bmweetje3 schreef:maar ik kan heel goed zien of de motor koud is of op bedrijfstemperatuur, dus voor mij heeft deze wel degelijk een temperatuurfunctie. Bij warme motor zijn er nog 4 streepjes zichtbaar. Handig is dat deze aanduiding aangeeft welke toerentallen je mag rijden totdat de motor warm is.
tom_il schreef:Ik gebruik die ook. Maar gezien hij op 70°c al stopt en je er dus geen oververhitting of slecht werkende EGR thermostaat (diesel) kunt op aflezen vind ik het vrij beperkt.
Ik heb de 'secret menu' al een tijdje ontdekt. De tachometer resetknop inhouden voor een tijd totdat er rare dingen te voorschijn komen. In ieder geval als je heel die handeling met vrijschakeling etc hebt doorgelopen, dan kan je in 1 van die menu's de koelwatertemperatuur digitaal aflezen in 'C. Ik heb zelf een pre-LCI met die variabel schaalverdeling. Ik heb daarop gelet en bij mij (525i M54 2004) stopt de schaalverdeling net als bij bmweetje3 bij de 3 á 4 strepen (onderste streep is net wel net niet te zien). Ik heb een keertje dus digitaal meegevolgd tijdens het rijden toen de motor nog koud was en keek dus op welke temperatuur dat ding stopte met schuiven. Dat was bij mij bij 90'C. Precies op bedrijfstemperatuur. Ik zou zeggen: probeer het zelf ook eens.
Het is idd niet de olietemperatuur, dus rij voor de zekerheid toch ff nog een paar extra minuten rustig. Ik weet wel uit ervaring met andere auto's van andere merken dat de olietemperatuur niet stabiel blijft. Soms blijft die zelfs onder 90'C als ik rustig rij en bij agressief rijden begint de auto de olie pas te koelen bij 100-105'C. Het blijft dus niet constant stabiel op 90'C.
Daarom denk ik dat de olietemperatuur minder belangrijk is. Tenminste, zolang je niet de auto op z'n staart trapt binnen 20 tot 30 minuten na aanrijden.