Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Goedendag iedereen,
Ik zal me even voorstellen, ik ben Thijs 25 jaar oud. Sinds ik mijn rijbewijs heb wou ik maar een ding, kilometer verslinden in een bmw. Dus na een tijd sparen had ik dan eindelijk mijn eerste auto, een bmw E39 523i sedan uit 1997. Een heerlijke auto waar ik met alle trots veel tijd in gestoken heb. Maar na 2,5 jaar werd het echt tijd voor een andere auto, mijn voorkeur ging weer naar een trouwe 6 pitter maar dan deze keer een 330d, helaas heb ik geen passende auto kunnen vinden met deze motorinhoud. Maar wel een mooie 320d die echt wel wat liefde kon gebruiken, dus deze auto wil ik in glorie gaan herstellen aangezien er behoorlijk wat sporen en schade aan zat. In deze “blog” zal ik de veranderingen aan de auto bijhouden en doordat ik zoveel mogelijk zelf wil doen ook zo veel mogelijk progressie laten zien en laten weten hoe ik het gedaan heb. Momenteel heb ik:
- schokdempers en veren achter vervangen door een ap verlagingsset aangezien de schokdemper van de linkerkant lek was en de veer gebroken.
-knipperlichten vervangen door smoke knipperlichten, deze wou ik al vervangen omdat ze meer functioneerde als vochtvreter dan knippelicht.
-zijknipperlichten vervangen door led smoke zijknipperlichten omdat ik dit mooier vind.
-het stuur opnieuw bekleed aangezien het nu leek alsof iemand het halve stuur afgepeld had.
-en heb ik een tweedehands m-achterbumper gekocht die ik momenteel aan het voorbereiden ben om te spuiten, doordat de vorige achterbumper gescheurd was en vast zat met tyraps.
Verder heb ik nog een x- aantal onderdelen klaarliggen dus heb ik voorlopig nog genoeg te doen.
Als iemand nog leuke input heeft voor aanpassingen aan de auto hoor ik het altijd graag, want ik ben eigenlijk pad net begonnen.
Ik hoop dat dit alles leuk is om te lezen en te zien voor anderen en dat niet alleen ik hier plezier van heb, de foto’s zal ik binnenkort posten zodat iedereen er een beetje een beeld bij krijgt.
Voor wie het leuk vind, ik heb nog een bestaand topic in de 5-serie e39 waarin het proces van me vorige auto staat.
Prettig kennis te maken en fijne avond iedereen!
Ik zal me even voorstellen, ik ben Thijs 25 jaar oud. Sinds ik mijn rijbewijs heb wou ik maar een ding, kilometer verslinden in een bmw. Dus na een tijd sparen had ik dan eindelijk mijn eerste auto, een bmw E39 523i sedan uit 1997. Een heerlijke auto waar ik met alle trots veel tijd in gestoken heb. Maar na 2,5 jaar werd het echt tijd voor een andere auto, mijn voorkeur ging weer naar een trouwe 6 pitter maar dan deze keer een 330d, helaas heb ik geen passende auto kunnen vinden met deze motorinhoud. Maar wel een mooie 320d die echt wel wat liefde kon gebruiken, dus deze auto wil ik in glorie gaan herstellen aangezien er behoorlijk wat sporen en schade aan zat. In deze “blog” zal ik de veranderingen aan de auto bijhouden en doordat ik zoveel mogelijk zelf wil doen ook zo veel mogelijk progressie laten zien en laten weten hoe ik het gedaan heb. Momenteel heb ik:
- schokdempers en veren achter vervangen door een ap verlagingsset aangezien de schokdemper van de linkerkant lek was en de veer gebroken.
-knipperlichten vervangen door smoke knipperlichten, deze wou ik al vervangen omdat ze meer functioneerde als vochtvreter dan knippelicht.
-zijknipperlichten vervangen door led smoke zijknipperlichten omdat ik dit mooier vind.
-het stuur opnieuw bekleed aangezien het nu leek alsof iemand het halve stuur afgepeld had.
-en heb ik een tweedehands m-achterbumper gekocht die ik momenteel aan het voorbereiden ben om te spuiten, doordat de vorige achterbumper gescheurd was en vast zat met tyraps.
Verder heb ik nog een x- aantal onderdelen klaarliggen dus heb ik voorlopig nog genoeg te doen.
