Mijn E91 330D (met M57T2-motor en handbak) heeft nu 366 kkm op de klok staan.
Daarvan heb ik er zelf 290 kkm mee gereden.
De afgelopen paar maanden valt me op dat de auto sloom begint te worden.
Maar is dat nu echt zo, of denk ik dat maar en ben ik een beetje blasé geworden na al die km's in deze auto?
Volgens BMW moet 'ie de tussensprint van 80-120 in 4e in 5.2 seconden doen.
Twee maal geklokt, beide keren op 10.8! seconden. Wat kan er aan de hand zijn?
Noot 1: de auto geeft geen enkele foutmelding!
Noot 2: de auto is altijd door BMW-dealer onderhouden, olieverbruik nog steeds nul.
Compressie te laag? Hij start nog steeds perfect, loopt in 1 keer mooi rond, geen geschud en gedoe.
Met veel compressieverlies lijkt de koude start me ook niet meer vlekkeloos te verlopen. Mee eens?
Vuldruk te laag / luchtverlies tussen compressor en inlaat? Geen idee.
Spruitstuk op advies van dealer (vanwege wervelkleppen) nog laten vernieuwen bij 332 kkm.
Teveel tegendruk in de uitlaat?
DPF vervangen bij 326 kkm. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Brandstoffilter verstopt?
Dat heeft er pas twee oliebeurten / 66 kkm op zitten.
Normaal bij 3e oliewissel vervangen heeft nooit problemen gegeven.
Bovendien, hij loopt bij elke belasting netjes rond, geen gehik en gedoe.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
En nee, de remmen lopen niet aan;-)
Met vriendelijke groeten,
Maurice
M57T2 motor performance verlies vanwege?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16 jul 2011, 11:02
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16 jul 2011, 11:02
Re: M57T2 motor performance verlies vanwege?
OBD-lezer ff geleend, goed idee!
Dit zijn de globale resultaten:
Engine speed Load kPa degC
1.500 100% 145 68
2.000 100% 160 69
3.000 100% 170 71
Ik heb dus (bij volgas 4e versnelling en 3.000 rpm) slechts 0.7 bar vuldruk (overdruk).
Laadluchttemperatuur is m.i. met ca. 70°C ok.
Nu ken ik de "echte" performancedata van deze motor niet, maar 0.7 bar vuldruk lijkt me veel te weinig bij volgas 3.000 rpm.
Dus is het een laadlucht / turbo-probleem.
Dit zijn de globale resultaten:
Engine speed Load kPa degC
1.500 100% 145 68
2.000 100% 160 69
3.000 100% 170 71
Ik heb dus (bij volgas 4e versnelling en 3.000 rpm) slechts 0.7 bar vuldruk (overdruk).
Laadluchttemperatuur is m.i. met ca. 70°C ok.
Nu ken ik de "echte" performancedata van deze motor niet, maar 0.7 bar vuldruk lijkt me veel te weinig bij volgas 3.000 rpm.
Dus is het een laadlucht / turbo-probleem.
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: M57T2 motor performance verlies vanwege?
0,7 bar lijkt idd wel aan de lage kant, kan de data wat het moet zijn niet zo snel vinden.
Als de auto niet rookt als een malle, verwacht ik geen lekke inlaatslangen.
Een niet goed sluitende waste gate zou er voor kunnen zorgen dat je turbo onvoldoende opspint, of beschadigde turbo bladen.
Ben geen diesel specialist helaas.
Als de auto niet rookt als een malle, verwacht ik geen lekke inlaatslangen.
Een niet goed sluitende waste gate zou er voor kunnen zorgen dat je turbo onvoldoende opspint, of beschadigde turbo bladen.
Ben geen diesel specialist helaas.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16 jul 2011, 11:02
Re: M57T2 motor performance verlies vanwege?
Update en probleem opgelost.
Bijgaande reactie kwalificeert onder de kop 'beter laat dan nooit', maar wil ik jullie toch niet onthouden. Het probleem werd veroorzaakt doordat de EGR-klep continu open bleef staan, en dat het DPF vol zat. Om één of andere reden is de regeneratie gestopt, en de zaak langzaam volgelopen. Als ik terugkijk in de verbruikscijfers moet dat ergens tussen kerst en nieuwjaar zijn geweest. Overigens, DPF heb ik nog geen jaar geleden professioneel laten reinigen bij Diesel Buchli en BMW-dealer heeft na montage de softwarematige zaken geupdate ivm nieuw DPF. EGR-klep zelf was wel vervuild, maar niet extreem. Nu het gedoe weer begint (DPF is nogal een gesleutel op een 3-serie) heb ik besloten om deze problemen op alternatieve wijze op te lossen. De auto is van vóór 2011, dus kan ik legaal het DPF vervangen voor een downpipe (mits je daarvan melding maakt bij de RDW: dan krijg je vervolgens de aanslag fijnstof MRB in de bus).
