FRM Actieve verlichting storing

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
malle pietje

FRM Actieve verlichting storing

Bericht door malle pietje » 20 jun 2019, 11:11

Sinds gisteren krijg ik een storing in de verlichting. Actieve koplampen storing, en vervolgens valt het linker dimlicht uit. Die doet het eerst wel, maar na een seconden of wat komen de storingen.

Even snel met Carly uitgelezen geeft de volgende meldingen:
FRM (Fussraummodul) - Remote light short circuit to grond/energy audi/High beam/led SG supply KL56A short circuit to ground
FRM (Fussraummodul) - Defective or low beam lieft Wiederzuendung for Bi-Xenon Failed, code 800F2E
FRM (Fussraummodul) - Welcome light - repeat active Code 800F92

Iemand enig idee wat dit is?

ehombie

Re: FRM Actieve verlichting storing

Bericht door ehombie » 20 jun 2019, 15:08

Eerst zou ik zeggen: Kijk eens kritisch naar de betreffende connectors van de koplamp en draden..?
Schoon, stevig... niks raars mee gebeurd qua trillingen, vocht...of connector niet goed aangesloten bij mogelijk onderhoud?

Short to ground is dat de stroom niet naar het lampje/led gaat maar gelijk naar massa (evt via andere draden..) . Oorzaak bij gesmolten connector of draad/ kapot geschuurd tegen chassis. Vaak springt dan ook een zekering (directe verbind tussen + en -)...maar die zitten er niet meer even snel gekeken bij een willekeurige uitvoering...(LIN/computer gestuurde lamp)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 22 jun 2019, 08:41

Hmm, tja er is niks aan gedaan in die buurt recentelijk.

Ik heb hem met Rheingold uitgelezen, en dat leverde wat meer info op. De short circuit zou ontstaan omdat hij meermalen de bi-xenon moest opstarten, wat zou duiden op een kapotte lamp. Even goed met mn neus op de lamp gehangen en hij was beduidend paarser dan de rechterkant. En ik heb geleerd dat een paarse lamp die wit moet zijn waarschijnlijk binnenkort kapot gaat...;). Plus hij viel om de haverklap even kort uit. Dus een nieuwe lamp besteld. Hopelijk is dan het probleem opgelost.

Kwam nog een andere melding naar voren om een energie check te doen, want de accu zou verouderd zijn. De originele accu van bmw zit er nog in dus die kans is best aanwezig. Ook maar een nieuwe besteld die ik vanmiddag ga monteren.

Als de meldingen wegblijven ben ik blij!

ehombie

Bericht door ehombie » 22 jun 2019, 10:33

Oke...xenon paars is idd een kenmerk van vervangen. Deze idd vervangen en kijken of de meldingen weggaan. Ga je hetzelf doen? Evt auto dicht voor een muur zetten en de lichtbundel contour aftekenen zodat je bij koplamp demontage deze weer goed terug kunt zetten. (Ga er vanuit dat de koplampunit eruit moet)

Je moet beide xenon lampen vervangen voor evt kleurverschil...(omdat je zegt lamp besteld)
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 22 jun 2019, 10:55

Ehombie, lamp unit hoeft er niet uit, het is niks anders dan een ouderwets H7 lampje vervangen. Alleen is de lamp wat duurder... Nu ik weet dat het de lamp was (inmiddels vervangen en de melding blijft weg), doe ik die andere kant ook inderdaad.

Mag ik nog even klagen en blij zijn tegelijk?
Philips DS1 lamp besteld via internet, 84,-. Via de dealer 210,-!!!!
Accu bij accudienst gekocht, Varta, 179,-, via de dealer 430,-!!!!

Hoe heerlijk is het om dit, ok, met een uurtje zoekwerk en uitlezen (Carly en Rheingold), in een 20 minuten op de oprit te doen en daarmee 360euro materiaal en waarschijnlijk 130euro uurtarief bmw te besparen! Kan ik persoonlijk erg blij van worden. En schofterig vinden hoeveel bmw rekent, terwijl de onderdelen allemaal hetzelfde zijn. Idioterie op en top.

Enfin, melding weg, op tijd voor de apk aanstaande donderdag :) Dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door malle pietje op 22 jun 2019, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 22 jun 2019, 10:57

En de xenon lamp vervang je dus gewoon door het luikje in de wielkap open te maken (twee schroefjes), deksel kwartslag naar links draaien, stekkertje los trekken, lampje een kwartslag naar links draaien, kraagje van de lamp overzetten op de nieuwe, en alles weer terug zetten. t Is dat ik het wiel er even afgehaald heb, anders was het echt 4 minuten werk geweest.

ehombie

Bericht door ehombie » 22 jun 2019, 11:37

Oke an blijven zitten. Bij mij moest de koplamp eruit... :nee: bij xenon wissel (e61).

Ja...dat is echt crazy ja die prijzen van die dealer....maar ja. Die moeten hun dure panden ook betalen.
Nee je hoeft niet te klagen...met het verschil Daar kun je van de week nog eens lekker een terrasje van pakken hahah...
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 22 jun 2019, 15:18

Goed werk, en bedankt voor het delen van de oplossing! Altijd handig voor de toekomst

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”