Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Zelf heb ik totaal geen goede ervaringen met die elektronische batterij testers. 2x meegemaakt met mijn vorige wagen en vorige week nog een collega, telkens gaf de tester aan dat de batterij nog goed was, dit terwijl de batterij duidelijk niet meer ok was. Nieuwe batterij erin en het was opgelost.
Het enigste dat ik nog vertrouw is een specialist die dmv een zware weerstand de stroom meet die de batterij nog kan geven. Zo zijn er spijtig genoeg niet veel, zo een electronische tester ziet er mooier uit en is handiger dan zo een log geval met dikke kabels. Ik kan je iemand aanraden hier in buurt die met beide methoden test of je batterij nog ok is.
Het enigste dat ik nog vertrouw is een specialist die dmv een zware weerstand de stroom meet die de batterij nog kan geven. Zo zijn er spijtig genoeg niet veel, zo een electronische tester ziet er mooier uit en is handiger dan zo een log geval met dikke kabels. Ik kan je iemand aanraden hier in buurt die met beide methoden test of je batterij nog ok is.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Thanks voor je uitgebreide uitleg Thijs!
En goed dat je het zegt van de druppellader aansluiten! Waar vind ik die overstart punten precies onder de motorkap?
Zondag heb ik een uur gereden van 14u tot 15u en later weer een uur terug van 19u tot 20u. Auto een dag later op maandagochtend ontgrendeld rond 10u en gestart (om te meten) en kreeg toen dus de melding van Klok/Datum .
Als het de accu is laat ik die vervangen door Gijsbertsen (BMW Specialist).
En goed dat je het zegt van de druppellader aansluiten! Waar vind ik die overstart punten precies onder de motorkap?
Zondag heb ik een uur gereden van 14u tot 15u en later weer een uur terug van 19u tot 20u. Auto een dag later op maandagochtend ontgrendeld rond 10u en gestart (om te meten) en kreeg toen dus de melding van Klok/Datum .
Als het de accu is laat ik die vervangen door Gijsbertsen (BMW Specialist).
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
@tom_il: bedankt maar ik woon helaas niet in de buurt .
Ik ga de druppellader nog proberen en als hij daarna nog steeds slecht is dan komt er gewoon een nieuwe in. Zijn de kosten ook niet en na 4jr3mnd niet mega slecht. Daarnaast wil ik er uiteraard nog een paar jaar in rijden
Ik ga de druppellader nog proberen en als hij daarna nog steeds slecht is dan komt er gewoon een nieuwe in. Zijn de kosten ook niet en na 4jr3mnd niet mega slecht. Daarnaast wil ik er uiteraard nog een paar jaar in rijden
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
De aansluitpunten zitten onder de motorkap, de plus zit achter een rood klepje en de min zit op de veerpoot
zie afbeelding 1 in deze link
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
(de rest van de link is ook wel interessant als je besluit de accu te vervangen)
zie afbeelding 1 in deze link
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
(de rest van de link is ook wel interessant als je besluit de accu te vervangen)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Thanks! Kun je daar ook meten hoeveel volt de accu is? (heb dat nu rechtstreeks op de accu gedaan).
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Rechtstreeks op de accu meten geeft je de spanning in de accu,
meten op de punten onder de motorkap geeft een afwijkende waarde door de lange kabel die er tussen zit. Ook al is dit een dikke kabel, een verschil zal zichtbaar zijn.
Wat je wel kunt doen is eens meten hoeveel spanning je daar meet en vergelijken met de spanning van de accu zelf.
Als er een te groot verschil zit dan is er kans op een overgangsweerstand. Deze weerstand kan ook weer de problemen geven die je eerder beschreef.
Een auto is opgebouwd uit verschillende delen, deze delen worden gelast, gelijmd, geklonken, geschroefd en ga zo maar door.
De delen die worden gelijmd hebben een slechte elektrische verbinding met elkaar, je ziet dan een kort kabeltje de lijm verbinding overbruggen. (gaat om stukjes kabel van een cm of 20 die met boutjes aan de carrosserie onder de auto vastzitten)
Deze verbindingen kunnen slecht worden door vocht en vuil, ze kunnen corroderen en krijgen hierdoor weerstand. Ook de motor heeft een vergelijkbare kabel, deze ziet er uit als een gevlochten staalkabel zonder isolatie welke aan de ene kant aan demotor zit en de andere kant aan de carrosserie.
Als deze kabels slechte verbindingen hebben dan ontstaat er een weerstand tussen dynamo en accu, gevolg is minder stroom dus minder snel laden.
Meet eens hoeveel spanning je op de accu hebt en op dat zelfde moment op de punten onder de kap zodra de motor uitstaat, verschil van 1 volt of meer is best veel en verdient aandacht...
meten op de punten onder de motorkap geeft een afwijkende waarde door de lange kabel die er tussen zit. Ook al is dit een dikke kabel, een verschil zal zichtbaar zijn.
