Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Mede-bimmers,
In een ander topic was ik nog aan het vertellen dat ik zo weinig problemen heb met mijn 530D (uit 2006 met nu bijna 370K op de teller) maar dat had ik wellicht beter niet kunnen doen .
Het volgende is er sinds kort aan de hand:
Zaterdag waren we op visite bij m'n neefje (uur rijden), na 5min dat we er waren ging het alarm ineens af. Uitgezet + weer op slot. Verder niks aan de hand.
Gistermiddag gingen we weer op pad, bij starten kreeg ik de melding dat ik Datum en Klok moet instellen en melding te laag koelvloeistof niveau....
Koelvloeistof heb ik 0,75ltr bij gevuld (had nog een liter van de Shell, de blauwe). Dit heb ik vorig jaar in februari (voorjaarsvakantie) ook in Denemarken gehad toen we terug wilde rijden naar huis (toen bijgevuld met water). Daarna die melding niet meer gehad en in de zomer de koelvloeistof laten verversen. Net nog even gecheckt en zit nog even vol als gisteren (wederom een rit van 1u heen en 1u terug).
Zojuist ook even de accu gemeten als de auto uit staat en met motor gestart:
- Auto staat uit --> 12,23v
- Auo staat aan --> 14,80v
Dat zou toch ook goed moeten zijn?
Over 5wk gaan we op wintersport dus wil dan geen problemen hebben uiteraard.
Thanks alvast voor jullie hulp
In een ander topic was ik nog aan het vertellen dat ik zo weinig problemen heb met mijn 530D (uit 2006 met nu bijna 370K op de teller) maar dat had ik wellicht beter niet kunnen doen .
Het volgende is er sinds kort aan de hand:
Zaterdag waren we op visite bij m'n neefje (uur rijden), na 5min dat we er waren ging het alarm ineens af. Uitgezet + weer op slot. Verder niks aan de hand.
Gistermiddag gingen we weer op pad, bij starten kreeg ik de melding dat ik Datum en Klok moet instellen en melding te laag koelvloeistof niveau....
Koelvloeistof heb ik 0,75ltr bij gevuld (had nog een liter van de Shell, de blauwe). Dit heb ik vorig jaar in februari (voorjaarsvakantie) ook in Denemarken gehad toen we terug wilde rijden naar huis (toen bijgevuld met water). Daarna die melding niet meer gehad en in de zomer de koelvloeistof laten verversen. Net nog even gecheckt en zit nog even vol als gisteren (wederom een rit van 1u heen en 1u terug).
Zojuist ook even de accu gemeten als de auto uit staat en met motor gestart:
- Auto staat uit --> 12,23v
- Auo staat aan --> 14,80v
Dat zou toch ook goed moeten zijn?
Over 5wk gaan we op wintersport dus wil dan geen problemen hebben uiteraard.
Thanks alvast voor jullie hulp
- BMW_Mischa
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:26
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Dynamo spanning lijkt zo goed ja, maar je zou last kunnen hebben van "zwevende" koolborstels. Deze maken het contact in de dynamo naar de draaiende as. Als deze versleten zijn bestaat de kans dat ze bij hogere toeren iets los komen (gaan zweven) met als gevolg dat er geen spanning word opgewekt. Maar dan zou je inderdaad verwachten dat de accu ook geen 12v meer geeft. Heb je dit trouwens direct na het laten lopen gemeten of toen de auto al een tijdje uit stond? Mijn advies is uitlezen wat de status van de accu is via ista of gewoon een accu tester er op. En voor de dynamo deze rijdend in de gaten houden (b.v. via verborgen menu in je cockpit)
E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Ik heb vanochtend de meting gedaan (auto heeft toen zo'n 14u stil gestaan).
Wel gek toch dat ik dan net weer de Klok/Datum moet instellen. Ik rij de laatste tijd wel iets minder (2/3x per week de auto gebruikt). Kan het daar nog mee te maken hebben?
Weet je welke optie ik moet hebben in het verborgen menu? En wat zie ik dan/moet ik in de gaten houden?
Thanks!
EDIT: accu is 4jr oud en is de volgende:
AGM CPC80-12V 80Ah. 350x175x190mm
Wel gek toch dat ik dan net weer de Klok/Datum moet instellen. Ik rij de laatste tijd wel iets minder (2/3x per week de auto gebruikt). Kan het daar nog mee te maken hebben?
