Montrealblauwe Sedan 316>328
-
Montrealblauwe Sedan 316>328
Nou. Daar ben ik weer.
Na een heeeele lange tijd niks gepost te hebben, heb ik nu weer wat cools bedacht;
"Laten we van een 316 een 328 maken"
Dus heb ik een döner auto op de kop getikt, een E36 328 Coupe. Helaas was dit wel een automaat, maar hier kom ik nog op terug.
De Coupe heb ik snel uit elkaar gehaald, en heel veel onderdelen al verkocht. Eigenlijk blijven enkel het blok, bak, en achteras over.
Affin, wat nu? Ja ik kan de achteras er niet onderuit halen, want dan kan ik de coupe niet meer verplaatsen. Dus maar naar de sloop wat rondneuzen, en wat staat daar?
Een E36 328 Cabrio, nog (nagenoeg) helemaal intact!
Dus maar naar huis gegaan, wat geld opgehaald, en meteen de complete aandrijflijn gekocht!
Blok + Kabelboom + ECU
5SPD ZF Versnellingsbak
Cardanas
Complete achteras (incl verstevigde steekassen)
Complete uitlaat (- cats)
Dus nu zit ik met de volgende onderdelen:
2x M52B28
2x M52B28 ECU+Kabelboom
1x Automaatbak
1x ZF 5spd handbak
1x Handbak Cardanas
2x Complete achteras
2x M-Tech Stabilisatorstangen voor (25.5mm)
2x M-Tech stabilisatorstangen achter (18mm)
Inmiddels ben ik al weer bezig met het opknappen van de achteras. Ik doe alles zandstralen, en opnieuw lakken, zodat alles weer lekker vers is!
Hierna ga ik poly-urethaan bushings in de complete achteras monteren, alsook de M3 Chassis-verstevigingen inlassen.
Nouja, dit was het wel zon beetje voor nu. 1 Maart is de geplande begindatum voor de swap, en deze hoop ik dan in 1 week af te hebben!
WISH ME LUCK
Bushings verwijderd
Het is net een koe!
Roest-converter/primer aangebracht
Roest-converter/primer is stofdroog
Na een heeeele lange tijd niks gepost te hebben, heb ik nu weer wat cools bedacht;
"Laten we van een 316 een 328 maken"
Dus heb ik een döner auto op de kop getikt, een E36 328 Coupe. Helaas was dit wel een automaat, maar hier kom ik nog op terug.
De Coupe heb ik snel uit elkaar gehaald, en heel veel onderdelen al verkocht. Eigenlijk blijven enkel het blok, bak, en achteras over.
Affin, wat nu? Ja ik kan de achteras er niet onderuit halen, want dan kan ik de coupe niet meer verplaatsen. Dus maar naar de sloop wat rondneuzen, en wat staat daar?
Een E36 328 Cabrio, nog (nagenoeg) helemaal intact!
Dus maar naar huis gegaan, wat geld opgehaald, en meteen de complete aandrijflijn gekocht!
Blok + Kabelboom + ECU
5SPD ZF Versnellingsbak
Cardanas
Complete achteras (incl verstevigde steekassen)
Complete uitlaat (- cats)
Dus nu zit ik met de volgende onderdelen:
2x M52B28
2x M52B28 ECU+Kabelboom
1x Automaatbak
1x ZF 5spd handbak
1x Handbak Cardanas
2x Complete achteras
2x M-Tech Stabilisatorstangen voor (25.5mm)
2x M-Tech stabilisatorstangen achter (18mm)
Inmiddels ben ik al weer bezig met het opknappen van de achteras. Ik doe alles zandstralen, en opnieuw lakken, zodat alles weer lekker vers is!
Hierna ga ik poly-urethaan bushings in de complete achteras monteren, alsook de M3 Chassis-verstevigingen inlassen.
Nouja, dit was het wel zon beetje voor nu. 1 Maart is de geplande begindatum voor de swap, en deze hoop ik dan in 1 week af te hebben!
WISH ME LUCK
Bushings verwijderd
Het is net een koe!
