Mistlampen APK afkeur i.v.m. "stooilicht"
Mistlampen APK afkeur i.v.m. "stooilicht"
Betreft: BMW 330I, touring 2002.
Afgelopen vrijdag APK keuring en afgekeurd omdat de mistlampen te veel 'strooilicht" geven. Er is aan de bovenzijde geen duidelijke lijn zichtbaar. Auto is wel APK goedgekeurd met een "trucje" maar ik wil graag de oorzaak oplossen.
Mistlampen en lampen in de mistlampen zijn nog origineel van 2002. Als ik de mistlampen aan zet lijkt mij de spiegel (chroom) nog goed.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is of heeft dit ook meegemaakt. Als ik alleen de lampen vernieuw zou het dan ook opgelost kunnen zijn. Of zou ik toch compleet nieuwe mistlampen moeten kopen. gezien de staat van de auto kan ik mij namelijk niet voorstellen dat dit niet goed meer zijn....
Ik weet je gebuikt de mistlampen niet vaak maar ik wil het graag goed hebben. Alle tips zijn welkom
Afgelopen vrijdag APK keuring en afgekeurd omdat de mistlampen te veel 'strooilicht" geven. Er is aan de bovenzijde geen duidelijke lijn zichtbaar. Auto is wel APK goedgekeurd met een "trucje" maar ik wil graag de oorzaak oplossen.
Mistlampen en lampen in de mistlampen zijn nog origineel van 2002. Als ik de mistlampen aan zet lijkt mij de spiegel (chroom) nog goed.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is of heeft dit ook meegemaakt. Als ik alleen de lampen vernieuw zou het dan ook opgelost kunnen zijn. Of zou ik toch compleet nieuwe mistlampen moeten kopen. gezien de staat van de auto kan ik mij namelijk niet voorstellen dat dit niet goed meer zijn....
Ik weet je gebuikt de mistlampen niet vaak maar ik wil het graag goed hebben. Alle tips zijn welkom
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Mistlampen APK afkeur i.v.m. "stooilicht"
Nieuwe kopen. Ze zijn niet zo duur (imitatie Van Wezel of Hella)
Ik weet even niet of dat te doen is, maar je zou ook kunnen beginnen met de gloeilsmpjes te vervangen. Die verouderen ook. Daardoor krijg je ook een raar lichtbeeld.
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Mijn pre-facelift was vorige week ook afgekeurd op de mistlampen omdat de afstelschroef zou zijn afgebroken en dus niet te verstellen was. De monteur zei er natuurlijk niet bij dat ie dat waarschijnlijk zelf had gesloopt maar goed dat kon ik niet hard maken. De lenzen waren ook flink dof dus voor €40,- 2 nieuwe Van Wezel lampen gekocht en de auto werd goedgekeurd.
-
Nog nooit gezien dat ze mistlampen bij de APK meten, ze kijken alleen of ze werken. altijd alleen dimlicht.
Op mijn E46 was zelfs een steekproef en dat is niet gecontroleerd, stond er bij.
Heb even opgezocht, in de nieuwe APK regels staat idd dat ze de mistlampen moeten controleren.
Dat was in oktober van afgelopen jaar, toe golden de nieuwe regels al.
Dit is de APK tekst
Meer verlichting: “De mistlampen voor. Die mochten al ‘niet verblindend’ zijn. Nu moet je de afstelling controleren met de koplamptester.” Hoe? “Het lichtste vlak moet onder de 0 mm/m-lijn uitkomen.” En natuurlijk is ook over mistlampen veel discussie mogelijk. Bijvoorbeeld hoe je ziet of het om een mistlamp of verstraler gaat. Pardoel heeft wel een vuistregel. “Een mistlamp heeft ribbels in het glas, bij een verstraler zie je door het glas het lampje.”
Op mijn E46 was zelfs een steekproef en dat is niet gecontroleerd, stond er bij.
Heb even opgezocht, in de nieuwe APK regels staat idd dat ze de mistlampen moeten controleren.
