Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
een software update kun je gewoon door de dealer laten doen. Kost rond de 150,- en dan updaten ze alles wat er te updaten valt.
Daarbij komt de 520i in aanmerking voor een terugroepactie. Hierbij wordt de motorcomputer ook geüpdate.
De terugroep houdt in dat er een nieuwe sensor wordt geplaatst in het circuit van de rembekrachtiger en vacuüm pomp. Omdat deze sensor op de DME wordt aangesloten moet hiervan ook de software geupdate worden.
Is in dat geval gratis!
Daarbij komt de 520i in aanmerking voor een terugroepactie. Hierbij wordt de motorcomputer ook geüpdate.
De terugroep houdt in dat er een nieuwe sensor wordt geplaatst in het circuit van de rembekrachtiger en vacuüm pomp. Omdat deze sensor op de DME wordt aangesloten moet hiervan ook de software geupdate worden.
Is in dat geval gratis!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:50
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Hey Martijn,
Dank voor je aanvulling! Ik heb de injectoren destijds al eens helemaal gereinigd waarna de problemen niet verholpen waren. Vervangen zou dus een optie zijn indien het de veroorzaker is. Ondanks de wat horkerige schakelmomenten af en toe, weet ik niet zeker of in mijn geval het de veroorzaker van mijn probleem zou zijn. Want ik ervaar ook inhouden en schokjes wanneer ik onder de 3000 touren op cruise controle rijd. Met een constante snelheid zou je zeggen dat er geen schakelmomenten zijn.
Update: Afgelopen weekend heb ik 4 nieuwe bobines erin gezet. Tot nu toe loopt de auto een stuk rustiger en heb ik ook geen schokjes meer ervaren.
Ik wacht nu de levering van mijn uitleeskabel af. Zodra ik die heb zal ik checken op foutmeldingen en de waardes met de Bimmerprofs delen.
Dank voor je aanvulling! Ik heb de injectoren destijds al eens helemaal gereinigd waarna de problemen niet verholpen waren. Vervangen zou dus een optie zijn indien het de veroorzaker is. Ondanks de wat horkerige schakelmomenten af en toe, weet ik niet zeker of in mijn geval het de veroorzaker van mijn probleem zou zijn. Want ik ervaar ook inhouden en schokjes wanneer ik onder de 3000 touren op cruise controle rijd. Met een constante snelheid zou je zeggen dat er geen schakelmomenten zijn.
Update: Afgelopen weekend heb ik 4 nieuwe bobines erin gezet. Tot nu toe loopt de auto een stuk rustiger en heb ik ook geen schokjes meer ervaren.
Ik wacht nu de levering van mijn uitleeskabel af. Zodra ik die heb zal ik checken op foutmeldingen en de waardes met de Bimmerprofs delen.
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Hey Daniel,
Ik hoop dat de ignition coils je probleem gaan oplosssen.
Ik heb de volgende acties uitgevoerd (in willekeurige volgorde opgeschreven):
- Motorolie ververst, filters vervangen.
- Bougies vervangen, let op aandraaimoment en dat er geen vuil in de kop zit.
- Ignition coils vervangen
- LMM (MAF sensor) vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Gasklephuis gereinigd
- Brandstof reiniger in tank gegooid
- Automaat olie ververst bij ZF Nederland
- NoX sensor vervangen (bimmerprofs.com)
- Vanos ventielen vervangen
Bovenstaande hebben helaas niet tot het gewenste effect geleid, het is absoluut minder geworden, maar niet weg.
Mijn garage gaf dus aan dat het een product eigenschap van dit type motor B43 is, en dat de meeste mensen het niet eens voelen.
Ik ben er inmiddels achter dat alle milieu- en emissie Eisen niet bijdragen aan een goede en storingsvrije motor, en niet specifiek BMW maar meerdere merken (google maar eens op reiningen inlaatspruitstuk, Nox sensor en praat met ervaren monteurs). Wel is mijn vertrouwen in BMW en dan met name de B43 behoorlijk aangetast, ik had gehoopt dat BMW stond voor kwaliteit en degelijkheid, maar heb zelden zoveel problemen gehad met een auto en daaraan gekoppeld kosten.
ik hoop dat jouw probleem wegblijft met je laatste actie, mocht je meer willen weten over bovenstaande stuur me een PM.
groet
Martijn
Ik hoop dat de ignition coils je probleem gaan oplosssen.
Ik heb de volgende acties uitgevoerd (in willekeurige volgorde opgeschreven):
- Motorolie ververst, filters vervangen.
- Bougies vervangen, let op aandraaimoment en dat er geen vuil in de kop zit.
