Trillen aandrijflijn

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
adjev
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2017, 12:36

Trillen aandrijflijn

Bericht door adjev » 01 mei 2019, 17:36

Mijn e39 530iAT heeft al geruime tijd last van trillen tussen 100-120 wat ik er met balanceren niet uit krijg.
Draagarmrubbers lijken allemaal in orde.
Tevens had ik ook een trilling bij accelereren tussen 60-70.
En sinds kort echt hevig schudden bij accelereren tussen 30-en 50.
Alles voelbaar onder mn kont...


Omdat ik iets in de aandrijflijn verdenk heb ik er een monteur naar laten kijken.
Wat meteen opviel was dat er 2 bevestigingsbouten op de homokineet van de cardanas los zaten. Deze had ik een half jaar geleden ook al eens moeten aandraaien omdat ze los zaten.

Verder geen overmatige spelingen voelbaar, maar wel hele lichte speling op diff.
We hebben de uitlaat niet los genomen dus tussenaslager heb ik niet kunnen controleren.
Hardyschijf zag er goed uit, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

De monteur raadt me het volgende aan:

tussenas vervangen (ruil)
diff vervangen (ruil)
nieuw tussenaslager
nieuwe hardyschijf
nieuwe rubbers voor de baksteun

Is dit overkill of....?
Om vast te stellen welk diff ik nodig heb heeft de monteur door draaien van tussenas de ratio bepaald.
Hij kwam uit op een ratio van 3.07, maar volgens realoem.com zou er onder mijn auto een diff met ratio 3.46 horen.
Kan dit de oorzaak zijn van de slijtage op de aandrijflijn?
Is het belangrijk om bij de hardyschijf ook meteen een setje nieuwe bouten te monteren?
Andere tips?

Alvast bedankt!!

martindebelitos
Berichten: 544
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Trillen aandrijflijn

Bericht door martindebelitos » 02 mei 2019, 12:31

vervang tussenlager maar eens

KmVreter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 18:08

Re: Trillen aandrijflijn

Bericht door KmVreter » 07 mei 2019, 15:30

Had zelf ook veel last van trillingen in de aandrijflijn. Heb cardanas, hardyschijf, bakrubber, aandrijfassen etc laten vervangen. Zeg maar alles vanaf de versnellingsbak tot de wielen, trilling niet weg. Andere versnellingsbak eronder, veel trillingen weg. Nog wat trillingen over, deze zijn verholpen door het vervangen van de dynamo. Deze was behoorlijk versleten en zorgde ervoor dat de motor trillingen kreeg die je in de aandrijflijn terugvoelt. Succes !!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”