BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Beste forum leden,
Zit best nu met mijn handen in het haar (spreekwoordelijk gezegd).
Het volgende is aan de hand met mijn auto en ik heb al diverse zaken gelezen en zelf aan de auto vervangen echter zonder resultaat.
Als ik de auto start in de ochtend en ik laat het stationair lopen dan lijkt het net alsof die op 5 cilinders gaat lopen, je voelt de auto trillen en het blok moeilijk hebben.
Motormanagement lampje gaat dan gelijk branden.
Als ik de auto uitzet en dan start en gelijk doorrijd geen enkel probleem ,starten en lopen zeg maar.
Je merkt dus helemaal niets loopt gewoon goed.
Bij het uitlezen kreeg ik diverse verschillende melden o.a.:
P1350 - misfire during start cylinder 5
P1083 - Fuel Control Limit Mixture too Lean (bank 1 sensor 1)
P1085 - Fuel Control Limit Mixture too Lean (bank 2 sensor 1)
P1342 - Misfire Cylinder 1 with fuel cut-off
Vervolgens na deze meldingen diverse zaken al reeds vervangen:
- Bobines (allemaal)
- Bougies (allemaal)
- Klekkendeksel pakking + grommets (weet even de NL naam niet hiervan) + sealant gebruikt voor een goede dichting
- vacuümslang vervangen
- Brandstoffilter
- Motor filter + interieurfilters
- Nieuwe motor olie
- Disa Valve (nieuwe)
- De inlaat rubberen balgen (boven en onder), (intake house installment upper and lower).
&
- 2x lambda sondes voor de kat.
Tevens is recentelijk al het hele CCV systeem vervangen.
Vervolgens gaan rijden....weer hetzelfde probleem + nu ook nog een tikkend geluid uit de motor (warme motor en bij stationair)?!
Onderstaand de foutcodes die ik kreeg:
P0300 - Random /Multiple Cylinder Misfire Detected
+
P1353 en P1343
Nu heb ik nog 2 lambda sondes voor na de kat die ik nog moet /wil installeren.
Enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb ook gelezen dat het wellicht de hydraulische klepstoters kunnen zijn die vervangen moeten worden?
Ik hoor graag van jullie een reactie, alvast bedankt hiervoor.
Zit best nu met mijn handen in het haar (spreekwoordelijk gezegd).
Het volgende is aan de hand met mijn auto en ik heb al diverse zaken gelezen en zelf aan de auto vervangen echter zonder resultaat.
Als ik de auto start in de ochtend en ik laat het stationair lopen dan lijkt het net alsof die op 5 cilinders gaat lopen, je voelt de auto trillen en het blok moeilijk hebben.
Motormanagement lampje gaat dan gelijk branden.
Als ik de auto uitzet en dan start en gelijk doorrijd geen enkel probleem ,starten en lopen zeg maar.
Je merkt dus helemaal niets loopt gewoon goed.
Bij het uitlezen kreeg ik diverse verschillende melden o.a.:
P1350 - misfire during start cylinder 5
P1083 - Fuel Control Limit Mixture too Lean (bank 1 sensor 1)
P1085 - Fuel Control Limit Mixture too Lean (bank 2 sensor 1)
P1342 - Misfire Cylinder 1 with fuel cut-off
Vervolgens na deze meldingen diverse zaken al reeds vervangen:
- Bobines (allemaal)
- Bougies (allemaal)
- Klekkendeksel pakking + grommets (weet even de NL naam niet hiervan) + sealant gebruikt voor een goede dichting
- vacuümslang vervangen
- Brandstoffilter
- Motor filter + interieurfilters
- Nieuwe motor olie
- Disa Valve (nieuwe)
- De inlaat rubberen balgen (boven en onder), (intake house installment upper and lower).
&
- 2x lambda sondes voor de kat.
Tevens is recentelijk al het hele CCV systeem vervangen.
Vervolgens gaan rijden....weer hetzelfde probleem + nu ook nog een tikkend geluid uit de motor (warme motor en bij stationair)?!
