530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Argarath
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:07
Locatie: Berkel-Enschot

530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Argarath » 05 nov 2018, 09:44

Beste allemaal,

ik rijd sinds nu 3 jaar in een 530i lci, n53 uit 2007. Heerlijke auto, maar wel een hoop gezeik mee. Dit begon vorig jaar met een melding "motorstoring: verminderd vermogen".

Uiteindelijk is er het volgende aan gedaan:

- Dealer: VANOS ventielen vervangen en NOx sensor vervangen

na een maand probleem weer terug:

- BMW specialist: uitlezen: wederom VANOS storing, vervangen vierkantringen nokkenas en tandwiel verstelunit. Uiteindelijk bleek bij de afspraak toen de monteur de auto nogmaals uitlas, dat er geen foutmeldingen meer m.b.t. VANOS in zaten. Hij heeft een motorflush gedaan en olie vervangen, en een injector vervangen.

Jaar prima gereden. Toen kwamen de problemen weer terug.

- BMW specialist: wederom (andere) injector stuk, alle bobines vervangen, walnut blasting gedaan

Na een week problemen weer terug:

- BMW specialist: toch maar vierkantringen nokkenas vervangen en verstelunit VANOS.

Na 2 maanden problemen weer terug.

- BMW specialist: uitgelezen; geen storingen meer op de VANOS, wel misfire op cilinder 5. Daarnaast twijfels over de hogedrukpomp. Advies is nu hogedrukpomp vervangen en 4 injectoren. Dit voor het bedrag van bijna 1900,-. Heb even wat tijd gevraagd om hierover na te denken.

Ik heb nu bijna 7.500 euro aan onderhoud in deze auto gestopt. Ook was ie qua aanschaf niet goedkoop (15k). Ik ben enorm aan het twijfelen of ik er nu weer zoveel geld in moet stoppen, of dat ik beter een second opinion, of gewoon een andere auto kan kopen. Wat zou jullie advies zijn?

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Daytonawim » 05 nov 2018, 10:09

Dit is heel lastig, wat krijg je voor je auto als je hem verkoopt met deze klachten en wat krijg je voor je auto zonder deze klachten.
Dat zou mijn overweging zijn.


Ik weet dat er klachten zijn met de injectoren en de brandstofpomp van deze motoren, ik heb zelf een 325i en heb de keuze gemaakt om liever problemen te hebben met deze onderdelen Ipv de klachten van de 320 modellen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

eggman
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:30

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door eggman » 05 nov 2018, 11:06

Ik heb een aantal jaren geleden dezelfde klachten gehad. Uiteindelijk zijn alle injectoren, bobines en bougies vervangen. Daarnaast is de HPFP en de LPFP vervangen inclusief de NOX cath en sensor. Tevens zijn de inlaat kanalen gereinigd. Nu al 70.000km geen problemen.

Argarath
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:07
Locatie: Berkel-Enschot

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Argarath » 05 nov 2018, 11:09

eggman schreef:Ik heb een aantal jaren geleden dezelfde klachten gehad. Uiteindelijk zijn alle injectoren, bobines en bougies vervangen. Daarnaast is de HPFP en de LPFP vervangen inclusief de NOX cath en sensor. Tevens zijn de inlaat kanalen gereinigd. Nu al 70.000km geen problemen.
Dat heeft dan wel een klap geld gekost, m.n. die NOx cath volgens mij? Wel goed te horen dat je er verder geen problemen mee hebt. Dank!

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door ehombie » 05 nov 2018, 14:18

Ik zou de resterende injectoren gewoon preventief vervangen. Als dit de 3e injector wordt...in relatief kort tijd bestek. En je hebt geen zin om te wachten tot de volgende stuk gaat. Die injectoren kosten eenmaal rond 250 euro...dat is nu eenmaal zo. (Er zijn volgens mij garages die ze alle 6 vervangen bij 1 injector defect)

De HPFP zou ik nog even mee wachten...Je geeft nu alleen aan dat je een cilinder misfire melding hebt? uit je bericht niet kan op maken dat deze andere foutmeldingen geeft, of je moet onderstaande symptomen hebben... (betreft een N54 maar ik denk dat de N53 idem is als we er ook vanuit gaat dat dit op ons continent van toepassing is).

