Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Re: Tikkend geluid Motor 116i 2011 E87
Ook al vervang je de accu, inleren moet altijd om dat de dynamo en de computer hiervan moet weten wat de laadstroom moet zijn, dit kost niet veel en dit euvel had ik ook, na het inleren was dit verholpen
BMW E87 116i High Executive
- MJWvanBeek
Als je mijn verhaal goed leest, kan je concluderen dat inleren van de accu niks te maken heeft met het euvel wat ik ervaar. Gisteravond weer, geparkeerd, wil de auto op slot doen. Auto reageert niet, totaal geen stroom in de auto. Wacht 1 minuut, reageert ie weer op de sleutel, kan ik de auto op slot doen. Klok loopt nu niet 11 minuten achter, maar twaalf. Wellicht een volledige reset van de systeem en regeltechniek in de auto, dat deze bug verholpen kan worden. Er is ook verder niemand die een soortgelijk probleem heeft ervaren.
ANWB monteur heeft me verteld dat nieuwe accu in-leren niet hoeft
althans van een 130I...
2006
althans van een 130I...
2006
- MJWvanBeek
Tot op heden heeft het euvel zich niet meer voor gedaan. De klok loopt nog steeds 12 minuten achter, net als 19 dagen geleden. Geen touw aan vast te knopen, toch? Of zou de auto een echt menselijk karakter hebben gekregen en er af en toe helemaal mee klaar zijn van hot naar her te scheuren moeten

Voor het behoud van de accu is het cruciaal om de accu in te leren. Het laadprogramma van een AGM accu lijkt niet op die van een lood/zuur accu en daarom is het laadschema adaptief. Ook is de lading in de accu van belang bij het laadprogramma.
Controleer de plus kabel eens naar de zekeringkast. De kabel loopt rechts door de auto en indien het probleem zich voordoet zou ik proberen daar wat met de schoen op de bekleding de duwen. Het klinkt als een slecht hoofd-contact. Dit veroorzaakt dat de auto deels spanningsloos raakt. Tenminste, zoiets denk ik.
Controleer de plus kabel eens naar de zekeringkast. De kabel loopt rechts door de auto en indien het probleem zich voordoet zou ik proberen daar wat met de schoen op de bekleding de duwen. Het klinkt als een slecht hoofd-contact. Dit veroorzaakt dat de auto deels spanningsloos raakt. Tenminste, zoiets denk ik.
- MJWvanBeek
Het verhaal is inmiddels al weer een stuk verder ontwikkeld. Ik kijk er gewoon tegenop om het hier allemaal neer te gaan kalken. To be continued...
- MJWvanBeek
+ kabel naar de zekeringkast zou inderdaad het stroom probleem kunnen verklaren. Dit moet echter nog blijken, aangezien de auto nog bij de garage staat. Maar op het internet is genoeg te vinden over een slecht werkende stekker/plug van de accu naar de zekeringenkast. Echt om te huilen!!-Richard- schreef:Controleer de plus kabel eens naar de zekeringkast. De kabel loopt rechts door de auto en indien het probleem zich voordoet zou ik proberen daar wat met de schoen op de bekleding de duwen. Het klinkt als een slecht hoofd-contact. Dit veroorzaakt dat de auto deels spanningsloos raakt. Tenminste, zoiets denk ik.
- MJWvanBeek
Uw auto staat gereed en kan opgehaald worden Met vriendelijke groet, BMW F. Breeman
Krijg dit bericht net. Even kijken hoe de auto er bij staat straks. Zal mijn roman verder aftikken wanneer er een mooie regenachtige dag verschijnt. Dat zal dus wel niet binnenkort zijn. #Zon
Krijg dit bericht net. Even kijken hoe de auto er bij staat straks. Zal mijn roman verder aftikken wanneer er een mooie regenachtige dag verschijnt. Dat zal dus wel niet binnenkort zijn. #Zon
- MJWvanBeek
In juni is de stroomverdeler en stekkerplug van de kabel van de accu naar de stroomverdeler vervangen. Het uitvallen van de stroom in de auto is hierna niet meer voorgekomen. Nu een half jaar verder kunnen we wel concluderen dat de oorzaak in deze onderdelen zat. Het blijft een bizar mankement en hoe komt het dat deze onderdelen dus zo onderhevig zijn aan slijtage dat ze uiteindelijk de geest geven? Wederom een kwaliteits/betrouwbaarheids euvel van de BMW.