Roest-converter/primer aangebracht
Roest-converter/primer is stofdroog
-
Update! Fresh paint
Zo, vandaag in dit heerlijke weer lekker doorgebeund!
Subframe afgestraald, en alles in de lak gezet!
Eerst een roestomvormende grondlak, en daarna Metallic-Zwart. We willen natuurlijk wel aan de keurmeester laten zien dat we ook aandacht besteden aan de onderkant vd wagen!
De lak is zeker niet perfect, maar de roest is weg en daar gaat het om!
https://imgur.com/Wjr6F9G <--- hier een video van mijn straalwerk, very statisfying
Verder ooknog de bussen uit het differentieel uitgehaald, en dat was het wel voor vandaag!
Vandaar ook weinig beeldmateriaal, excuses
Subframe afgestraald, en alles in de lak gezet!
Eerst een roestomvormende grondlak, en daarna Metallic-Zwart. We willen natuurlijk wel aan de keurmeester laten zien dat we ook aandacht besteden aan de onderkant vd wagen!
De lak is zeker niet perfect, maar de roest is weg en daar gaat het om!
https://imgur.com/Wjr6F9G <--- hier een video van mijn straalwerk, very statisfying
Verder ooknog de bussen uit het differentieel uitgehaald, en dat was het wel voor vandaag!
Vandaar ook weinig beeldmateriaal, excuses
Re: Montrealblauwe Sedan 316>328
Je bent weer lekker bezig! Ben heel benieuwd naar het eind resultaat
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Zo je bent lekker bezig geweest. Zo te zien beschik je zelf ook over een brug, anders is dit haast niet te doen.
Wel goed dat je alles straalt een betere oplossing is er niet.
Wel goed dat je alles straalt een betere oplossing is er niet.
eat,, sleep,, drive BMW
-
Helaas geen brug, alles op 4 assteunen!
Morgen zal eeen heeeeele grote update volgen
Morgen zal eeen heeeeele grote update volgen
-
Goed bezig, daar ga je vast plezier aan beleven. Als je nieuwe veren, schokdemper en de ophanging hebt aangepakt, Dan heb je het idee dat je in een nieuwe auto rijd.
Ik heb E28 535i onderhandel heb genomen,
Ik heb E28 535i onderhandel heb genomen,
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
-
Als de auto naar het RDW gaat voor het laten registreren van de auto, dan moet je tegenwoordig aangeven wat de herkomst van de motor is ( kenteken en chassis nummer ) liefst met een bon, als je de motor op de sloop hebt gehaald zeker nog even om vagen voordat de oude koets weg is.
Als je vermoed dat ze de auto ook gaan wegen, kan je een heleboel zooi van je auto aflaten voor de keuring, dat kan je leuk wat wegenbelasting schelen. ( mij. E28 535 i op lpg had 1140 kg op kenteken, i.p.v. de 1630 toen die echt klaar was)
Als je vermoed dat ze de auto ook gaan wegen, kan je een heleboel zooi van je auto aflaten voor de keuring, dat kan je leuk wat wegenbelasting schelen. ( mij. E28 535 i op lpg had 1140 kg op kenteken, i.p.v. de 1630 toen die echt klaar was)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
-
Daytonawim!
Ik heb de motor uit een andere sloper gehaald, welke op mijn naam staat. Dus dat is geen probleem.
En voor een ander blok wat ik gekocht heb heb ik inderdaad een bon meegekregen van de sloop, dus dat scheelt ook!
Verder weet ik niet goed wat ik van de auto kan aflaten voor de keuring? Tips? Ik neem aan dat ik toch stoelen erin moet hebben, en ook zonder plaatwerk zal ik niet ver komen
Ik heb de motor uit een andere sloper gehaald, welke op mijn naam staat. Dus dat is geen probleem.
En voor een ander blok wat ik gekocht heb heb ik inderdaad een bon meegekregen van de sloop, dus dat scheelt ook!
Verder weet ik niet goed wat ik van de auto kan aflaten voor de keuring? Tips? Ik neem aan dat ik toch stoelen erin moet hebben, en ook zonder plaatwerk zal ik niet ver komen
-
BIG UPDATE! It's Alive!