Wat je wel kunt doen is eens meten hoeveel spanning je daar meet en vergelijken met de spanning van de accu zelf.
Als er een te groot verschil zit dan is er kans op een overgangsweerstand. Deze weerstand kan ook weer de problemen geven die je eerder beschreef.
Een auto is opgebouwd uit verschillende delen, deze delen worden gelast, gelijmd, geklonken, geschroefd en ga zo maar door.
De delen die worden gelijmd hebben een slechte elektrische verbinding met elkaar, je ziet dan een kort kabeltje de lijm verbinding overbruggen. (gaat om stukjes kabel van een cm of 20 die met boutjes aan de carrosserie onder de auto vastzitten)
Deze verbindingen kunnen slecht worden door vocht en vuil, ze kunnen corroderen en krijgen hierdoor weerstand. Ook de motor heeft een vergelijkbare kabel, deze ziet er uit als een gevlochten staalkabel zonder isolatie welke aan de ene kant aan demotor zit en de andere kant aan de carrosserie.
Als deze kabels slechte verbindingen hebben dan ontstaat er een weerstand tussen dynamo en accu, gevolg is minder stroom dus minder snel laden.
Meet eens hoeveel spanning je op de accu hebt en op dat zelfde moment op de punten onder de kap zodra de motor uitstaat, verschil van 1 volt of meer is best veel en verdient aandacht...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Denk dat we hier wat ver aan het zoeken zijn eerlijk gezegd.
Spanning verschil is in functie van de stroom die erdoor loopt, zo veel te hoger de stroom zoveel te hoger de spanning die je gaat meten aan het einde van die kabel. Maw je gaat deze bijna moeten meten op het moment dat de motor start. Dit word toch al wel wat complexer te doen. En dan is nog niet deze kabel die direct naar de startmotor gaat een aftakking.
Begrijp me niet verkeerd, slechte verbindingen kunnen heel veel problemen veroorzaken en worden dikwijls moeilijk ontdekt, ik vermoed alleen dat het probleem hier veel eenvoudiger is.
Spanning verschil is in functie van de stroom die erdoor loopt, zo veel te hoger de stroom zoveel te hoger de spanning die je gaat meten aan het einde van die kabel. Maw je gaat deze bijna moeten meten op het moment dat de motor start. Dit word toch al wel wat complexer te doen. En dan is nog niet deze kabel die direct naar de startmotor gaat een aftakking.
Begrijp me niet verkeerd, slechte verbindingen kunnen heel veel problemen veroorzaken en worden dikwijls moeilijk ontdekt, ik vermoed alleen dat het probleem hier veel eenvoudiger is.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Morgenmiddag komt de druppellader aan dus morgenavond/nacht gaat hij aan de lader!
Ik laat wel even weten hier of het heeft geholpen
Ik laat wel even weten hier of het heeft geholpen
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Als ik het zo lees is het gewoon een slechte accu vermoed ik. Mijn E61 hield twee weken stilstand nog vol toen de accu goed was.
Je kunt ook ergens lekstroom hebben, dat hoop ik niet voor je.
Persoonlijk zou ik gewoon even een nieuwe accu er in gooien, zo heel duur zijn ze ook niet en de beste manier om er snel achter te komen.
De druppellader zal uiteraard helpen, maar dit is niet de bedoeling, moet normaal gesproken niet nodig zijn.
Je kunt ook ergens lekstroom hebben, dat hoop ik niet voor je.
Persoonlijk zou ik gewoon even een nieuwe accu er in gooien, zo heel duur zijn ze ook niet en de beste manier om er snel achter te komen.
De druppellader zal uiteraard helpen, maar dit is niet de bedoeling, moet normaal gesproken niet nodig zijn.
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Tom, sorry hoor maar als ik dit lees dan is elektrotechniek niet je vak.tom_il schreef: Spanning verschil is in functie van de stroom die erdoor loopt, zo veel te hoger de stroom zoveel te hoger de spanning die je gaat meten aan het einde van die kabel.
Dat een diesel of benzine Bmw per dag kilometers gaat vreten, daar is hij voor bedoelt. Als dat niet zo is moet je, zoals jij met 3km ritten (!), hulpmiddelen gaan gebruiken.
Dat die korte ritten funest zijn voor iedere groot volume motor mag helder zijn. Wil niet zeggen dat diegene die wel die kilometers draait en het dan nog niet red om zijn accu vol te krijgen ook dat advies nodig heeft. Dan is er iets anders aan de hand (wat er geen schijn van heeft) of is de batterij op.
Conclusie: je kunt een lekke fietsband inderdaad iedere dag bijvullen. Je kunt ook een nieuwe band kopen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Het is natuurlijk een lagere spanning, voor de rest is mijn redenering correct, mijn excuses.
Met dit weer neem ik de fiets niet en dan rest mij geen andere optie dan de auto te nemen. Kan toch moeilijk gaan verhuizen omdat mijn batterij hier niet zo gelukkig mee is .
