Motor n43 start niet meer ECU’s niet meer te bereiken.. DME defect???

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
FaVe

Motor n43 start niet meer ECU’s niet meer te bereiken.. DME defect???

Bericht door FaVe » 13 okt 2019, 11:20

Hallo allen,
Ik heb een E88 320i (n43b20) gekocht met de wel bekende motorschade. Drijfstanglager defect door falende ketting/oliepomp.
Ik heb een ruilmotor gekocht en ingebouwd. De inlaatspuitstuk heb ik overgezet naar de ruilmotor en de componenten van de brandstoftoevoer met injectoren ook. Tevens zit de originele kabelboom van de oude motor ook op deze ruilmotor. Als de auto nu op contact staat draait continu de brandstofpomp en tijdens het starten geeft de auto geen krimp. Slaat totaal niet aan. Voor de wissel van de motor draaide de auto normaal en waren alle ECU’s te lezen. Tijdens de motorwissel is de accu spanning eraf geweest. Als ik nu met de Carly-app de auto uitlees, krijg ik bijna met alle modules geen contact meer. Ik vrees dat de DME de geest heeft gegeven. Ik heb overigens de zekeringen bij de accu al gecontroleerd. Deze zijn allemaal goed.
Wie heeft dit al eerder bij de hand gehad en kan mij helpen bij dit probleem. Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Fabian :'(
Laatst gewijzigd door FaVe op 13 okt 2019, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ehombie

Re: Motor start niet meer ECU’s niet meer te bereiken.

Bericht door ehombie » 13 okt 2019, 13:16

Even met de bekendere bmw progs bekijken. Wat de status is van onder andere dme cas en ews.
Dme en cas zijn hetzelfde gebleven? Misschien een dme <-->ews/cas synchronisatie uitvoeren in o.a. inpa?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

FaVe

Re: Motor n43 start niet meer ECU’s niet meer te bereiken.. DME defect???

Bericht door FaVe » 13 okt 2019, 14:17

Bedankt voor de reactie ehombie. Ja, alles is hetzelfde gebleven. Is het een bekend fenomeen dat de ecu’s niet bereikbaar zijn nadat de auto een paar dagen spanningsloos is geweest? Is er iemand in de buurt van Emmen die zo’n synchronisatie kan uitvoeren? Ik heb een film op YouTube gezien dat bij een defecte DME er geen canbus communicatie meer was. In dit geval waren de ecu’s ook niet zichtbaar via de odb. Mijn DME heeft overigens geen waterschade.
Hoor graag van jullie

ehombie

Bericht door ehombie » 13 okt 2019, 15:58

Het zou inderdaad kunnen bij paar dagen spanningsloosheid...van het een en ander (maar zeker weten doe ik het niet)

Wbt canbus...dan zul je een scoop moeten hebben om de can activiteit te zien en in welke spanningsbereiken ze zitten en elkaar spiegelen enz...kun je mijn inziens nu niet vaststellen a.d.h.v. jouw probleem zover. Verifieer evt je massa en 12v van en naar dme en massa motorblok evt?

Je kunt evt ook kijken of een (maf) sensor een voltage geeft. (Een teken dat de dme aan gaat)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Source

Bericht door Source » 14 okt 2019, 12:44

Ik kan je dme wel testen of die het doet.
Ik kan wel op afstand een diagnose uitvoeren. Bij interesse stuur even een mail.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”