Over verhitting

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rob0244
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:36

Over verhitting

Bericht door rob0244 » 28 okt 2019, 10:11

Hallo,

Ik stond gisteren stil aan de zijkant van de weg met een over verhitte motorblok. Op de snelweg kreeg ik de indicatie dat ik mijn koelvloeistof moest bijvullen. Bij de dichtstbij zijne tankstation ben ik gestopt om dit bij te vullen, dit ging goed. nog geen vijf minuten later nadat ik weer reed, zag ik op mijn dashboard dat de temperatuur weer extreem omhoog ging. Nadat ik de auto weer aan de zijkant had gezet zag ik een klein gaatje in het expansie vat.Ik ben geen auto monteur, maar dit lijkt mij een te kleine reden dat dit de reden is dat temperatuur zo hoog word dat er een hevige rook vorming ontstaat
Verder zie ik ook de ventilator niet draaien.

mijn expansievat lekt alleen maar wanneer hij op druk staat

Ik zit zelf te denken dat de thermostaat stuk is samen in combinatie met de expansievat

Verder heb ik alles op peil
- Olie
- Koelvloeistof (Blijkbaar niet)
Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen voordat mijn blok overleden is?

Ik hoor graag van jullie,

Rob
Afbeelding

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Over verhitting

Bericht door martindebelitos » 28 okt 2019, 11:28

morgen rob allereerst moet je het expansievat vervangen. dan de motor goed ontluchten door kachel helemaal open te zetten, dan de auto effe voor omhoog te zetten en de ontluchting schroef net zolang open draaien totdat er geen lucht meer uit komt. de motor op temperatuur laten komen en goed controleren op alles dicht is. motor af laten koelen en dan de koelvloeistof peil eventueel byvullen. succes martin

rob0244
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:36

Re: Over verhitting

Bericht door rob0244 » 28 okt 2019, 17:13

Kan ik hieruit opmaken dat de thermostaat geen rol speelt in dit probleem?

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Over verhitting

Bericht door Robin » 28 okt 2019, 17:24

Normaliter niet nee. BMW motoren zijn extreem gevoelig voor lucht in het systeem. Zou idd eerst expansievat vervangen en daarna auto écht goed ontluchten.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Over verhitting

Bericht door dw70 » 29 okt 2019, 12:33

rob0244 schreef: 28 okt 2019, 17:13 Kan ik hieruit opmaken dat de thermostaat geen rol speelt in dit probleem?
nee, dat kun je niet. Een expansievat wat kapot gaat door overdruk moet een oorzaak hebben. De temperatuur is veel te hoog opgelopen. En dat kan door een thermostaat die niet opent om koelwater verder af te koelen. Natuurlijk is ontluchten belangrijk maar vlak een defecte thermostaat niet uit.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

rob75
Berichten: 999
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Over verhitting

Bericht door rob75 » 30 okt 2019, 12:03

Bij de E46 is het expansievat van harde kunststof gemaakt. Deze gaat na verloop van tijd verouderen en wordt bros. De levensduur is ongeveer 7 jaar van zo'n vat.
Vervangen is de enige remedie. Vervang ook de aansluitingen van het vat op de radiator.

De thermostaat heeft er meestal weinig mee te maken. Warm worden is logisch als de koelvloeistof uit het blok is.

Succes,
Rob

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Over verhitting

Bericht door Johan6 » 01 nov 2019, 17:39

als je het niet vertrouwd kan je altijd nog proberen zonder thermostaat..
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

rob0244
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:36

Re: Over verhitting

Bericht door rob0244 » 15 dec 2019, 22:09

Hey!!

Dankjulliewel voor alle reacties

Ik heb het expansievat, de thermostaat en de temperatuursenor voor koelvloeistof inmiddels vervangen. Dit lijkt nu allemaal goed te gaan. nu loop ik nog met een probleem wat weer terug komt op koelvloeistof, namelijk: Nadat ik de motor ontlucht heb en de tank weer heb gevuld krijg ik voortdurend de melding dat ik koelvloeistof moet bijvullen. Naar mijn idee kan er niets ontsnappen in een gesloten systeem. Ik denk dus dat er alsnog een lekkage is ergens. Tijdens het demonteren van de slang die op het thermostaathuis aansluit, zag ik dat hier geen pakking tussen zat. Is dit normaal of moet hier nog wel een pakking tussen. Ook heb ik nog getwijfeld over en lekke koppakking. als ik weg rijd is er een kleine witte pluim, dit is wel direct weg. Daarnaast had ik mijn oliepeil nagekeken en hier zat ook geen watervorming bij. Mijn andere vraag is dan ook. Kan ik de lekke koppakking uitsluiten? ik hoor graag van jullie terug


Rob,

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Over verhitting

Bericht door martindebelitos » 16 dec 2019, 14:11

hallo rob laat de radiateur effe afpersen.by de garage kunnen ze het systeem onder druk zetten. il denk dat je waterpomp lekt. by warme motor byna niet te zien omdat het verdampt op de hete motor. succes martin

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Over verhitting

Bericht door dw70 » 18 dec 2019, 12:12

Even een paar dagen aankijken en bijvullen in koude toestand. Heeft wel even nodig. Na 2-3 keer bijvullen moet het niveau stabiel blijven. Dan is het ok.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”