Bmw e81 slaat af tijdens rijden
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 02 mei 2018, 22:30
Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Hoi allen mijn bmw slaat soms af tijdens het rijden en start eens lastig of helemaal niet meer. Waar ligt dat aan. Heb nieuwe accu en de nokkenassensor voor laten vervangen.
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Laat je ketting eens controleren, en begin eens met uitlezen (met BMW specifieke software)
BMW E87 116i High Executive
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 02 mei 2018, 22:30
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Heb ik laten uitlezen. Hij gaf nokkenas sensor aan. Heb ik laten vervangen maar las dat je er 2 hebt dus waarschijnlijk de verkeerde. Stond ook op internet dat meestal de verkeerde wordt vervangen. Las op een andere site ook dat iemand het ook had. Bij een warme motor slaat hij af en als hij afgekoeld is start hij weer bij hem was het de krusassensor
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Zelfde probleem gehad vandaag. E81 118i, 2007, 158000 km, distributie (door eervorige eigenaar) bij 122000 gedaan. Geen Vanos-units vervangen helaas.
Was op een rustige weg, maar had wel 5 auto's achter me. Kon gelukkig toevallig net een parkeerhaventje induiken. Reed pakweg 60 p/u met rond de 2000 toeren. Alle licht/elekronica bleven werken, stuurbekrachtiging ook. Geen enkele dashboard-melding.
Zat even beduusd voor me uit te kijken - en startte toen maar weer. Dat ging meteen goed, verder gereden, later ook weer terug naar huis. Wel via mijn vaste BMW-mannetje, De Brug in Crooswijk. Niets te vinden via uitlezing...
Vroeg nog of er nog specifiekere software bestond - "ja, dat is dus echt deze...!" Dat moet ik dan maar op hun woord aannemen; maar een fractie twijfel blijft er wel. E.e.a. voelt niet fijn met vakantie-kilometers voor de boeg.
Heb twee keer eerder iets raars gehad - een keer viel de motor (op dezelfde weg nota bene) iets terug, om na een halve seconde te herpakken. En ik stond eens voor een stoplicht, met gewoon 650 a 700 toeren stationair - "heng". Even een sprongetje naar 1200. Ik deed niks! Weird stuff...
En nu...? Toch langs een dealer...? Hoor het graag!
Was op een rustige weg, maar had wel 5 auto's achter me. Kon gelukkig toevallig net een parkeerhaventje induiken. Reed pakweg 60 p/u met rond de 2000 toeren. Alle licht/elekronica bleven werken, stuurbekrachtiging ook. Geen enkele dashboard-melding.
Zat even beduusd voor me uit te kijken - en startte toen maar weer. Dat ging meteen goed, verder gereden, later ook weer terug naar huis. Wel via mijn vaste BMW-mannetje, De Brug in Crooswijk. Niets te vinden via uitlezing...
Vroeg nog of er nog specifiekere software bestond - "ja, dat is dus echt deze...!" Dat moet ik dan maar op hun woord aannemen; maar een fractie twijfel blijft er wel. E.e.a. voelt niet fijn met vakantie-kilometers voor de boeg.
Heb twee keer eerder iets raars gehad - een keer viel de motor (op dezelfde weg nota bene) iets terug, om na een halve seconde te herpakken. En ik stond eens voor een stoplicht, met gewoon 650 a 700 toeren stationair - "heng". Even een sprongetje naar 1200. Ik deed niks! Weird stuff...
En nu...? Toch langs een dealer...? Hoor het graag!
Laatst gewijzigd door PeterLC op 25 sep 2019, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Wel erg weinig "verkeer" hier... ;-) Ik ga 'm binnenkort bij een diagnose-expert laten doorlichten. Onlangs ook weer een heel korte drop in toerental, op de snelweg...
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Met welke software is hij uitgelezen en wat waren de foutcodes?
en ga eens naar een BMW specialist en niet naar de garage op de hoek.
Een e87 is op het E46 platform dus je kunt het beste uitlezen met INPA en/of ISTA Rheingold
Succes,
Bjorn
Edit: Sorry, had niet gezien dat je al bij een BMW mannetje was....
en ga eens naar een BMW specialist en niet naar de garage op de hoek.
Een e87 is op het E46 platform dus je kunt het beste uitlezen met INPA en/of ISTA Rheingold
Succes,
Bjorn
Edit: Sorry, had niet gezien dat je al bij een BMW mannetje was....
BMW E87 116i High Executive
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Hoi Bjorn;
ik ben inmiddels (twee keer al) bij een GMTO-aangesloten diagnose-specialist geweest. Autoservice Loek in Wateringen. Die was ook goed bekend met deze "Reihe" 1's, en vertelde er meteen bij dat-ie deze het lekkerst vindt rijden.
