Nou kijk dan maar eens op meerdere BMW fora, ik ben dus lid van 45 BMW fora.( NL. BE, FR. DE.DK. UK.)
En daar zie je nog heel veel meer klachten over de N13 motoren, en het gaat dus over de 114i, en alles tot de 2,0 liter motoren!
Alles onder de 2.0 liter is dus het probleem!
Het enige verschil met de zwaardere motoren, daar heeft men dus wel een zwaardere distributie ketting gemonteerd.
Het gaat dus wel om vele duizenden klachten, en dan heb ik het enkel nog maar over de BMW motoren.
Bij BMW is er dus geen upgrade toegepast, wat deze slappe ketting betreft, en er kan dus ook geen herziene ketting gemonteerd worden, gewoon omdat deze er niet eens is.
Er is dus wel contact geweest met BMW.
Als zij het liegen, helaas dan kan ik daar ook niets aan veranderen.
Het gaat dus niet enkel om BMW, maar ook bij alle PSA onder de 2.0 liter, bij de Volvo hetzelfde verhaal.
Bij Citroën heb ik al berichten gezien, dat de ketting zelfs al gebroken is bij de 60.000 km.
Degenen die slim zijn geweest, die hebben voor de 70.000 km. de ketting al vervangen, samen met de spanner en de geleiders.
Maar neem van mij aan, dat echt niemand van dit grote probleem heeft geweten.
Degenen die slechts het eerste jaar met deze auto hebben gereden, en bij tijds hebben ingeruild, deze zijn gevrijwaard gebleven van deze flut zooi, want ik kan het echt niet anders noemen.
Ik zal dus ook mijn echte BMW nooit inruilen voor dergelijk prul werk, het is echt broddelwerk.
Het is niet eens echt voldoende getest zelfs, en dat is hun allergrootste fout.
Een hele goede ing. die weet echt wel, dat een dergelijke zwakke ketting het echt nooit lang vol gaat houden.
Dus wat is er hier aan de hand?
Dat dit een gevolg gaat hebben voor deze auto merken, reken daar echt gerust op.
Dit is echt een hele grote smet op het blazoen van deze fabrikanten.
Dit gaat echt als een lopend vuurtje door autowereld.
Het is grondig onderzocht, en het is gewoon de grote waarheid, en gelukkig weten nu al heel veel mensen al weet dit knoeiwerk.
Als ik ooit nog een andere auto zal kopen, dan zal ik echt alles uitspitten, om aan de weet te komen, of het wel zuivere koffie is.
Als het dus zo blijkt te zijn, dat men niets heeft geleerd van deze idiote fout, dan is het voor mij de volgende auto echt niet een van deze merken.
Een Franse auto komt er al helemaal niet bij mij op het erf, ja van een kennis kan dat.
Want dat zijn zeker al van die misbaksels, en zeer zeker Renault, dat is echt bar en boos.
Maar een ieder moet het zelf weten, wat voor een merk zij kopen.
Maar dit zal ik echt niet vergeten, als ik een andere auto zal kopen.
VAG, dat is ook een regelrechte ramp, die heb ik ook al gehad, maar dat gaat het dus ook nooit meer worden.
De laatste A6 2.5 TDI van mij was ook al een met een verkeerde nokkenas/kleppen techniek in de motor.
Dat liep ook gewoon kapot.
Blijft heel misschien nog een MB over, wat de Duitse merken betreft.
Daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad.
En de BMW 5 serie die ik nu bezit, dat is ook echt een hele betrouwbare auto.
Nog nooit een probleem mee gehad, dus die M54 motor is echt zeer goed.
Het enige wat ik onnodig heb gekocht, wat dus echt niet nodig was, dat was een set nieuwe velgen.
Voor de rest heb ik in al die 8 jaar niet eens onkosten gehad, dan het normale onderhoud.
En het onderhoud, dat doe ik dus zelf, dan weet ik tenminste dat het wel is uitgevoerd.
De APK word dus niet door mij zelf uitgevoerd, maar door een hele goede vriend van mij.
Want ik vertrouw dus niet alle garagehouders, er zijn teveel en te vaak klachten geweest, dat men echt onnodige zaken hebben vervangen, die niet eens nodig zijn.
Als men dus iets vervangt, dan zal een fatsoenlijke en betrouwbare garagehouder de vervangen onderdelen aan je tonen.
Ik ben echt benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren, met al die klachten, of men dit ook op een fatsoenlijke manier gaat oplossen.
Fijne voortgang van deze zondag middag.
![Duimen omhoog :duimen:](./images/smilies/duimen.gif)
Met vriendelijke groet,
Ad