Weet je welke optie ik moet hebben in het verborgen menu? En wat zie ik dan/moet ik in de gaten houden?
Thanks!
EDIT: accu is 4jr oud en is de volgende:
AGM CPC80-12V 80Ah. 350x175x190mm
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Batterij aan de lader hangen of een lange rit doen.
Normaal zou je ook de waarschuwing batterij krijgen.
Klok/datum instellen zijn de eerste tekenen dat de batterij spanning te laag is geweest, dit blijf ik een bizar fenomeen vinden op onze wagen. Op één of andere manier is het geheugen zeer gevoelig aan een lage spanning. Wagen kan dikwijls nog perfect starten maar het geheugen is leeg.
Als ik zoiets voor heb dan hang ik de batterij een nacht aan de druppel lader. Door te korte ritten samen met stilstand is batterij vrij leeg geraakt, de lage temperaturen helpen ook zeker niet. Af en toe preventief aan de druppellader is ook aan te raden bij veel korte ritten/lange stilstand.
Wat je gaat ziet met lage batterij spanning :
- Klok/datum en dagteller is gewist.
- Welcome lichten werken niet meer.
- Waarschuwing batterij, maar dit lijkt niet bij elke auto het geval te zijn. Zou kunnen te maken hebben met batterij niet correct gecodeerd/ingeleerd zijn (te lage/te hoge capaciteit/verkeerd type AGM of niet) of batterij niet geregistreerd bij wissel)
Normaal zou je ook de waarschuwing batterij krijgen.
Klok/datum instellen zijn de eerste tekenen dat de batterij spanning te laag is geweest, dit blijf ik een bizar fenomeen vinden op onze wagen. Op één of andere manier is het geheugen zeer gevoelig aan een lage spanning. Wagen kan dikwijls nog perfect starten maar het geheugen is leeg.
Als ik zoiets voor heb dan hang ik de batterij een nacht aan de druppel lader. Door te korte ritten samen met stilstand is batterij vrij leeg geraakt, de lage temperaturen helpen ook zeker niet. Af en toe preventief aan de druppellader is ook aan te raden bij veel korte ritten/lange stilstand.
Wat je gaat ziet met lage batterij spanning :
- Klok/datum en dagteller is gewist.
- Welcome lichten werken niet meer.
- Waarschuwing batterij, maar dit lijkt niet bij elke auto het geval te zijn. Zou kunnen te maken hebben met batterij niet correct gecodeerd/ingeleerd zijn (te lage/te hoge capaciteit/verkeerd type AGM of niet) of batterij niet geregistreerd bij wissel)
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Batterij is wel ingeleerd (zelfs nog dubbel laten checken). Laatste tijd rij ik gewoon erg weinig (soms maar 2x in de week). Komende vrijdag wel weer een lange rit op de planning naar BE. En zondag ook naar Limburg...
Druppellader is een goeie tip ja. Volgens mij heb ik er nog 1 liggen die ik voor m'n motor gebruikt heb maar weet niet of die voldoende is.
Thanks iig
Druppellader is een goeie tip ja. Volgens mij heb ik er nog 1 liggen die ik voor m'n motor gebruikt heb maar weet niet of die voldoende is.
Thanks iig
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Je batterij is op zijn einde. Een volle batterij is bij Bmw minimaal 12,65V.
Trouwens na een rit van een uur moet hij vol zijn. Slecht batterijtje na 4 jaar al kaduuk.
Zelf nu al 8 jaar een Bmw batterij erin en geen problemen.
Trouwens na een rit van een uur moet hij vol zijn. Slecht batterijtje na 4 jaar al kaduuk.
Zelf nu al 8 jaar een Bmw batterij erin en geen problemen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
- BMW_Mischa
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:26
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Als ik het goed onthouden heb moet je optie 9 hebben in het verborgen menu.Quadrantz schreef:
Weet je welke optie ik moet hebben in het verborgen menu? En wat zie ik dan/moet ik in de gaten houden?
Thanks!
De E60 (en vast andere types) beschermen nou eenmaal de auto voor een te lage accu spanning. Zodra hij denkt dat het wel eens te laag kan worden om nog te kunnen starten dan sluit hij alle verbruikers af die niet strikt noodzakelijk zijn. Vandaar wel je auto kunnen starten terwijl de rest allemaal gereset is.