Als iemand nog leuke input heeft voor aanpassingen aan de auto hoor ik het altijd graag, want ik ben eigenlijk pad net begonnen.
Ik hoop dat dit alles leuk is om te lezen en te zien voor anderen en dat niet alleen ik hier plezier van heb, de foto’s zal ik binnenkort posten zodat iedereen er een beetje een beeld bij krijgt.
Voor wie het leuk vind, ik heb nog een bestaand topic in de 5-serie e39 waarin het proces van me vorige auto staat.
Prettig kennis te maken en fijne avond iedereen!
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Toen ik begon met de auto zag deze er zo uit.
De achterbumper had een goede tik gehad en was daardoor gescheurd en zat vast met tyraps.
Hierdoor besloot ik meteen voor een leukere te gaan kijken en vond een m-tech II achterbumper die ik momenteel aan het voorbereiden ben om daarna te spuiten.
Verder heb ik de achterste schokdempers al vervangen met een AP verlagingsset.
Verder heb ik ook de zijknipperlichten en de gewone knipperlichten vervangen.
Ook heb ik het stuur opnieuw bekleed.
Voor nu zijn dit even de concrete veranderingen en dingen waarmee ik nog bezig ben, binnenkort hoop ik eindelijk de voorkant ook te verlagen doormiddel van de AP verlagingsset en dan meteen mijn veerpootbrug te monteren. Ook wil ik binnenkort de bumper in kleur spuiten en in de blanke lak zetten. Dus hopelijk heb ik binnenkort nog meer te posten.
De achterbumper had een goede tik gehad en was daardoor gescheurd en zat vast met tyraps.
Hierdoor besloot ik meteen voor een leukere te gaan kijken en vond een m-tech II achterbumper die ik momenteel aan het voorbereiden ben om daarna te spuiten.
Verder heb ik de achterste schokdempers al vervangen met een AP verlagingsset.
Verder heb ik ook de zijknipperlichten en de gewone knipperlichten vervangen.
Ook heb ik het stuur opnieuw bekleed.
Voor nu zijn dit even de concrete veranderingen en dingen waarmee ik nog bezig ben, binnenkort hoop ik eindelijk de voorkant ook te verlagen doormiddel van de AP verlagingsset en dan meteen mijn veerpootbrug te monteren. Ook wil ik binnenkort de bumper in kleur spuiten en in de blanke lak zetten. Dus hopelijk heb ik binnenkort nog meer te posten.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 feb 2020, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende link
Reden: Niet werkende link
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Dit weekend heb ik jammer genoeg minder gedaan dan ik eigenlijk wou doen.
Wel heb ik voor het eerst gewerkt met plastidip, donderdag kreeg ik een ingeving om mijn motorafdekplaat een mooi uiterlijk te geven. Na wat onderzoek bleven er twee opties over, namelijk het spuiten of plastidippen van de delen. Dus vrijdag mooi twee busjes met plastidip geregeld en wat stappen uitgezet,
Dit is hoe het er uit zag voor ik begon.
Na het ontvetten van de platen en het verwijderen van het logo. De eerste laag aangebracht, het dekte meteen mooi en vloeide goed in de beschadigingen die in de kappen zaten.
Na 5 lagen stond de voorste kap er mooi in.
Hierna heb ik de andere plaat ook ingespoten met de plastidip.
Na nog 4 lagen en een tijd drogen zag de kap er goed uit.
Na het monteren en vergelijken met de eerste foto was het al snel duidelijk... ik moet een nieuw logo.
Wel heb ik voor het eerst gewerkt met plastidip, donderdag kreeg ik een ingeving om mijn motorafdekplaat een mooi uiterlijk te geven. Na wat onderzoek bleven er twee opties over, namelijk het spuiten of plastidippen van de delen. Dus vrijdag mooi twee busjes met plastidip geregeld en wat stappen uitgezet,
Dit is hoe het er uit zag voor ik begon.
Na het ontvetten van de platen en het verwijderen van het logo. De eerste laag aangebracht, het dekte meteen mooi en vloeide goed in de beschadigingen die in de kappen zaten.
Na 5 lagen stond de voorste kap er mooi in.
Hierna heb ik de andere plaat ook ingespoten met de plastidip.
Na nog 4 lagen en een tijd drogen zag de kap er goed uit.