Onderstaand de foutcodes die ik kreeg:
P0300 - Random /Multiple Cylinder Misfire Detected
+
P1353 en P1343
Nu heb ik nog 2 lambda sondes voor na de kat die ik nog moet /wil installeren.
Enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb ook gelezen dat het wellicht de hydraulische klepstoters kunnen zijn die vervangen moeten worden?
Ik hoor graag van jullie een reactie, alvast bedankt hiervoor.
Laatst gewijzigd door F.P. op 13 feb 2019, 06:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Klinkt als je Vanos die overleden is. Hierdoor is de timing van je nokkenas waarschijnlijk niet helemaal lekker meer. Doe even een mailtje naar P Motorsport, hij heeft veel ervaring met dergelijke zaken en zal je ook een advies kunnen geven.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Goede middag beste F.P.
Met welke uitlees systemen is uw BMW uitgelezen?
Want niet elk systeem kan de BMW voldoende uitlezen.
Het is wel erg jammer, dat u al zoveel onderdelen heeft vernieuwd, en dat het ook niet echt geholpen heeft.
Wat betreft een hydraulische klepstoter, dat gaat echt niet over, als u de motor stil zet, en daarna weer start, want zelfs dan zou een klepstoter echt niet gaan werken, dat blijft zoals het is.
Deze is defect, of hij is in orde., een andere mogelijkheid is er niet.
De enige optie die ik u aan kan raden, ga eens langs bij een BMW specialist, of een dealer.
Deze hebben de juiste uitlees systemen voor de BMW.
Bij de dealer is er zelfs de mogelijkheid, als zij er niet uitkomen, dat ze nog ten rade kunnen gaan in Munchen met een hulplijn.
Het is haast onmogelijk, om via een forum te kunnen zeggen wat het kan zijn.
Het enige wat we kunnen doen is een hele lijst neer schrijven van de legio mogelijkheden.
Zelfs al zouden er forum leden zijn, die dit ook hebben gehad, zelfs dan zijn er weer veel verschillen in de mogelijkheden.
De enige manier is helaas uitlezen, en wel door een systeem van BMW zelf, of bij een forum lid die bijvoorbeeld INPA heeft, of nog een paar andere systemen.
Er zijn legio uitlees systemen die soms niet, of niet afdoende werken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Met welke uitlees systemen is uw BMW uitgelezen?
Want niet elk systeem kan de BMW voldoende uitlezen.
Het is wel erg jammer, dat u al zoveel onderdelen heeft vernieuwd, en dat het ook niet echt geholpen heeft.
Wat betreft een hydraulische klepstoter, dat gaat echt niet over, als u de motor stil zet, en daarna weer start, want zelfs dan zou een klepstoter echt niet gaan werken, dat blijft zoals het is.
Deze is defect, of hij is in orde., een andere mogelijkheid is er niet.
De enige optie die ik u aan kan raden, ga eens langs bij een BMW specialist, of een dealer.
Deze hebben de juiste uitlees systemen voor de BMW.
Bij de dealer is er zelfs de mogelijkheid, als zij er niet uitkomen, dat ze nog ten rade kunnen gaan in Munchen met een hulplijn.
Het is haast onmogelijk, om via een forum te kunnen zeggen wat het kan zijn.
Het enige wat we kunnen doen is een hele lijst neer schrijven van de legio mogelijkheden.
Zelfs al zouden er forum leden zijn, die dit ook hebben gehad, zelfs dan zijn er weer veel verschillen in de mogelijkheden.
De enige manier is helaas uitlezen, en wel door een systeem van BMW zelf, of bij een forum lid die bijvoorbeeld INPA heeft, of nog een paar andere systemen.
Er zijn legio uitlees systemen die soms niet, of niet afdoende werken.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Bedankt Ad en VanDrankel voor jullie reacties!
Is inderdaad waar dat het gewoon erg lastig is om dit te bepalen via een forum.
Wat me vandaag opviel is dat ik ik het onderste lange buisje (# 11727545323) mis (op de “F” vertakking, # 13327503677) op mijn inlaaatbalg (#13541435625). Deze buis wordt ook wel de fuel pressure regulator hose genoemd.
