Rad van fortuin met starten
Rad van fortuin met starten
Betreft mijn E93 335i 2007, N54
Tijdje geleden een anti diefstalsysteem laten inbouwen welke het starten verhindert, je hebt hiervoor een "tag" nodig.
Ik dacht dat dit het probleem veroorzaakte, echter betwijfel ik dat want ik heb het systeem nu uitgeschakeld staan, in de "garagestand".
Het probleem :
Na elke rit, kort of lang, is het weer de vraag of hij start, alle lampjes gaan aan, startknop indrukken, niets, maar dan ook niets. Tot nu toe elke keer bij kortstondige stilstand, zeg maximaal een half uurtje.
Als ik vervolgens langere tijd wacht, meestal weer een half uur tot drie kwartier, start hij ineens weer wel.
Ik ben nu op vakantie, en durf eigenlijk geen ritjes meer te maken tussendoor.
Gisteren naar de supermarkt vlakbij geweest, wil weg rijden, niets. Half uur later, start hij ineens weer wel. Rij terug naar de camping, zet hem uit. Probeer het na 15 minuten, niets aan de hand, start weer gewoon. Twee identieke situaties dus waabij hij de ene keer wel start, en de andere keer niet. Onderweg vanuit Nederland had ik dit ook al een keer.
Ik vernoed zelf het startrelais, startmotor of de CAS module, maar zou willen weten of mensen ervaring hebben met een soortgelijke situatie en wat bij hun het probleem was.
Ik heb zelf helaas niet de mogelijkheid om wat door te meten hier. Liefst laat ik het hier in Kroatie meteen fixen, maar hangt er vanaf wat het probleem is en wil ze niet dagen laten zoeken naar het probleem hier.
Tijdje geleden een anti diefstalsysteem laten inbouwen welke het starten verhindert, je hebt hiervoor een "tag" nodig.
Ik dacht dat dit het probleem veroorzaakte, echter betwijfel ik dat want ik heb het systeem nu uitgeschakeld staan, in de "garagestand".
Het probleem :
Na elke rit, kort of lang, is het weer de vraag of hij start, alle lampjes gaan aan, startknop indrukken, niets, maar dan ook niets. Tot nu toe elke keer bij kortstondige stilstand, zeg maximaal een half uurtje.
Als ik vervolgens langere tijd wacht, meestal weer een half uur tot drie kwartier, start hij ineens weer wel.
Ik ben nu op vakantie, en durf eigenlijk geen ritjes meer te maken tussendoor.
Gisteren naar de supermarkt vlakbij geweest, wil weg rijden, niets. Half uur later, start hij ineens weer wel. Rij terug naar de camping, zet hem uit. Probeer het na 15 minuten, niets aan de hand, start weer gewoon. Twee identieke situaties dus waabij hij de ene keer wel start, en de andere keer niet. Onderweg vanuit Nederland had ik dit ook al een keer.
Ik vernoed zelf het startrelais, startmotor of de CAS module, maar zou willen weten of mensen ervaring hebben met een soortgelijke situatie en wat bij hun het probleem was.
Ik heb zelf helaas niet de mogelijkheid om wat door te meten hier. Liefst laat ik het hier in Kroatie meteen fixen, maar hangt er vanaf wat het probleem is en wil ze niet dagen laten zoeken naar het probleem hier.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Rad van fortuin met starten
Ik zou even bellen met het bedrijf wat het heeft ingebouwd, die weten wat ze gedaan hebben en hoe je het kan oplossen. Als je nu naar een garage gaat moet die het e.a. gaan uitvogelen, van de rekening krijg je dan hoofdpijn.
Welk merk onderbreker zit er in? Zal ik wel even rond neuzen of ik wat kan vinden.
Welk merk onderbreker zit er in? Zal ik wel even rond neuzen of ik wat kan vinden.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Rad van fortuin met starten
Ik vermoed dat het niet aan het anti diefstalsysteem ligt, aangezien deze is uitgeschakeld.
Hun vermoeden de cas module.
Hun vermoeden de cas module.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Rad van fortuin met starten
Ik ben daar misschien wat simpel mee, maar de anti diefstal module onderbreekt ergens een signaal wat starten moet voorkomen. Nu kan je het systeem “ uit” zetten maar als de verbinding dan toch niet gemaakt wordt gaat ie niet starten. ( brak relais, kabel of verbinding)
Zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt.
Ik zou zelf die onderbreking(en) weer aan elkaar knutselen, maar dat zal wel niet eenvoudig zijn.
