Foutcodes en zwarte rook 123D
Foutcodes en zwarte rook 123D
Hallo Allen,
Mijn bmw 123D E81 uit 2008 stoot nogal wat zwarte rook uit tijdens het accelereren. Ook heeft hij lang niet zo veel vermogen meer. Het vreemde is dat hij af en toe wel normaal lijkt te rijden. Het is een N47 blok.
Als ik hem uitlees via de Icarly app krijg ik de volgende foutcodes:
004390: Charge air temperature sensor signal
004391: Charge air temperature sensor signal
003F25: Charge air hose monitoring
Ik heb de IAT sensor al vervangen zonder enig resultaat. Wat ik echter vreemd vind is dat hier maar 1 kabel naar toe gaat. Moet hier ook niet een signaal en 0 draad heen? Het ziet er naar uit dat dit altijd al geweest is.
Ik krijg morgen mijn nieuwe multimeter binnen (oude is kapot), dan kan ik meten of de kabel die naar de IAT sensor loopt überhaupt wat doet.
Pas geleden is ook de roetfilter vervagen. Volgens de dealer was deze versleten.
Heeft iemand enig idee wat dit probleem nog meer kan veroorzaken?
Mijn bmw 123D E81 uit 2008 stoot nogal wat zwarte rook uit tijdens het accelereren. Ook heeft hij lang niet zo veel vermogen meer. Het vreemde is dat hij af en toe wel normaal lijkt te rijden. Het is een N47 blok.
Als ik hem uitlees via de Icarly app krijg ik de volgende foutcodes:
004390: Charge air temperature sensor signal
004391: Charge air temperature sensor signal
003F25: Charge air hose monitoring
Ik heb de IAT sensor al vervangen zonder enig resultaat. Wat ik echter vreemd vind is dat hier maar 1 kabel naar toe gaat. Moet hier ook niet een signaal en 0 draad heen? Het ziet er naar uit dat dit altijd al geweest is.
Ik krijg morgen mijn nieuwe multimeter binnen (oude is kapot), dan kan ik meten of de kabel die naar de IAT sensor loopt überhaupt wat doet.
Pas geleden is ook de roetfilter vervagen. Volgens de dealer was deze versleten.
Heeft iemand enig idee wat dit probleem nog meer kan veroorzaken?
Re: Foutcodes en zwarte rook 123D
Weet je zeker dat er nog een DPF/roetfilter in zit? Zwarte rook met DPF zou volgens mij niet mogelijk moeten zijn, behalve als de nieuwe DPF kapot is. Vermoed eerder dat de DPF verwijderd en weggeschreven is waardoor je nu ziet dat de auto (meer) rookt met accelereren.
Wat betreft de foutmeldingen zou ik de aansluitingen van/naar/rondom de turbo en inlaat eens goed bekijken of daar toevallig niets los zit of mogelijk gescheurd is.Zou wel verklaren waarom je minder vermogen ervaart als daar iets mis is.
Wat betreft de foutmeldingen zou ik de aansluitingen van/naar/rondom de turbo en inlaat eens goed bekijken of daar toevallig niets los zit of mogelijk gescheurd is.Zou wel verklaren waarom je minder vermogen ervaart als daar iets mis is.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Foutcodes en zwarte rook 123D
Volgens de garage waar hij is geweest wel. Ik ga er even vanuit dat dit klopt.h3b schreef:Weet je zeker dat er nog een DPF/roetfilter in zit? Zwarte rook met DPF zou volgens mij niet mogelijk moeten zijn, behalve als de nieuwe DPF kapot is. Vermoed eerder dat de DPF verwijderd en weggeschreven is waardoor je nu ziet dat de auto (meer) rookt met accelereren.
Wat betreft de foutmeldingen zou ik de aansluitingen van/naar/rondom de turbo en inlaat eens goed bekijken of daar toevallig niets los zit of mogelijk gescheurd is.Zou wel verklaren waarom je minder vermogen ervaart als daar iets mis is.
Het is ook niet zomaar wat rook. Heel de achterkant van de auto is ondertussen zwart geworden.