Dus ik ga morgen als eerste met BMW bellen om te kijken of ze hem hebben en deze gelijk ophalen en monteren.
Kijken of dat helpt.
Zo niet dan ga ik denk ik naar BMW specialist Van den Hengel in Amsterdam - die zitten bij mij om de hoek min of meer.
Zal jullie up to date houden van de voortgang. Vooralsnog bedankt voor de reacties!
Is inderdaad waar dat het gewoon erg lastig is om dit te bepalen via een forum.
Wat me vandaag opviel is dat ik ik het onderste lange buisje (# 11727545323) mis (op de “F” vertakking, # 13327503677) op mijn inlaaatbalg (#13541435625). Deze buis wordt ook wel de fuel pressure regulator hose genoemd.
Dus ik ga morgen als eerste met BMW bellen om te kijken of ze hem hebben en deze gelijk ophalen en monteren.
Kijken of dat helpt.
Zo niet dan ga ik denk ik naar BMW specialist Van den Hengel in Amsterdam - die zitten bij mij om de hoek min of meer.
Zal jullie up to date houden van de voortgang. Vooralsnog bedankt voor de reacties!
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Goede avond beste F.P.
Er gaat mij een lampje branden!!
Haalt u de stekker eens los van de LMM bij de inlaatbalg, net achter het luchtfilter.
Wat gebeurt er dan?
Blijft het hetzelfde met het stationair draaien van de motor, of verandert er iets met het stationair draaien van de motor?
De reden van deze vragen!
Erg vaak als er een uitlezing plaats vind, en er zijn de Lambda sondes bij betrokken, dan kan de LMM wel eens defect zijn.
Vaak word dan bij het uitlezen vermeld dat er een of meerdere lambda sondes defect zijn, maar dat dit dus de LMM blijkt te zijn.
Daarom, als u de stekker van de LMM los haalt, dan zal ook vaak de storing melding bij het uitlezen ook verdwijnen, dat de lambda sondes defect zijn.
Want de boordcomputer kan dan de Lambda sondes niet meer bijsturen.
Dus ga niet direct meer geld uitgeven aan de balgen van het inlaat systeem.
Maar de balgen en de rest van deze rubberen delen dienen wel echt goed te zijn, en zonder scheuren of scheurtjes die door de wand van deze balgen heen gegaan zijn.
Dus haal eerst eens even die connector op de LMM los, zo kunt u testen of het aan de LMM ligt.
Als de LMM defect is of erg vervuild, dan kunnen er zelfs meerdere storingen vermeld worden.
LMM staat voor Lucht Massa Meter.
Deze LMM controleert of er voldoende lucht in de motor komt om een ideaal brandstof mengsel toegevoegd en verbrand word.
************** LMM onderdeel nummer: 13 62 1 432 356
Ik hoop dus voor u, dat de LMM het probleem is.
Ik wens u succes toe.
Wij horen graag van u, of dit het werkelijke probleem is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Er gaat mij een lampje branden!!
Haalt u de stekker eens los van de LMM bij de inlaatbalg, net achter het luchtfilter.
Wat gebeurt er dan?
Blijft het hetzelfde met het stationair draaien van de motor, of verandert er iets met het stationair draaien van de motor?
De reden van deze vragen!
Erg vaak als er een uitlezing plaats vind, en er zijn de Lambda sondes bij betrokken, dan kan de LMM wel eens defect zijn.
Vaak word dan bij het uitlezen vermeld dat er een of meerdere lambda sondes defect zijn, maar dat dit dus de LMM blijkt te zijn.
Daarom, als u de stekker van de LMM los haalt, dan zal ook vaak de storing melding bij het uitlezen ook verdwijnen, dat de lambda sondes defect zijn.
Want de boordcomputer kan dan de Lambda sondes niet meer bijsturen.
Dus ga niet direct meer geld uitgeven aan de balgen van het inlaat systeem.
