
De 316i

De MINI Cooper S

De 325i
Helaas is er door een aanrijding een voortijdig einde gekomen aan het bezit van deze auto.
Aangezien er toch weer een e46 terug moest komen en ik al meer dan 1,5 jaar een nette 330i sedan zocht... nog die zelfde avond bij mijn huidige auto gaan kijken:
Op deze foto met de 325 er nog achter. We spreken over september 2018.

Goed, we zijn dus eindelijk aangekomen bij de auto waar deze showroom om draait.
Wat is het voor iets?
Een 2002 e46 facelift sedan met M54B30 motor en 5 handbak.
De auto is in het verleden volledig over gespoten (geen sporen van schade te zien overigens), dit is zeer netjes gedaan. Ik ben zelf automonteur en daarnaast Detail ik auto’s in mijn eigen bedrijf. Ik ben zeer kritisch wat betreft auto’s. Een voordeel, maar soms ook een groot nadeel... het kost klauwen vol met geld.
Afijn, de basis is goed. De auto rijdt super, ziet er goed uit, heeft een onderhoudshistorie en de kilometerstand is niet vreselijk hoog.
Bij bezichtiging/aankoop vallen er al een paar dingen op:
- De auto heeft een inspectie II nodig
- Kleppendeksel pakking lekt
- Restyle werk op het portier links voor
- Restyle deukje op de motorkap en voorscherm
- Mag wel eens goed gepolijst worden
- Koplampen zijn dof/geel
- Volleder in zwart, maar geen sportstoelen
- Velgen hebben rondom veel (echt veel) schade
- Schakelmechanisme heeft speling (als de pook in een versnelling staat kun je deze van links naar rechts bewegen, ofwel geen straks gevoel met schakelen)
Gelukkig kan ik dit allemaal zelf verzorgen.
Eerst maar eens begonnen met de grote beurt.
Het brandstof filter was bij 110.000km voor het laatst vervangen, de rest zag er nog redelijk uit.
(Km stand bij aankoop 220.000km)
Toch alle filters en bougies maar vervangen.
Tevens de cardan olie ververst en vervangen door 75w140. Zelfde spec olie als in een m3 cardan hoort. Dit tegen het jankende geluid wat deze cardans vaak maken, mijne heeft hier overigens geen last van. Fingers crossed.
De auto is verder in nette staat, de remschijven+blokken voor en achter zitten er net 10.000km op, de schokdempers voor en achter zijn vervangen en tegelijkertijd zijn er Eibach verlagingsveren geplaatst.
Uiteraard heb ik ook de remvloeistof ververst en is gelijk de lekkage van het kleppendeksel aangepakt. Helaas blijkt er wel een scheur te zitten bij het bout gat van bougie van cilinder 1.
Dit heb ik gelijmd als tijdelijke oplossing. Ik moest even bijkomen van de prijs voor het kleppendeksel bij de dealer.
Na de eerste inspectie en het nog eens goed bekijken van de auto werd het to-do lijstje nog een stuk langer.
Ik heb titan inleg koplampen, maar de donkere knipperlichten.

Donker

Titan matching
Gelijk Osram Chrome bollen geplaatst in alle knipperlichten. De oranje gloed is nu verdwenen. Staat veel netter vind ik persoonlijk.