Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
- ruudje2015
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:27
Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Ik heb een e36 touring gekocht, bomvol opties waar we vandaag de dag nog nieuwe bijvinden.
Nu is alleen het volgende waar wij ons hoofd op breken:
De ruitenwisser werkt goed op stand 2 na, deze blijft ongeacht snelheid op interval staan.
Cruisecontrol werkt ook niet. Het heeft beide met snelheid te maken en denken dat het samenhangt.
Het idee zelf is de sensor in het differentieel waar wij nog nooit van gezien of gehoord hadden, kan dit hiermee te maken hebben? Of iemand anders die een optie weet?
Nu is alleen het volgende waar wij ons hoofd op breken:
De ruitenwisser werkt goed op stand 2 na, deze blijft ongeacht snelheid op interval staan.
Cruisecontrol werkt ook niet. Het heeft beide met snelheid te maken en denken dat het samenhangt.
Het idee zelf is de sensor in het differentieel waar wij nog nooit van gezien of gehoord hadden, kan dit hiermee te maken hebben? Of iemand anders die een optie weet?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 07 feb 2020, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tiopictitel aangepast voor de duidelijkheid van het onderwerp
Reden: Tiopictitel aangepast voor de duidelijkheid van het onderwerp
Wie een BMW niet eerd, is het rijden niet weerd!
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Waarschijnlijk is er een defect aan het electrisch gedeelte van het contactslot. Is een vaak voorkomend probleem bij de E36 en 39 modellen.
Een klein onderdeel wat je bij je dealer kunt laten vervangen voor een klein bedrag en zo gedaan.
Jos
Een klein onderdeel wat je bij je dealer kunt laten vervangen voor een klein bedrag en zo gedaan.
Jos
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Cruise check de volgende zaken
- remlichten beide werken? En gaan gelijkmatig aan en even sterk branden
- koppelings schakelaar checken
- abs krans rechts achter controleren
- kabel van cruise naar gasklephuis checken
- cruise module aanwezig?
- handel aan stuur controleren
- remlichten beide werken? En gaan gelijkmatig aan en even sterk branden
- koppelings schakelaar checken
- abs krans rechts achter controleren
- kabel van cruise naar gasklephuis checken
- cruise module aanwezig?
- handel aan stuur controleren
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
A8 Steuergerät geschwindigkeitsregelung defect.
Zowel je cruise controle als je wish-wash module krijgen hier het signaal van.
Om te kijken of je wish wash helemaal geen snelheids signaal krijgt: hij werkt nu helemaal niet goed, blijft in de interval stand staan. Maar de interval snelheid moet omhoog gaan als je snelheid omhoog gaat (bij 120km/u wist hij sneller in een takt dan bij 50). Doet hij dit wel of ook niet?
Achter het dashboardkastje. 2e kastje boven je wish-wash module (die zit daar ook).
Zowel je cruise controle als je wish-wash module krijgen hier het signaal van.
Om te kijken of je wish wash helemaal geen snelheids signaal krijgt: hij werkt nu helemaal niet goed, blijft in de interval stand staan. Maar de interval snelheid moet omhoog gaan als je snelheid omhoog gaat (bij 120km/u wist hij sneller in een takt dan bij 50). Doet hij dit wel of ook niet?
Achter het dashboardkastje. 2e kastje boven je wish-wash module (die zit daar ook).
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Volgens mij geldt die snelheidsafhankelijkheid alleen bij de WiWa-module (de versie met koplampsproeiers), en niet bij de standaard Low-II. Maar in beide gevallen krijgt hij wel een snelheidssignaal, zodat bij stilstand de wissers automatisch overgaan van continu naar interval.
De sensor op het differentieel is het sowieso niet, zou die defect zijn, zou de snelheidsmeter ook niet werken.
Wat de A8 Steuergerät geschwindigkeitsregelung is zou ik niet weten. Het snelheidssignaal komt direct uit de instrumentcluster (die het weer direct uit de sensor haalt).
Ik verwacht ook niet dat de beide problemen dezelfde oorzaak hebben, want het snelheidssignaal wordt ook door bijv. de DME gebruikt en wegvallen van het signaal geeft voor zo ver ik weet ook problemen met de motoraansturing.
Mocht je een 18-knops boardcomputer hebben, dan kan je via het verborgen service menu (1000 en 10 tegelijk indrukken) in menu 08 de snelheid opvragen die doorgegeven wordt aan o.a. de cruisecontrol en wis-was installatie
https://www.bmwe36blog.com/bmw-on-board ... crets.html
Krijg je daar de snelheid te zien, dan werkt in ieder geval alles t/m het verdeelpunt en kan je dat dus uitsluiten als oorzaak.
De sensor op het differentieel is het sowieso niet, zou die defect zijn, zou de snelheidsmeter ook niet werken.
Wat de A8 Steuergerät geschwindigkeitsregelung is zou ik niet weten. Het snelheidssignaal komt direct uit de instrumentcluster (die het weer direct uit de sensor haalt).
Ik verwacht ook niet dat de beide problemen dezelfde oorzaak hebben, want het snelheidssignaal wordt ook door bijv. de DME gebruikt en wegvallen van het signaal geeft voor zo ver ik weet ook problemen met de motoraansturing.
Mocht je een 18-knops boardcomputer hebben, dan kan je via het verborgen service menu (1000 en 10 tegelijk indrukken) in menu 08 de snelheid opvragen die doorgegeven wordt aan o.a. de cruisecontrol en wis-was installatie
https://www.bmwe36blog.com/bmw-on-board ... crets.html
Krijg je daar de snelheid te zien, dan werkt in ieder geval alles t/m het verdeelpunt en kan je dat dus uitsluiten als oorzaak.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 13 mar 2020, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Snelheidsafhankelijk ook zonder koplamp sproeiers.
A8 is het verdeelstation. O.a. het tachosignaal komt hier vandaan. De Dme krijgt hier ook zijn input van.
A8 is het verdeelstation. O.a. het tachosignaal komt hier vandaan. De Dme krijgt hier ook zijn input van.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