Na het monteren en vergelijken met de eerste foto was het al snel duidelijk... ik moet een nieuw logo.
Laatst gewijzigd door Edward op 17 feb 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Vandaag was het dan eindelijk zo ver, de bumper kon in de lak en de blanke lak gespoten.
Hier volgen wat foto's van het resultaat.
Deze week komen de bumpersteunen, dan moet ik alleen nog me bumperlijst aanpassen zodat er parkeersensoren in passen maar daarna kan de bumper gemonteerd (Na een grondige poetsbeurt van de rest van de auto).
Hier volgen wat foto's van het resultaat.
Deze week komen de bumpersteunen, dan moet ik alleen nog me bumperlijst aanpassen zodat er parkeersensoren in passen maar daarna kan de bumper gemonteerd (Na een grondige poetsbeurt van de rest van de auto).
Laatst gewijzigd door Edward op 17 feb 2020, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Lekker bezig Thijs, zal um zeker goed staan! Houd je ook even rekening dat aan de M bumper ook andere bumper geleiders aan de carrosserie nodig heeft om gemonteerd te worden?
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Ja zeker, heb ze toevallig vandaag binnen. Nu is het alleen nog wachten op de bumperlijst met pdc en dan kan de bumper er op.
Laatst gewijzigd door Leen op 28 jan 2020, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Laatst had ik een idee om deze auto om te dopen tot een echt project met meer dan alleen het uiterlijk.
Heel brutaal heb ik een bod uitgebracht op een M57D30 (306d2). Een week later stond dit blok bij mij voor de deur.
Zelf ben ik nu bezig het blok schoon te maken en deel voor deel aan het demonteren. Om hierna alle pakkingen keerringen, filters en lagerschalen te vervangen. Voor ik dit ga doen ga ik de compressie en oliedruk nog meten om te kijken hoe de staat van het blok verder is. Voor nu blijft het even op inventariseren van de delen die ik moet/wil vervangen en het oppoetsen van het blok.
Dit was het blok toen het net binnen kwam.
Al snel begon ik met het loshalen en markeren van de kabelboom en het verwijderen van het inlaatspruitstuk en de span/geleiderollen.
Na nog wat poetsen zag het er al wat frisser uit.
Voor ik dit blok kan gebruiken moet er nog veel gebeuren maar het is een mooi toekomstperspectief.
Zelf wil ik ook nog een hybride turbo, Intercooler upgrade, verstuivers met grotere inspuiting, downpipe, aangepaste uitlaat en de auto laten afstellen en chippen.
Dus er zal nog pittig wat tijd, geld en moeite in gaan zitten.
Heel brutaal heb ik een bod uitgebracht op een M57D30 (306d2). Een week later stond dit blok bij mij voor de deur.
Zelf ben ik nu bezig het blok schoon te maken en deel voor deel aan het demonteren. Om hierna alle pakkingen keerringen, filters en lagerschalen te vervangen. Voor ik dit ga doen ga ik de compressie en oliedruk nog meten om te kijken hoe de staat van het blok verder is. Voor nu blijft het even op inventariseren van de delen die ik moet/wil vervangen en het oppoetsen van het blok.
Dit was het blok toen het net binnen kwam.
Al snel begon ik met het loshalen en markeren van de kabelboom en het verwijderen van het inlaatspruitstuk en de span/geleiderollen.
Na nog wat poetsen zag het er al wat frisser uit.
Voor ik dit blok kan gebruiken moet er nog veel gebeuren maar het is een mooi toekomstperspectief.
Zelf wil ik ook nog een hybride turbo, Intercooler upgrade, verstuivers met grotere inspuiting, downpipe, aangepaste uitlaat en de auto laten afstellen en chippen.
Dus er zal nog pittig wat tijd, geld en moeite in gaan zitten.
Laatst gewijzigd door Edward op 17 feb 2020, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
Reden: Niet werkende links naar foto's verwijderd.
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Wauw, hahaha. Waanzinnig project waar je ook al weer flink mee bezig bent geweest zie ik. Ga 'm weer met plezier volgen!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Hahaha dank je! Ja word stevig aanpoten maar het is wel iets waar ik erg naar uitkijk. En als je nog tips of leuke upgrades weet hoor ik het altijd graag en het doet me veel plezier om je reactie te zien.