Zo. Daar zijn we dan. Het is 3 uur 'snachts, en we liggen niet op bed maar zijn druk aan het sleutelen. Alles lijkt aangesloten, ik en mijn 4 maten zijn alles nog eens na aan het lopen, en kijken elkaar hoopvol aan. "Is dit het moment?" "Gaat ie nu starten?". Ik loop naar de kofferbak, waar ik de accu naartoe verplaatst heb, gooi er een accu in, en sluit hem aan. Het is stil in de loods. Ik loop naar de bestuurderskant, steek een sleutel in het contactslot, en werp nog een laatste blik naar mijn kameraden. Telefoons als filmcamera's in de hand, kijken zij gespannen toe. Ik draai de sleutel een stukje. Lampjes springen aan, geklik van relais is hoorbaar, en de brandstofpomp gaat aan. Here we go. Ik start de auto.....
EN HIJ DOET HET!
Zonder problemen opgestart! De M52B28 loopt netjes en rustig, en dankzij een ECU-EWS delete door Hoff-Performance, startte hij met de sleutels van mijn oude 316! Na een week hard werken, zit alles zoals het hoort onder de auto, en loopt ie weer!
Een lijstje van wat er gebeurd is:
Achteras compleet gereviseerd
M3 Chassis verstevigingen ingelast
PU-Bushings rondom
M52B28 automaatblok+kabelboom
ZF 5spd Handbak + ECU
Verstevigde steekassen (gereviseerd)
E46 330 Remklauwen+schijven rondom, Zimmermann schijven en EBC blokken
Koperen remleidingen, met RVS Gevlochten Goodridge remslangen
3.07 188 Differentieel, met nieuwe olie (volgens spec)
M-Tech (25.5mm & 18mm) stabilisatorstangen
PU stuurkoppeling (ipv oude rubberen)
Voor de keuring heb ik tijdelijk een 328 uitlaat met 2 316 uitlaten gecombineerd, zodat ik nu dus 2 katalysatoren heb (van 2 316's). Binnenkort komt hier een heeeele mooie upgrade voor.
Verder wil ik binnenkort ook de M50 inlaat monteren, maar weet nog niet precies hoe dat moet. Hierna zal door Hoff-Performance een hele mooie tune volgen, maar dit komt pas na de uitlaat en inlaat upgrade.
Ehm ja dat was het wel. Dit is een heeele korte samenvatting van een complete week werk, en dan dagen van 07:00/08:00 tot 03:00.
Hier volgen nog wat foto's (was te druk met werken dus weinig beeldmateriaal) en wat filmpjes van de eerste start, en ook de eerste testrit!
DISCLAIMER
Ik ben geen professionele automonteur, enkel voor de hobby. Ik heb dus alles gedaan naar het beste van mijn kennis. Sommige dingen had ik *misschien* beter kunnen laten doen door een professional, zoals de chassisverstevigingen, maar ik doe het liever allemaal zelf. Zo leer ik het tenminste.
316 blok eruit takelen
Het oude blok heb ik overigens in mijn eentje eruit getakeld, dat was nog wel een moeilijkheid hoor!
Wel apart, zo'n lege auto
Benzinetank schoongemaakt
Steekassen gereviseerd, de lagers waren nog goed maar de rubbers gescheurd. Ik heb dus de lagers helemaal schoongemaakt met benzine, en nieuw vet aangebracht - gevolgd door nieuwe rubbers. Nu zijn ze weer fresh!
Chassis voorbereiden op de verstevigingen, gelukkig geen scheuren of gebreken!
Mijn "fraaie" laswerk, ik ben geen lasser maar dat is wel te zien!
Differentieel zag er goed uit, geen slijtage of gekke dingen/speling. Van binnen schoongemaakt en nieuwe olie ingegoten!
Heel erg gebeunde werkplaatspers, maakt het perswerk wel een stuk makkelijker dan met de hand!
