Update (+/- 800 km gereden). Problemen verholpen. Auto rijd weer perfect. Geen motorlampje of foutmelding meer te zien.
Ter informatie en wellicht interessant voor anderen. Afgelopen half jaar dit meegemaakt.
- Oliedruk sensor melding in CCC:
Meteen gestopt. Olie bijgevuld en auto gestart. Melding niet meer gezien. Vanwege mogelijk afbreken/brokkelen van ketting geleider (bekend probleem bij N43) auto weg gebracht naar BMW dealer. Geen stukjes in carter te zien. Oorzaak:
- Slechte verbranding heeft mogelijk gezorgd voor zwarte deeltjes in de olie die er niet uit gaan bij het wisselen van de olie. Oliedruk sensor heeft daardoor melding gegeven. Blok geflusht.
- Bij inspectie bleek ketting scheef te lopen en geleider was ingesleten. Volledig vervangen: ketting, geleider en spanner.
Geen schade aan motorblok gelukkig.
Duur grapje: +/- 2000 euro (twee dagen werk + onderdelen).
Vervolgens:
- Onrustig lopen koude start:
Twee injectoren (index

vervangen voor nieuwe index 11. De andere twee had ik al eerder vervangen. Na vervangen en inlezen direct onrustig lopen. Stalen plaatjes die injectoren op zijn plaats houden bleken niet genoeg drukkracht meer te hebben (zijn gebogen). Een plaatje was zelfs afgebroken. Beiden vervangen voor nieuwe, probleem verholpen. Tip: meteen vervangen bij vervangen injectoren.
Kosten: 215 euro per injector en 15 euro voor de stalen plaatjes.
Melding bij uitlezen: low fuel sensor. Vervangen en melding gewist. Kosten: 55 euro
Motorlampje: Nox sensor defect. Vervangen en adaptie waardes gewist. Kosten: 245 euro
Ondanks de kosten nu weer een tevreden BMW rijder