Maar de balgen en de rest van deze rubberen delen dienen wel echt goed te zijn, en zonder scheuren of scheurtjes die door de wand van deze balgen heen gegaan zijn.
Dus haal eerst eens even die connector op de LMM los, zo kunt u testen of het aan de LMM ligt.
Als de LMM defect is of erg vervuild, dan kunnen er zelfs meerdere storingen vermeld worden.
LMM staat voor Lucht Massa Meter.
Deze LMM controleert of er voldoende lucht in de motor komt om een ideaal brandstof mengsel toegevoegd en verbrand word.
************** LMM onderdeel nummer: 13 62 1 432 356
Ik hoop dus voor u, dat de LMM het probleem is.
Ik wens u succes toe.
Wij horen graag van u, of dit het werkelijke probleem is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Beste Ad,
Bedankt voor de reactie.
Die rubberen balgen (2 stuks) van de lmm naar de inlaat heb ik al reeds vervangen. Doordat de eerste rubberen balg al wat schuurtjes begon te vertonen.
Alleen waarom bij mij die lower slang mist (bij de F connector) is mij een raadsel (heeft er ook niet opgezeten toen ik de auto kocht).
Zal vandaag even een slangetje bestellen bij BMW en dan eens zien of het effect heeft.
Sowieso denk ik niet dat dit het probleem oplost maar we gaan het zien.
Zal ook eens kijken als ik de stekker van de lmm loshaal of dit effect heeft.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gr.
Frans
Bedankt voor de reactie.
Die rubberen balgen (2 stuks) van de lmm naar de inlaat heb ik al reeds vervangen. Doordat de eerste rubberen balg al wat schuurtjes begon te vertonen.
Alleen waarom bij mij die lower slang mist (bij de F connector) is mij een raadsel (heeft er ook niet opgezeten toen ik de auto kocht).
Zal vandaag even een slangetje bestellen bij BMW en dan eens zien of het effect heeft.
Sowieso denk ik niet dat dit het probleem oplost maar we gaan het zien.
Zal ook eens kijken als ik de stekker van de lmm loshaal of dit effect heeft.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gr.
Frans
Laatst gewijzigd door F.P. op 11 feb 2019, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Kleine update:
Kleine vacuum slangetje geplaatst. Toen ik naar mijn werk reed (voornamelijk snelweg) had ik wel het idee dat die wat beter liep maar dat kan uiteraard ook bedrog zijn.
Helaas getik van de motor (en denk niet de vanos maar vanuit 4e of 5e cilinder) was er helaas gewoon nog.
BMW specialist Van den Hengel gebeld....kan pas 11 maart langsgaan voor diagnose....
Heb daarom een algemene garage een afspraak gemaakt op de 21e aangezien het mij niet lekker leek om zo lang door te blijven rijden.
Houd jullie op de hoogte van de voortgang van dit euvel.
Zal overigens als ik thuis ben de LMM de stekker van loshalen om te kijken of er een verschil is.
Kleine vacuum slangetje geplaatst. Toen ik naar mijn werk reed (voornamelijk snelweg) had ik wel het idee dat die wat beter liep maar dat kan uiteraard ook bedrog zijn.
Helaas getik van de motor (en denk niet de vanos maar vanuit 4e of 5e cilinder) was er helaas gewoon nog.
BMW specialist Van den Hengel gebeld....kan pas 11 maart langsgaan voor diagnose....
Heb daarom een algemene garage een afspraak gemaakt op de 21e aangezien het mij niet lekker leek om zo lang door te blijven rijden.
Houd jullie op de hoogte van de voortgang van dit euvel.
Zal overigens als ik thuis ben de LMM de stekker van loshalen om te kijken of er een verschil is.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Draait die nu nog steeds slecht stationair met lean codes aangezien je al veel hebt vervangen?
"aangezien in beide banken"
Als dit nog het geval is:
In hoeverre kun je uitlezen? (Wat ik vraag kan evt al met een torque app)
Ben wel benieuwd naar je Short tirm fuel trim (STFT) en long tirm fuel trim (LTFT).