Ik krijg het bij de inlaat niet echt gevonden. Als ik de parameter "Charge air temperature after charge air cooler" uitlees in Icarly staat hij continu op 13,8 graden. Ongeacht of ik de IAT sensor loskoppel of niet. Ik ga er even vanuit dat deze parameter de IAT sensor is? Deze waarde veranderd dus niet. Ik meet wel 5 Volt op de IAT sensor en geeft ±5ohm weerstand. Iemand met de Icarly app die even wil testen of deze waarde moet veranderen?
Ik zie igg niets geks of kapot aan de inlaat kant.
Re: Foutcodes en zwarte rook 123D
M.b.t. de errors 4390 en 4391. Zou kunnen dat ze 2 connectors hebben omgewisseld. Check het topic maar eens in de volgende LINK
"Oil pressure switch and charge air temperature sensor has same plugs. One wire plug has to be connected to oil pressure switch. Just swap them over"
Thank you for help guys. Problem is SOLVED .
The oil pressure and a boost air SWAP .
Verwacht dat ze na de reparatie het eea verkeerd aangesloten hebben. Lijkt me een kleine moeite om dit te corrigeren en dan opnieuw een rit te maken om te kijken hoe het eea dan rijdt en of die nog overmatig rookt.
"Oil pressure switch and charge air temperature sensor has same plugs. One wire plug has to be connected to oil pressure switch. Just swap them over"
Thank you for help guys. Problem is SOLVED .
The oil pressure and a boost air SWAP .
Verwacht dat ze na de reparatie het eea verkeerd aangesloten hebben. Lijkt me een kleine moeite om dit te corrigeren en dan opnieuw een rit te maken om te kijken hoe het eea dan rijdt en of die nog overmatig rookt.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Foutcodes en zwarte rook 123D
Ik heb beide gewisseld en inderdaad de connector met 2 draden zat op de oil pressure switch.
Foutcodes reset en nu zijn ze weg!
Ik ga zo proef rijden, hopelijk is dit het probleem geweest!
Bedankt voor je hulp!!
Foutcodes reset en nu zijn ze weg!

Ik ga zo proef rijden, hopelijk is dit het probleem geweest!
Bedankt voor je hulp!!
Re: Foutcodes en zwarte rook 123D
Laat nog even weten wat het resultaat was, ben zeer benieuwd of al je klachten nu weg zijn.
Als het nu goed is zou ik in ieder geval een flinke rit maken om je roetfilter schoon te krijgen (regeneratie) want die zal ernstig vervuild zijn als je achterkant van je auto zwart is.
Als het nu goed is zou ik in ieder geval een flinke rit maken om je roetfilter schoon te krijgen (regeneratie) want die zal ernstig vervuild zijn als je achterkant van je auto zwart is.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Foutcodes en zwarte rook 123D
De foutmeldingen blijven weg. Dit is dus opgelost. Best vreemd dat er 2 dezelfde connectoren zo dicht bij elkaar zitten. Kans op fouten is erg groot zo.
Hij rookt echter nog wel iets als ik flink doortrek. Grijze rook voornamelijk.. geen idee of hij dit van te voren ook deed maar het is goed te zien in de spiegel. Ook lijkt hij zo nu en dan nog steeds wat in te houden, voornamelijk bij een koude motor en onder in zijn toeren.
Er blijven nu nog 2 foutcodes staan namelijk:
003F25: Charge air hose monitoring
004A6E: Glow plug cylinder 1, control.
De 2e lijkt me zo spannend niet voor nu. Kan de eerste betrekking hebben op het inhouden? Ik heb alle slangen vanaf de luchtfilter tot aan de gasklep bekeken maar hij lijkt nergens te lekken. Of wat kan deze error veroorzaken?
Hij rookt echter nog wel iets als ik flink doortrek. Grijze rook voornamelijk.. geen idee of hij dit van te voren ook deed maar het is goed te zien in de spiegel. Ook lijkt hij zo nu en dan nog steeds wat in te houden, voornamelijk bij een koude motor en onder in zijn toeren.
Er blijven nu nog 2 foutcodes staan namelijk:
003F25: Charge air hose monitoring
004A6E: Glow plug cylinder 1, control.
De 2e lijkt me zo spannend niet voor nu. Kan de eerste betrekking hebben op het inhouden? Ik heb alle slangen vanaf de luchtfilter tot aan de gasklep bekeken maar hij lijkt nergens te lekken. Of wat kan deze error veroorzaken?