Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 01 jan 2019, 23:11

Beste bimmers,

Ik heb sinds kort last van een melding, onder het rijden gaat de auto plots in de noodloop en reageert niet meer op de gaspedaal.
Zodra die in noodloop gaat kan ik altijd nog wel naar de vluchtstrook sturen waarna die tot stilstand komt.
De eerste keer dat ie dat deed heb ik de ANWB de auto laten slepen naar de dichtstbijzijnde tankstation.
Eenmaal daar aangekomen probeerde ik de auto te starten en dat lukte gewoon. Dus ik dacht, sporadische storing?
Ik ging verder met de reis, een week daarna gebeurde het weer, aan de kant van de weg sloot ik de auto af en wachtte even, na een minuut of twee wachten start hij weer.
Als je meteen probeert te starten na zo een incident blijft de startmotor sputteren en slaat hij niet aan.
Ik besloot verder te rijden. Nu een paar weken verder komt het steeds vaker voor... Ik heb inmiddels weer een windows machine geprepareerd met INPA, nu heb ik de auto uitgelezen en heb wel enig aanwijzingen.

Code: Selecteer alles

4590
Raildruck-plausibilitaet mengengeregelt
Minimaldruck unterschritten

4B90
Raildruckueberwachung bei motorstart
Raildruck bei motorstart zu niedrig

4560
Raildruck-plausibilitaet mengengeregelt
Raildruck zu niedrig/postive regelabweichung
Vertaald naar:

Code: Selecteer alles

4590
Spoordruk plausibiliteit gecontroleerd
Onder minimale druk

4B90
Spoordrukbewaking bij het starten van de motor
Spoordruk te laag bij het starten van de motor

4560
Spoordruk plausibiliteit gecontroleerd
Spoordruk te laag / postieve afwijking
Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken.
Druk sensor?

PS:

Heb ook een ruststroom melding:

Code: Selecteer alles

3EED 
Powermanagement Ruhestrom (Layer_PMRUHVER)
Ruhestromverletzung
Vertaald naar:

Code: Selecteer alles

3EED
Stroombeheer ruststroom (Layer_PMRUHVER)
Ruststroom letsel

jvbosma
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:18
Locatie: Groningen

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door jvbosma » 06 jan 2019, 12:31

Klinkt als dezelfde problemen als ik heb gehad, met als gevolg nieuwe opvoerpomp, pompmodule, keerklep. maar uiteindelijk een nieuwe raildruksensor er op gezet. Als je de stekker van de raildruksensor er af trekt liep de auto wel (in noodloop)

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 06 jan 2019, 13:20

Hallo jvbosma.

Ik heb de brandstofdruk gemeten met een multimeter.
In de afbeelding de onderste stekker.

Afbeelding

Bij stationair:
kabel links: 5v
kabel midden: 0.5
kabel rechts: 0.01v
---------------------
Bij draaiende motor:
kabel links: 4.97v
kabels midden: 1.26~1.31v
kabel rechts: 0.01

De middelste kabel moet stijgen naar 1.3 volt geven bij motorstart.
Volgens mij werkt de brandstofdruk sensor goed.

Ik lees ergens dat iemand hetzelfde probleem had en dit had opgelost om de disel filter te evrvangen, toovallig heb ik er een liggen.
Misschien dat ik dit vandaag nog ga vervangen.

jvbosma
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:18
Locatie: Groningen

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door jvbosma » 06 jan 2019, 13:56

Diesel filter is hier inderdaad ook vervangen. Ik zag trouwens op aliexpress een druksensor voor 8 euro. misschien nog interessant om te proberen als je kunt wachten, een nieuwe is 280.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 06 jan 2019, 20:35

Vandaag de Diesel filter vervangen.
Ik heb nog niet lang genoeg gereden om een noodloop mee te maken, maar foutmeldingen komen wel terug.
Ik vermoed de EKPS Module of de bedrading er van.

Foutmeldingen

Code: Selecteer alles

6292-EKPS: Control voltage to low
6293-EKPS: Control Current to high.

 4590
 Spoordruk plausibiliteit gecontroleerd
 Onder minimale druk

 4B90
 Spoordrukbewaking bij het starten van de motor
 Spoordruk te laag bij het starten van de motor

 4560
 Spoordruk plausibiliteit gecontroleerd
 Spoordruk te laag / postieve afwijking
Wie weet waar deze module zit?

jvbosma
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:18
Locatie: Groningen

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door jvbosma » 06 jan 2019, 21:26

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61- ... ps/Rq1rJsz aardig wat werk om er uit te halen, zelf net gedaan, helaas niet de oplossing, ik heb dus nog wel zon module liggen (werkend) als je die wil overnemen.

edit:

je hebt sedan:
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e60- ... mp/EUwykJK
misschien wat minder werk.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 06 jan 2019, 22:05

Wat voor module heb je? EKPS2 of 3?
Wat voor storingen heb je dan?

jvbosma
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:18
Locatie: Groningen

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door jvbosma » 06 jan 2019, 22:29

ekpm2, ik krijg geen diesel bij het blok, toch maar weer de pomp en module nalopen

jvbosma
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:18
Locatie: Groningen

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door jvbosma » 07 jan 2019, 11:13

Uiteindelijk 1 van de twee ralais stuk, zag op internet ook meer die de blauwe relais rechtsvoor vervangen hebben en jouw probleem daarmee verholpen.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 07 jan 2019, 15:22

Welke relais is het precies?