Laatst gewijzigd door Leen op 28 jan 2020, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Mooie plannen. Ook leuk om er zelf een draai aan te geven en het naar je zin te maken. Plasti dip ziet er goed uit alleen vraag ik mij af of de hitte icm plasti dip goed blijft.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Tot nu toe zit het er een maand op en heeft het zowel vrieskou als ritten van 400km gehad. Maar het ziet er nog het zelfde uit. Had eerst ook me twijfels maar had even opgezocht tot welke temperaturen het kan en er werd aangegeven 95 graden.
Laatst gewijzigd door Leen op 28 jan 2020, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 19:04
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Leuk gedaan dat stuur te bekleden lijkt me een lastige klus maar waar kan je dat spul halen?
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Op Ali-express verkopen ze pakketjes om het zelf te doen voor 2 tientjes, duurt even voor je het in huis hebt maar voor de rest is het ideaal. Ook zit er een handleiding bij hoe je de hoes er om heen maakt en naait.
Laatst gewijzigd door Leen op 28 jan 2020, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 27 mar 2018, 18:55
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Vandaag was het gelukkig weer heerlijk buiten en hierdoor kon ik mooi weer wat aan me auto doen.
De laatste tijden had me auto dat hij onregelmatig stationair liep en dat de turbo pas boost gaf als hij rond de 3500 toeren zat. Na even wat onderzoek en mensen raadplegen kwam ik er achter dat het waarschijnlijk een vacuümlek moest zijn. Dus vandaag de afdekplaten er afgehaald en alles maar eens nagelopen, en inderdaad het stuk van de actuator naar de regelaar was gescheurd en van de actuator naar het koppelstukje onder het inlaatspruitstuk. Dus na nadat ik de EGR er af gesleuteld had kon ik precies met een punttang de slang over het stukje schuiven en bij de actuator kon ik overal vrij bij.
Nadat ik de lang van de los had en even bewoog werd het al snel duidelijk, helemaal verot.
En meteen kon ik mooi het versleten logo op de luchtinlaat vervangen door een mooier exemplaat
Hierna had ik de smaak al snel te pakken en bedacht me dat dit het ideale moment zou zijn om me bumper eens te monteren
Toen de bumper mooi vast zat moest ik toch echt me auto wassen en even stevig poetsen.
Binnenkort hoop in eindelijk de voorkant van de auto te verlagen en me veerpootbrug te plaatsen, tegen die tijd is het weer hopelijk nog eens stuk beter zodat ik me angel eyes kan plaatsen en aansluiten.
De laatste tijden had me auto dat hij onregelmatig stationair liep en dat de turbo pas boost gaf als hij rond de 3500 toeren zat. Na even wat onderzoek en mensen raadplegen kwam ik er achter dat het waarschijnlijk een vacuümlek moest zijn. Dus vandaag de afdekplaten er afgehaald en alles maar eens nagelopen, en inderdaad het stuk van de actuator naar de regelaar was gescheurd en van de actuator naar het koppelstukje onder het inlaatspruitstuk. Dus na nadat ik de EGR er af gesleuteld had kon ik precies met een punttang de slang over het stukje schuiven en bij de actuator kon ik overal vrij bij.
Nadat ik de lang van de los had en even bewoog werd het al snel duidelijk, helemaal verot.
En meteen kon ik mooi het versleten logo op de luchtinlaat vervangen door een mooier exemplaat
Hierna had ik de smaak al snel te pakken en bedacht me dat dit het ideale moment zou zijn om me bumper eens te monteren
Toen de bumper mooi vast zat moest ik toch echt me auto wassen en even stevig poetsen.
Binnenkort hoop in eindelijk de voorkant van de auto te verlagen en me veerpootbrug te plaatsen, tegen die tijd is het weer hopelijk nog eens stuk beter zodat ik me angel eyes kan plaatsen en aansluiten.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 feb 2020, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende link
Reden: Niet werkende link
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Thijs zijn e46 (320d uit 2003).
Goed bezig
Mooi dat je de vacuüm storing hebt kunnen vinden en er bij kon, want dat laatste is nog wel eens een dingetje wat de ontwerpers over het hoofd zien.
Mooi dat je de vacuüm storing hebt kunnen vinden en er bij kon, want dat laatste is nog wel eens een dingetje wat de ontwerpers over het hoofd zien.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986