- deepbass909
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Dan ben ik wel even benieuwd naar de schema's waar je dit uithaalt, want alle documentatie die ik van de E36 heb (en dat is veel) zegt toch echt iets anders. Daarin zit de snelheidssensor rechtstreeks op de tellerbak en vanuit de tellerbak gaat het naar de verschillende modules die het snelheidssignaal gebruiken.
Dit is het schema van de cluster:

Het signaal van de sensor in het differentieel komt binnen bij pin 3 van connector X271 (de zwarte connector van het cluster), wordt door het cluster verwerkt en via pin 2 van connector X17 (de blue connector) verder verdeeld. Daar zit nog één distributieblok tussen (dit is niets meer dan een contactenstrip en zit linksvoor in de voetenruimte van de bestuurder) en verder niks. Dit geldt voor iedere E36, vanaf 1990 tot aan de laatst geproduceerde.
Meet je op de cluster dus je snelheid, kan je X271 dus negeren. Zie je op de boordcomputer de snelheid (of meet hij een gemiddelde snelheid) kan je ook alles tot aan het distributieblok in de voetenruimte negeren.
De massapunten van de cruisecontrol en airco zijn ook verschillend, dus die kunnen het ook niet zijn (of in ieder geval onwaarschijnlijk).
Mijn vermoeden blijft daarom dat het twee losse, op zichzelf staande storingen zijn. Maar voor de zekerheid zou de even aan Inpa gehangen moeten worden, dan kan al heel snel wat zaken uitgesloten worden (werken alle schakelaars wel of zijn de modules überhaupt wel actief).
Verder rij ik al 13 of 14 jaar BMW E36's (altijd met Low-II wiswasmodule) en had ik echt geen snelheidsafhankelijke interval, de tijd tussen 2 bewegingen was altijd gelijk. Alleen bij stilstand gaat de normale continue stand (langzaam) over op interval. Voor zover ik weet is dat het normale gedrag van de Low-II en kent alleen de WiWa-II module een variabele interval.
Dit is het schema van de cluster:

