het is niet mijn BMW maar die van een collega van mij.
Op 30 december is hij bij Dusseldorp te Amsterdam geweest om naar een andere auto te kijken, deze is dan ook aldaar gekocht.
Onderstaande is het geworden:
- Demo uitvoering van 2019 met 4.000km op de teller
- 118i High Executive M-Sport Edition of Shadow (zwarte lijsten)
- 18" velgen
- Blauw metallic van kleur (weet de code niet maar onwijs mooi)
- Full option
- Opendak
- Kardon audio
- Lederen interieur met blauwe stiksels
Op deze auto zou hij zijn F30 320i uit juni 2012 met 145dkm inruilen met bijbetaling (kreeg nog ruim 14k ervoor).
Vrijdag 03 januari nadat hij de zaak had verlaten hoorde hij een "klap/geluid" vanuit het motorblok komen, nog geen 400mt van de zaak.
Onderstaande melding deed zich voor.

Hij is direct rechtdoor gereden naar de BMW Dealer in Alkmaar die 150mt verderop is gelegen.
De diagnose is vandaag binnen gekomen:

De auto staat op zijn naam sinds 23-05-2015 en is bij Van Poelgeest in Heemstede met een BMW Premium Garantiecertificaat.
Begreep dat dit inhield dat de auto vanaf aankoopdatum altijd en alleen maar in onderhoud is geweest bij de BMW Dealer.
Andere A 4tjes toonde precies aan wanneer en waar deze BMW in onderhoud is geweest (geen copietjes van gemaakt).
Nu dus mijn, of beter gezegd, zijn vraag.
- Is dit een bekend probleem met dit model?
- Kan de oliedruk zomaar wegvallen zonder enige waarschuwing?
- Wat zou de oorzaak van dit kunnen zijn?
- Is deze motorblok echt overleden? Er is na de "klap/geluid" nog geen 200mt verderop gereden (in totaal vanaf het starten maar 600mt)
- Gezien het "garantiecertificaat" is de verkopende partij aansprakelijk te stellen voor het feit dat er gezwegen is mbt het feit dat er over een lange periode geen onderhoud is gepleegd aan deze auto? BMW geeft ook geen coulance zoals te lezen is op bovenstaand bewijs.
- Voor een ander motorblok met arbeidsloon praat de BMW Dusseldorp al snel over een kostenplaatje van 10k.
In het ergste geval welk bedrijf zou een andere motorblok hebben, deze kunnen inbouwen en voor welke prijs?
Nu staat er een auto met een kapotte motorblok (is dat ook daadwerkelijk zo).
Ik twijfel niet aan de kennis van de Dealers of wat dan ook maar vraag mij af gezien het blok niet open is geweest of dit motorblok idd over en uit is.
Wat advieseren jullie mijn collega te doen?