Klaar voor de proefrit!
https://www.youtube.com/watch?v=VizMw0J2xuc[/youtube]
Hier is ie dan! De eerste startup! Met natuurlijk mijn blije kop erbij!
https://youtu.be/Nh7TrVxYUiU[/youtube]
Testritje gemaakt! Ja ik rijdt zonder bumper, grille, of motorkap, maar de testrit vondt plaats op een vrij afgelegen/rustig industrieterrein, dus geen zorgen!
EN HIJ DOET HET!
Zonder problemen opgestart! De M52B28 loopt netjes en rustig, en dankzij een ECU-EWS delete door Hoff-Performance, startte hij met de sleutels van mijn oude 316! Na een week hard werken, zit alles zoals het hoort onder de auto, en loopt ie weer!
Een lijstje van wat er gebeurd is:
Achteras compleet gereviseerd
M3 Chassis verstevigingen ingelast
PU-Bushings rondom
M52B28 automaatblok+kabelboom
ZF 5spd Handbak + ECU
Verstevigde steekassen (gereviseerd)
E46 330 Remklauwen+schijven rondom, Zimmermann schijven en EBC blokken
Koperen remleidingen, met RVS Gevlochten Goodridge remslangen
3.07 188 Differentieel, met nieuwe olie (volgens spec)
M-Tech (25.5mm & 18mm) stabilisatorstangen
PU stuurkoppeling (ipv oude rubberen)
Voor de keuring heb ik tijdelijk een 328 uitlaat met 2 316 uitlaten gecombineerd, zodat ik nu dus 2 katalysatoren heb (van 2 316's). Binnenkort komt hier een heeeele mooie upgrade voor.
Verder wil ik binnenkort ook de M50 inlaat monteren, maar weet nog niet precies hoe dat moet. Hierna zal door Hoff-Performance een hele mooie tune volgen, maar dit komt pas na de uitlaat en inlaat upgrade.
Ehm ja dat was het wel. Dit is een heeele korte samenvatting van een complete week werk, en dan dagen van 07:00/08:00 tot 03:00.
Hier volgen nog wat foto's (was te druk met werken dus weinig beeldmateriaal) en wat filmpjes van de eerste start, en ook de eerste testrit!
DISCLAIMER
Ik ben geen professionele automonteur, enkel voor de hobby. Ik heb dus alles gedaan naar het beste van mijn kennis. Sommige dingen had ik *misschien* beter kunnen laten doen door een professional, zoals de chassisverstevigingen, maar ik doe het liever allemaal zelf. Zo leer ik het tenminste.
316 blok eruit takelen
Het oude blok heb ik overigens in mijn eentje eruit getakeld, dat was nog wel een moeilijkheid hoor!
Wel apart, zo'n lege auto
Benzinetank schoongemaakt
Steekassen gereviseerd, de lagers waren nog goed maar de rubbers gescheurd. Ik heb dus de lagers helemaal schoongemaakt met benzine, en nieuw vet aangebracht - gevolgd door nieuwe rubbers. Nu zijn ze weer fresh!
Chassis voorbereiden op de verstevigingen, gelukkig geen scheuren of gebreken!
Mijn "fraaie" laswerk, ik ben geen lasser maar dat is wel te zien!
Differentieel zag er goed uit, geen slijtage of gekke dingen/speling. Van binnen schoongemaakt en nieuwe olie ingegoten!
Heel erg gebeunde werkplaatspers, maakt het perswerk wel een stuk makkelijker dan met de hand!
Klaar voor de proefrit!
https://www.youtube.com/watch?v=VizMw0J2xuc[/youtube]
Hier is ie dan! De eerste startup! Met natuurlijk mijn blije kop erbij!
https://youtu.be/Nh7TrVxYUiU[/youtube]
Testritje gemaakt! Ja ik rijdt zonder bumper, grille, of motorkap, maar de testrit vondt plaats op een vrij afgelegen/rustig industrieterrein, dus geen zorgen!
Mooi werk!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
Erg knap stuk werk hoor! Gelukkig heb je een ruime woonkamer, zo te zien
Respect voor de klus (en klussers)!
Respect voor de klus (en klussers)!
F10 (520i) met Essing tuning (235PK-325NM)
-
Dat hebben jullie mooi gedaan
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995