Bandenslijtage
Bandenslijtage
Afgelopen week mijn zomerbanden gewisseld met de winterbanden en tot mijn verbazing waren mijn achterbanden van mijn F11 520d tot op de nokjes afgesleten. Mijn verbazing kwam voort uit het feit dat ik de banden (Hankook EVO v12, 245-45-18) in april had vervangen en er maar 14.000km mee heb kunnen rijden.
Nu zou je zeggen dat dit met de rijstijl te maken heeft wat logisch klinkt. Nu is mijn rijstijl vrij normaal, op de snelweg rij ik 140 en binnen de bebouwde kom gewoon 50, ga niet abnormaal hard door de bochten etc.
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen deze ervaring hebben. Een vriend van mij heeft het zelfde model en motor en komt met bridgestone 17 inch RUN flat ook niet boven de 20.000km uit.
Nu zou je zeggen dat dit met de rijstijl te maken heeft wat logisch klinkt. Nu is mijn rijstijl vrij normaal, op de snelweg rij ik 140 en binnen de bebouwde kom gewoon 50, ga niet abnormaal hard door de bochten etc.
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen deze ervaring hebben. Een vriend van mij heeft het zelfde model en motor en komt met bridgestone 17 inch RUN flat ook niet boven de 20.000km uit.
Re: Bandenslijtage
Kan van alles zijn, rijstijl (iedereen zegt normaal te rijden), bandenspanning te hoog, te laag, uitlijnen, schokdempers, remstijl, belading van de auto. Sommige soorten bandenslijten gewoon harder dan de andere, zachtere (sportievere) banden harder dan de wat hardere soorten.
Genoeg om uit te zoeken.
Groet, Jos
Genoeg om uit te zoeken.
Groet, Jos
Is voor het grootste deel afhankelijk van de samenstelling van het rubber / rijstijl.
Is de band over het volledige loopvlak gelijkmatig gesleten? Anders zou je hem kunnen laten uitlijnen en/of bandenspanning aanpassen, afhankelijk van het slijtagepatroon
Heb wel al eens vernomen dat de hankook een vrij zachte band is tegenwoordig.
Is de band over het volledige loopvlak gelijkmatig gesleten? Anders zou je hem kunnen laten uitlijnen en/of bandenspanning aanpassen, afhankelijk van het slijtagepatroon
Heb wel al eens vernomen dat de hankook een vrij zachte band is tegenwoordig.
Jeetje...20000 dat is niet veel. Nu weet ik ook niet wat echt normaal is...
Ik dacht dat je wel 40000 uit een nieuwe set kunt halen...
Ik dacht dat je wel 40000 uit een nieuwe set kunt halen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Ik had er 30.000 met contisportcontact achterop.... vond t ook nogal snel. Maarja tis ook een berg koppel op de achteras he.
-
Oei, dat is idd wel heel snel gesleten ( Maatje met een Renault RS turbo heeft deze levensduur met zijn voorbanden, gezien zijn rijstijl niet heel vreemd)
Welke banden heb je voor zitten?
Zijn je banden wel symmetrisch afgesleten over de hele breedte van het profiel ? ( is al gevraagd)
Heb je de auto ook ( flink) verlaagd ?
40 tot 50k moet echt wel kunnen, heb diverse snelle BMW’s en dat haal ik ongeacht banden merk altijd wel.
Welke banden heb je voor zitten?
Zijn je banden wel symmetrisch afgesleten over de hele breedte van het profiel ? ( is al gevraagd)
Heb je de auto ook ( flink) verlaagd ?
40 tot 50k moet echt wel kunnen, heb diverse snelle BMW’s en dat haal ik ongeacht banden merk altijd wel.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Wat mij betreft blijft het een moeilijk begrip. Het valt en staat met je voet, de compound. De kilometers zijn ook zo afhankelijk van diverse factoren. Optrekken, remmen, veel snelweg, wegdek (beton, asfalt) stad etc etc
Op de 335i heb ik in de afgelopen 3 jaar en 48.000 km ook 5 verschillende sets achterbanden op de auto gehad.
