Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Nee, geen xenon. Gewoon halogeen lampen.
Dag dat ik de auto haalde viel mijn maat en mij op hoe weinig licht opbrengst ik had.
Dit kwam uiteindelijk vooral omdat stel nokken kapot waren en alles omlaag wees.
Maar toch wil ik lichtopbrengst verhogen. Dus ben me aan het verdiepen in LED.
Wat stel nokken betreft, dat probleem heb ik vanmiddag eindelijk aangepakt.
Omdat mijn lampen niet open kunnen moest ik dus via de achterkant. Kon met geen mogelijkheid de stel nokken op zn plaatst krijgen.
Uiteindelijk besloten om ter hoogte van engel eyes aansluiting een gat te maken. Hierdoor kon ik de grote stelnok op zn plaatst krijgen.
Andere nok ging goed , dit via de afdek kap welke bedoeld is om de lampen af te stellen als je naar UK rijdt.
Na alles terug gezet te hebben heb ik de gaten afgedicht met een plastic kap en twee componenten lijm.
Morgen alles inbouwen en dan lampen afstellen.
Volgende klus wordt denk dynamo. Deze begin afgelopen dagen erg te piepen. Denk dat lager aan zn einde is.
En ook stuurbekrachtiging pomp maakt veel geluid.Denk dat daarom auto zwaar stuurt.
gelukkig staat de oude Touring voor de deur dus kan daar onderdelen vanaf halen.
Dag dat ik de auto haalde viel mijn maat en mij op hoe weinig licht opbrengst ik had.
Dit kwam uiteindelijk vooral omdat stel nokken kapot waren en alles omlaag wees.
Maar toch wil ik lichtopbrengst verhogen. Dus ben me aan het verdiepen in LED.
Wat stel nokken betreft, dat probleem heb ik vanmiddag eindelijk aangepakt.
Omdat mijn lampen niet open kunnen moest ik dus via de achterkant. Kon met geen mogelijkheid de stel nokken op zn plaatst krijgen.
Uiteindelijk besloten om ter hoogte van engel eyes aansluiting een gat te maken. Hierdoor kon ik de grote stelnok op zn plaatst krijgen.
Andere nok ging goed , dit via de afdek kap welke bedoeld is om de lampen af te stellen als je naar UK rijdt.
Na alles terug gezet te hebben heb ik de gaten afgedicht met een plastic kap en twee componenten lijm.
Morgen alles inbouwen en dan lampen afstellen.
Volgende klus wordt denk dynamo. Deze begin afgelopen dagen erg te piepen. Denk dat lager aan zn einde is.
En ook stuurbekrachtiging pomp maakt veel geluid.Denk dat daarom auto zwaar stuurt.
gelukkig staat de oude Touring voor de deur dus kan daar onderdelen vanaf halen.
Laatst gewijzigd door seninha op 08 mei 2019, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Goed bezig zeg, mooi hoe je alles aanpakt en gefeliciteerd met deze aankoop. Hopelijk heb je hier meer geluk mee en kun je er nog lang van genieten !
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Dank je, hoop het zelf ook.
Sinds ik in 2014 mijn eerste E39 kocht (die door prive omstandigheden eruit moest), vind ik deze type geweldig.
Ben nu erg blij met deze face lift model.
Ben van plan om lang van te genieten,zolang de auto het zelf het ook toelaat haha.
Wilde vandaag eigenlijk nog wat van de oude Touring uitbouwen, maar is me nog even te koud.
Dus da schuif ik even op
Sinds ik in 2014 mijn eerste E39 kocht (die door prive omstandigheden eruit moest), vind ik deze type geweldig.
Ben nu erg blij met deze face lift model.
Ben van plan om lang van te genieten,zolang de auto het zelf het ook toelaat haha.
Wilde vandaag eigenlijk nog wat van de oude Touring uitbouwen, maar is me nog even te koud.
Dus da schuif ik even op
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
En wat doe je als je even niets te doen heb?
HVAC uitmesten.
mag zeggen, was hard nodig:
En weer een klusje geklaard
HVAC uitmesten.
mag zeggen, was hard nodig:
En weer een klusje geklaard
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Heb mijn ledjes vandaag binnengekregen. Heb ze er gelijk even in gezet en ziet er meteen een stuk koderner uit. Bechter nu aan het kijken om mijn koplampen ook eens aan te pakken.
Als ik het goed begrijp ben jij als volgt te werk gegaan:
1. Koplampen opschuren met waterproof schuurpapier (grid 600)
2. Ontvetten
3. 3 lagen 2K Clear Coat aanbrengen door drie maal heen en weer te gaan met de spuitbus(?)
