Cuppende banden; wat er tegen te doen?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Alleen van voor naar achter, ik weet dat dat niet zo effectief is als van links naar rechts, op de andere velg zetten.
Maar ik wil het eerst maar eens zo proberen.
Maar ik wil het eerst maar eens zo proberen.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
daar los je idd toch niets mee op? Alleen dat je de herrie van achter naar voor verplaatst....
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Misschien niet helemaal,
De instellingen voor spoor,camber en toe verschillen wel van elkaar dus wellicht gaan de banden nu anders slijten.
Ik vermoed trouwens dat het cuppen ook met het soort profiel te maken heeft.
Misschien dat een V profiel hier minder last van zal hebben.
De instellingen voor spoor,camber en toe verschillen wel van elkaar dus wellicht gaan de banden nu anders slijten.
Ik vermoed trouwens dat het cuppen ook met het soort profiel te maken heeft.
Misschien dat een V profiel hier minder last van zal hebben.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Bjorn,welke banden cuppen bij jou ?
Alleen de voorbanden ?
Alleen de voorbanden ?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Klinkt gek, maar volgens mij alle 4 ?? :?
Maar vooral achter imo.
Het maakt een irritant zoemend geluid, alsof je wiellager aan gort is, maar dan zachter.
Maar dat is gelukkig niet het geval.
Maar vooral achter imo.
Het maakt een irritant zoemend geluid, alsof je wiellager aan gort is, maar dan zachter.
Maar dat is gelukkig niet het geval.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Maakt volgens mij niet zo veel uit, cuppen gebeurt aan de randen, niet in het midden van het loopvlak... Ook die banden met V-groeven hebben dat...bjornc schreef:Misschien dat een V profiel hier minder last van zal hebben.
Normaal gesproken zijn het bijna altijd de niet-aangedreven wielen die gaan cuppen, de voorbanden in dit geval...
@Bjornc: Als je nieuwe banden gaan halen zou ik wel eerst je wielgeometrie (toespoor en camber en zo) even laten nakijken.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Mwoah, nieuwe banden moeten nog maar ff wachten.
De voorbanden waren ca 20k oud, en de achterbanden ca 10k.
Ik weet wel dat de draagarmrubbers voor een beetje speling hebben, maar ik heb dit laten controleren en het was nog niet zo heel erg.
Ik denk dat zoiets bijvoorbeeld ook bijdraagt aan het cuppen.
Het gaat om het rubber waar je de draagarm in steekt, hier rechts op de foto. (geen rubber te zien, maar aan deze kant bedoel ik)

De voorbanden waren ca 20k oud, en de achterbanden ca 10k.
Ik weet wel dat de draagarmrubbers voor een beetje speling hebben, maar ik heb dit laten controleren en het was nog niet zo heel erg.
Ik denk dat zoiets bijvoorbeeld ook bijdraagt aan het cuppen.
Het gaat om het rubber waar je de draagarm in steekt, hier rechts op de foto. (geen rubber te zien, maar aan deze kant bedoel ik)

-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Ik heb me laten vertellen bij de bandenboer dat juist lijn profiel in de regel het minst last heeft van cuppen en dat vooral V-profiel hier meer last van heeft.
Mijn ervaring tot nu toe ik dat ik het had met een V-profiel ( goedkope band) en nu met een lijn profiel (A merk band) niet.
Mijn ervaring tot nu toe ik dat ik het had met een V-profiel ( goedkope band) en nu met een lijn profiel (A merk band) niet.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Ik heb mij laten vertellen dat eventueel opnieuw laten uitlijnen verschil kan maken. Dit uitlijnen werkt echter het best met een auto met onafhankelijke wielophanging ( ik heb het nu over een Touran met voorwielaandrijving, dus zit het probleem bij mij in de achterbanden ). Bij een starre ophanging is het effect van uitlijnen minder. Desalniettemin kan het geen kwaad om er even naar te laten kijken, omdat ook bij toespoor en wielvlucht toch iets niet goed kan zijn.
Ik kreeg het advies om te kijken naar banden met gesloten schoudervlakken, of met een extra ononderbroken rand naast de schoudervlakken. Deze zouden in principe beter bestand moeten zijn tegen cuppen.
Ik kreeg het advies om te kijken naar banden met gesloten schoudervlakken, of met een extra ononderbroken rand naast de schoudervlakken. Deze zouden in principe beter bestand moeten zijn tegen cuppen.
Re: Cuppende banden; wat er tegen te doen?
Bij een voorwiel aangedreven auto cuppen de banden achter net zo hard.
Ik ben van mening dat de constructie van de wielophanging van de auto, rijstijl bij rotondes en bochten (!) en de wijze van remmen bij een kruising een gouden combi is voor cuppende banden.
Zeker meenemen: de kwaliteits band of merk onbekend.
Ik rij veel met wisselende voertuigen en sommige auto's hebben er helemaal geen last van en de andere allemaal (dus een totaal ander merk en type). Hierbij wordt de bandenspanning en auto netjes in de gaten gehouden. Wel hebben we veel wisselende last. Dan vol, dan leeg wat cuppen zal versnellen.
Ik ben van mening dat de constructie van de wielophanging van de auto, rijstijl bij rotondes en bochten (!) en de wijze van remmen bij een kruising een gouden combi is voor cuppende banden.
Zeker meenemen: de kwaliteits band of merk onbekend.
Ik rij veel met wisselende voertuigen en sommige auto's hebben er helemaal geen last van en de andere allemaal (dus een totaal ander merk en type). Hierbij wordt de bandenspanning en auto netjes in de gaten gehouden. Wel hebben we veel wisselende last. Dan vol, dan leeg wat cuppen zal versnellen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

