Zelf trekhaak monteren E61 2005

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Martijn van Tilburg

Zelf trekhaak monteren E61 2005

Bericht door Martijn van Tilburg » 12 jul 2017, 07:45

Hallo,

Ik heb een afneembare trekhaak besteld inclusief een voertuig specifieke kabelboom voor mijn 5 serie.
Iemand ervaring hiermee? zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten tijden de montage hiervan?
Waarschijnlijk wijst het zichzelf allemaal uit, want er zit ook een zeer duidelijke montage handleiding bij (zowel mechanisch als elektrisch)
Maar ik wil het toch even in de groep gooien... :!

Alle reactie zijn welkom!

ehombie

Re: Zelf trekhaak monteren E61 2005

Bericht door ehombie » 12 jul 2017, 12:30

De electriek lijkt me het lastigst wanneer je niks hebt...maar die heb je al aangeleverd in ander topic. (kon ik overigens ook vaak niet bij de Bosal, Jeager enz. vinden) dus bedankt!
Fysiek de trekhaak monteren is best wel "straight forward" mijn inziens, ook wel wat how to's te vinden op youtube (andere bmw modellen) van garages die niks anders doen.

evt. tips:
Wanneer je een gat moet boren voor de 13-7 polige stekkerdoos op de betreffende plaats...even kijken of je nog een blikje (grond)verf hebt liggen om boorgat aan te tippen ter verkoming roestvorming?
Bumper even met 2-man (de)monteren...en een "dikke laken" op de grond leggen voor evt beschadigingen te voorkomen?

Succes :duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Martijn van Tilburg

Bericht door Martijn van Tilburg » 11 sep 2017, 12:35

Afneembare Trekhaak is inmiddels gemonteerd, inclusief voertuig specifieke kabelboom.

Er staat 2.5 uur montagetijd voor, maar ik heb er 3.5 uur over gedaan... :s

Het mechanische gedeelte stelde eigenlijk niet veel voor, bumper demonteren PDC stekker losmaken en oude bumperbalk verwijderen.
Dan nieuwe bevestigen op de bestaande tapeinden, en de boel verder afmonteren...

Het Elektrische gedeelte is ook niet moeilijk, maar je moet er wel even je gedachten bij houden. (je zit namelijk wel aan de bestaande kabelbomen te sleutelen)
ik had er een juist schema / stappenplan bij geleverd gekregen, dus was het gewoon de stappen volgen.
En de nieuwe kabelboom was 'voertuig specifiek' dus alle aansluitingen zitten op de juiste plek en hebben de juiste lengte.

Al met al was het een leuke zaterdagochtend vulling, en zeker een paar tientjes bespaard door het zelf te doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

525i

Bericht door 525i » 12 sep 2017, 19:35

ziet er netjes uit :duim:
wat voor merk trekhaak is dat eigenlijk?

Martijn van Tilburg

Bericht door Martijn van Tilburg » 13 sep 2017, 05:43

Merk: HOOK
Van trekhaakdiscounter.nl

ehombie

Bericht door ehombie » 13 sep 2017, 08:33

:duimen: goed gedaan.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

barky

Bericht door barky » 08 feb 2019, 15:41

Zelf ik nu ook een trekhaak gemonteerd, van dezelfde leverancier als jou. Maar bij mij geeft de stekker problemen.
Namelijk de auto denk dat er een karretje schter hangt terwijl dit niet het geval is. De parkeersensoren achter werken niet en knipperlichtstoring: check knipperlicht aanhangwagen.
Ben al langs geweest om te coderen maar dat helpt ook niet.
BMW E60 530d LCI Handgeschakeld > Verkocht
BMW E87 118d LCI Handgeschakeld > Verkocht
BMW E60 525D Automaat

Martijn van Tilburg

Bericht door Martijn van Tilburg » 08 feb 2019, 22:18

barky schreef:Zelf ik nu ook een trekhaak gemonteerd, van dezelfde leverancier als jou. Maar bij mij geeft de stekker problemen.
Namelijk de auto denk dat er een karretje schter hangt terwijl dit niet het geval is. De parkeersensoren achter werken niet en knipperlichtstoring: check knipperlicht aanhangwagen.
Ben al langs geweest om te coderen maar dat helpt ook niet.
Barky, check de aansluitingen in de bestaande kabelboom nog eens, want waarschijnlijk zit daar iets niet goed.
Ik kan mij ook herinneren dat er in de grote bestaande kabelboom (boven de accu) 2 van dezelfde kleuren zitten, je kan dus zomaar de verkeerde hebben gekozen.
Ik meen dat het de zwarte draad met een witte streep was!
Heb je de trailer module ook aangesloten?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”