4. Laten drogen
5. Stap 3 en 4 herhalen
6. Klaar
Als ik het goed begrijp ben jij als volgt te werk gegaan:
1. Koplampen opschuren met waterproof schuurpapier (grid 600)
2. Ontvetten
3. 3 lagen 2K Clear Coat aanbrengen door drie maal heen en weer te gaan met de spuitbus(?)
4. Laten drogen
5. Stap 3 en 4 herhalen
6. Klaar
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Klopt. Dat is hoe ik het aangepakt heb.
Zag de vraag op FB over primer. Heb dat niet gebruikt, en ook op alle video die ik zag wordt dat niet gedaan.
Geen idee wat dat in de toekomst resultaat hiervan zal zijn.
Maar weet wel dat als je ze polijst en behandeld dit ook niet voor eeuwig is.
Laklaag ziet er bij mij goed uit.
Denk wel dat je beter even kan wachten tot het wat warmer is om de laatste laag goed te laten drogen voor je de lampen weer inbouwt.
Ben blij dat de LED bevalt. ben er zelf ook heel tevreden over.
Wat H7 led verlichting betreft, er is heel veel te krijgen dus ben nog niet uit wat ik nodig heb.
Ene lamp wordt aangeboden als CANBUS ready, dus geen foutmeldingen.Maar vraag me af of ik dit wel nodig heb , aangezien ik via BMW scanner de waardes die canbus in de gaten houdt van de lampen ik kan verlagen (LED verbruitk natuurlijk minder dan Halogeen)
Zag de vraag op FB over primer. Heb dat niet gebruikt, en ook op alle video die ik zag wordt dat niet gedaan.
Geen idee wat dat in de toekomst resultaat hiervan zal zijn.
Maar weet wel dat als je ze polijst en behandeld dit ook niet voor eeuwig is.
Laklaag ziet er bij mij goed uit.
Denk wel dat je beter even kan wachten tot het wat warmer is om de laatste laag goed te laten drogen voor je de lampen weer inbouwt.
Ben blij dat de LED bevalt. ben er zelf ook heel tevreden over.
Wat H7 led verlichting betreft, er is heel veel te krijgen dus ben nog niet uit wat ik nodig heb.
Ene lamp wordt aangeboden als CANBUS ready, dus geen foutmeldingen.Maar vraag me af of ik dit wel nodig heb , aangezien ik via BMW scanner de waardes die canbus in de gaten houdt van de lampen ik kan verlagen (LED verbruitk natuurlijk minder dan Halogeen)
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Heb niet echt ervaring met het retrofitten van H7 LED op een E39. Heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gezien dus ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. :')
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
weet je dat de koplampkappen van een E 39 ook los te verkrijgen zijn
stuk minder werk en niet zo duur. zit ook gelijk de raw in
iets van 30 euro per stuk of zo. bij mijn auto toen ook gedaan
zag er weer als nieuw uit. auto was wel van 1998 .
stuk minder werk en niet zo duur. zit ook gelijk de raw in
iets van 30 euro per stuk of zo. bij mijn auto toen ook gedaan
zag er weer als nieuw uit. auto was wel van 1998 .
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Klopt, en je zegt het zelf al, die van jou is uit 1998.
Vanaf juli 2002 kan je de kappen niet meer loshalen. Toen zijn ze echt lijm gaan gebruiken.
En geloof me, ze zitten echt heel goed vast
Vanaf juli 2002 kan je de kappen niet meer loshalen. Toen zijn ze echt lijm gaan gebruiken.
En geloof me, ze zitten echt heel goed vast
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Zo, na de lampen aangepakt te hebben en wat kleine dingen wordt het nu tijd voor onderhoud.
Geen idee wanneer de laatste keer dit gedaan is, dus we gaan er voor zorgen dat alles weer netjes op orde is.
Vandaag weer een pakket binnen gekregen:
Dit zijn oa bougies, olie filter, temperatuur sensor voor olie en buitenlucht, rubber aansluigslangen, maar ook reservoir voor stuurbekrachtiging en slangen.
Daarnaast heb ik ook nog een 2de hands pomp. Die van mij maakt erg veel herrie en auto stuurt heel zwaar bij lage snelheid.
Moet alleen nog motorolie hebben, en daarnaast even kijken wanneer ik tijd heb om alles in te bouwen.
Daarnaast ga ik ook even een Setje H7 LED lampen testen.Even kijken of ik lichtopbrengst omhoog kan brengen, want lampen wat er nu in zitten zijn gewoon bagger.