Met name in closed loop "gedeeltelijk warme motor":
- Stationair (ik vermoed dat deze nu LTFT nu >10% waar door het lampje gaat branden)
- ongeveer 1min bij 2500-3000 rpm (kijken of je STFT bijstuurt waardoor de STFT en LTFT gezamenlijk weer op ongeveer op 0 uitkomen)
Op basis deze 2 gegevens durf ik misschien te zeggen dat je nog steeds een vacuüm lek ergens hebt...
("Weet even niet hoe de misfires zich nu gedragen")
----
Wat Ad39 zegt klopt ook over lmm loskoppelen
----
Je kunt nog wel wat meer testen a.d.h.v. lmm en diverse andere parameters, echter grafische weergeven wenselijk en het wordt te complex voor een forum omdat je er niet bij staat
"aangezien in beide banken"
Als dit nog het geval is:
In hoeverre kun je uitlezen? (Wat ik vraag kan evt al met een torque app)
Ben wel benieuwd naar je Short tirm fuel trim (STFT) en long tirm fuel trim (LTFT).
Met name in closed loop "gedeeltelijk warme motor":
- Stationair (ik vermoed dat deze nu LTFT nu >10% waar door het lampje gaat branden)
- ongeveer 1min bij 2500-3000 rpm (kijken of je STFT bijstuurt waardoor de STFT en LTFT gezamenlijk weer op ongeveer op 0 uitkomen)
Op basis deze 2 gegevens durf ik misschien te zeggen dat je nog steeds een vacuüm lek ergens hebt...
("Weet even niet hoe de misfires zich nu gedragen")
----
Wat Ad39 zegt klopt ook over lmm loskoppelen
----
Je kunt nog wel wat meer testen a.d.h.v. lmm en diverse andere parameters, echter grafische weergeven wenselijk en het wordt te complex voor een forum omdat je er niet bij staat
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Bedankt ehombie voor je uitgebreide reactie!
Gebruikt een iPhone dus kan torque niet gebruiken. Gebruik een simpele iOBD2 WiFi dongle en de app iOBD2 check van XTool. Hiermee kan ik de foutcodes lezen en verwijderen.
Helaas loopt die nog steeds slecht stationair. Ik denk ook dat er ergens een lek zit of dat de lmm niet goed werkt.
Zal eens kijken of ik die waardes kan inzien. Gelukkig kan ik naar de algemene garage (Van Ostade in Amsterdam) zodat ze hem kunnen uitlezen. Helaas duurt het een maand....voordat ik bij de BMw specialist Van den Hengel in Amsterdam terecht kan. Verwacht zelf dat Van Ostade het wel kan vinden het probleem.
Even een vraag over het loshalen van de lmm.
Hoe moet dit precies? Gewoon motor stationair laten draaien en dan de stekker loshalen? Heb namelijk al diverse fora gelezen die van alles hierover roepen :-(
Gebruikt een iPhone dus kan torque niet gebruiken. Gebruik een simpele iOBD2 WiFi dongle en de app iOBD2 check van XTool. Hiermee kan ik de foutcodes lezen en verwijderen.
Helaas loopt die nog steeds slecht stationair. Ik denk ook dat er ergens een lek zit of dat de lmm niet goed werkt.
Zal eens kijken of ik die waardes kan inzien. Gelukkig kan ik naar de algemene garage (Van Ostade in Amsterdam) zodat ze hem kunnen uitlezen. Helaas duurt het een maand....voordat ik bij de BMw specialist Van den Hengel in Amsterdam terecht kan. Verwacht zelf dat Van Ostade het wel kan vinden het probleem.
Even een vraag over het loshalen van de lmm.
Hoe moet dit precies? Gewoon motor stationair laten draaien en dan de stekker loshalen? Heb namelijk al diverse fora gelezen die van alles hierover roepen :-(
Laatst gewijzigd door F.P. op 12 feb 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Goede avond Frans,
Een vacuüm lek opsporen!
Gebruik dan eens remmenreiniger, spuit dit lans de delen die u verdenkt.
Verandert het motor toerental, dan heeft u het gedeelte geraakt wat lekt!