Korte resumé van de euvels tot nu toe: distributieketting tweemaal, klepstoters, hydraulisch ventiel oliedrukregeling, nokkenassensor, kapotte bobine, stroomverdeler plug accu-stroomverdeler en dan nu weer het volgende ...
De laatste tijd last van verhit/verbrand olie geur in en buiten de auto. Na een ritje even ruikend bij de Nieren ruikt het niet helemaal koosjer. Heel wat maanden terug kwam ik een keer op werk en kwam er redelijk wat blauwe walm onder de motorkap vandaan. Toen even onder de motor kap gekeken, zag ik wel wat olie bij het kleppendeksel, althans ik denk dat dat het kleppendeksel is. Zal de foto's toevoegen als ik ze nog kan vinden.
Maar nu al een tijdje eigenlijk wel één keer per rit zijn er geurtjes waar te nemen. Vaak is het waar te nemen na een stukje rijden en als je dan tot stilstand komt bij een stoplicht dat het naar binnen komt via de ventilatie.
Morgen ga ik naar CARREC te Soesterberg om te laten onderzoeken waar het vandaan komt. In februari ga ik op wintersport naar Italië met een pittige route door de bergen, dus dan moeten broeiende mankementen niet tot leven gaan komen. Liever voorkomen dan genezen lijkt mij.
So far the freude am Bimmer perikelen.
Ondanks de terugkerende sh**, blijft het een geweldig rijders autotje.
Korte resumé van de euvels tot nu toe: distributieketting tweemaal, klepstoters, hydraulisch ventiel oliedrukregeling, nokkenassensor, kapotte bobine, stroomverdeler plug accu-stroomverdeler en dan nu weer het volgende ...
De laatste tijd last van verhit/verbrand olie geur in en buiten de auto. Na een ritje even ruikend bij de Nieren ruikt het niet helemaal koosjer. Heel wat maanden terug kwam ik een keer op werk en kwam er redelijk wat blauwe walm onder de motorkap vandaan. Toen even onder de motor kap gekeken, zag ik wel wat olie bij het kleppendeksel, althans ik denk dat dat het kleppendeksel is. Zal de foto's toevoegen als ik ze nog kan vinden.
Maar nu al een tijdje eigenlijk wel één keer per rit zijn er geurtjes waar te nemen. Vaak is het waar te nemen na een stukje rijden en als je dan tot stilstand komt bij een stoplicht dat het naar binnen komt via de ventilatie.
Morgen ga ik naar CARREC te Soesterberg om te laten onderzoeken waar het vandaan komt. In februari ga ik op wintersport naar Italië met een pittige route door de bergen, dus dan moeten broeiende mankementen niet tot leven gaan komen. Liever voorkomen dan genezen lijkt mij.
So far the freude am Bimmer perikelen.
Ondanks de terugkerende sh**, blijft het een geweldig rijders autotje.

- MJWvanBeek
https://photos.app.goo.gl/ig13SzGsoqiPr7NA8
https://photos.app.goo.gl/3DVUDEze5XkrCbUYA
https://photos.app.goo.gl/SemwgamrkEQ5xKbS8
https://photos.app.goo.gl/paVsq8PMaFSEpz938
https://photos.app.goo.gl/5EikVTahrnUKgWGU6
https://photos.app.goo.gl/PKjHrohKvnNjtP8y6
https://photos.app.goo.gl/ZbosS6UJFh4DmN679
https://photos.app.goo.gl/g9VP83utURfiawXi9
https://photos.app.goo.gl/UNC28ZuKLiyHqgrAA
- MJWvanBeek
De mogelijke oorzaak van de olie geurtjes is gevonden. Lekkage bij de vacuümpomp aan de achterkant van de cilinderkop. Ze gaan proberen het zo te herstellen dat de vacuümpomp niet vervangen hoeft te worden. Ben benieuwd of het dan ook daadwerkelijk opgelost gaat zijn. Fingers crossed!