- Ignition coils vervangen
- LMM (MAF sensor) vervangen
- Luchtfilter vervangen
- Gasklephuis gereinigd
- Brandstof reiniger in tank gegooid
- Automaat olie ververst bij ZF Nederland
- NoX sensor vervangen (bimmerprofs.com)
- Vanos ventielen vervangen
Bovenstaande hebben helaas niet tot het gewenste effect geleid, het is absoluut minder geworden, maar niet weg.
Mijn garage gaf dus aan dat het een product eigenschap van dit type motor B43 is, en dat de meeste mensen het niet eens voelen.
Ik ben er inmiddels achter dat alle milieu- en emissie Eisen niet bijdragen aan een goede en storingsvrije motor, en niet specifiek BMW maar meerdere merken (google maar eens op reiningen inlaatspruitstuk, Nox sensor en praat met ervaren monteurs). Wel is mijn vertrouwen in BMW en dan met name de B43 behoorlijk aangetast, ik had gehoopt dat BMW stond voor kwaliteit en degelijkheid, maar heb zelden zoveel problemen gehad met een auto en daaraan gekoppeld kosten.
ik hoop dat jouw probleem wegblijft met je laatste actie, mocht je meer willen weten over bovenstaande stuur me een PM.
groet
Martijn
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
moet natuurlijk N43 zijn.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:50
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Hey Martijn,
Bedankt voor je aanvulling! Het is dus blijkbaar niet iets dat alleen mij bezig houdt ;-) Zo te zien ben jij er net zo fanatiek mee bezig als ik. Mag ik vragen wat het verbruik is van jouw auto en heb je daar verschil in gemerkt bij het ervaren of proberen op te lossen van de problemen?
Inmiddels heb ik mijn OBD kabel binnen en heb ik direct de auto aan de laptop gelegd met INPA. Ik heb 8 foutcodes geregistreerd staan. Ik weet nog niet wat ze allemaal beteken maar ik ga een lijst zoeken waarmee ik ze kan verklaren.
Het vervangen van de bobines heeft tot nu toe het beste resultaat geleverd. Iets dat mogelijk indiceert dat het echt te maken heeft met de verbranding. Het valt mij op dat jij nog niets hebt gedaan met de injectoren. Klopt dat Martijn?
Ook nog een ander vraagje: Hoe zien jouw bougies eruit? Bij mij zit er bij alle bougies veel koolaanslag op, ook al zitten ze er maar kort in. Ook de injectoren hebben een behoorlijke laag koolaanslag. Als ik die schoonmaak en er weer inzet, zijn ze snel weer vies.
Goed! Nogmaals dank en to be continued
Bedankt voor je aanvulling! Het is dus blijkbaar niet iets dat alleen mij bezig houdt ;-) Zo te zien ben jij er net zo fanatiek mee bezig als ik. Mag ik vragen wat het verbruik is van jouw auto en heb je daar verschil in gemerkt bij het ervaren of proberen op te lossen van de problemen?
Inmiddels heb ik mijn OBD kabel binnen en heb ik direct de auto aan de laptop gelegd met INPA. Ik heb 8 foutcodes geregistreerd staan. Ik weet nog niet wat ze allemaal beteken maar ik ga een lijst zoeken waarmee ik ze kan verklaren.
Het vervangen van de bobines heeft tot nu toe het beste resultaat geleverd. Iets dat mogelijk indiceert dat het echt te maken heeft met de verbranding. Het valt mij op dat jij nog niets hebt gedaan met de injectoren. Klopt dat Martijn?
Ook nog een ander vraagje: Hoe zien jouw bougies eruit? Bij mij zit er bij alle bougies veel koolaanslag op, ook al zitten ze er maar kort in. Ook de injectoren hebben een behoorlijke laag koolaanslag. Als ik die schoonmaak en er weer inzet, zijn ze snel weer vies.
Goed! Nogmaals dank en to be continued
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Hey Martijn en Daniel,
mijn ervaring leert mij dat het tanken van een kwalitatief betere brandstof, in mijn geval van tanken in duitsland aral en in nederland tango tinq, naar tanken van bp en shell de 'hik' verdwenen is.
Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar na een aantal tankbeurten.3 a 4
Ik tank dus nu alleen maar bij of BP of shell.
En Daniel komt met de conclusie dat het met de verbranding te maken heeft, dus lijkt het mij dat de kwaliteit van de brandstof wel degelijk van invloed is op het probleem van een 'hikkende' BMW!!
Zou zeggen, mochten jullie dit nog niet geprobeerd hebben, probeer het eens 3, 4 tankbeurten!!
Hoor graag van jullie ervaring, heb zelf nog geen injector gereinigd of wat dan aan reiniging of vervanging gedaan!
Groet Jan
mijn ervaring leert mij dat het tanken van een kwalitatief betere brandstof, in mijn geval van tanken in duitsland aral en in nederland tango tinq, naar tanken van bp en shell de 'hik' verdwenen is.
Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar na een aantal tankbeurten.3 a 4
Ik tank dus nu alleen maar bij of BP of shell.
En Daniel komt met de conclusie dat het met de verbranding te maken heeft, dus lijkt het mij dat de kwaliteit van de brandstof wel degelijk van invloed is op het probleem van een 'hikkende' BMW!!
Zou zeggen, mochten jullie dit nog niet geprobeerd hebben, probeer het eens 3, 4 tankbeurten!!
Hoor graag van jullie ervaring, heb zelf nog geen injector gereinigd of wat dan aan reiniging of vervanging gedaan!
Groet Jan
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Ga naar de modules individueel in inpa en je ziet wat de foutcodes betekenen. En ook de km stand wanneer ze opgetreden zijn, ook niet onbelangrijk.DutchDaniel schreef: Inmiddels heb ik mijn OBD kabel binnen en heb ik direct de auto aan de laptop gelegd met INPA. Ik heb 8 foutcodes geregistreerd staan. Ik weet nog niet wat ze allemaal beteken maar ik ga een lijst zoeken waarmee ik ze kan verklaren.
Daarna wissen en checken welke terugkomen, zodoende je de echte belangrijke foutcodes weet.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:50
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Jan en Tom!
Ik ga ermee aan de slag.
Ik ga ermee aan de slag.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Misschien staat hier iets interessants over het hikken,
Vooral het stukje bij “dag 2, punt C”
https://bimmerprofs.com/msd80-software-upgrade/
Vooral het stukje bij “dag 2, punt C”
https://bimmerprofs.com/msd80-software-upgrade/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:50
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Update: Het is nu een paar weken geleden dat ik de bobines heb vervangen. Het probleem is voor 90% hiermee opgelost. Eens in de 100 km is er nog wel een stootje te ervaren, maar dit valt vermoedelijk te verwijten aan verouderde software waarmee de injectoren worden aangestuurd. Dat wordt het volgende projectje dus
Voor nu iedereen bedankt voor het meedenken! Jullie hebben me goed op weg geholpen. Ik zal via deze weg jullie op de hoogte houden van de resultaten wanneer ik de software update heb gedaan.
Voor nu iedereen bedankt voor het meedenken! Jullie hebben me goed op weg geholpen. Ik zal via deze weg jullie op de hoogte houden van de resultaten wanneer ik de software update heb gedaan.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Ik heb toentertijd mijn DME laten updaten door forumlid Source. Scheelt in prijs met de dealer en je weet zeker dat de DME voorzien is van de meest recente software.
Hij vertelde me dat de dealer bij hem in de buurt ook updates door hem laat uitvoeren.
Bleek namelijk dat de DME niet werd geupdate door de dealer tijdens de terugroepactie maar alleen werd gecodeerd...
Hij vertelde me dat de dealer bij hem in de buurt ook updates door hem laat uitvoeren.
Bleek namelijk dat de DME niet werd geupdate door de dealer tijdens de terugroepactie maar alleen werd gecodeerd...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:50
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Dank je wel! Goede tip! Ik ga eens informeren
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Goedemorgen, mijn BMW 520i heeft sinds kort ook de hik, met name bij koude start en ook bij continue snelheid rijden. Ik heb onlangs de distributie ketting en de Vanos ventielen laten vervangen, daar kwam bij dat de Software moest worden geupdate, laatste versie was van 2011 en na de update de laatste versie van 2016. Door deze update kreeg ik een motor storing en dat kwam door de sensor in het circuit van de rembekrachtiger en vacuüm pomp. Deze heeft BMW netjes volgens de terugroep actie vervangen. Daarna geen motorstoring meer gehad, maar nu dus wel kleine hikjes tijdens rijden en bij koude start is het een paar seconden bokken...
Ik vraag me nu af of de DME (geen idee wat het is) software is geupdate. Ik ga dit nog navragen uiteraard.
gr Patrick
Ik vraag me nu af of de DME (geen idee wat het is) software is geupdate. Ik ga dit nog navragen uiteraard.
gr Patrick
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
@dijkelijk
denk dat je eerder aan injectoren moet denken, zeker bij koud start...
maar dit is koffiedik kijken op afstand....dan zul je met inpa aan de slag moeten gaan.
denk dat je eerder aan injectoren moet denken, zeker bij koud start...
maar dit is koffiedik kijken op afstand....dan zul je met inpa aan de slag moeten gaan.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Help! Mijn BMW 520i heeft de hik
Zou natuurlijk kunnen, maar wel raar dat voor alle werkzaamheden mijn motor prima liep en nooit een hikje had en na de werkzaamheden wel. Eerst maar even afwachten of BMW de software heeft aangepast voor de DME na vervanging van die sensor.