De opmerking dat 12,23v laag is klopt inderdaad ja. Maar voor dat je een accu weg gooi is het verstandig om even na te gaan of het de accu zelf is of dat het laden gewoon slecht gedaan word. Dit is overigens ook voor een deel uit te lezen met ista+
E30 325i Cabrio ('87) R.I.P.
E36 316i LPI sedan ('97) Verkocht
E46 320D sedan ('01) Verkocht
E36 325i Cabrio ('94) Verkocht
E61 520D ('07) Verkocht
F20 116D ('13) Verkocht
F31 320D ('13)
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
laden gebeurt met 14,8V. Dat is uitstekend te noemen. En als de batterij dat niet kan vasthouden is het over en sluiten. Daar helpt een conventionele lader heel even, maar met een koude zucht wind stort hij vanzelf weer in elkaar. Een druppellader is zeker niet afdoende. Dat is zinloos.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Druppellader is perfect om hem overnacht terug op peil te brengen. Zeker als je de wagen weinig gebruikt.
Gewoon proberen. Zie je dat je problemen blijft hebben kan je alsnog je batterij vervangen.
Gewoon proberen. Zie je dat je problemen blijft hebben kan je alsnog je batterij vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Aan een goede batterij hoef je niks te hangen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Thanks voor de reacties!
@dw70: Ik heb de accu toen bij Offenga laten vervangen die toch wel bekend staat als één van de betere BMW specialisten. Ik meen ook dat de AGM accu origineel bij BMW gebruikt word? Of heb ik dat mis?
Maargoed ik heb een druppellader besteld en vind dat ook de moeite om nog te proberen (en altijd handig om te hebben).
Als dat niet werkt dan grote kans dat het de accu is.
@dw70: Ik heb de accu toen bij Offenga laten vervangen die toch wel bekend staat als één van de betere BMW specialisten. Ik meen ook dat de AGM accu origineel bij BMW gebruikt word? Of heb ik dat mis?
Maargoed ik heb een druppellader besteld en vind dat ook de moeite om nog te proberen (en altijd handig om te hebben).
Als dat niet werkt dan grote kans dat het de accu is.
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Sorry maar dat klopt niet helemaal. Batterij geraakt ook leeg als de wagen niet veel gebruikt word en de afstanden kort zijn.dw70 schreef:Aan een goede batterij hoef je niks te hangen.
Daarnaast nog gebruik maken van grote verbruikers zoals bv zetelverwarming en koude temperaturen helpen niet.
Ik doe veel 3km ritten, op die tijd is de batterij meer ontladen dan opgeladen. Ook na het sluiten blijft er een relatief stevig verbruik totals de wagen volledig in slaap is.
Heb een VARTA zilver batterij gezet, toch niet direct rommel denk ik. Af en toe dien deze een keer aan de druppel lader te hangen. Beter op tijd bijladen dan de batterij te leeg laten worden want dat is echt niet goed.
Vorige batterij is op deze manier 7j meegegaan. Deze zit er nu al 4 jaar in toch niet slecht denk ik dan.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Is die 12.23 gemeten nadat je hem open had gemaakt? Als je hem ontwaakt kun je al een voltage drop krijgen waarbij deze al behoorlijk kan zakken naar 11.5 -12v. (In feite wat tomil ook zegt)
Accu kun je mijn inziens het beste beoordelen met een tester waarbij je wqt parameters moet invoeren zoals temperatuur en cca capaciteit. Dan krijg je een percentage van de (start) cappaciteit.
Misschien laten doen waar ze gratis winterchecks laten uitvoeren...
Daarnaast heb je een slimme dynamo deze kun je het beste rijdend beoordelen of je hier fluctuaties ziet dmv veel verbruikers aan te zetten.
Met de carly app kun je volgens mij ook de current (amperes) volgen in parameters.
Agm wil in verhouding een iets hoger laad voltage dan overige accus (staat bij de betere opladers wel beschreven)
Accu kun je mijn inziens het beste beoordelen met een tester waarbij je wqt parameters moet invoeren zoals temperatuur en cca capaciteit. Dan krijg je een percentage van de (start) cappaciteit.
Misschien laten doen waar ze gratis winterchecks laten uitvoeren...
Daarnaast heb je een slimme dynamo deze kun je het beste rijdend beoordelen of je hier fluctuaties ziet dmv veel verbruikers aan te zetten.
Met de carly app kun je volgens mij ook de current (amperes) volgen in parameters.