Het signaal van de sensor in het differentieel komt binnen bij pin 3 van connector X271 (de zwarte connector van het cluster), wordt door het cluster verwerkt en via pin 2 van connector X17 (de blue connector) verder verdeeld. Daar zit nog één distributieblok tussen (dit is niets meer dan een contactenstrip en zit linksvoor in de voetenruimte van de bestuurder) en verder niks. Dit geldt voor iedere E36, vanaf 1990 tot aan de laatst geproduceerde.
Meet je op de cluster dus je snelheid, kan je X271 dus negeren. Zie je op de boordcomputer de snelheid (of meet hij een gemiddelde snelheid) kan je ook alles tot aan het distributieblok in de voetenruimte negeren.
De massapunten van de cruisecontrol en airco zijn ook verschillend, dus die kunnen het ook niet zijn (of in ieder geval onwaarschijnlijk).
Mijn vermoeden blijft daarom dat het twee losse, op zichzelf staande storingen zijn. Maar voor de zekerheid zou de even aan Inpa gehangen moeten worden, dan kan al heel snel wat zaken uitgesloten worden (werken alle schakelaars wel of zijn de modules überhaupt wel actief).
Verder rij ik al 13 of 14 jaar BMW E36's (altijd met Low-II wiswasmodule) en had ik echt geen snelheidsafhankelijke interval, de tijd tussen 2 bewegingen was altijd gelijk. Alleen bij stilstand gaat de normale continue stand (langzaam) over op interval. Voor zover ik weet is dat het normale gedrag van de Low-II en kent alleen de WiWa-II module een variabele interval.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Mijn 320i snelheidsinterval werkt prima. Toch echt sneller bij 140 dan bij 80.
En over schema's: over alle bouwjaren zijn er verschillen. Scheer ze niet over 1 kam. Ik zit nu niet achter mijn pc maar ik laat je A8 wel zien. Of A8 voor hem van toepassing is kan ik vanuit thuis niet zien.
En over schema's: over alle bouwjaren zijn er verschillen. Scheer ze niet over 1 kam. Ik zit nu niet achter mijn pc maar ik laat je A8 wel zien. Of A8 voor hem van toepassing is kan ik vanuit thuis niet zien.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


- ruudje2015
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:27
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Is er iemand in de buurt van den bosch die evt de auto kan uitlezen via die inpa? Om te kijken waar het probleem zich bevind.
Vind het zowiezo interessant om te kijken wat er evt nog meer aan de hand is. De auto heeft namelijk zo ontzettend veel opties, wil toch alles wel werkend zien te krijgen.
Vind het zowiezo interessant om te kijken wat er evt nog meer aan de hand is. De auto heeft namelijk zo ontzettend veel opties, wil toch alles wel werkend zien te krijgen.
Wie een BMW niet eerd, is het rijden niet weerd!
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Heb je al in dit topic even gekeken ?ruudje2015 schreef: ↑21 mei 2020, 09:40 Is er iemand in de buurt van den bosch die evt de auto kan uitlezen via die inpa?
- ruudje2015
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:27
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
Net gekeken maar staat niet echt iets voor mij bij in de buurt
Wie een BMW niet eerd, is het rijden niet weerd!
Re: Storing in cruisecontrol en ruitenwissers
mmm...Den Bosch ---Eindhoven, is slechts 34 km...te doen toch 

Laatst gewijzigd door Leen op 27 mei 2020, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van voorgaand bericht is niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van voorgaand bericht is niet toegestaan.