Na dit wil ik preventief carterventilatie systeem en oliehuis pakking aanpakken.
Meer info volgt.
Geen idee wanneer de laatste keer dit gedaan is, dus we gaan er voor zorgen dat alles weer netjes op orde is.
Vandaag weer een pakket binnen gekregen:
Dit zijn oa bougies, olie filter, temperatuur sensor voor olie en buitenlucht, rubber aansluigslangen, maar ook reservoir voor stuurbekrachtiging en slangen.
Daarnaast heb ik ook nog een 2de hands pomp. Die van mij maakt erg veel herrie en auto stuurt heel zwaar bij lage snelheid.
Moet alleen nog motorolie hebben, en daarnaast even kijken wanneer ik tijd heb om alles in te bouwen.
Daarnaast ga ik ook even een Setje H7 LED lampen testen.Even kijken of ik lichtopbrengst omhoog kan brengen, want lampen wat er nu in zitten zijn gewoon bagger.
Na dit wil ik preventief carterventilatie systeem en oliehuis pakking aanpakken.
Meer info volgt.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Goed bezig! Er staat op marktplaats een setje oem nieuwe rubberen matten voor de e39 te koop. Bij mij passen ze niet. Misschien wat voor jou? Was maar 30 euro geloof ik.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Gister eindelijk tijd gehad om met de auto naar Hobby hal Heining in Amsterdam te rijden.
Reden was dus onderhoud maar ook Stuurpomp vervangen.
Werk ging erg goed. Naast nieuwe filters, bougies , olie en stuurpomp, heb ik ook even nieuwe rubber balgen vanaf de LMM naar gasklep geplaatst.
Oude waren al eerder gerepareerd met kit, dus dit was hoognodig.
Tevens ook pakking van Oliesensor in carterpan vervangen. Was achteraf niet nodig maar aangezien ik hem al had toch even vervangen.
En ook nog buitentemperatuur sensor. Dit omdat ik tot nu vond dat temperatuur altijd erg laag was.En toen ik de auto kocht had ik ook een foutmelding op deze sensor.
Bougies vervangen:
Oude bougies
1 van de 2 rubbere balgen:
Oude stuurpomp en vervanger:
Nadat ik alles weer terug ingebouwd had, motor en ATF olie weer bijgevuld, motor gestart en op lekkage gecontroleerd.
Toen zag ik opeens dat er rechtsvoor water lekte. Heel snel kwam ik er achter dat het langs de temperatuursensor lekte. Deze zat er niet echt strak in.
Omdat ik niets bij me had onderweg naar huis een nieuwe gehaald, en oude vervangen.
Moet allen nog controleren of lekkage nu verholpen is. Mocht het niet zo zijn dan zal ik koelslang moeten vervangen.
Toen de auto nog o de brug hing heb ik gelijk alles van onderen gecontroleerd. Wat me als eerste opviel, was dat alles kurkdroog was.
Echt verademing vergeleken met mijn vorige E39
Ook gelijk ophanging nagekeken en toen er achtergekomen dat er spelling was op beide dwaasdraagarmen en stabilisator stangen.
Gelukkig heb ik in de schuur nog een compleet ophanging setje liggen welke bestemd was voor vorige E39, dus dat zal ik zodra ik thijd heb ook aanpakken.
Zou eigenlijk ook heel graag voorkant van de auto iets willen verlagen. Daar heb ik al verlagingsveren met dempers voor. Probleem is dat deze 2de hands zijn, en er GEEN L en R markering op staat.
Dus weet niet hoe ik deze op de juiste manier moet gaan installeren.
Misschien dat iemand een tip heeft?
Reden was dus onderhoud maar ook Stuurpomp vervangen.
Werk ging erg goed. Naast nieuwe filters, bougies , olie en stuurpomp, heb ik ook even nieuwe rubber balgen vanaf de LMM naar gasklep geplaatst.
Oude waren al eerder gerepareerd met kit, dus dit was hoognodig.
Tevens ook pakking van Oliesensor in carterpan vervangen. Was achteraf niet nodig maar aangezien ik hem al had toch even vervangen.
En ook nog buitentemperatuur sensor. Dit omdat ik tot nu vond dat temperatuur altijd erg laag was.En toen ik de auto kocht had ik ook een foutmelding op deze sensor.
Bougies vervangen:
Oude bougies
1 van de 2 rubbere balgen:
Oude stuurpomp en vervanger:
Nadat ik alles weer terug ingebouwd had, motor en ATF olie weer bijgevuld, motor gestart en op lekkage gecontroleerd.
