service interval F11
service interval F11
Hallo, ik ben op zoek naar een BMW 520i touring uit 2012-13 met 100dkm en zie in de boekjes allerlei km standen voorbij komen tussen beurten. Bijv. 40.000km en 2 jaar later pas de volgende bij 100.00km beide met een dealer stempel. Is er een richtlijn en waar moet ik op letten? Ik weet niet beter of je moet met een moderne auto ongeveer elke 30.000km in ieder geval de olie laten verversen om maar wat te noemen...
Keesss
Keesss
Re: service interval F11
Omdat er op het andere forum (ook) van je verwacht wordt dat je je voorstelt, ga je hier maar verder?
Maar eh, misschien is die beurt tussendoor helemaal niet afgestempeld. Misschien boeide het die eigenaar helemaal niet. Maar... er kan gemakkelijk een stempel vergeten worden, ze kunnen ook héél makkelijk onterecht geplaatst worden. Met andere woorden, je moet er niet teveel waarde aan hechten. Facturen zeggen veel meer.
Maar eh, misschien is die beurt tussendoor helemaal niet afgestempeld. Misschien boeide het die eigenaar helemaal niet. Maar... er kan gemakkelijk een stempel vergeten worden, ze kunnen ook héél makkelijk onterecht geplaatst worden. Met andere woorden, je moet er niet teveel waarde aan hechten. Facturen zeggen veel meer.
Re: service interval F11
Dank je voor de tip! Ik zag ook dat je op het scherm service momenten kan uitlezen. Ik zie daar intervallen van ongeveer 10-15dkm maar soms in een boekje zit er 30 of meer tussen. Dat lijkt me dan wat veel maar ja, ben geen expert ;-) Zeker met een relatief jonge auto die ik zoek denk ik dan met mijn Jip en Janneke verstand dat het allemaal goed en volledig zijn onderhouden of dat ik dan beter verder kan kijken.
Re: service interval F11
Dat heet Condition Based Service, auto geeft op basis van rijstijl met indicatoren aan wanneer bepaalde delen toe zijn aan onderhoud.
Het is dus afhankelijk van rijstijl. Maak je vele korte ritten met hoge belasting, zal bijvoorbeeld de olie eerder toe zijn aan vervanging.
Je kunt de historie van deze indicatoren uit laten lezen om te zien of de auto ook altijd een service heeft gehad om het moment dat de auto het aangaf.
Het is dus afhankelijk van rijstijl. Maak je vele korte ritten met hoge belasting, zal bijvoorbeeld de olie eerder toe zijn aan vervanging.
Je kunt de historie van deze indicatoren uit laten lezen om te zien of de auto ook altijd een service heeft gehad om het moment dat de auto het aangaf.
Re: service interval F11
30K+ intervallen is allemaal leuk en aardig voor de zakelijke markt/leasemaatschappijen, maar qua smeercapaciteit blijft er na deze kilometerstanden weinig meer over. Zelf houd ik het volgende aan: 15K km of na elk jaar de olie verversen, beetje afhankelijk wat eerder komt, om je motor in goede conditie te houden.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: service interval F11
Met de huidige olie kwaliteit is het zeker mogelijk langer door te rijden dan 15.000km, de interval van 15.000km is van de jaren 90.
Het is echter wel VEEL BETER om niet te w8en tot de voorgeschreven 30.000km. Deze interval is namelijk op basis van een nieuwe motor zonder lekkage langs zuigerveren, klepstelen en de zware oliebelasting door de EGR welke veel hoger wordt naarmate de motor ouder wordt.
Het is echter wel VEEL BETER om niet te w8en tot de voorgeschreven 30.000km. Deze interval is namelijk op basis van een nieuwe motor zonder lekkage langs zuigerveren, klepstelen en de zware oliebelasting door de EGR welke veel hoger wordt naarmate de motor ouder wordt.
Re: service interval F11
Dank allen, voor de vele tips. Wordt onderhoud ook digitaal opgeslagen zoals olie verversen of zijn het alleen de vinkjes in de boekjes die je moet geloven? Kan natuurlijk ook gewoon alle facturen nazien indien aanwezig zoals gesuggereerd.
Re: service interval F11
Zie net dat Niels aangaf dat dit gewoon uit te lezen is. Ga ik doen dus.