Beste,
Ik lees veel over internet de bekende problemen met distributiekettingen bij de 1-series. Bij welke modeljaren kwam dit voor? Ik lees uiteenlopende dingen, wie kan mij uitsluitsel geven?
Ik ben opzoek naar een 1-serie NA 2008. Zijn er nog aandachtspunten met betrekking tot:
- Spanrollen en geleiders
- Injectoren
- Klepseals
- Distributieketting
Ik hoor het graag!
Distributieketting en overig
Re: Distributieketting en overig
Jouw motor zit sowieso in het risicogebied. Maximaal na een ton de hele distri-reut vervangen. Vanos-units meteen meenemen; die zijn bij mij (eervorige eigenaar) niet gedaan, tikken nu tijdens de eerste 3 a 4 minuten rijden. Mijn auto heeft nu 35K er op zitten sinds de distri-wissel. Inclusief Vanos ga je wel richting de 1500 denk ik. Doe je die niet, dan rond de 900 a 1000. Meecalculeren, het is belangrijk!
Niet te onderschatten is verder vooral ook het differentieel. Dat gaat vrijwel gegarandeerd rond de anderhalve ton stuk. Sissen, janken, gieren, je gaat het uiteindelijk allemaal horen. Een woord: Hardeman. Effe googlen. Echt niet heel duur; je oude lever je in, zij doen verder al het werk, ze hebben ze meestal op voorraad (gereviseerd en wel, beter dan af-fabriek - want met conuslagers i.p.v. kogels). Je rijdt anderhalf uur later weer naar huis. Doe meteen daar ook je v-bak olie. Mijn bak wilde nl. moeilijk in z'n 1 - is nu voor 99% over. Verder - olieverbruik. Je koopt een oliestoker, ook gegarandeerd. Tip: 5-in-1 Stabilizer. Mijn olieverbruik is van 1 op 2000 naar plm. 1 op 16000 gegaan.
Bij mijn eerste grote beurt (al heel gauw laten doen, ik kocht van een particulier) bleek verder de vacuumpomp te lekken. Doen ze ook allemaal. Revisie-exemplaar in gezet voor een schijntje - het zijn alleen de seals die problemen geven.
Even wat dingetjes die ik tegenkwam met Sabine... ;-) Bij mij geeft het druklager inmiddels ook lichte kuren; is moeilijk om zonder "shudder" weg te rijden vanuit koude start. Probleem is wel binnen een paar minuten over. Fluwelen voeten zijn een aanbeveling. Ook als je zuinig wilt rijden trouwens. ;-) Ik haal met de 118i- 1 op 12,5; laatst enkele langere snelwegritten gereden, toen bijna 1 op 14.
Mijn E81 is uit eind 2007, ruim anderhalve ton er op. Staat ook in het foto-draadje te zien.
Niet te onderschatten is verder vooral ook het differentieel. Dat gaat vrijwel gegarandeerd rond de anderhalve ton stuk. Sissen, janken, gieren, je gaat het uiteindelijk allemaal horen. Een woord: Hardeman. Effe googlen. Echt niet heel duur; je oude lever je in, zij doen verder al het werk, ze hebben ze meestal op voorraad (gereviseerd en wel, beter dan af-fabriek - want met conuslagers i.p.v. kogels). Je rijdt anderhalf uur later weer naar huis. Doe meteen daar ook je v-bak olie. Mijn bak wilde nl. moeilijk in z'n 1 - is nu voor 99% over. Verder - olieverbruik. Je koopt een oliestoker, ook gegarandeerd. Tip: 5-in-1 Stabilizer. Mijn olieverbruik is van 1 op 2000 naar plm. 1 op 16000 gegaan.
Bij mijn eerste grote beurt (al heel gauw laten doen, ik kocht van een particulier) bleek verder de vacuumpomp te lekken. Doen ze ook allemaal. Revisie-exemplaar in gezet voor een schijntje - het zijn alleen de seals die problemen geven.
Even wat dingetjes die ik tegenkwam met Sabine... ;-) Bij mij geeft het druklager inmiddels ook lichte kuren; is moeilijk om zonder "shudder" weg te rijden vanuit koude start. Probleem is wel binnen een paar minuten over. Fluwelen voeten zijn een aanbeveling. Ook als je zuinig wilt rijden trouwens. ;-) Ik haal met de 118i- 1 op 12,5; laatst enkele langere snelwegritten gereden, toen bijna 1 op 14.
Mijn E81 is uit eind 2007, ruim anderhalve ton er op. Staat ook in het foto-draadje te zien.
Re: Distributieketting en overig
Ramon, welkom op het forum.
Het is belangrijk om even te vermelden welk type motorisatie je op het oog hebt. Er zijn vaak grote verschillen in de bekende problemen.
Het is belangrijk om even te vermelden welk type motorisatie je op het oog hebt. Er zijn vaak grote verschillen in de bekende problemen.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 27 okt 2018, 11:25
Re: Distributieketting en overig
De M47 blokken (2003-2007) zijn betrouwbaar van wat ik weet. Heb zelf een 2004 model met 2.5ton op de teller en de originele ketting/diff en geen rare bijgeluiden. Het is algemeen bekend dat de N47 blokken veel problemen hebben met o.a. de ketting zoals al is aangegeven. Het zal een risico blijven om een auto met dit motorblok te kopen. Doe je research!
Veel succes met je zoektocht.
Veel succes met je zoektocht.