Toen zag ik opeens dat er rechtsvoor water lekte. Heel snel kwam ik er achter dat het langs de temperatuursensor lekte. Deze zat er niet echt strak in.
Omdat ik niets bij me had onderweg naar huis een nieuwe gehaald, en oude vervangen.
Moet allen nog controleren of lekkage nu verholpen is. Mocht het niet zo zijn dan zal ik koelslang moeten vervangen.
Toen de auto nog o de brug hing heb ik gelijk alles van onderen gecontroleerd. Wat me als eerste opviel, was dat alles kurkdroog was.
Echt verademing vergeleken met mijn vorige E39
Ook gelijk ophanging nagekeken en toen er achtergekomen dat er spelling was op beide dwaasdraagarmen en stabilisator stangen.
Gelukkig heb ik in de schuur nog een compleet ophanging setje liggen welke bestemd was voor vorige E39, dus dat zal ik zodra ik thijd heb ook aanpakken.
Zou eigenlijk ook heel graag voorkant van de auto iets willen verlagen. Daar heb ik al verlagingsveren met dempers voor. Probleem is dat deze 2de hands zijn, en er GEEN L en R markering op staat.
Dus weet niet hoe ik deze op de juiste manier moet gaan installeren.
Misschien dat iemand een tip heeft?
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Mooie auto!
Leuk dat je ook naar Heinig gaat.
Ikzelf kom daar ook als ik een grote klus moet klaren.
Zelf heeft mijn auto last van doffe achterlichten in de kofferklep (heb ook de Touring). Heb jij dit wel eens aangepakt? En zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Zat zelf te denken om ze eruit te halen, schuren en daarna wellicht lakken.
Tevens van de week hoorde ik ook een gepiep onder de motorkap...wellicht de dynamo dus? Kon niet echt plaatsen waar dat geluid vandaan kwam.
Wat betreft verlagen heb ik daar geen ervaring mee helaas.
Leuk dat je ook naar Heinig gaat.
Ikzelf kom daar ook als ik een grote klus moet klaren.
Zelf heeft mijn auto last van doffe achterlichten in de kofferklep (heb ook de Touring). Heb jij dit wel eens aangepakt? En zo ja, hoe heb je dat gedaan?
Zat zelf te denken om ze eruit te halen, schuren en daarna wellicht lakken.
Tevens van de week hoorde ik ook een gepiep onder de motorkap...wellicht de dynamo dus? Kon niet echt plaatsen waar dat geluid vandaan kwam.
Wat betreft verlagen heb ik daar geen ervaring mee helaas.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Dank je F.P.
Heining is echt the place to go als je zelf aan je auto werkt.Kom er al heel lang.
Achter lichten moeten bij mij ook aangepakt worden,maar dat wordt iets voor in de toekomst.
Heb eerst andere plannen.
Vandaag heb ik de 525 weer eens vertroeteld. Alleen deze keer ,thuis voor de deur.
Ondanks dat de onderkant kruk droog is, zag ik wel dat de kleppendeksel pakking iets lekte. Links achterin. Dus dit moest aangepakt worden.
Omdat alles toch los moest :
Heb ik gelijk deze jongens verwend met nieuwe O-ringen:
Uitbouwen was even een werkje, maar uiteindelijk lag alles op tafel.
Hier alles uit elkaar gehaald, wel zorgend dat alles op zijn eigen plek lag:
De zuigers kon ik zo uithalen, er was geen weerstand. Dit was ook te zien aan de ringen, die hadden zn beste tijd wel gehad:
Als ik de zuiger op zn plek liet glijden dan kon ik deze heen en weer bewegen. Zou niet mogen , alleen op en neer mag:
Hier hou ik de zuiger schuin terwijl die in het gat zit:
daarom maar gauw ouder ringen doorgesneden, en verwijderd:
Daarna nieuwe ringen eerst in warm water gestopt zodat ze wat soepeler werden.
Eerste rubberen ring ging erg makkelijk, alleen ring die er daar weer boven op moet koste wat meer moeite. Is namelijk veel harder en moeilijk om de zuiger te stopen. Maar uiteindelijk gelukt
Daarna beide zuigers in een bak met olie gestopt en daar even ingelaten. En toen alles langzaam aan op zijn plekt terug gezet.
Gelijk ook boutjes en ringen vervangen. Ook gelijk rubber ring van afdek dopje meegenomen. (rechtsboven op de foto)
Daarna alles weer in de auto ingebouwd. Nieuw kleppendeksel pakking.
En als laatste nog even met INPA " adaptations" gereset.
En toen kwam het moment om de motor te starten. Was even spannend maar dit ging zonder enig probleem.