Mooier en gemakkelijker kan men een vacuüm lek niet opsporen.
Bekijk ook eens de carter ontluchting/olieafscheiding.
De geribbelde slangen van de carter ontluchting olie afscheider breken nog al vaak af, ook onder het inlaat spruitstuk zitten delen zoals de beide kleine druk huisjes die ook wel eens stuk gaan. ( 2 kleine ronde trommeltjes ) met slangen er aan.
Onder de zwarte afdekplaat van de kleppendeksel zitten n.l. ook wat vacuüm aansluitingen 6X.
Misschien zijn daar wat O-ringetjes gescheurd, dit kan men terug vinden in het onderdelen schema van de motor.
Aan de achterzijde van de cilinderkop zitten ook wat vacuüm aansluitingen, bekijk ook de dikke O-ring van de gasklep, en zo zijn er nog veel vacuüm aansluitingen.
Onderschat ook de dikke vacuüm leiding niet van de rembekrachtiger.
Raakt u toevallig remolie kwijt, bekijk dan ook de rembekrachtiger, daar zit een groot membraan in, deze kan ook wel eens droogte scheuren vertonen. Trek gewoon de adapter uit de rembekrachtiger tijdens dat de motor draait, en bekijk het verschil van de loop van de motor! U moet direct een reactie krijgen.
De LMM stekker kunt u gerust los maken, u krijgt dan of direct een reactie of niet, geen andere mogelijkheden aanwezig.
Zolang de LMM defect is, dan gaan de Lambda sondes steeds bijregelen via de ECU, en steeds word alles steeds bij geregeld, en dat blijft zo aan de gang, als de LMM defect is.
Er kan dus echt van alles aan de hand zijn, ook electronisch.
Het is echt beter om met de juiste apparatuur te werken, want erg vaak geven andere programma's weer verkeerde informatie weer, dat komt erg vaak voor.
IK hoop dat u er aan uit kan komen wat er loos is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Een vacuüm lek opsporen!
Gebruik dan eens remmenreiniger, spuit dit lans de delen die u verdenkt.
Verandert het motor toerental, dan heeft u het gedeelte geraakt wat lekt!
Mooier en gemakkelijker kan men een vacuüm lek niet opsporen.
Bekijk ook eens de carter ontluchting/olieafscheiding.
De geribbelde slangen van de carter ontluchting olie afscheider breken nog al vaak af, ook onder het inlaat spruitstuk zitten delen zoals de beide kleine druk huisjes die ook wel eens stuk gaan. ( 2 kleine ronde trommeltjes ) met slangen er aan.
Onder de zwarte afdekplaat van de kleppendeksel zitten n.l. ook wat vacuüm aansluitingen 6X.
Misschien zijn daar wat O-ringetjes gescheurd, dit kan men terug vinden in het onderdelen schema van de motor.
Aan de achterzijde van de cilinderkop zitten ook wat vacuüm aansluitingen, bekijk ook de dikke O-ring van de gasklep, en zo zijn er nog veel vacuüm aansluitingen.
Onderschat ook de dikke vacuüm leiding niet van de rembekrachtiger.
Raakt u toevallig remolie kwijt, bekijk dan ook de rembekrachtiger, daar zit een groot membraan in, deze kan ook wel eens droogte scheuren vertonen. Trek gewoon de adapter uit de rembekrachtiger tijdens dat de motor draait, en bekijk het verschil van de loop van de motor! U moet direct een reactie krijgen.
De LMM stekker kunt u gerust los maken, u krijgt dan of direct een reactie of niet, geen andere mogelijkheden aanwezig.
Zolang de LMM defect is, dan gaan de Lambda sondes steeds bijregelen via de ECU, en steeds word alles steeds bij geregeld, en dat blijft zo aan de gang, als de LMM defect is.
Er kan dus echt van alles aan de hand zijn, ook electronisch.
Het is echt beter om met de juiste apparatuur te werken, want erg vaak geven andere programma's weer verkeerde informatie weer, dat komt erg vaak voor.
