2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door malle pietje » 03 dec 2019, 12:18

Hoewel ik dacht met een 520d uit oktober 2011 veilig te zitten voor de bekende N47 ketting problemen, blijkt niets minder waar. Bij koude start 's ochtends ontdekte ik deze zomer een ratel die na 2 a 3 seconden weg was. Iets dat ik direct associeerde met een spanner die een lange weg moest afleggen door een opgerekte ketting. Verder onder het rijden was niets te merken, hoewel de stationair loop wel wat minder soepel leek. Km-stand 283.000km.

Opnieuw in de techniek gedoken om er achter te komen dat vrijwel geen enkele bmw de dans met deze sluipmoordenaar lijkt te ontkomen. En toen in mijn oude garage stuitte op een F31 320d waarvan de ketting zonder enige vorm van aankondiging bij 3 ton rond was geknapt, was het duidelijk. Ik moest er aan geloven.

Flink rondbellen en navragen leverde op dat je de goedkope variant hebt, waarbij alleen de bovenste ketting en geleiders worden vervangen (kosten varierend van € 1100,- tot € 1600,-). En de full monty variant, waarbij alle tandwielen, spanners, geleiders en kettingen worden vervangen. Ook de keerringen, (carter) pakkingen etc. Kosten varierend van € 1500,- tot € 2300,-).

In mijn woonplaats wist ik The Engineers Garage te zitten. Een stel kerels die vanuit een hoge opleiding in de autotechniek en een bak kennis en ervaring van serieuze technische hoogstandjes voor zichzelf zijn begonnen. Super clean, super gestructureerd en vooral super gave wagens. Ook aan hen een offerte gevraagd en ze de opdracht gegeven.

Inmiddels heb ik de wagen weer terug. Stationair boterzacht, ratel is weg, alles is vervangen en hij draait weer als vanouds.Alle onderdelen van bmw, alles wat nodig en logisch is, is meegenomen. En alles wat los is gehaald, is schoon gemaakt voordat het terug ging. Met als bonus dat het motorruim volledig schoon is gemaakt (dieselslangetje lekte). Geniaal zo mooi, echt als nieuw.

Kost wat (bijna 2k), maar je hebt ook wat! Een blok dat weer klaar is voor de komende x duizend km.

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door m.h. » 03 dec 2019, 14:43

Oei, dat viel tegen! maar idd het zijn pas de latere blokken die gevrijwaard "zouden moeten" zijn. Ik dacht vanaf 2013.

Maar goed je zat ook nog maar op de helft van de levensduur met je blok. :)

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door malle pietje » 04 dec 2019, 09:39

:ja: Dat was ook mijn redenatie om deze investering toch maar te doen. Het is alleen de optelsom die het even zuur maakt.
- roetfilter reinigen (over 2 weken bij Tunex 's Heerenberg)
- automaatbak olie en filter verversen
- twee nieuwe banden
en als klap op de vuurpijl dus de ketting en spanners.

Nouja, dat samen met een nieuwe neus en kont (kop staartje gehad op de A2) is het wel weer een gloednieuwe auto :gekdoen:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 04 dec 2019, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

Edward
Berichten: 1634
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door Edward » 04 dec 2019, 10:11

‘investeren’ :rolf:

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door malle pietje » 04 dec 2019, 13:27

Wellicht niet altijd wetenschappelijk aangetoond, maar sommige auto's worden daadwerkelijk meer waard. Daar zal de 520d niet snel een voorbeeld van zijn, maar in sommige auto's investeer je toch wel degelijk.

Als we het rendement even niet in euro's maar in rijplezier en voldoening uitdrukken, vind ik het al snel een waardevolle investering :gek:

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door m.h. » 04 dec 2019, 14:27

In deze case geldt dan eigenlijk: In het verleden behaalde voldoening biedt garantie voor de toekomst :gek:

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 401
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door malle pietje » 06 dec 2019, 10:09

:rolf:

Edward
Berichten: 1634
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door Edward » 06 dec 2019, 20:37

Tuurlijk worden bepaalde auto's meer waard naar verloop van tijd... maar de meesten hier toch echt niet. Daarom is het écht grappig om te zien hoevaak er toch over 'investeren' gesproken wordt en het gros doelt echt niet op de ervaring. Laten we het maar op wishful thinking houden :)

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door Bart70 » 10 dec 2019, 15:58

malle pietje schreef: 04 dec 2019, 13:27
Als we het rendement even niet in euro's maar in rijplezier en voldoening uitdrukken, vind ik het al snel een waardevolle investering :gek:
Juist, dat zullen de meeste liefhebbers ook zo zien, en uiteraard ook "om te blijven rijden" ;-)

Edward
Berichten: 1634
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: 2011 F11 520d ketting en spanners vervangen

Bericht door Edward » 10 dec 2019, 17:57

:duim:

:popcorn:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”