- MJWvanBeek
Ik heb de auto inmiddels weer opgehaald. Ritje Soesterberg naar Rotterdam, geen Olie geurtjes waargenomen. Het lek van vacuümpomp is dus gefixt. Verder heb ik de stabilisatorstangrubbers weer soepel laten maken, waardoor het niet meer kraakt als ik over drempels rijd. Dit kraken is een winterkwaaltje, want in de zomer heb ik er geen last van. Maar in de winter is het goed te horen en vind ik het erg storen. Toch een hele aparte benadering dat kraken, is dat de BMW premium interpretatie?
Al met al weer 350 euro lichter. Maar nu ga ik toch meer op mijn gemak op wintersport. Tripje Rotterdam -> Breuil-Cervinia en terug zijn toch twee pittige ritjes.
Het zal alleen wel weer een kwestie van tijd zijn dat er weer een nieuw mankement komt boven drijven.
https://www.autozine.nl/bmw/1-serie-2004-2011/forum
Hier staat het gehele lijstje ellende wat ik tot nu toe heb meegemaakt met de 116i. What's next?
Al met al weer 350 euro lichter. Maar nu ga ik toch meer op mijn gemak op wintersport. Tripje Rotterdam -> Breuil-Cervinia en terug zijn toch twee pittige ritjes.
Het zal alleen wel weer een kwestie van tijd zijn dat er weer een nieuw mankement komt boven drijven.
https://www.autozine.nl/bmw/1-serie-2004-2011/forum
Hier staat het gehele lijstje ellende wat ik tot nu toe heb meegemaakt met de 116i. What's next?
- MJWvanBeek
Heeft iemand een goed advies voor mij, de auto de deur uit doen of oprijden tot de koek echt op is? Het lijstje met ondervonden ellende blijft maar groeien namelijk. Het FreudeAmFahren gaat niet over rozen, zo gezegd.
Tja ik weet t niet, zit er zelf ook mee, jij hebt een N43 motor wat echt k.. is qua onderdelen (injectoren en vvt etc) je hebt in ieder geval al een deel opgelost, en het erin gestopte geld krijg je nooit terug..
Ik heb 3200 in de distributie en kop reviseren etc dat geld zie je nooit meer terug dus daarom zou ik oprijden, want ze rijden heerlijk ben net terug van een nachtje weg 600km op en af en het rijdt lekker
Ik heb 3200 in de distributie en kop reviseren etc dat geld zie je nooit meer terug dus daarom zou ik oprijden, want ze rijden heerlijk ben net terug van een nachtje weg 600km op en af en het rijdt lekker
BMW E87 116i High Executive
- MJWvanBeek
Het betreft inderdaad de N43B20 motor waar ik al het een en ander mee beleefd heb aan mankementen. Je hebt het over de injectoren en VANOS ValveTronic, wat kan daar nog mee in de soep lopen? Het blijft bizar dat een redelijk prijzig luxe product zo onderhevig is aan allerlei kwaliteit en betrouwbaarheid mankementen.
Maar precies wat jij zegt, het rijdt zo ontiegelijk goed. Elk ritje heb ik er erg veel plezier van ook al is het maar een ritje naar en van werk. Aanstaande vrijdag op wintersport naar Matterhorn skiparadise, zolang de auto blijft werken zo als die moet werken, dan wordt dat natuurlijk weer genieten. Fingers crossed!!
Maar precies wat jij zegt, het rijdt zo ontiegelijk goed. Elk ritje heb ik er erg veel plezier van ook al is het maar een ritje naar en van werk. Aanstaande vrijdag op wintersport naar Matterhorn skiparadise, zolang de auto blijft werken zo als die moet werken, dan wordt dat natuurlijk weer genieten. Fingers crossed!!