In het principe als de auto op contact staat ( lampjes branden) dan zou je op de startmotor stuurdraad 12 volt kunnen zetten , dan gaat de startmotor draaien en zou hij moeten starten.
Tenzij er meer onderbroken is. ( brandstofpomp )
Gaat je auto wel van het stuurslot af ?
Heb jij comfort acces op je deur handels ?
Zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt.
Ik zou zelf die onderbreking(en) weer aan elkaar knutselen, maar dat zal wel niet eenvoudig zijn.
In het principe als de auto op contact staat ( lampjes branden) dan zou je op de startmotor stuurdraad 12 volt kunnen zetten , dan gaat de startmotor draaien en zou hij moeten starten.
Tenzij er meer onderbroken is. ( brandstofpomp )
Gaat je auto wel van het stuurslot af ?
Heb jij comfort acces op je deur handels ?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Rad van fortuin met starten
Snap je redenatie.
Brandstofpomp wordt ook onderbroken. Heb schema gekregen hoe alles weer aan te sluiten zoals origineel, maar dat gaat mij hier nooit lukken.
Stuurslot niet geprobeerd. Maar startmotor krijgt in ieder geval geen signaal, of zit vast, want die draait niet op die momenten.
Na paar keer startknop indrukken gaat wel het lampje van de remmen van oranje naar rood en krijg ik melding “ingnition active” met geel uitroepteken
Brandstofpomp wordt ook onderbroken. Heb schema gekregen hoe alles weer aan te sluiten zoals origineel, maar dat gaat mij hier nooit lukken.
Stuurslot niet geprobeerd. Maar startmotor krijgt in ieder geval geen signaal, of zit vast, want die draait niet op die momenten.
Na paar keer startknop indrukken gaat wel het lampje van de remmen van oranje naar rood en krijg ik melding “ingnition active” met geel uitroepteken
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Rad van fortuin met starten
Check eerst even of je auto wel van stuurslot afgaat, anders start ie sowieso niet,
Heb je comfort handels op je deuren met zo’n knopje ?
Heb je comfort handels op je deuren met zo’n knopje ?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Rad van fortuin met starten
Geen comfort handels, wel keyless entry en go.. Stuurslot zal ik proberen als het weer gebeurd.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Rad van fortuin met starten
Ok das mooi dat je die comfort handels niet hebt, daar kan deze storing namelijk ook vandaan komen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Rad van fortuin met starten
Als men goede argumenten heeft om de cas te vervangen...ja het kan
Ik zie wel een relais IN de cas zitten als dit plaatje klopt https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... ng/iPNLBkj
Kijken of men met een uitlees apparaat data pids heeft omtrent ews <-->cas <--> dme communicatie en of er foutcodes zijn. Vervolgens evt kijken of er 12v signaal komt bij de startmotorrelais uit pin 22 in bovenstaand schema
Men kan met een scoop ook het ews signaal beoordelen volgens een newtis document of het daarin spaak loopt.
En misschien is het de startmotor zelf...wat je zelf ook aangeeft.
Dat is mijn gedachten gang...
Als de brandstof pomp wordt onderbroken zal die wel cranken maar niet starten.
Keyless...dan zal die wel miepen dat geen sleutel in de buurt is op je displays..
Ik zie wel een relais IN de cas zitten als dit plaatje klopt https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... ng/iPNLBkj
Kijken of men met een uitlees apparaat data pids heeft omtrent ews <-->cas <--> dme communicatie en of er foutcodes zijn. Vervolgens evt kijken of er 12v signaal komt bij de startmotorrelais uit pin 22 in bovenstaand schema
Men kan met een scoop ook het ews signaal beoordelen volgens een newtis document of het daarin spaak loopt.
En misschien is het de startmotor zelf...wat je zelf ook aangeeft.
Dat is mijn gedachten gang...
Als de brandstof pomp wordt onderbroken zal die wel cranken maar niet starten.
Keyless...dan zal die wel miepen dat geen sleutel in de buurt is op je displays..
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Rad van fortuin met starten
Thanks, dat miepen doet hij ook niet ;-)
Hopen maar dat ik thuis kom en de motor laten draaien bij elke tussenstop, dan maar eens laten uitlezen en hopen dat er ergens wat staat, anders vervang ik eerst maar de startmotor, heb het idee dat dit de boosdoener is, of het relais ervan, maar die gaat meteen mee.