Agm wil in verhouding een iets hoger laad voltage dan overige accus (staat bij de betere opladers wel beschreven)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
De auto gaat volgende week donderdag naar de BMW specialist dus zal nog even vragen of ze de accu willen checken ook.
Carly app heb ik, die zal ik eens testen bij de volgende rit. Maakt het uit als dat een wat kortere rit is?
Thanks
Carly app heb ik, die zal ik eens testen bij de volgende rit. Maakt het uit als dat een wat kortere rit is?
Thanks
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Op het moment dat je auto van slot doet, gaat er al een behoorlijk stroom lopen. De computers starten op, diesels gaan al een beetje voorgloeien, er gaan wat lampen branden en zo voorts.
Zeker in de winter kan dat een aanslag betekenen op je accu.
Wanneer je de auto start gebruik je heel erg veel stroom, zeker als het buiten koud is. Dit moet vervolgens weer terug geladen worden, samen met de eerder gebruikte stroom van het ontgrendelen.
Dit kost tijd, mede doordat een deel van de stroom welke je dynamo levert, ook door de auto zelf wordt gebruikt, dus er maar een klein deel naar de accu gaat. Sowieso kun je een accu in de laatste paar procent niet met maximale stroom opladen, dat gedeelte gaat dus juist heel langzaam.
Als je nu een kort ritje hebt dan laadt de accu dus niet volledig op... volgende keer starten gebeurt dan dus van een accu die al niet 100% geladen was. In combinatie met het verouderen van de accu en het niet volledig opladen komt er dus een moment dat de accu voor de auto een te lage spanning heeft, dan schakelt hij niet essentiële componenten zoals de idrive (klok en datum) uit.
Druppelladen kan dit wel verhelpen, je vult dan net dat laatste restje aan wat tijdens de rit te kort was bijgeladen. Echter, als je een keer een lang stuk hebt gereden dan zou je de auto makkelijk een week stil moeten kunnen zetten, zonder een melding over datum en tijd instellen.
Is dit toch het geval dan is de accu slecht aan het worden. BMW gebruikt OEM Varta AGM accus in de E60/61 (op de sticker van de accu staat rechtsonderin het originele varta nummer, een accu bij BMW is aardig aan de prijs, dezelfde accu bij Varta minder...
LET OP: als je een druppellader aansluit, doe dit uitsluitend onder de motorkap op de overstart aansluitpunten! Rechtstreeks op de accu kan de IBS beschadigen!!
En let ook goed op dat wanneer je toch een nieuwe accu gaat monteren, deze de zelfde is als er in zit en je hem goed aanmeldt.
Zeker in de winter kan dat een aanslag betekenen op je accu.
Wanneer je de auto start gebruik je heel erg veel stroom, zeker als het buiten koud is. Dit moet vervolgens weer terug geladen worden, samen met de eerder gebruikte stroom van het ontgrendelen.
Dit kost tijd, mede doordat een deel van de stroom welke je dynamo levert, ook door de auto zelf wordt gebruikt, dus er maar een klein deel naar de accu gaat. Sowieso kun je een accu in de laatste paar procent niet met maximale stroom opladen, dat gedeelte gaat dus juist heel langzaam.
Als je nu een kort ritje hebt dan laadt de accu dus niet volledig op... volgende keer starten gebeurt dan dus van een accu die al niet 100% geladen was. In combinatie met het verouderen van de accu en het niet volledig opladen komt er dus een moment dat de accu voor de auto een te lage spanning heeft, dan schakelt hij niet essentiële componenten zoals de idrive (klok en datum) uit.
Druppelladen kan dit wel verhelpen, je vult dan net dat laatste restje aan wat tijdens de rit te kort was bijgeladen. Echter, als je een keer een lang stuk hebt gereden dan zou je de auto makkelijk een week stil moeten kunnen zetten, zonder een melding over datum en tijd instellen.
Is dit toch het geval dan is de accu slecht aan het worden. BMW gebruikt OEM Varta AGM accus in de E60/61 (op de sticker van de accu staat rechtsonderin het originele varta nummer, een accu bij BMW is aardig aan de prijs, dezelfde accu bij Varta minder...
LET OP: als je een druppellader aansluit, doe dit uitsluitend onder de motorkap op de overstart aansluitpunten! Rechtstreeks op de accu kan de IBS beschadigen!!
En let ook goed op dat wanneer je toch een nieuwe accu gaat monteren, deze de zelfde is als er in zit en je hem goed aanmeldt.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.