(3x zomer; 2x winter) De laatste set zat er net op en de winterbanden waren ook goed van profiel. Zit je toch al snel aan 15.000 km levensduur per band.
Zomers reed ik altijd op Pirelli P-zero's wat ook wel bekend staat als een erg zachte band.
(3x zomer; 2x winter) De laatste set zat er net op en de winterbanden waren ook goed van profiel. Zit je toch al snel aan 15.000 km levensduur per band.
Zomers reed ik altijd op Pirelli P-zero's wat ook wel bekend staat als een erg zachte band.
Banden zijn heel mooi recht afgesleten en heb de auto zelfs niet al te lang geleden nog laten uitlijnen etc. Banden voor zijn ook Hankook Evo 245-45-18 en die slijten totaal niet.
Wellicht heeft de Hankook band een hele zachte compount waardoor ze snel slijten. Onder mijn Lotus heb ik Bridgeston zitten en daarmee rij ik toch een stuk sportiever maar die banden gaan langer meer als deze Hankook's met vrij normaal rij gedrag.
Ik rij grotendeels snelweg op de cruise control. Remmen doe ik weinig en anticipeer op het overige verkeer. Daarom zitten mijn remblokken er ook bijna 90.000km onder en ze kunnen nog wel even mee.
Wellicht heeft de Hankook band een hele zachte compount waardoor ze snel slijten. Onder mijn Lotus heb ik Bridgeston zitten en daarmee rij ik toch een stuk sportiever maar die banden gaan langer meer als deze Hankook's met vrij normaal rij gedrag.
Ik rij grotendeels snelweg op de cruise control. Remmen doe ik weinig en anticipeer op het overige verkeer. Daarom zitten mijn remblokken er ook bijna 90.000km onder en ze kunnen nog wel even mee.
Ik rij zelf rond met de volgende set banden: Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 225/40 ZR 18 92Y en 255/35 ZR 18 94Y.
Is al de 2e keer dat ik deze set banden eronder heb zitten.
1e set ging 29.000 km mee, zaten gemiddeld toen nog op 3 mm op maar waren gecupt.
2e set gaat nu 13.000 km mee en zitten gemiddeld op 4,5 mm.
De Hankook Evo banden gaan niet superlang mee dus, maar qua prijs en grip ben ik er verder wel tevreden over.
Sowieso laat ik mijn auto trouwens bij iedere nieuwe set banden even uitlijnen. Zou voor jou misschien ook een idee kunnen zijn.
Is al de 2e keer dat ik deze set banden eronder heb zitten.
1e set ging 29.000 km mee, zaten gemiddeld toen nog op 3 mm op maar waren gecupt.
2e set gaat nu 13.000 km mee en zitten gemiddeld op 4,5 mm.
De Hankook Evo banden gaan niet superlang mee dus, maar qua prijs en grip ben ik er verder wel tevreden over.
Sowieso laat ik mijn auto trouwens bij iedere nieuwe set banden even uitlijnen. Zou voor jou misschien ook een idee kunnen zijn.
Cuppen op de achteras had ik ook vrij snel last van met de conti's. Zelfs zo erg dat de auto begon te trillen.
Heb van een vriend van mij begrepen dat hij er met zijn 3 serie nooit last van had. Toe hij overging naar de F11 kreeg hij dit probleem pas. Is dus ook wel model afhankelijk.
-
Rij nu bijna 4 jaar de F11. Vanaf begin zit er Goodyear Excellence 245/40/19 98Y Runflat onder. Toen ik hem kocht waren 2 banden nieuw. Heb met die banden al 75K gereden en er zit nog steeds 3,0 - 3,5 mm. Dat betekent regelmatig bandenspanning controleren, minimaal 1x per jaar uitlijnen en op tijd voor naar achter wisselen.