IK hoop dat u er aan uit kan komen wat er loos is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Bedankt Ad voor je zeer uitgebreide reactie!
Inderdaad is een goed uitleesprogramma essentieel nu.
Ga zelf nog even op onderzoek uit en anders mag de garage dit probleem proberen te vinden.
De ccv is al vervangen gelukkig dus als het goed is zouden die slangen al goed zijn.
Nogmaals bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Geratel van de klep was overigens een bougie die niet meer goed vast zat (6e cilinder). Motor loopt weer zijdenzacht alleen de meldingen zijn er nog wel.
Inderdaad is een goed uitleesprogramma essentieel nu.
Ga zelf nog even op onderzoek uit en anders mag de garage dit probleem proberen te vinden.
De ccv is al vervangen gelukkig dus als het goed is zouden die slangen al goed zijn.
Nogmaals bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Geratel van de klep was overigens een bougie die niet meer goed vast zat (6e cilinder). Motor loopt weer zijdenzacht alleen de meldingen zijn er nog wel.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Update: LMM gechecked die doet het denk ik aangezien de motor reageerd wannneer ik hem loshaal en aansluit.
Tevens zal ik vrijdag o.a. de lambda sondes vervangen na de kat.
+ een algehele check doen.
En vandaag ga ik even met andere OBD2 software proberen meer te weten te komen.
Tevens zal ik vrijdag o.a. de lambda sondes vervangen na de kat.
+ een algehele check doen.
En vandaag ga ik even met andere OBD2 software proberen meer te weten te komen.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Heb je de mogelijkheid om je brandstof druk en compressie te meten?
Misschien kan ja uit een van beide metingen iets uit halen. Zo te zien heb je al genoeg gedaan.
Misschien kan ja uit een van beide metingen iets uit halen. Zo te zien heb je al genoeg gedaan.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Beste Seninha, nee helaas niet.
Wat betreft de stft en de ltft heb ik de volgende waardes gemeten tijdens stationair:
Stft b1 - % 25.8
Ltft b1 - % -0.0
Stft b2 - % 26.6
Ltft b2 - % -0.0
Enig idee of dit correct is? Heb hiervan geen verstand van (helaas).
Tevens onderstaand nog wat waardes gemeten tijden stilstand/ stationair draaien:
02s b1, s1 - v 0.730
02s b1, s1 stf - % 24.2
02s b1, s2 - v 0.800
02s b1, s2 - % 99.2
Bovenstaande waardes vind ik zelf wel erg afwijken / niet kloppen. Maar ook hierin heb ik geen verstande van.
Wat betreft de stft en de ltft heb ik de volgende waardes gemeten tijdens stationair:
Stft b1 - % 25.8
Ltft b1 - % -0.0
Stft b2 - % 26.6
Ltft b2 - % -0.0
Enig idee of dit correct is? Heb hiervan geen verstand van (helaas).
Tevens onderstaand nog wat waardes gemeten tijden stilstand/ stationair draaien:
02s b1, s1 - v 0.730
02s b1, s1 stf - % 24.2
02s b1, s2 - v 0.800
02s b1, s2 - % 99.2
Bovenstaande waardes vind ik zelf wel erg afwijken / niet kloppen. Maar ook hierin heb ik geen verstande van.
Re: BMW E39 520i Touring 2002 slecht stationair lopen
Stft b1 - % 25.8
Ltft b1 - % -0.0
Stft b2 - % 26.6
Ltft b2 - % -0.0
Zijn dit waarde kort nadat je de auto hebt gestart?
Want ltft is 0. En hij loopt nu rijk met benzine (+25%) en beide 02 sensors bevesitigen dit. (Normaal bij starten van een auto)
Kan er niks over zeggen met deze data.
Ltft b1 - % -0.0
Stft b2 - % 26.6
Ltft b2 - % -0.0
Zijn dit waarde kort nadat je de auto hebt gestart?
Want ltft is 0. En hij loopt nu rijk met benzine (+25%) en beide 02 sensors bevesitigen dit. (Normaal bij starten van een auto)
Kan er niks over zeggen met deze data.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht