E60-LCI [N43] motorstoringslampje brand

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Wasteland

E60-LCI [N43] motorstoringslampje brand

Bericht door Wasteland » 06 mei 2019, 20:06

Hallo allemaal,

Het lampje springt (na het wissen van de foutcodes) na +/- 35~50 km aan.

Wat is er allemaal al gedaan?

Gisteren de verstuivers bekeken. Ik heb voor het vervangen van de twee verstuivers de misfire detection (ABL) doorlopen (ISTA). Als foutmelding kwam er alleen deze melding: alle verstuivers vervangen.... Deze test neemt ook de hogedruk pomp mee.. Auto loopt onrustig bij koude start. 2x Verstuiver update 11 en 2x verstuiver update 8. 2 Oude verstuivers (update 8) vervangen voor nieuwe (update 11). Nieuwe verstuivers ingelezen en adaptatie waardes gewist. Auto loopt nu rustig bij koude motor en heeft meer vermogen. Helaas sprong zojuist het motor lampje weer aan. Ik lees hem z.s.m. weer uit en zal de bevindingen hier delen. Initieel zag ik deze meldingen (zie screenshot).

De auto heeft 253000 km gelopen.

Ervaringen van anderen wat ik kan testen (ABL) of in welke hoek ik moet zoeken zijn meer dan welkom. :zwaai:

Afbeelding

h3b

Re: E60-LCI [N43] motorstoringslampje brand

Bericht door h3b » 06 mei 2019, 21:14

Vroeg of laat is je Nox sensor overleden. Lijkt me nu ook het geval, zeker gezien de km.stand en de foutmeldingen. Vervang deze door een Noxem
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

ehombie

Bericht door ehombie » 07 mei 2019, 06:44

Ik snap de reden niet om te twijfelen aan de injectoren (buiten dat jij uit gaat van een abl in istaD). Een slecht werkende injector vertaalt zich mijn inziens wel naar misfire op cilinder. Maar goed...

zie mijn reactie in je (zelfde) vorige topic. viewtopic.php?f=123&t=58769&p=679627#p679627

Maar ik sluit me aan bij h3b
Overigens denk ik dat de nox EEN probleem maar niet HET probleem. Dat zie je wel weer als die vervangen is...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 21 mei 2019, 12:51

Wat is de lage druk van het brandstofsysteem? deze kan vervelende storingen geven die je totaal de verkeerde kant op sturen.
De lage druk heeft direct invloed op de hoge druk wat vervolgens weer invloed heeft op de waarden van je uitlaatgassen.

lees dit stukje eens door:
https://bimmerprofs.com/n43n53-fuel-supply/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Wasteland

Bericht door Wasteland » 13 okt 2019, 20:37

Update (+/- 800 km gereden). Problemen verholpen. Auto rijd weer perfect. Geen motorlampje of foutmelding meer te zien.

Ter informatie en wellicht interessant voor anderen. Afgelopen half jaar dit meegemaakt.

- Oliedruk sensor melding in CCC:
Meteen gestopt. Olie bijgevuld en auto gestart. Melding niet meer gezien. Vanwege mogelijk afbreken/brokkelen van ketting geleider (bekend probleem bij N43) auto weg gebracht naar BMW dealer. Geen stukjes in carter te zien. Oorzaak:
- Slechte verbranding heeft mogelijk gezorgd voor zwarte deeltjes in de olie die er niet uit gaan bij het wisselen van de olie. Oliedruk sensor heeft daardoor melding gegeven. Blok geflusht.
- Bij inspectie bleek ketting scheef te lopen en geleider was ingesleten. Volledig vervangen: ketting, geleider en spanner.
Geen schade aan motorblok gelukkig.
Duur grapje: +/- 2000 euro (twee dagen werk + onderdelen).

Vervolgens:
- Onrustig lopen koude start:
Twee injectoren (index 8) vervangen voor nieuwe index 11. De andere twee had ik al eerder vervangen. Na vervangen en inlezen direct onrustig lopen. Stalen plaatjes die injectoren op zijn plaats houden bleken niet genoeg drukkracht meer te hebben (zijn gebogen). Een plaatje was zelfs afgebroken. Beiden vervangen voor nieuwe, probleem verholpen. Tip: meteen vervangen bij vervangen injectoren.
Kosten: 215 euro per injector en 15 euro voor de stalen plaatjes.

Melding bij uitlezen: low fuel sensor. Vervangen en melding gewist. Kosten: 55 euro

Motorlampje: Nox sensor defect. Vervangen en adaptie waardes gewist. Kosten: 245 euro

Ondanks de kosten nu weer een tevreden BMW rijder

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”