Als je km freet moet je je batterij niet bijvullen. Logisch, ik geef gewoon aan dat een batterij wel degelijk soms bijgevuld dient te worden. Zelfs met wat langer afstanden dan die 3km. Koudere temperaturen heeft een serieuze invloed op de batterijen.
Met dit weer neem ik de fiets niet en dan rest mij geen andere optie dan de auto te nemen. Kan toch moeilijk gaan verhuizen omdat mijn batterij hier niet zo gelukkig mee is .
Als je km freet moet je je batterij niet bijvullen. Logisch, ik geef gewoon aan dat een batterij wel degelijk soms bijgevuld dient te worden. Zelfs met wat langer afstanden dan die 3km. Koudere temperaturen heeft een serieuze invloed op de batterijen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Nou we zijn weer een stapje verder. De (nieuwe) druppellader heeft er zo'n 5u aan gehangen.
Accu was iets van 11,7V voordat ik begon.
Aansluiten van de druppellader:
Hier zit de druppellader nog niet in het stopcontact dus lijkt hij 12,3V weer te geven?
Aan het laden:
<Photubucket is een beetje gaar, hier zie je 12,5V staan en auto symbool dat hij laad>
Klaar met laden:
<Photobucket is een beetje gaar, hier zie je een blauw licht (dat hij klaar is met opladen), 14,6V, auto symbool en volle batterij (4 streepjes)>
Vervolgens de accu weer gemeten en geeft hij 12,3V aan. Auto gestart (ging goed), datum/tijd ingevuld (dus is kijken of dat nu niet meer hoeft) en weer gemeten --> 14,8V.
Ik ben bang dat de accu aan het einde van z'n latijn is....
Volgende week donderdag gaat ie sowieso naar de garage (voor hardyschijf) dus voor die tijd hou ik het nog in de gaten maar als ik dit weekend weer de datum/tijd moet invullen dan gaat er volgende week donderdag gewoon een nieuwe in!
Accu was iets van 11,7V voordat ik begon.
Aansluiten van de druppellader:
Hier zit de druppellader nog niet in het stopcontact dus lijkt hij 12,3V weer te geven?
Aan het laden:
<Photubucket is een beetje gaar, hier zie je 12,5V staan en auto symbool dat hij laad>
Klaar met laden:
<Photobucket is een beetje gaar, hier zie je een blauw licht (dat hij klaar is met opladen), 14,6V, auto symbool en volle batterij (4 streepjes)>
Vervolgens de accu weer gemeten en geeft hij 12,3V aan. Auto gestart (ging goed), datum/tijd ingevuld (dus is kijken of dat nu niet meer hoeft) en weer gemeten --> 14,8V.
Ik ben bang dat de accu aan het einde van z'n latijn is....
Volgende week donderdag gaat ie sowieso naar de garage (voor hardyschijf) dus voor die tijd hou ik het nog in de gaten maar als ik dit weekend weer de datum/tijd moet invullen dan gaat er volgende week donderdag gewoon een nieuwe in!
Laatst gewijzigd door Quadrantz op 28 jan 2019, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
leuk en aardig zo'n druppelding. Met een echte lader ga je gelijk met een 10 voud aan laadstroom aan de gang. En dat over een periode van 24u, daar frist hij wel van op.
Dus deze zo opladen, als hij vol is het druppelding eraan tot april en in mei als het warm is doet hij het gewoon weer met de hogere temperaturen. En in de tussentijd de nieuwe erin.
Tom, de enige reden waarom je in de motorruimte haast 1V minder meet dan op de batterij zelf: weerstand.
De 35mm2 kabel is zeer ongunstig voor een lage prutspanning van 12V om te meten. Daar is hij ook niet voor bedoelt. Hij is bedoelt om hier over te starten en de grote kortsluitstroom aan te kunnen.
Dus deze zo opladen, als hij vol is het druppelding eraan tot april en in mei als het warm is doet hij het gewoon weer met de hogere temperaturen. En in de tussentijd de nieuwe erin.
Tom, de enige reden waarom je in de motorruimte haast 1V minder meet dan op de batterij zelf: weerstand.
De 35mm2 kabel is zeer ongunstig voor een lage prutspanning van 12V om te meten. Daar is hij ook niet voor bedoelt. Hij is bedoelt om hier over te starten en de grote kortsluitstroom aan te kunnen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Accu/Dynamo probleem + koelvloeistof probleem
Spanningsval hangt af van de weerstand en van de stroom U=R*I.
Ben zelf eerder voorstander van een druppel lader dan zo een zware lader met weinig controle. Gebruik die zware lader alleen als ik een dringend probleem heb met de batterij, teveel electronica in onze wagens.
Ben zelf eerder voorstander van een druppel lader dan zo een zware lader met weinig controle. Gebruik die zware lader alleen als ik een dringend probleem heb met de batterij, teveel electronica in onze wagens.
525d E61 2007 pre-LCI