Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Ik heb het sterke vermoeden dat mijn koppakking het begeven heeft. Vorig jaar op vakantie heeft tijdens rijden op de snelweg de koelwaterpomp het begeven en heb ik de motor op de vluchtstrook neer moeten zetten. (motortamp waarschuwing eerst oranje en toen rood) later bleek de pomp weer te werken en terug gereden nar Nld. Daar de pomp, sensor, thermostaat vervangen. Later ook nog het expansievat om dat de vlotter afgebroken was. Nu gooit de auto koelwater uit het expansievat, er wordt dus te veel druk opgebouwd. Wanneer ik de dop van het expansievat eraf haal zie je ook luchtbelletjes verschijnen.....Kan iemand mij adviseren of het verstandiger is een ruilkop te plaatsen of een volledige engine swap te doen? (de motor heeft inmiddels 320k gelopen maar loop verder als een zonnetje.)
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Lijkt me belangrijk om te weten welke motor dit betreft voor iemand een zinnig antwoord kan geven.
Laatst gewijzigd door tom_il op 02 mei 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Je hebt helemaal gelijk, vergeten te vermelden.Gaat om een N52B2501 motor.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 07 mei 2019, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
koprevisie natuurlijk. Met een motorwissel weet je ook niet wat je in huis haalt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Waarom een ruilkop als je koppakking kapot is ??
Dat zal je pas zien als je de kop eraf heb.
Gr.Joop
Dat zal je pas zien als je de kop eraf heb.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Ik zou ook eerst alleen de koppakking vervangen, als daarmee het probleem is opgelost!
Revisie kan je later altijd nog uit laten voeren...
Revisie kan je later altijd nog uit laten voeren...
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Je ziet het snel genoeg als de kop eraf is of het de koppakking is
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Kop moet vervangen worden helaas, twijfel nu tussen een gereviseerde kop of een motorswap. Voor demontage van de cilinderkop moet de motor er sowieso uit....Prijs wordt gesteld op ongeveer 5k......Dat vind ik erg veel geld temeer omdat de auto nu 320k heeft gelopen. Andere 5 kopen weet je nooit wat je koopt....Met een ruilmotor heb je weer een fris blok voor jaren....Wat is wijsheid....
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Dat is een BMW garage prijs? 100 Euro per uur en er 40u mee bezig? 1000 Euro voor een revisiekop?
Een goedkopere garage zoeken. Kop laten vlakken en een nieuwe pakking erop en gaan met die banaan.
Pas 320K.

Een goedkopere garage zoeken. Kop laten vlakken en een nieuwe pakking erop en gaan met die banaan.
Pas 320K.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Kop revisie kost misschien 500 euro.
Mocht je een 2e hands kop kopen, laat ook die door revisiebedrijf onderhandel nemen.
Dat scheelt een teleurstelling na montage.
Mocht je een 2e hands kop kopen, laat ook die door revisiebedrijf onderhandel nemen.
Dat scheelt een teleurstelling na montage.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Men vertelde mij dat voor de demontage van de kop de hele motor eruit moet....Welke specialist raden jullie aan om dit te laten doen? Dan ga ik daar informeren. Liefst regio Noord Holland aangezien ik niet het land door wil rijden met dit probleem....
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Maar alles moet toch over gezet worden? dus kleppen, injectoren en dergelijke. Lijkt mij ook zinvol om gelijk de ketting en geleiders te vervangen als de boel toch open ligt, vooral gezien de kmst.Daytonawim schreef: ↑04 mei 2019, 13:54 Kop revisie kost misschien 500 euro.
Mocht je een 2e hands kop kopen, laat ook die door revisiebedrijf onderhandel nemen.
Dat scheelt een teleurstelling na montage.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Als je een andere kop neemt mag ik hopen dat dat gewoon een complete kop is ( ok eventueel zonder injectoren)
Dan bekijken ze de kop, persen hem af daarmee controleren ze of ie heel is.
Eventueel kunnen ze de klepgeleiders op slijtage controleren en eventueel vervangen.
Klepseals altijd vervangen ( als geleiders slecht zijn gaat ie weer snel olie verbruiken)
Als ze de geleiders vervangen slijpen ze de kleppen opnieuw in.
Dan is je kop weer als nieuw.
Om de ketting en geleiders te vervangen is wat meer werk nodig, dan moet de voorkant van de motor kaal, vervang dan gelijk de waterpomp voor een paar tientjes.
En de pakking van oliefilterhuis ook zo’n bekend dingetje.
Als je er zoveel werk van maakt, kan je eens informeren wat het kost als ze je lagerschalen van krukas en zuigers zouden vervangen (qua materiaal een paar honderd euro) en kan met ingebouwd blok gedaan worden. ( motor steunen los, bok onder het blok, pan er onderuit en de schalen vervangen is een eitje)
Dan bekijken ze de kop, persen hem af daarmee controleren ze of ie heel is.
Eventueel kunnen ze de klepgeleiders op slijtage controleren en eventueel vervangen.
Klepseals altijd vervangen ( als geleiders slecht zijn gaat ie weer snel olie verbruiken)
Als ze de geleiders vervangen slijpen ze de kleppen opnieuw in.
Dan is je kop weer als nieuw.
Om de ketting en geleiders te vervangen is wat meer werk nodig, dan moet de voorkant van de motor kaal, vervang dan gelijk de waterpomp voor een paar tientjes.
En de pakking van oliefilterhuis ook zo’n bekend dingetje.
Als je er zoveel werk van maakt, kan je eens informeren wat het kost als ze je lagerschalen van krukas en zuigers zouden vervangen (qua materiaal een paar honderd euro) en kan met ingebouwd blok gedaan worden. ( motor steunen los, bok onder het blok, pan er onderuit en de schalen vervangen is een eitje)
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 27 mar 2014, 07:17
Re: Lekke koppakking/ruilkop/engine swap
Ok dank je voor je uitvoerige antwoord. Ik ga het voorleggen bij rm motorsport. Wat de totale kosten zullen zijn. (Andere garage dan waar de eerste quote van 5k vandaan kwam) dus ben benieuwd. Dan iig weer een fris blok. Koelwaterpomp is vorige week al onder garantie vervangen die is dus nieuw.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 07 mei 2019, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.