Eerst een downpipe (geleverd door Mosselman Turbo Systems) gemonteerd, daarna laten tunen door Mosselman. Met downpipe en EGR dicht eerst een controlerun op de Dyno. Kijken of deze motor na 366.000 km nog gezond is. Dat is ie: gelijk weer 545 Nm en 237 pk. Specificatie BMW is 500 Nm en 231 pk. Trouwens, EGR dicht heeft wat dat betreft in principe geen effect, want normaliter staat de EGR altijd dicht zolang je volgas geeft. De extra Nm's en pk's t.o.v. standaard zijn een gevolg van de downpipe: omdat deze minder weerstand heeft dan een DPF kan de turbo meer energie uit het uitlaatgas halen, en daardoor krijg je wat meer vuldruk en dus koppel En, géén visueel waarneembare rook! Dat wil ik zo houden, ik ziet niet te wachten op een rolling-coal diesel. Dat is voor mij dan ook de reden om de tuning niet te gaan overdrijven.
Na de tuning is het koppel toegenomen tot 660 Nm en het vermogen tot 276 pk. Ook nu nog steeds geen rook zichtbaar bij de runs op de pijnbank van Mosselman. Klaar wat mij betreft.
Moraal van dit verhaal: een diesel kan dus zonder enige foutmelding vanuit de boordcomputer (zoals in mijn geval) langzaamaan zo dichtslibben dat het vermogen bijkans halveert. Denk dat als je zelf niet tijdig ingrijpt je nog een goede kans loopt dat de zaak helemaal in de soep loopt.
Bijgaande reactie kwalificeert onder de kop 'beter laat dan nooit', maar wil ik jullie toch niet onthouden. Het probleem werd veroorzaakt doordat de EGR-klep continu open bleef staan, en dat het DPF vol zat. Om één of andere reden is de regeneratie gestopt, en de zaak langzaam volgelopen. Als ik terugkijk in de verbruikscijfers moet dat ergens tussen kerst en nieuwjaar zijn geweest. Overigens, DPF heb ik nog geen jaar geleden professioneel laten reinigen bij Diesel Buchli en BMW-dealer heeft na montage de softwarematige zaken geupdate ivm nieuw DPF. EGR-klep zelf was wel vervuild, maar niet extreem. Nu het gedoe weer begint (DPF is nogal een gesleutel op een 3-serie) heb ik besloten om deze problemen op alternatieve wijze op te lossen. De auto is van vóór 2011, dus kan ik legaal het DPF vervangen voor een downpipe (mits je daarvan melding maakt bij de RDW: dan krijg je vervolgens de aanslag fijnstof MRB in de bus).
Eerst een downpipe (geleverd door Mosselman Turbo Systems) gemonteerd, daarna laten tunen door Mosselman. Met downpipe en EGR dicht eerst een controlerun op de Dyno. Kijken of deze motor na 366.000 km nog gezond is. Dat is ie: gelijk weer 545 Nm en 237 pk. Specificatie BMW is 500 Nm en 231 pk. Trouwens, EGR dicht heeft wat dat betreft in principe geen effect, want normaliter staat de EGR altijd dicht zolang je volgas geeft. De extra Nm's en pk's t.o.v. standaard zijn een gevolg van de downpipe: omdat deze minder weerstand heeft dan een DPF kan de turbo meer energie uit het uitlaatgas halen, en daardoor krijg je wat meer vuldruk en dus koppel En, géén visueel waarneembare rook! Dat wil ik zo houden, ik ziet niet te wachten op een rolling-coal diesel. Dat is voor mij dan ook de reden om de tuning niet te gaan overdrijven.
Na de tuning is het koppel toegenomen tot 660 Nm en het vermogen tot 276 pk. Ook nu nog steeds geen rook zichtbaar bij de runs op de pijnbank van Mosselman. Klaar wat mij betreft.
Moraal van dit verhaal: een diesel kan dus zonder enige foutmelding vanuit de boordcomputer (zoals in mijn geval) langzaamaan zo dichtslibben dat het vermogen bijkans halveert. Denk dat als je zelf niet tijdig ingrijpt je nog een goede kans loopt dat de zaak helemaal in de soep loopt.