Vehicles affected may have the Service Engine Soon lamp illuminated with various low fuel pressure-related faults (e.g., 29DC, 29F1, 29F2, 2FBF) stored in the Engine Control Module (DME). Also, the affected vehicles may experience an extended engine starting time(“long crank”) or reduced engine performance (“engine failsafe mode”) when the High-pressure Fuel Pump malfunctions.

Maar dit heb ik even gezocht op de symptomen van de "beruchte HPFP" problemen...maar misschien heeft je specialist wel meer argumentatie...? Als iets niet kapot is hoef je het toch niet te vervangen...(als je dit nu een kostbare preventieve reparatie vindt zou ik dit even laten voor wat het is)

NOx sensor of NOx cat "problemen" is op te lossen met een NOX-sensor van bimmerprofs....(voor de toekomst).

Wat betreft verkopen...Dan kun je weer afvragen "wat koop je ervoor terug met evt een half jaar garantie"...?
succes met je keuze... :roll:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Argarath
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:07
Locatie: Berkel-Enschot

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Argarath » 06 nov 2018, 08:44

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga vandaag nog maar eens in overleg met de garage om te kijken of we eea wellicht idd gefaseerd kunnen doen.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Daytonawim » 07 nov 2018, 22:11

Kijk ook eens op bimmerprofs.com daar staat heel veel info over dergelijke klachten.

Je moet wel van (Engels) lezen houden maar zeker zeer interessant, sommige klachten lijken wel makkelijker en vooral een stuk goedkoper opgelost te kunnen worden, vooral door verkeerde diagnose en diagnose systemen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Argarath
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:07
Locatie: Berkel-Enschot

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Argarath » 14 jan 2019, 22:38

Vandaag naar een andere specialist gegaan. Na een korte analyse van de problemen, gaf hij direct aan dat het vervangen van de overige injectoren en updaten van de software het probleem zouden gaan oplossen. Auto nog eens uitgelezen en verder geen storingen op het moment. Dus maar even door de zure appel heen en hopen dat dit het dan is.

Toch wel apart dat de oude software er nog op staat terwijl ik dit bij de andere specialist een aantal keer expliciet heb gevraagd.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2907
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Source » 16 jan 2019, 09:17

Kan dat aangetoond worden?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

eggman
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:30

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door eggman » 14 feb 2019, 09:50

zoals al eerder aangegeven in het begin veel problemen gehad. Auto is nu verkocht bij 138000km en tot aan verkoop geen problemen meer gehad.

Argarath
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:07
Locatie: Berkel-Enschot

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Argarath » 26 feb 2019, 18:05

Snelle update: na het vervangen van de overige injectoren en updaten van de software is het probleem weg. Motor is vele malen stabieler, geen foutmeldingen meer... Eindelijk een heerlijke auto.

Wat me enorm verbaast heeft is het feit dat ik op bimmerprofs (dank Daytonawim) gewoon een service rapport van BMW vond, waarin expliciet staat aangegeven dat injectoren onder revisienummer 10 niet individueel vervangen kunnen worden. Ik had twee injectoren revisie 11 en de rest was 8. Ik heb hier bij mijn vorige specialist meerdere keren navraag over gedaan en volgens hen kon het wel. Als ik het echter al op internet kan vinden, dan zouden zij het toch zeker moeten weten?

Maar goed, ben blij met mijn auto nu.

Argarath
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:07
Locatie: Berkel-Enschot

Re: 530i LCI motorstoringen injectoren/HPFP ??

Bericht door Argarath » 26 feb 2019, 18:06

Source schreef:Kan dat aangetoond worden?
Je bedoelt de softwareversie? Ik heb dat niet specifiek nagevraagd, maar hij gaf aan dat er een versie uit 2012 geinstalleerd was, en dat BMW daarna nog updates heeft uitgebracht.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”