Storing boordcomputer?

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
T. Bolhuis

Storing boordcomputer?

Bericht door T. Bolhuis » 02 jul 2019, 20:18

Hallo Beste Luitjes!

Samen met mijn vriendin ben ik in het bezit van een BMW 1 serie 116i E87, uit het jaar 2005. Wij zijn in het bezit van deze auto sinds begin 2017. een jaar en één maand geleden kreeg mijn vriendin tijdens het rijden plotseling allerlei foutcodes. Eén die ik nog uit m'n hoofd weet was vermogensverlies en iets met de snelheidsmeter.

De monteur heeft destijds het gasklephuis schoongemaakt en de storingen gewist. hierna heeft de auto het een lange tijd weer gedaan. Komend zomer waren we van plan om met de auto op vakantie te gaan, dus heeft de auto 2 maanden gelezen een grote beurt gehad. Hiermee zijn de bougies, remschijven vervangen.
vorige week kreeg ik een aantal meldingen weer. Nu waren het weer dezelfde meldingen. Ook als de auto stationair liep schommelde het toerental erg. Constant tussen de 800 en 1.600. Ik ben er direct mee naar de garage geweest. De monteur heeft de auto uitgelezen en weer getest. Uit nieuwsgierigheid heb ik een paar foutcodes kunnen zien, deze waren:
- 2C55
- 2D03
- 2CF8

Om te testen of de meldingen terugkwamen hebben we een enthousiast rondje gereden om het vermogen te testen :driving: De meldingen kwamen niet terug en de monteur gaf aan dat indien de meldingen weer terugkwamen, waarschijnlijk alleen de meldingen gewist moesten worden.
Nu heb ik dit weekend weer dezelfde meldingen gekregen. Om die reden heb ik een uitleesapparaat aangeschaft en de meldingen gewist. Weer een testrondje gedaan en er was niks aan de hand. Geen meldingen o.i.d. die terugkomen. Echter een uur later pak ik de auto, start hem en krijg na 5 meter rijden wééér dezelfde meldingen :( :( :( Dit keer helpt het wissen alleen niet. Ook zijn het weer andere foutmeldingen (DTC's) als die ik eerder had. Doordat ik telkens verschillende meldingen krijg heb ik het vermoeden dat er een storing in de boordcomputer zit. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of kan mij hier bij helpen? Ik hoor het graag!!

U-car

Re: Storing boordcomputer?

Bericht door U-car » 02 jul 2019, 21:16

De kans dat je BC defect is, is zeer klein.

2C55 is je lamdasensor
De andere twee gasklephuis. Check de lamda sonde, en op je gasklephuis zit een stekker, wanneer deze slecht contact maakt krijg je rare storingen in de richting van je gasklephuis. Contactpunten wat strakker maken zodat de stekker beter aansluit.

Verbaas je niet over de 1 serie. Deze is tot meest onbetrouwbare auto verkozen 😉
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

JordyVroegop

Bericht door JordyVroegop » 04 jul 2019, 10:53

Stekkers zoeken, goed schoonblazen en eventueel met contact cleaner inspuiten wil vaak goed helpen! Op deze manier heb ik ook mijn airbag en gordel lampje weg weten te krijgen, dit had te maken met mijn "accu veiligheidsklem". Heb alle kabels van mijn accu losgetrokken, schoongemaakt, stevig aangedrukt en lampjes zijn nooit meer teruggekomen.

Bij slecht contact krijg je rare codes idd.

T. Bolhuis

Bericht door T. Bolhuis » 04 jul 2019, 11:16

Top! Bedankt, ik ga dit proberen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”