Vanavond moet ik op stap, de snelweg op. Ben erg benieuwd hoe die reageert.
Op naar de volgende Klus
Heining is echt the place to go als je zelf aan je auto werkt.Kom er al heel lang.
Achter lichten moeten bij mij ook aangepakt worden,maar dat wordt iets voor in de toekomst.
Heb eerst andere plannen.
Vandaag heb ik de 525 weer eens vertroeteld. Alleen deze keer ,thuis voor de deur.
Ondanks dat de onderkant kruk droog is, zag ik wel dat de kleppendeksel pakking iets lekte. Links achterin. Dus dit moest aangepakt worden.
Omdat alles toch los moest :
Heb ik gelijk deze jongens verwend met nieuwe O-ringen:
Uitbouwen was even een werkje, maar uiteindelijk lag alles op tafel.
Hier alles uit elkaar gehaald, wel zorgend dat alles op zijn eigen plek lag:
De zuigers kon ik zo uithalen, er was geen weerstand. Dit was ook te zien aan de ringen, die hadden zn beste tijd wel gehad:
Als ik de zuiger op zn plek liet glijden dan kon ik deze heen en weer bewegen. Zou niet mogen , alleen op en neer mag:
Hier hou ik de zuiger schuin terwijl die in het gat zit:
daarom maar gauw ouder ringen doorgesneden, en verwijderd:
Daarna nieuwe ringen eerst in warm water gestopt zodat ze wat soepeler werden.
Eerste rubberen ring ging erg makkelijk, alleen ring die er daar weer boven op moet koste wat meer moeite. Is namelijk veel harder en moeilijk om de zuiger te stopen. Maar uiteindelijk gelukt
Daarna beide zuigers in een bak met olie gestopt en daar even ingelaten. En toen alles langzaam aan op zijn plekt terug gezet.
Gelijk ook boutjes en ringen vervangen. Ook gelijk rubber ring van afdek dopje meegenomen. (rechtsboven op de foto)
Daarna alles weer in de auto ingebouwd. Nieuw kleppendeksel pakking.
En als laatste nog even met INPA " adaptations" gereset.
En toen kwam het moment om de motor te starten. Was even spannend maar dit ging zonder enig probleem.
Vanavond moet ik op stap, de snelweg op. Ben erg benieuwd hoe die reageert.
Op naar de volgende Klus
Laatst gewijzigd door seninha op 06 sep 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Mooi klusje! Ik heb zelf de kleppendekselpakking dit jaar al vervangen.
Echter kwam ik er laatst achter dat ik eigenlijk ook gelijk die Vanos had moeten doen....stom van me.
Maar wellicht dat ik die ook z.s.m. ga aanpakken.
Weet jij zo waar jij die bouten gekocht hebt? Of kan je die bij de dealer makkelijk bestellen?
En hetzelfde voor dat rubberen afdekdopje? Waar heb je deze gekocht en waar zit die precies op de Vanos?
Of heb je een complete set gekocht?
Tevens geef je aan dat je de zuigers in een bak met olie gedaan hebt alvorens te monteren, mag ik vragen waarom (niet eerder gezien namelijk)?
En uiteindelijk na afbouw heb je met INPA de adaptions gereset? Wat bedoel je daar exact mee? Is dit noodzakelijk? Heb ik namelijk ook niet eerder gezien, gelezen of gehoord :-)
En groot verschil met de vervanging van de Vanos ringen ?
Was je hier lang mee bezig?
En goede tip trouwens om die nieuwe rubberen ringen in warm water te doen zodat ze wat minder stug worden.
Echter kwam ik er laatst achter dat ik eigenlijk ook gelijk die Vanos had moeten doen....stom van me.
Maar wellicht dat ik die ook z.s.m. ga aanpakken.
Weet jij zo waar jij die bouten gekocht hebt? Of kan je die bij de dealer makkelijk bestellen?
En hetzelfde voor dat rubberen afdekdopje? Waar heb je deze gekocht en waar zit die precies op de Vanos?
Of heb je een complete set gekocht?
Tevens geef je aan dat je de zuigers in een bak met olie gedaan hebt alvorens te monteren, mag ik vragen waarom (niet eerder gezien namelijk)?
En uiteindelijk na afbouw heb je met INPA de adaptions gereset? Wat bedoel je daar exact mee? Is dit noodzakelijk? Heb ik namelijk ook niet eerder gezien, gelezen of gehoord :-)
En groot verschil met de vervanging van de Vanos ringen ?
Was je hier lang mee bezig?
En goede tip trouwens om die nieuwe rubberen ringen in warm water te doen zodat ze wat minder stug worden.