Er kwamen bij hem dus wel degelijk drie fouten naar voren - lambdasonde; advies was om die voorlopig maar te laten, de thermostaat (is vandaag preventief (gaf nog geen problemen onderweg) bij hem vervangen), en - vooral - de injectoren. Zijn advies was een engine-flush te doen; ik weet dat dit controversieel is, maar ik wilde van het probleem af. Hij wekte wel zeer de indruk te weten waar-ie mee bezig was - anders word je ook geen diagnose-expert...
Resultaat - weekje terug ongeveer, die flush - merkbaar mooier lopende motor; geen geratel meer bij starten, geen/vrijwel geen kleppen/klepstoter-getik de eerste 5 minuten meer. Zit een additief bij de olie - hij switchte ook nog van 5W30 naar 5W40, en een eenmalige injector-cleaner in de tank.
Sindsdien niks geks meer gebeurd onderweg; terwijl ik echt het idee had dat de frequentie van het probleem toenam. Ben vooral ook heel benieuwd naar het olieverbruik nu, want ik had er zelf - nu dus niet - een verdikkend additief bij gegooid, wat het olieverbruik wel enorm deed afnemen. Of het verder echt gezond was voor de - kennelijk toen toch nog vrij sterk vervuilde - motor, is wel de vraag. Spul is er nu dus weer geheel uitgespoeld.
Het is wat, zo'n BMW. Maar zo zijdezacht zoevend als nu, heeft Sabine nog niet gereden. Nu enkele belangrijke 150000-KM kwaaltjes (ook het diff is dus al gedaan, en de vacuumpomp) gefixt zijn, hoop ik er nog een hele tijd mee te kunnen doorrijden. Distributie is gedaan bij 122000 en zit nu op het randje van 160000; kan ik ook nog even mee door.
ik ben inmiddels (twee keer al) bij een GMTO-aangesloten diagnose-specialist geweest. Autoservice Loek in Wateringen. Die was ook goed bekend met deze "Reihe" 1's, en vertelde er meteen bij dat-ie deze het lekkerst vindt rijden.
Er kwamen bij hem dus wel degelijk drie fouten naar voren - lambdasonde; advies was om die voorlopig maar te laten, de thermostaat (is vandaag preventief (gaf nog geen problemen onderweg) bij hem vervangen), en - vooral - de injectoren. Zijn advies was een engine-flush te doen; ik weet dat dit controversieel is, maar ik wilde van het probleem af. Hij wekte wel zeer de indruk te weten waar-ie mee bezig was - anders word je ook geen diagnose-expert...
Resultaat - weekje terug ongeveer, die flush - merkbaar mooier lopende motor; geen geratel meer bij starten, geen/vrijwel geen kleppen/klepstoter-getik de eerste 5 minuten meer. Zit een additief bij de olie - hij switchte ook nog van 5W30 naar 5W40, en een eenmalige injector-cleaner in de tank.
Sindsdien niks geks meer gebeurd onderweg; terwijl ik echt het idee had dat de frequentie van het probleem toenam. Ben vooral ook heel benieuwd naar het olieverbruik nu, want ik had er zelf - nu dus niet - een verdikkend additief bij gegooid, wat het olieverbruik wel enorm deed afnemen. Of het verder echt gezond was voor de - kennelijk toen toch nog vrij sterk vervuilde - motor, is wel de vraag. Spul is er nu dus weer geheel uitgespoeld.
Het is wat, zo'n BMW. Maar zo zijdezacht zoevend als nu, heeft Sabine nog niet gereden. Nu enkele belangrijke 150000-KM kwaaltjes (ook het diff is dus al gedaan, en de vacuumpomp) gefixt zijn, hoop ik er nog een hele tijd mee te kunnen doorrijden. Distributie is gedaan bij 122000 en zit nu op het randje van 160000; kan ik ook nog even mee door.
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Goed om te horen!
Genieten van je BMW nu!
Genieten van je BMW nu!
BMW E87 116i High Executive
Re: Bmw e81 slaat af tijdens rijden
Inmiddels heen en weer naar Z-Frankrijk geweest (echt een TGV op luchtbanden; fantastisch), en daarnaast vooral veel -relatief kort, 17 km per rit- forensverkeer. Klepstoters laten zich de laatste dagen weer wat meer horen (eerste 3 a 4 minuten pakweg); maar het olieverbruik is enorm netjes - ik schat a.d.h.v. de uitlezing op het dashboard dat er plm. 200 ml bij kan. Na 3000 km... Het blijft nou eenmaal een problematisch blok, maar beter dan dit wordt 't met deze km-stand niet denk ik (162K). Geen rare haperingen meer, laat staan uitvallen onderweg. Sabine mag nog een tijdje blijven.
Ik ben nu wel echt weg bij De Brug. Veel meer vertrouwen in Loek.
Ik ben nu wel echt weg bij De Brug. Veel meer vertrouwen in Loek.