Ik heb echter andere symptomen dan jij had.
Bij mij start de motor perfect... rijd goed, tot na een wat tijd op de weg, dan geeft ie brandstof pomp melding aan in iDrive
Zie:

Afbeelding

Maar dan in het Nederlands.

Ik vermoed dat de EKPS Module te heet wordt. Slechts vermoedens.
Ik heb de brandstof filter vervangen en de brandstofdruk sensor getest met een multi meter, deze gaf juiste waarden aan.

Toch het gevoel dat de EKPS module het is aangezien ik ook deze meldingen krijg in INPA:

6292 - EKPS: Control voltage to low
6293 - EKPS: Control Current to high.

ehombie
Berichten: 1523
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door ehombie » 07 jan 2019, 17:10

@frazz ik heb eerder het vermoeden dat je brandstof pomp in de tank op zijn einde is (trekt te veel stroom) vandaar de melding. Icm met die melding van de ekps

Maar je zou dit kunnen bevestigen als iemand een osciloscoop (pico/gmto) heeft....

Ik zie even niet wat.de relatie van die relais is...in de wiring diagrams op die betreffende ekps.

Succes.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jvbosma
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:18
Locatie: Groningen

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door jvbosma » 07 jan 2019, 19:51

De samenhang weet ik zo ook niet, maar heb oa.a op youtube voorbeeld gevonden waarbij dit soort brandstof problemen met die blauwe relais opgelost werden. Maar die mededeling in idrive is inderdaad normaal voor de brandstofpomp die het begeeft.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 09 jan 2019, 21:40

ehombie schreef:@frazz ik heb eerder het vermoeden dat je brandstof pomp in de tank op zijn einde is (trekt te veel stroom) vandaar de melding. Icm met die melding van de ekps

Maar je zou dit kunnen bevestigen als iemand een osciloscoop (pico/gmto) heeft....

Ik zie even niet wat.de relatie van die relais is...in de wiring diagrams op die betreffende ekps.

Succes.
Ik zou niet weten hoe ik het moet meten met een oscilloscoop. Heb er geen ervaring mee.
Ik las op het net dat iemand hetzelfde had, de EKPS meldingen, en dit had opgelost met een PC fan.
Hij beweerde dat de EKPS module te heet werd en dan niet goed functioneerde.
Ik heb gekeken en heb zelf een EKPS3 module hangen. Ga eens rijden en zodra hij in noodloop gaat en eens even voelen of ie heet is, heb de rechter afdek scherm los gelaten zodat ik er makkelijk bij kan.
Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door frazz op 10 jan 2019, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

ehombie
Berichten: 1523
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door ehombie » 09 jan 2019, 22:54

Sorry....dan zul je ook naar een garage moeten gaan...die ervaring heeft met scoops. Nogmaals zie het als een tip he...

De basis is om "gelijk" het defecte onderdeel aan te wijzen...en niet 2a3 dure onderdelen voor niks.
Maar als je bevesting genoeg hebt via fora en je kosten afweging...moet je dat gewoon volgen. (Die keus ga ik niet bepalen en spreek mijn vermoedens uit)

Maar ik ga niet over één nacht ijs met fora....(om misschien dezelfde reden dat ik er ook naast kan zitten)

Ik wil je alleen maar helpen...

En ik ben benieuwd wat de uitkomst is.
Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Brandstofpomp melding (noodloop) - E60 530D 2009.

Bericht door frazz » 10 jan 2019, 09:47

Beste ehombie,

Ik neem alle suggesties aan als tips en waardeer ze allemaal.
Ik neem alles positief op, negativiteit ligt in het kerkhof.
Ik waardeer ook dat mensen de moeite doen om een post te schrijven en iemand proberen te helpen zonder dat ze daar voordeel aan hebben (behalve misschien wat meer kennis en ervaring door de onderzoek) :duim:

Als ik een probleem heb probeer ik eerst altijd de simpele oplossingen, voordat ik meteen de grote zaken aanpak.
Ik had een tijd geleden turbolag, INPA zwoor bij de LMM, bleek roetfilter te zijn. Ik heb de LMM nooit vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”