Makkelijkste is om de boel door te meten op het moment dat hij niet start, maar het zal wel een gevalletje worden van als je bij de dokter bent mankeert er niets.
Hopen maar dat ik thuis kom en de motor laten draaien bij elke tussenstop, dan maar eens laten uitlezen en hopen dat er ergens wat staat, anders vervang ik eerst maar de startmotor, heb het idee dat dit de boosdoener is, of het relais ervan, maar die gaat meteen mee.
Makkelijkste is om de boel door te meten op het moment dat hij niet start, maar het zal wel een gevalletje worden van als je bij de dokter bent mankeert er niets.
Re: Rad van fortuin met starten
Wat ook kan is een paar klappen op de startmotor geven als ie niet start. Of tijdens het proberen te starten er een paar tikken op te geven. Wanneer dit geen soelaas biedt kan je waarschijnlijk de startmotor vergeten als verdachte
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010
Re: Rad van fortuin met starten
Ga ik proberen mocht het weer voorvallen, voorlopig heb ik in ieder geval al een afspraak staan om de startmotor met relais te vervangen, mocht het geen soelaas bieden dan zie ik het maar als preventief onderhoud.
Re: Rad van fortuin met starten
Misschien nog een een puntje om te overleggen...
massa kabels (ook indien van toepassing tussen de chassis delen goed) testen en evt beoodelen op voltage drop tijdens een start.
Oxidatie is soms een sluipmoordenaar. https://youtu.be/JMjnqCFBdv
Dit nl bij mij ook opgevallen op de massakabels toen ik mijn auto laatst op mijn brug had.
Wbt tikken op startmotor, ja kan, maar hij is volgens mij niet echt toegankelijk om op te tikken zonder iets te demonteren.
massa kabels (ook indien van toepassing tussen de chassis delen goed) testen en evt beoodelen op voltage drop tijdens een start.
Oxidatie is soms een sluipmoordenaar. https://youtu.be/JMjnqCFBdv
Dit nl bij mij ook opgevallen op de massakabels toen ik mijn auto laatst op mijn brug had.
Wbt tikken op startmotor, ja kan, maar hij is volgens mij niet echt toegankelijk om op te tikken zonder iets te demonteren.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Rad van fortuin met starten
Thanks, dat massaprobleem heb ik ook aan gedacht ja, alleen is daar geen enkele link mee tot het stuk rijden, kort uitzetten en dan weer starten, tevens zou het probleem dan meer continue moeten zijn denk ik.
Maar ik ga dit wel even testen, er staan ook nog drie terugroepacties open, weet niet exact welke en wat, maar misschien dat hier ook iets relevants bij zit.
Maar ik ga dit wel even testen, er staan ook nog drie terugroepacties open, weet niet exact welke en wat, maar misschien dat hier ook iets relevants bij zit.
Re: Rad van fortuin met starten
Beste Bart,
De geoxideerde massakabel zou heel misschien wel een passend scenario zijn wanneer de massakabel in de ochtend nat is en tijdens het rijden droogt, omdat de dynamo de accu laadt en de retourstroom de masskabel warm maakt.
Maar ik zou mijn geld er ook niet op zetten.
Het bereiken van de startmotor kon inderdaad nog weleens een uitdaging zijn, maar zelfs met mijn 6 cylinder vind ik de bereikbaarheid meevallen.
Ik heb vergelijkbare perikelen ook weleens gehoord bij een stukkende nokkenas positiesensor. Maar dan wil ie consequent bij warme motor niet starten en bij koude(re) motor wel weer.
Oh ja, en het geeft geen foutcode
Misschien kan je er wat mee...
De geoxideerde massakabel zou heel misschien wel een passend scenario zijn wanneer de massakabel in de ochtend nat is en tijdens het rijden droogt, omdat de dynamo de accu laadt en de retourstroom de masskabel warm maakt.
Maar ik zou mijn geld er ook niet op zetten.
Het bereiken van de startmotor kon inderdaad nog weleens een uitdaging zijn, maar zelfs met mijn 6 cylinder vind ik de bereikbaarheid meevallen.
Ik heb vergelijkbare perikelen ook weleens gehoord bij een stukkende nokkenas positiesensor. Maar dan wil ie consequent bij warme motor niet starten en bij koude(re) motor wel weer.
Oh ja, en het geeft geen foutcode
Misschien kan je er wat mee...
sinds mijn auto meer vermogen heeft, is het verkeer nog langzamer geworden...
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010
e46 330d 2000
e46 330xd 2001
e90 330xd 2010