 530d die ik hiervoor had, wist ik in 10minuten het inlaat spruitstuk te verwijderen, en lekker schoon te maken, bij deze heb ik het nog niet gedaan. Maar het zou absoluut moeten, getuige de ervaringen met de 530 moet er heel veel troep in zitten. Ik ben dus heel benieuwd naar je DIY! Heb je dezelfde motor toevallig?

Alles naar aanleiding overigens van de melding 'aandrijving weldra controleren' . Net uitgebreid uitgelezen en de melding kwam op ca 200km terug, die overeen komt met de eerste keer fouten 244800 en 244900, die respectievelijk 'beperkte levensduur' en 'maximaal kilometrage dieselroutfilter overschreden' betekenen. Voor mij is het duidelijk dat het tijd is voor een ingreep.

Het reinigen blijkt toch ook nog wel 5 a 600 euro te kosten. Wat weten jullie daarvan? Tips toevallig?

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties

Bericht door m.h. » 01 nov 2018, 04:09

Jep, ik heb ook de N47 motor dus binnen enkele maanden zien jullie de DIY inlaatspruitstuk / EGR cleanen verschijnen.

Ik zal dit topic blijven volgen, ben benieuwd naar je vervolg acties

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: Roetfilter opties

Bericht door barttigges » 01 nov 2018, 05:22

Als je deze meldingen hebt, zou je ook de diagnose/zelftest met ISTA kunnen doen of laten doen.
Als alle doorstroomwaardes binnen de marges vallen is er opzich niets aan de hand en kan je software matig ingeven dat het roetfilter vervangen zou zijn.

Deze meldingen verschijnen namelijk op basis van een vooraf ingegeven kilometertrage en hoeven niets te zeggen over de daadwerkelijke verzadiging van het roetfilter.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties

Bericht door malle pietje » 01 nov 2018, 09:01

Grappig dat je dat zegt, ik hing gisteren met mn vinger boven de knop om het filter softwarematig te verversen zeg maar, maar heb het toch niet gedaan. Min of meer uit angst dat ik dan foute waarden zou krijgen.

Hoe werkt die zelftest? Neem aan dat ik de stroomwaarden moet weten en dan de actuele waarden moet vergelijken? De uitlaatgastegendruksensor geeft in ieder geval iedere uitleesbeurt een melding 'sensorafwijking buiten tolerantie'. COde 25C800. Heb zo het vermoeden dat dat het antwoord is....?

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties

Bericht door malle pietje » 04 nov 2018, 20:40

Even gegoogld of ik de doorstroomwaardes kon vinden, maar dat is zo gemakkelijk nog niet. Heb wel de apparatuur om eea door te meten dus mocht iemand tips hebben, ik wil heel graag weten of ik de melding kan resetten en kan doorrijden totdat ik een nieuwe roetfilter en turbo heb liggen om in 1 keer te vervangen.

Want inmiddels wel ontdekt dat een nieuwe roetfilter online 550e kost (https://www.roetfilter.online/Roetfilte ... 12-01/2014 en de gebruikte via marktplaats ook nog wel 100e oplevert. Dat scheelt wel een hoop geregel en is even duur als reinigen. Voor mij bovendien interessanter omdat mijn uitlaat een rammel heeft en ik vermoed dat dat te maken heeft met het flexibelen deel van de roetfilter dat op is.

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: Roetfilter opties

Bericht door barttigges » 05 nov 2018, 07:12

Doorstroomwaardes kun je "gewoon" via Rheingold/ISTA+ meten.

m.h.
Berichten: 914
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties

Bericht door m.h. » 05 nov 2018, 19:46

barttigges schreef:Doorstroomwaardes kun je "gewoon" via Rheingold/ISTA+ meten.
pffff daar moet ik me ook nog eens in gaan verdiepen..... Ben niet zon WIZ-kid.
Wat gebruik jij malle-pietje?

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties

Bericht door malle pietje » 06 nov 2018, 20:20

Ik heb een prachtige laptop vol met software, maar kan eigenlijk alleen met rheingold overweg. En dan heb ik nog de Carly for bmw app, hoewel ik daar matig enthousiast over ben.

Mooie van rheingold is de test functies, die stap voor stap worden doorlopen. Zal dat voor het roetfilter ook eens gaan proberen.

Ben dus ook alles behalve een whizkid maar die software is redelijk dummy Proof. Daarom destijds aangeschaft.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”