Dat was in oktober van afgelopen jaar, toe golden de nieuwe regels al.
Dit is de APK tekst
Meer verlichting: “De mistlampen voor. Die mochten al ‘niet verblindend’ zijn. Nu moet je de afstelling controleren met de koplamptester.” Hoe? “Het lichtste vlak moet onder de 0 mm/m-lijn uitkomen.” En natuurlijk is ook over mistlampen veel discussie mogelijk. Bijvoorbeeld hoe je ziet of het om een mistlamp of verstraler gaat. Pardoel heeft wel een vuistregel. “Een mistlamp heeft ribbels in het glas, bij een verstraler zie je door het glas het lampje.”
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Dank voor jullie reacties.
Ik denk dat ik in het voorjaar er maar eens 1 mistlamp uit ga halen. Dan kan ik controleren of hij nog verstelbaar is, of de lenz nog goed is en of de lamp nog goed is. Mocht bij die lamp iets niet goed zijn koop ik direct 2 nieuwe. Dank voor de tip voor de merken Van Wezel en Hella.
Weten jullie misschien hoe / waar je de hoogte kunt stellen van de kleine mistlamp (klein bolvormige mistlamp) Is facelift model van 2002 en standaard bumper
Ik denk dat ik in het voorjaar er maar eens 1 mistlamp uit ga halen. Dan kan ik controleren of hij nog verstelbaar is, of de lenz nog goed is en of de lamp nog goed is. Mocht bij die lamp iets niet goed zijn koop ik direct 2 nieuwe. Dank voor de tip voor de merken Van Wezel en Hella.
Weten jullie misschien hoe / waar je de hoogte kunt stellen van de kleine mistlamp (klein bolvormige mistlamp) Is facelift model van 2002 en standaard bumper
Er zit een stelwieltje aan de bovenkant. Wellicht het makkelijkst te bereiken door het wiel eraf te halen en het onderste gedeelte van de wielkuipbekleding te verwijderen.
Hoef je alleen het halogeenlampje weg te halen dan kan dat ook via de grille onderaan te verwijderen.
Hoef je alleen het halogeenlampje weg te halen dan kan dat ook via de grille onderaan te verwijderen.
Dank voor je reactie Wiren.
Als ik het goed begrijp kun je dus niet vanaf de bumper voorkant met een stelschroef de hoogte instellen. Dat kan alleen door het plastic van de modderkuip te verwijderen en dan aan de achterzijde.
Veronderstel dat mijn mislampen wel goed zijn maar ze alleen te hoog staan. Dan krijg je natuurlijk een verstrooid licht en je kunt de bovenlijn niet zien. Is dat denk baar ?
Als ik het goed begrijp kun je dus niet vanaf de bumper voorkant met een stelschroef de hoogte instellen. Dat kan alleen door het plastic van de modderkuip te verwijderen en dan aan de achterzijde.
Veronderstel dat mijn mislampen wel goed zijn maar ze alleen te hoog staan. Dan krijg je natuurlijk een verstrooid licht en je kunt de bovenlijn niet zien. Is dat denk baar ?
Misschien te bereiken via de grille aan de voorkant. Links en rechts is deze te verwijderen (zie filmpje @4:40).
https://youtu.be/Jv1wiEExJPE
https://youtu.be/Jv1wiEExJPE
Idd een setje nieuwe (imitatie of gebruikte oem) monteren. Misschien is het glas dof geraakt en is het chroom verweerd.
Allen dank voor de info. Als het voorjaar is en wat warmer ga ik ermee aan de slag. Ik zal mijn bevindingen hier posten. Groet Philip
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat trucje.
-
- Contacteer:
Stekkers eraf trekken. Dan branden ze niet meer.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Maar dat is APK afkeur.matheeuwissen schreef:Stekkers eraf trekken. Dan branden ze niet meer.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Moet je ook het lichtknopje aan de binnenzijde verwijderen.Dutchie schreef:Maar dat is APK afkeur.matheeuwissen schreef:Stekkers eraf trekken. Dan branden ze niet meer.