Koelvloeistof 105 graden
Koelvloeistof 105 graden
Hallo forummers,
Gisteren met het heerlijke weer opgemerkt dat het wijzertje van de koelvloeistof temp meter voorbij het midden komt. Dit was ook zo op de snelweg met 140 km/h. Normaal komt deze in stadsverkeer iets voorbij het exacte midden, maar gisteren nog iets verder dan normaal. In het geheime menu gaf deze 105 graden aan, waarop de fan duidelijk hoorbaar aan het koelen was. Temp zakte terug naar 100 graden. Normaal bleef deze afgelopen maand tussen de 93 en 97 schommelen op de snelweg.
Thermostaat en waterpomp zijn vervangen, lekt geen koelvloeistof. De lammellen achter de grille gaan open in stadsverkeer, fan draait in verschillende standen, al naar gelang temperatuur koelvloeistof.
Maar toch, het zit me niet lekker, dat metertje dat voorbij het midden komt.
Hier is deze alweer stukje terug:
Gisteren met het heerlijke weer opgemerkt dat het wijzertje van de koelvloeistof temp meter voorbij het midden komt. Dit was ook zo op de snelweg met 140 km/h. Normaal komt deze in stadsverkeer iets voorbij het exacte midden, maar gisteren nog iets verder dan normaal. In het geheime menu gaf deze 105 graden aan, waarop de fan duidelijk hoorbaar aan het koelen was. Temp zakte terug naar 100 graden. Normaal bleef deze afgelopen maand tussen de 93 en 97 schommelen op de snelweg.
Thermostaat en waterpomp zijn vervangen, lekt geen koelvloeistof. De lammellen achter de grille gaan open in stadsverkeer, fan draait in verschillende standen, al naar gelang temperatuur koelvloeistof.
Maar toch, het zit me niet lekker, dat metertje dat voorbij het midden komt.
Hier is deze alweer stukje terug:
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 feb 2020, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende link
Reden: Niet werkende link
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Koelvloeistof 105 graden
Beste,
Het betreft hier een olietemperatuurmeter en niet de koelvloeistof (overigens te herkennen aan het symbool met het oliekannetje).
Temperaturen rondom of over de 100 graden zijn niks om zorgen over te maken. Pas tegen de 120 graden zou ik me zorgen gaan maken.
mvg,
Niels
Het betreft hier een olietemperatuurmeter en niet de koelvloeistof (overigens te herkennen aan het symbool met het oliekannetje).
Temperaturen rondom of over de 100 graden zijn niks om zorgen over te maken. Pas tegen de 120 graden zou ik me zorgen gaan maken.
mvg,
Niels
Re: Koelvloeistof 105 graden


Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Koelvloeistof 105 graden
Dat had ik je al eerder verteld 

|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Koelvloeistof 105 graden
Ik wordt gewoon oud.
Dan moet je dingen gaan opschrijven schijnbaar 


Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Koelvloeistof 105 graden
Maar afgezien daarvan: een te hoge olietemperatuur is ook niet wenselijk.
M550i XDrive High Executive mediteran blau 2020
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Koelvloeistof 105 graden
Is een Diesel ? Bij Benzinemotoren geeft deze in middenstand 120°C aan, is ook normaal.
BMW X3 1.8d ( F25 ) / 02-2014 / Titansilber
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm

Re: Koelvloeistof 105 graden
Update:
Ik zit nu in Kusadasi met de 535d. Vanuit Rotterdam bijna 5000 km afgelegd ondertussen. Geen problemen ondervonden. Metertje schuift regelmatig over de 100 graden en blijft dan rond de 110 hangen bij 40+ graden bergopwaarts met airco aan. Navraag bij de dealert in Izmir leert het volgende:
Kvs temp tussen 117 en 124 graden of olie temp tussen 150 en 157 graden wordt de airco uitgeschakeld.
Kvs temp tussen 125 en 129 graden of olie temp tussen 158 en 163 graden gaat de auto in noodloop. Er is dan 10% van het vermogen beschikbaar om de auto aan de kant te zetten en af te laten koelen.
Vooralsnog geen redenen om me zorgen te maken
Ik zit nu in Kusadasi met de 535d. Vanuit Rotterdam bijna 5000 km afgelegd ondertussen. Geen problemen ondervonden. Metertje schuift regelmatig over de 100 graden en blijft dan rond de 110 hangen bij 40+ graden bergopwaarts met airco aan. Navraag bij de dealert in Izmir leert het volgende:
Kvs temp tussen 117 en 124 graden of olie temp tussen 150 en 157 graden wordt de airco uitgeschakeld.
Kvs temp tussen 125 en 129 graden of olie temp tussen 158 en 163 graden gaat de auto in noodloop. Er is dan 10% van het vermogen beschikbaar om de auto aan de kant te zetten en af te laten koelen.
Vooralsnog geen redenen om me zorgen te maken

Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R